Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er hjemme med en liten en som snart er 1 år. Synes ikke permisjon er noe moro lengre, og er bare misunnelig på mannen som kan gå på jobb om morgenen :( Nettene er urolige, og dagene slitsomme. Alt skal klås på, spises på og utforskes, og det klenges hele tiden. Jeg får ikke gått på do engang uten selskap. Kjenner jeg er ganske frustrert, og da blir humøret dårligere, og så er man inne i en kjip spiral. Synes det er gørrkjedelig å bygge klosser på gulvet og gleder meg til de små duppene på dagen så jeg får litt ro :( Trenger et spark bak for å finne på noen nye ting sammen med babyen. Noen tips? Og en dose motiverende ord så jeg får opp humøret og faktisk får gjort noe nytt? Tenker på skogtur og lekeplass, men alt skal jo spises på og det kan jo ikke være bra med sand, jord, kvist, stein og blomster, så da blir det til at jeg ikke kommer meg ut likevel.

Fortsetter under...

Skal du tilbake i jobb snart, og skal barnet i barnehage? I så fall er det jo bare kort tid igjen, og kanskje vil du savne disse dagene der du har all verdens tid til barnet. Prøv å tenke at dette er en bitteliten del av livet ditt, som du aldri får tilbake.

Nå er det sommertid, og da er det kanskje noe ferie å se frem til og som du kan planlegge? Har du sjekket i kommunen din om det er noen åpne barnehager? Kanskje har bibilioteket noen arrangementer for helt små barn? Du kan også kontakte helsestasjonen, de har gjerne oversikt over ulike tilbud for mor og barn i nærmlijøet.

Jeg vet ikke hva slags interesser du har, men mange kirker har f.eks babysang som et tilbud (om du er komfortabel i kirken). Et tips er å legge opp en plan for uka, legg planer for hva du skal gjøre de ulike dagene så du har noe fast å forhold deg til. Avtal med mannen hvem som skal lage middag og gjøre innkjøp, avtal med han at han har ansvar noen timer i uka som du har fristilt til egentid (om du har behov for det). Noen ganger er det å være alene for å handle faktisk "fritid". Kanskje har du noen du kan besøke, besteforeldre eller venninner? Ta en tur på babykino - eller sjekk ut treningssenteret der du bor? Mange senter har finfin barnepass for en rimelig penge. Da får både du og mini litt aktivitet, og det å trene alene er jo nyttig "alenetid" :-)

Når det gjelder alt som kan spises på, må du huske at det gjør jo barn. I barnehage lages det sølekaker som smakes på, det gumles på kongler og stein, og man plukker ut gress av munnen. Det er svært, svært sjelden barn tar skade av utforskning av naturen (selvsagt med unntak av giftige planter osv). Har du sykkel? Kjempestas å dra på sykkeltur sammen! Lag en god matpakke til deg selv og mini, og finn en fin plass å raste på. Det går an å bruke et stort teppe som underlag - da tar det litt tid før barnet er utenfor kanten og spiser jord. Du kan heller samle inn pinner/steiner og kongler dere kan lage en lek av på teppet. Da har du "kontroll" over naturspisingen :.-)

Ikke gå inn i tristessen - jeg som deg synes det egentlig er kjedelig å leke med barn, så da må man prøve å finne aktiviteter som begge har glede av. Gled deg over ditt nysgjerrige barn som utforsker verden, en verdensborger i utvikling! Kanskje har du et kamera? Da kan du lage noen fine øyeblikksbilder av hverdagen din med barnet. Sjekk ut blogger - finnes mange med gode tips for hjemmetida. Eks. er Susanne Kaluza - hos henne har jeg funnet inspirasjon til mange aktiviteter.

Nyt tida og lykke til!

Takk for godt svar eaglebeagle, jeg skal prøve å komme meg ut en tur. Får ikke være så redd for alt som skal spises på :P Dessverre er det ingen vi kan besøke, har ingen i nærheten som er hjemme på dagtid. Alle jobber eller bor langt unna. Barnehageoppstart er i august, så det er ikke så lenge til. Tenker det blir godt for oss begge :)

Bæresele er litt vanskelig for tiden, da den lille helst bare vil gå. Må holde i en finger, og det tar en evighet, men det må jo trenes :)

Takk for godt svar eaglebeagle, jeg skal prøve å komme meg ut en tur. Får ikke være så redd for alt som skal spises på :P Dessverre er det ingen vi kan besøke, har ingen i nærheten som er hjemme på dagtid. Alle jobber eller bor langt unna. Barnehageoppstart er i august, så det er ikke så lenge til. Tenker det blir godt for oss begge :)

Bæresele er litt vanskelig for tiden, da den lille helst bare vil gå. Må holde i en finger, og det tar en evighet, men det må jo trenes :)

Da er det heldigvis bare noen måneder igjen. Selv skal jeg tilbake i jobb om få uker, og grugleder meg. Man blir lett litt "satt" i kjedsommeligheten, og så blir det vanskelig å bryte ut av en dårlig rutine. Skremt over at jeg har brukt tid på å se elendig formiddagstv, i stedet for å komme meg ut noen ganger :-) Vi har brukt bæresele, men man kjeder seg jo med mini i bæresele også om man ikke har fantasi til å finne på noe. Hvis hun akkurat har begynt å gå, er det jo klart at det er det som er moro! Finn en fin turløype for dere, hvor hun kan øve seg uten fare for biler osv. Legg inn en piknikk, så har du noen timers aktivitet :-)

Jeg synes ikke du skal være redd for å ta han med ut og la han gomle litt gress og kvist i alle fall! Og nå som det er varmt, går det jo an å ta med en badebalje ut og la han plaske i den. Det digger min gutt.

Det hjelper for oss å komme oss ut og se litt nye omgivelser og andre folk. Hører mange skryter av Åpen barnehage :)

Annonse

Er hjemme med en liten en som snart er 1 år. Synes ikke permisjon er noe moro lengre, og er bare misunnelig på mannen som kan gå på jobb om morgenen :( Nettene er urolige, og dagene slitsomme. Alt skal klås på, spises på og utforskes, og det klenges hele tiden. Jeg får ikke gått på do engang uten selskap. Kjenner jeg er ganske frustrert, og da blir humøret dårligere, og så er man inne i en kjip spiral. Synes det er gørrkjedelig å bygge klosser på gulvet og gleder meg til de små duppene på dagen så jeg får litt ro :( Trenger et spark bak for å finne på noen nye ting sammen med babyen. Noen tips? Og en dose motiverende ord så jeg får opp humøret og faktisk får gjort noe nytt? Tenker på skogtur og lekeplass, men alt skal jo spises på og det kan jo ikke være bra med sand, jord, kvist, stein og blomster, så da blir det til at jeg ikke kommer meg ut likevel.

Hvis du har lyst på en skogstur så sett ungen i bæremeisa! Lite kvister barnet kan spise der. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...