Gå til innhold

Ny forskning, barn i fare pga. KS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For en usaklig og dum kommentar! Det finnes drøssevis med årsaker til at en person ønsker ks, det kan være angst, traumer etter overgrep/voldtekt, traumatisk fødsler tidligere osv. Snakker av erfaring og jeg har født vaginalt før ks, antakelig flere ganger enn deg.

har du lest artikkelen selv?

det står:

"Blustein mener ikke at mødre skal droppe keisersnitt grunnet den økte fedmerisikoen, men at det er bra hvis de kjenner til problemet"

er jo mye annet som også kan oppstå både ved KS og vaginalt.

noen ganger er KS bedre en vaginalt faktisk. tydelig at dette var et tema du IKKE hadde mye peiling på.

så frøken voksen, gå å legg deg!!!

"Til dere som velger KS uten at det er en reell grunn til det"... Hun skriver jo svart på hvitt at hun refererer til dem som ikke har en reell grunn til ks... Altså ikke dem som er utsatt for diverse traumer, eller vanskelige fødsler.. jeg stikker hodet fram og sier meg faktisk litt enig i det hun skriver. (skal innrømme at jeg ikke har giddet å lese artikkelen da men... :P ). For meg virker det som om veldig mange velger ks fordi det er lettere og mindre smertefullt.. Dette er etter min mening umodent og noe en bør være klar for FØR man blir gravid... Er på ingen måte imot ks, jeg skal selv søke om et pga traumer fra overgrep og en komplisert og vanskelig fødsel tidligere.

Det er svært vanskelig å få ks her til lands dersom det IKKE foreligger reelle grunner til det.

Men jeg er litt enig at man nesten må ta stilling til hvordan barnet skal ut før man planlegger en graviditet. Når det er sagt er det absolutt ingen som kan forutsi hvordan fødselen vil bli og fødselsangst kan fint ramme førstegangsfødene såvel som flergangsfødene så å luke ut de som "gråter" seg til ks fordi de mener dette er mer skånsomt og mindre smertefullt kontra de som får ks på bakgrunn av tidligere fødsler, angst, traumer osv er nesten umulig.

Annonse

Det er viktig å være klar over slike mulige følger, eller rettere sagt: Alt vi ikke vet! Og hva HI mener med "uten grunn" er ikke lett å si.

Synes forøvrig dette er en veldig informativ og fin artikkel:

http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/306305

Anonym poster: c48df7b4e5f87a6c39c25ac985af1853

Nå er det jo slik at overvekt og fedme hos mor øker sjansene for keisersnitt. Fedme og overvekt hos mor øker også sjansene for at barna oppdras med et kosthold som gir fedme.

Artikkelen sannsynliggjør ikke i særlig grad at det hele har noe som helst med keisersnittet å gjøre.

Anonym poster: 33f85a1e453f6cdcd618e58a888b8684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...