Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Jeg skjønner ikke dette...bhg er stengt to uker i jula, tre uker i sommer, samt en del røddager og planleggingsdager (greit nok). Men nå har vi fått en liste over sommerukene, der vi skal krysse av for når barnet skal ha sine lovbestemte tre uker ferie, og disse sommerlekene ligger jo tett inntil de sommerstengte ukene...det vil si at de forventer at barnet skal ha seks uker ferie i sommer...De skriver ettertrykkelig at de anbefales at de tre ukene tas samlet. Vi venter familieforøkelse nå snart, og synes ærlig talt det er nok med tre uker, da barnet vårt sannsynligvis kommer til å sette pris på å få være i bhg der alt er kjent og trygt. Og 1. August er det over på storavdeling, og jeg synes det blir feil å ta ut ferie da, barnet må jo få bli kjent på sin nye avdeling! Selv om det er mange kjente barn der, så blir det jo nye voksne osv...vi hadde tenkt å ta ferie i september, når vi har fått litt rutiner med den nye babyen og alt. Barnet vårt har allerede hatt ferie i minst en uke opptil flere ganger i år, der vi har reist litt rundt omkring. Jeg føler meg som en stor egoist som ikke vil ha barnet mitt hjemme, men jeg synes seks uker i strekk blir veldig lenge for barnet selv, og spesielt ettersom h*n trives så godt i bhg og virkelig liker å være der. Jeg nevnte det for pedleder at vi hadde tenkt å ta ferien litt mer mot høsten, men da ble hun veldig opptatt av å få vite om barnet vårt kommer de siste dagene før august. Bhg er nemlig sommerstengt til og med uke 30, og det er da lagt opp til tre dager på den gamle avdelingen (29. Til 31. Juli), før vi begynner tilvenning på ny avdeling den 1. August. Jeg trodde dette skulle være litt koselige avslutningsdager på den gamle avdelingen, men det virker som det er om å gjøre å ha minst mulig barn der da, vi kunne jo i hvertfall tenke på å ta fri disse dagene mente hun. Synes det er så dumt lagt opp! Vi har ingen familie og ikke noe særlig nettverk her som kan hjelpe oss, forventer de virkelig at folk skal ha 11 uker ferie hvert år? Greit nok at jeg er hjemme i perm, men dette gjelder jo alle foreldrene...?? Anonym poster: 61540a1cabc68c9356175a816bc3566f
Våryr ✿ Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Jeg syns det høres veldig rart ut med 3 uker stengt + 3 uker ferie. Man bør jo kunne ha 3 uker ferie, de ukene barnehagen er stengt? + mer ferie om man ønsker det Nå er jeg ganske fersk barnehage-mamma. Men syns de virker lite fleksible og samarbeidsvillige.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Hos oss vil de også at barna skal ha tre uker sammenhengende ferie, men da er jo de ukene barnehagen er stengt inkludert! De tre ukene barnehagen er stengt kan man ha barna i en annen bhg som de samarbeider med hvis det ikke passer med fri de ukene. Det viktige er at barna får 3 uker sammenhengende ferie. Høres veldig urimelig ut at bhg mener at barnet mål ha 6 uker sommerferie! Anonym poster: 276989eeb974b05fbacc5364528e3113
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Tror barnehagen din har missforstått. Barnet skal ha tre uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren, men hos de barnehagene som stenger helt ned i flere uker, går de tre ukene inn i den potten. Skal ikke ha tvunget 3 uker i tillegg. Hadde sakt som det er, vi har begrenset med uker å ta ut i ferie fra jobben og må også spare litt til høsten og julen. Så foreløpig skal ikke barnet ha mer ferie enn de ukene barnehagen er stengt. Det er ikke snakk om å ikke ønske å ha barnet hjemme, men å få kabalen til å gå opp. Anonym poster: 666965e1ff75eda166274737284f838e
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Det er jo bare tullete. Jeg hadde ignorert det med mindre det var et krav. Om det er et krav skal dere ha mer enn en betalingsfri måned i året. Anonym poster: b03d11f242a7d1ca655497ce3041594c
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 De stengte ukene i barnehagen skal selvsagt inkluderes om barnet skal ha ferie da og ikke være i en annen barnehage. Vår barnehage har stengt to uker og så skal datteren min ha ferie 1 uke til etter de to stengte ukene. Det blir 3 uker sammenhengende ferie. Anbefaler deg å lese reglene for din barnehage. Det står helt sikkert noe om det der. I vår barnehage sier reglene at barna skal ha 3 ukers sammenhengende ferie mellom 15.mai og 15.august. Anonym poster: acaf668e06924270c0225d37db894097
Trultemor85 Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Det skal ikke være lov det. Vi har også stengt 3 uker på sommer, og vi må ta ut en uke til iløpet av sommer eller året Pga det skal dekke den ene betalingsfrie mnd i året.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Det høres rart ut at ikke det er de samme ukene som barnehagen er stengt de mener, men dersom de mener 3 uker utenom, så er vel dette noe som står i vedtektene dere fikk når barnet begynte i barnehagen, slike papirer som man leser før man takker ja til plassen og barnet begynner i barnehagen. Dersom dette ikke står spesifisert der, får dere ta det opp med Fau, SU i barnehagen, og dersom det står der, har dere nok desverre ikke satt dere inn i reglene i deres egen barnehage - deres eget problem... Anonym poster: 2375d3ca9529c12687b0cbbbfcc77982
C.L.H85 Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Virkelig forskjell på barnehager ser jeg. Hos oss er de åpen hele sommeren, men vi må selvfølgelig ta ut vesla 3 ukers sammenhengende i sommer. Her får vi i det minste velge når. Ellers er det stengt hellig dager/ røde dager og planleggingsdager. Du har ingen besteforeldre, søsken eller gode venner barnet er trygt på som vil passe litt i sommer da? Vet om mange som må bruke besteforeldrene når bhg er stengt.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Her må det være en misforståelse et sted. De færreste foreldre har jo mulighet til å ha seks ukers sommerferie. Spør en gang til om du har forstått det riktig. Med mindre det kræsjer med fødsel ville jeg imidlertid ikke levert på småbarnsavdelingen noen få dager i slutten av juli før oppstart på storebarnsavd i august. Det hørtes bare forvirrende ut for barnet. Tror det er bedre å begynne rett på storebarnsavd etter ferien. Anonym poster: a00182c784e822f5d30194a88743090a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Tror du har misforstått jeg. 3 uker er jo kravet, og da må det jo fint kunne tas de ukene bhg likevel er stengt. Det du skal krysse ut er vel eventuelle tilleggsuker. Hos oss sier vedtektene 4 uker sammenhengende, og barnehagen er stengt 3 uker så vi får spørsmål om hvilken uke vi skal ha i tillegg - den før eller etter stengeperioden. Hvis man skal ha 6 uker vil det jo for den jevne arbeidstaker kunne føre til at en familie ikke kan ha ferie samtidig, ettersom man selv også kun har krav på 3 uker sammenhengende. Anonym poster: 00f8d8406ae408d4c5882daa111e4629
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 De stengte ukene i barnehagen skal selvsagt inkluderes om barnet skal ha ferie da og ikke være i en annen barnehage. Vår barnehage har stengt to uker og så skal datteren min ha ferie 1 uke til etter de to stengte ukene. Det blir 3 uker sammenhengende ferie. Anbefaler deg å lese reglene for din barnehage. Det står helt sikkert noe om det der. I vår barnehage sier reglene at barna skal ha 3 ukers sammenhengende ferie mellom 15.mai og 15.august. Anonym poster: acaf668e06924270c0225d37db894097 ps. kan også nevne at om de krever at dere skal ta ungene ut i 6 ukers ferie så skal deres også ha mer enn 1 måned betalingsfri Anonym poster: acaf668e06924270c0225d37db894097
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Sikker på at de har skjønt det? Vår barnehage har stengt 4 uker i juli, og da har ungene sin ferie.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Tror nok det er du HI som har misforstått hele greia! De 3 ukene bhg. er stengt gjelder selvsagt som 3 ukers sammenhengende ferie Også har vel de fleste mulighet til å ta barnet fri ei uke til slik at det blir 4 uker. Viktig at barnet får minst 3 sammenhengende uker ja, men bhg. din mener neppe du skal ta ut 3 uker utenom de feriestengte! Anonym poster: f91f7a8cf919367bb6eb0910e9c841e2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Jeg skjønner ikke dette...bhg er stengt to uker i jula, tre uker i sommer, samt en del røddager og planleggingsdager (greit nok). Men nå har vi fått en liste over sommerukene, der vi skal krysse av for når barnet skal ha sine lovbestemte tre uker ferie, og disse sommerlekene ligger jo tett inntil de sommerstengte ukene...det vil si at de forventer at barnet skal ha seks uker ferie i sommer...De skriver ettertrykkelig at de anbefales at de tre ukene tas samlet. Vi venter familieforøkelse nå snart, og synes ærlig talt det er nok med tre uker, da barnet vårt sannsynligvis kommer til å sette pris på å få være i bhg der alt er kjent og trygt. Og 1. August er det over på storavdeling, og jeg synes det blir feil å ta ut ferie da, barnet må jo få bli kjent på sin nye avdeling! Selv om det er mange kjente barn der, så blir det jo nye voksne osv...vi hadde tenkt å ta ferie i september, når vi har fått litt rutiner med den nye babyen og alt. Barnet vårt har allerede hatt ferie i minst en uke opptil flere ganger i år, der vi har reist litt rundt omkring. Jeg føler meg som en stor egoist som ikke vil ha barnet mitt hjemme, men jeg synes seks uker i strekk blir veldig lenge for barnet selv, og spesielt ettersom h*n trives så godt i bhg og virkelig liker å være der. Jeg nevnte det for pedleder at vi hadde tenkt å ta ferien litt mer mot høsten, men da ble hun veldig opptatt av å få vite om barnet vårt kommer de siste dagene før august. Bhg er nemlig sommerstengt til og med uke 30, og det er da lagt opp til tre dager på den gamle avdelingen (29. Til 31. Juli), før vi begynner tilvenning på ny avdeling den 1. August. Jeg trodde dette skulle være litt koselige avslutningsdager på den gamle avdelingen, men det virker som det er om å gjøre å ha minst mulig barn der da, vi kunne jo i hvertfall tenke på å ta fri disse dagene mente hun. Synes det er så dumt lagt opp! Vi har ingen familie og ikke noe særlig nettverk her som kan hjelpe oss, forventer de virkelig at folk skal ha 11 uker ferie hvert år? Greit nok at jeg er hjemme i perm, men dette gjelder jo alle foreldrene...?? Anonym poster: 61540a1cabc68c9356175a816bc3566f Hva de forventer og hva de kan kreve er to forskjellige ting! Dette får du svar på ved å lese vedtektene som du godkjente når du takket ja til plassen. Når det er sagt har du utrolig mange argument for at barnet har det best i bhg. Avslutning over flere dager på gammel avdeling, ikke ha fri etter 1. august og ny avdeling, at det er kjent og trygt i bhg osv. Håper for all del barnet er trygt hjemme også da. Personlig hadde jeg hatt barnet hjemme mer enn 3 uker, og jeg skjønner at du kjenner på egoismen. Nå er vel ikke det lov å si her inne siden barna tross alt har det bedre i bhg(!), men det får så være. Anonym poster: b74be4e83aca91f6c546a099a09adb17
Trultemor85 Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Er jo ukke noe med egoisme å gjøre. Ikke alle går hjemme og kan ta ut 6 ukers ferie på sommer. Tror du har misforstått HI eller barnehagen har skrevet feil.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 3 uker i strekk mens bhg er stengt er det meste de kan kreve. Ellers hadde jeg krevd å ha mer enn en betalingsfri måned. De kan da ikke forvente at absolutt alle klarer å få til seks uker ferie i strekk? Anonym poster: 47f3f412a33361c169640b0872ef8111
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #18 Skrevet 5. juni 2013 Jeg lurer også på om du kan ha misforstått litt? Anonym poster: 9abce17bff452a8e044d08363bfc9267
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #19 Skrevet 5. juni 2013 Det høres rart ut at ikke det er de samme ukene som barnehagen er stengt de mener, men dersom de mener 3 uker utenom, så er vel dette noe som står i vedtektene dere fikk når barnet begynte i barnehagen, slike papirer som man leser før man takker ja til plassen og barnet begynner i barnehagen. Dersom dette ikke står spesifisert der, får dere ta det opp med Fau, SU i barnehagen, og dersom det står der, har dere nok desverre ikke satt dere inn i reglene i deres egen barnehage - deres eget problem... Anonym poster: 2375d3ca9529c12687b0cbbbfcc77982 Uansett hvor mye det står i reglene til bsrnehagen, så er det jo fortsatt en teit og unødvendig regel. Ikke alle som har mulighet til å ut seks uker sammenhengende ferie. Anonym poster: 2604910fcca80fb1f3382644196fa8b8
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #20 Skrevet 5. juni 2013 Jeg skal snakke med dem i dag ja, for i så fall er denne lappen vi har fått ganske misvisende. Jeg unner gjerne barnet maaange uker fri, men helst når det passer for oss som familie, slik at vi faktisk kan ha ferie da, og ikke bare gå hjemme og kjede oss bare fordi vi må. Så klart har jeg mange gode argumenter for at barnet har det BRA i bhg, det er ikke dermed sagt at det har det BEST der. Jeg synes det er en selvfølge at h*n skal ha det bra der, det er godt å vite at h*n trives. Vi har ingen familie her, og noen få venner. Vi bor i et nabolag med bare skolebarn, og de av vennene våre som har barn på samme alder (to), venter selv barn eller har kronisk sykdom i familien, så jeg kan ikke forvente at de er med på en masse aktiviteter i sommer heller. For ikke å snakke om at min egen form kanskje ikke er på topp etter fødselen. Derfor er det godt å vite at vi har bhg, der barnet har mange gode lekekamerater og mange morsomme aktiviteter (besøk på sykehjem, gård, turer i skogen osv). Vi er selvsagt aktive hjemme også, så mye vi klarer ettersom jeg er høygravid, men vi har likevel ingen lekekamerater i gata osv. Tåpelig at jeg føler behov for å forsvare meg, egentlig, for jeg setter barnet vårt høyere enn all verden! Anonym poster: 61540a1cabc68c9356175a816bc3566f
♥Madam Mim♥ Skrevet 5. juni 2013 #21 Skrevet 5. juni 2013 Her har barnehagen stengt 2 uker og så må vi velge minst en uke til utenom dette som barnet skal ha ferie. De kan virkelig ikke kreve at barnet skal ha 6 ukers ferie på sommeren så her tror jeg enten du eller barnehagen har missforstått
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #22 Skrevet 5. juni 2013 Når jeg tenker meg om må de ha skrevet lappen litt feil, for det var jo ikke slik i fjor. HI Anonym poster: 61540a1cabc68c9356175a816bc3566f
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #23 Skrevet 5. juni 2013 Det er jo de 3 ukene de er stengt som blir de 3 ukene sammenhengende ferie er vel ikke så vanskelig. Det er fast for alle barnehager at det er slik at barn skal ha minst 3 uker sammenhengende ferie. I barnehager som har 3 (eller som der barna mine går 4) uker stengt så er det de ukene som regnes som sammenhengende. Noen barnehager har åpent gjennom sommeren, enten i bhg eller sammen med en annen bhg og det er da dette kravet kommer inn for å sikre at alle barn får skikkelig fri Anonym poster: 5e5e43511ed5af340fa6ac25a5ab37f1
EinFrosk Skrevet 5. juni 2013 #24 Skrevet 5. juni 2013 Det er nok feil ja, du ble sikkert forvirret av at de informerte om de rew pålagte ukene. Det er jo overflødig når det er stengt så lenge. Som pedagog må jeg si at ped-leder nok bare har barnets beste i tankene når hun anbefaler at han tar de tre dagene på gammel avdeling fri. Det er viktig med et markant skille og lettere å forholde seg til at en begynner på ny avdeling etter ferien. Ikke ta alt i værste mening...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 5. juni 2013 #25 Skrevet 5. juni 2013 Si til barnehagen at barnet har sine tre uker sammenhengende når de har stengt. Siste uke (for å få en betalingsfri mnd) tar dere senere. De fleste sier jo tre uker i sammenheng mellom 1. Juni og 31. August. Vår barnehage har strukket fristen helt 1.september! Dersom barnet ditt er tre år synes jeg det er helt ok at han får være i bhg i barseltiden. Du er full av hormoner, skal blu kjent med det nye nurket og sover kanskje lite på natten. I tillegg er det jo greit at den største kan ha noe 'fritid' fra den nye skapningen som krever mammaen hans hele tiden Jeg tror nok ikke barnehagen kan kreve mer enn 4 uker ferie av dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå