Gå til innhold

Slutte med smokk på dagtid(?)

up&go

Anbefalte innlegg

Hei!

Er så usikker på hva jeg skal gjøre...

Slutte med smokk på dagtid, evt ha den kun etter bhg, i bil og vogn...

Har en på snart 2 år som er veldig glad i smokken sin. I bhg bruker han den kun når han skal sove og hvis han er lei seg el. Helt problemfritt å legge smokken på hyllen når han kommer til barnehagen, dette vet han.

Han vet (dessverre) også at han får smokken på hjemveien hvis han spør etter den og når han er hjemme/sammen med oss har vi ikke noen rutine på når han får ha den eller ikke. Vi pleier å gjemme den unna, og da kan han fort glemme den en stund hvis han leker bra. Problemet er at etter en lang vinter, med mye sykdom, har han blitt så vant til å få ha smokken, og jeg har ikke orket å lage noen "regler" så nå vil han ha den omtrent hele tiden.

Grunnen til at det plager meg litt, er at han er jo midt i språkutvikling og snakker/babler mye for tiden. Prøver å si at han må ta ut smokken så jeg hører hva han sier. Noen ganger gjør han det, andre ganger bare slutter han å prate. Føler også presset fra foreldre og svigerforeldre som mener han burde "trappe ned".

Vet jo at de kan få et veldig følelsesmessig forhold til smokken, og ser at han koser seg med den etter en slitsom dag i bhg. etc. Grunnen til at jeg er så veldig i tvil er om tidspunktet for dette er helt feil. Venter nemlig ny baby om ca 6 uker.

Hva ville dere gjort? Er det for tett opptil det å bli storebror, eller har han glemt det innen den tid hvis vi gjør det nå? Og evt. noen gode metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi begynte med sutteboks, en matboks som suttene skulle ligge når han ikke brukte de, fikk kun bruke sutt undre soving eller hvis han var sliten og trengte å slappe av på sofaen med litt tv tid. Nå i helga som var ga han sutten til kaptein sabeltann, knappe 2 måneder etter vi tok sutteboks i bruk,. Men han er 2,5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt i samme situasjon her. Vesletrollet har med smokk i barnehagen, men bruker den bare når det er sovetid. Når vi er ute i offentligheten gir hun meg smokken selv så jeg kan legge den i vesken, men hjemme vil hun gjerne ha smokken tilgjengelig hele tiden og går gjerne med den i munnen hele dagen. Når hun snakker med smokken sier jeg at hun må ta den ut så jeg skjønner hva hun sier og oftere og oftere tar hun den ut selv når hun skal si noe, men jeg må si den smokken begynner å gå meg godt på nervene. Men nå er jeg gravid igjen - riktignok ikke like gravid som deg, up&go, men vesla merker nok at det er endringer på gang og er plutselig blitt ekstra klengete, ekstra sutrete, ekstra trassete...i tillegg til det vanlige toårsstyret som ligger i bunn, så jeg tenker at hun kanskje ikke trenger at jeg tar fra henne smokken nå.

Anywho...jeg har ingen tips å komme med, men jeg skal følge med tråden for å se om du får noen gode innspill :)

Det med sutteboksen var forresten lurt, mamman til willmannen! Det tror jeg sannelig vi skal forsøke her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt så store smokk barn, men erfaringene vi har er at det er jo bare å bestemme seg så endres og aksepteres nye vaner kjapt. Personlig synes jeg det er greit med minst mulig dill! Barna våres har slutta tidlig med smokk i barnehagen, vi glemte det jo noen ganger og når de sov like godt uten kuttet vi det der, så er det jo egentlig bare å endre noen små rutiner, siden det er sommer nå er dere kanskje mer ute på ettermiddagene, mindre tid til smokk og plutselig bruker de ikke smokk på dagen mer. Vi kuttet nattsmokken også slik, glemte/skjønte ikke noen kvelder når barna var trøtt og plutselig var det slutt. Her i huset har begge barna sluttet før de var 2 år da og det et jo godt når de slutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutteboks skal absolutt prøves ut! Hørtes ut som en god idé!

Hadde jeg ikke vært gravid, hadde jeg vært mye strengere/stekere og fjernet den smokken, men har nok litt dårlig samvittighet for at han snart ikke skal få være mitt eneste midtpunkt lenger, og litt spent på hvordan han tar overgangen. Føler som deg, MillaLilla, at han merker at noe er annerledes og er ekstra klengete og sutrete for tiden, og da er jeg redd for at det å fjerne smokken nå kan bli litt mye. Har prøvd å trappe ned uten faste regler om når han får ha den eller ikke, men det funker dårlig merker jeg, sklir bare ut. Både for hans og vår del. Som du sier er det jo mange kamper å ta nå i denne alderen, så da kommer andre ting i første rekke, og så tenker jeg at vi får ta det med smokken litt senere...

Cosinus, høres så enkelt ut når du beskriver det, men skal prøve å bare ta den bort mer og mer tror jeg! Som du sier trenger det ikke være så mye dill. Han aksepterer jo det meste og venner seg, så problemet er nok mest i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er enig med Cosinus: Du må bare bestemme deg, sønnen din kommer ikke til å ta initiativet, for å si det sånn. ;-)

Vi hadde også en periode der smokkebruken sklei ut pga sykdom og barnehagestart - han fikk den hjemme etter barnehagen og ble gående med den hele ettermiddagen. Vi bestemte oss for at vi måtte endre på situasjonen. Det første vi gjorde, var å forberede ham. Vi bestemte at vi skulle begynne med å fjerne smokken mellom barnehage og middag, og dette fortalte vi ham et par dager før vi gjennomførte det. Satt i garderoben i barnehagen etter endt dag og sa at om et par dager så skal ikke du ha smokken etter barnehagen. Dagen før sa vi at i morgen skal ikke du ha smokken osv. Dagen kom, og det gikk greit i barnehagen. Problemet startet hjemme, da han spurte etter smokken og vi sa nei. Da ble han veldig lei seg og stod under skapet der han vet at de ligger, og gråt. Vi trøstet og minnet ham på at han ikke fikk smokken før etter middag, og vi sa også at vi så at han var lei seg og hadde lyst på den, men nå bestemte mamma og mor at han ikke skulle ha den. Han gråt en stund (det var ikke kjekt å se på, la det være sagt, men vi holdt ut), men ble etter hvert avledet. Dagen etter sutret han litt, og dagen etter det ikke i det hele tatt. Etter en stund gjorde vi det samme med tiden mellom middag og legging. Da sa vi at nå får ikke du smokken før du skal sove. Han godtok det uten problemer. Smokkene ligger i en bestemt boks i et skap, og hver kveld får han plukke med seg de to smokkene han vil ha i sengen. Stor stas. Om morgenen sier vi at nå skal vi legge smokkene i boksen. Hvis han ikke vil med en gang, får han valget mellom om vi skal legge dem der eller om han vil gjøre det selv. Da velger han å gjøre det selv, og så er det litt stas å se på alle smokkene i boksen og telle dem. Hvis han nå er syk eller vi lar ham ha den utenom soving, er det enkelt å gå tilbake til rutinen etterpå, han vet hva som er normalen. Gjennomførte dette en god stund før han fylte to, nå nærmer han seg to og et halvt. Har fortsatt smokken når han sover, og det har jeg ingen problemer med.

Så bestem dere, vær ærlige med ham, og vær tydelige på at dere bestemmer. En annen ting jeg synes er viktig, er at dere aldri tuller med smokken, truer med å ta den bort, later som han ikke skal få den likevel osv. Gjør akkurat som dere sier, da vet han at han kan stole på at han får smokken når dere sier han skal få den.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Er enig med Cosinus: Du må bare bestemme deg, sønnen din kommer ikke til å ta initiativet, for å si det sånn. ;-)

Vi hadde også en periode der smokkebruken sklei ut pga sykdom og barnehagestart - han fikk den hjemme etter barnehagen og ble gående med den hele ettermiddagen. Vi bestemte oss for at vi måtte endre på situasjonen. Det første vi gjorde, var å forberede ham. Vi bestemte at vi skulle begynne med å fjerne smokken mellom barnehage og middag, og dette fortalte vi ham et par dager før vi gjennomførte det. Satt i garderoben i barnehagen etter endt dag og sa at om et par dager så skal ikke du ha smokken etter barnehagen. Dagen før sa vi at i morgen skal ikke du ha smokken osv. Dagen kom, og det gikk greit i barnehagen. Problemet startet hjemme, da han spurte etter smokken og vi sa nei. Da ble han veldig lei seg og stod under skapet der han vet at de ligger, og gråt. Vi trøstet og minnet ham på at han ikke fikk smokken før etter middag, og vi sa også at vi så at han var lei seg og hadde lyst på den, men nå bestemte mamma og mor at han ikke skulle ha den. Han gråt en stund (det var ikke kjekt å se på, la det være sagt, men vi holdt ut), men ble etter hvert avledet. Dagen etter sutret han litt, og dagen etter det ikke i det hele tatt. Etter en stund gjorde vi det samme med tiden mellom middag og legging. Da sa vi at nå får ikke du smokken før du skal sove. Han godtok det uten problemer. Smokkene ligger i en bestemt boks i et skap, og hver kveld får han plukke med seg de to smokkene han vil ha i sengen. Stor stas. Om morgenen sier vi at nå skal vi legge smokkene i boksen. Hvis han ikke vil med en gang, får han valget mellom om vi skal legge dem der eller om han vil gjøre det selv. Da velger han å gjøre det selv, og så er det litt stas å se på alle smokkene i boksen og telle dem. Hvis han nå er syk eller vi lar ham ha den utenom soving, er det enkelt å gå tilbake til rutinen etterpå, han vet hva som er normalen. Gjennomførte dette en god stund før han fylte to, nå nærmer han seg to og et halvt. Har fortsatt smokken når han sover, og det har jeg ingen problemer med.

Så bestem dere, vær ærlige med ham, og vær tydelige på at dere bestemmer. En annen ting jeg synes er viktig, er at dere aldri tuller med smokken, truer med å ta den bort, later som han ikke skal få den likevel osv. Gjør akkurat som dere sier, da vet han at han kan stole på at han får smokken når dere sier han skal få den.

Lykke til!

Tusen takk for gode tips og en detaljert fremgangsmåte! Ble veldig inspirert nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, er klar over at det har vært latterlig enkelt å slutte med smokk for barna våre. Begge har jo slutta tidlig og ikke hatt så mye språk til å formidle at de vil ha den. Evt kan du jo fokusere på at babyer bruker smokk. Det var veldig effektivt for eldstemann.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra!

Dette har virkelig gått lettere enn forventet! Skjønner ikke hvorfor jeg har utsatt det så lenge.

Fulgte rådene deres med smokkeboks og forberedelser.

Forberedte han først noen dager i forkant. Når dagen kom fikk han selv legge smokken i esken før frokost.

Spurte etter den noen ganger, men godtok lett forklaringen om når han skulle få ha den og ikke.

Ble til gjengjeld kjempeglad da han fikk den i vognen, bilen og før leggetid som jeg hadde lovet han:-)

- Og ikke noe problem med å gi den tilbake når vi gikk ut av bil eller vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...