Gå til innhold

Ekstra UL uke 36-38 tilbud til alle eller?!.. noen andre, kan de se?!

Anbefalte innlegg

Skal ha en ekstra UL for å estimere vekt, er dette noe alle får tilbud om eller er det fordi de misstenker stor/liten baby?!

Men det som er, er at vi har ikke ville vite kjønn.. nå som babyen er så stor, er det vanskelig å la være og se f.eks en "tut":..

nå har vi jo ventet så lenge så skal det bli avslørt nå er det jo litt kjipt... :P

Fortsetter under...

Er ikke sikkert det er så lett å se kjønn nå heller altså. Barnet er nå så stort at man ser stort sett bare konturene av ting. F.eks oval runding er mage og en mindre runding er hodet. På ordinær var det veldig lett å se tuten til gutten her, mens nærmere terminen så jeg ingenting til denne enda jeg var på ul hver uke de siste 10 ukene....

Her i telemark er det en del av det faste tilbudet med vektestimering i uke 32. Fikk du ul da også?

Jeg ville jo tro at de ville sagt noe til deg dersom de misstenkte noe spesielt med barnet? Det har jo noe med å si om du burde settes igang før tiden osv?

Tror det er mange som får det, kan være noe de vil sjekke, men noen leger / jordmødre synes det er greit med en vekestemering mot slutten.

Tror det er vanskelig å sjekke kjønn mot slutten da de ligger mer krøket sammen. Jeg spurte, men fikk ikke med eldste.

Jeg fikk og en ekstra ul på den tiden for å sjekke kjønn på minsten da hun var liten i forhold til brødrene, og det tok lang tid å sjekke dette.

Annonse

Det er ikke standard tilbud i Oslo iallefall. Jeg fikk det forrige gang pga avvikende symfysemål og mistanke om for mye fostervann i uke 37, og denne gangen pga seteleie i uke 36.

Men det trenger ikke være lett å se kjønn såpass sent, for babyen er veldig stor. Vi så det godt med gutten forrige gang, men de måtte forklare de ulike kroppsdelene for oss, vanskelig å skjønne for et utrent øye. Denne gang var de i tvil om kjønn på ordinær ul, så jeg er kjempespent om vi får sett noe som helst nå neste uke.

Åkei, bra :) Ja avvikende symfysemål er vel grunnen sånn helt egentlig :) Men trodde kanskje dette var et vanlig tilbud.. ungen er jo ganske stor nå så kan tenke meg det tar litt tid...

Jeg synes jo personlig at en UL iløpet av SV er litt lite, men blir godt å se han/hun forde ;)

Jeg har hatt to ul, hhv uke 18 og...23 tror jeg. Men jeg tenker at hver lege/jm måler og vurderer utifra det om man trenger henvisning. Noen babyer er jo bare litt store/ små, men er alt bra ellers så tror jeg ikke det er grunn til ekstra oppfølging. Her er alle mine mål på blodtrykk etc fine, hun er bare litt større enn gjennomsnittet, men legen sa det går fint når veksten hennes er jevn - det er mer behov for oppfølging om veksten plutselig stiger eller synker veldig såvidt jeg har skjønt og iflg. legen min. Og ethvert svangerskap er jo unikt og individuelt :)

Gjest Trulte med to små

Jeg var på UL sist i uke 32 og det var for å sjekke at hun vokste som hun skulle.

Etter dette får jeg nok bare UL om det viser seg at symfysemålet øker eller minker veldig fremover nå.

Er i uke 35 i morgen og skal til jordmor hver uke fremover nå.

Annonse

Jeg fikk ikke vite kjønn med nr 1. Var på ul i uke 37+1 og så en tut og to baller under, det var veldig tidlig! Min mor var sammen med meg og hun spurte hva det var vi så da sa jordmor at det var kjønnsorganer :/

Fødte 2 dager etter :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...