Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Er i ferd med å gå fra barnefar. Vi bor, og jeg jobber, i en by hvor vi ikke har noe nettverk... Derfor ønsker jeg å flytte nærmere familie, hvor jeg kan få avlastning med barnet (barnefar er ikke aktuell til det), det vil være snakk om 1,5 times pendletid hver vei for å beholde jobben, og med 100% jobb er jo det rimelig uforenelig med å være alenemamma. Noen som vet om dette er en rimelig grunn til å slutte i arbeid, eller hva som ligger i formuleringen? Anonym poster: f91663af7353fde6cab3d1db54c40143
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Jeg leser i forskriften.. Å avslutte et arbeid som er til hinder for omsorgen for barnet, som for eksempel et arbeid som forutsetter lange fraværsperioder, lang reisevei eller overveiende nattarbeid, vil også kunne anses som rimelig grunn. ...men hvordan blir dette om jeg selv ønsker å flytte? Jeg kan jo forsåvidt bo her jeg bor, beholde jobben, men ikke ha noen avlastning med barnet.... Men det er egentlig en litt marerittaktig situasjon :S HI Anonym poster: f91663af7353fde6cab3d1db54c40143
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 Er i ferd med å gå fra barnefar. Vi bor, og jeg jobber, i en by hvor vi ikke har noe nettverk... Derfor ønsker jeg å flytte nærmere familie, hvor jeg kan få avlastning med barnet (barnefar er ikke aktuell til det), det vil være snakk om 1,5 times pendletid hver vei for å beholde jobben, og med 100% jobb er jo det rimelig uforenelig med å være alenemamma. Noen som vet om dette er en rimelig grunn til å slutte i arbeid, eller hva som ligger i formuleringen? Anonym poster: f91663af7353fde6cab3d1db54c40143 Det første året som mottaker av OS så er det ikke krav til aktivitet. Og jeg antar at du ikke har brukt opp tiden på 3 år som du kan motta OS, siden det er barnefar du nå går i fra? Anonym poster: 28716251a8a57f7904c4cb7bf365aa38
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 Jeg er politi og jobbet skift som politi da jeg ble alenemamma. Fikk ikke overflytting til dagtid og levde kun på os en stund til det dukket opp en dagjobb som jeg søkte på og fikk. Å jobbe skift i et høyrisikoyrke uten muligheter for avlastning og hjelp ble godtatt av NAV siden dette kun var midlertidig og arbeidsgiver ikke kunne hjelpe meg med omplassering sånn umiddelbart. Anonym poster: 7140220f1285566f03ed2f6b32953ef2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Er i ferd med å gå fra barnefar. Vi bor, og jeg jobber, i en by hvor vi ikke har noe nettverk... Derfor ønsker jeg å flytte nærmere familie, hvor jeg kan få avlastning med barnet (barnefar er ikke aktuell til det), det vil være snakk om 1,5 times pendletid hver vei for å beholde jobben, og med 100% jobb er jo det rimelig uforenelig med å være alenemamma. Noen som vet om dette er en rimelig grunn til å slutte i arbeid, eller hva som ligger i formuleringen? Anonym poster: f91663af7353fde6cab3d1db54c40143 Det første året som mottaker av OS så er det ikke krav til aktivitet. Og jeg antar at du ikke har brukt opp tiden på 3 år som du kan motta OS, siden det er barnefar du nå går i fra? Anonym poster: 28716251a8a57f7904c4cb7bf365aa38 Er det ikke krav til aktivitet? Det fikk jeg beskjed om. Anonym poster: a401350d3d6f7c3d776d5ec8d7093205
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #6 Skrevet 3. juni 2013 Jo, det er visst bare før barnet fyller ett at det er slik.... Hør med NAV du. "Publisert 20.12.11. Fra 1. januar 2012 er det vedtatt endringer i regelverket for stønad til enslig mor eller far. Endringen innebærer at kravet til yrkesrettet aktivitet som vilkår for rett til overgangsstønad gjelder allerede når det yngste barnet fyller ett år, mot tidligere tre år. Endringen får virkning for enslig mor eller far som søker om overgangsstønad 1. januar 2012 eller senere. Her gjelder kravet til yrkesrettet aktivitet når det yngste barnet fyller ett år. For enslig mor eller far som søker om og oppfyller vilkårene for overgangsstønad før 1. januar 2012, gjelder kravet til aktivitet når det yngste barnet fyller tre år. Kravet til yrkesrettet aktivitet er oppfylt ved arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid, eller hvis forsørgeren er registrert hos NAV som reell arbeidssøker, eller eventuelt etablerer egen virksomhet godkjent av NAV. Kravet til yrkesrettet aktivitet gjelder ikke hvis forsørgeren uforskyldt er uten barnetilsynsordning eller hvis forsørgeren eller barnet har en sykdom som hindrer arbeid eller utdanning. " Anonym poster: 28716251a8a57f7904c4cb7bf365aa38
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #7 Skrevet 3. juni 2013 Jo, det er visst bare før barnet fyller ett at det er slik.... Hør med NAV du. "Publisert 20.12.11. Fra 1. januar 2012 er det vedtatt endringer i regelverket for stønad til enslig mor eller far. Endringen innebærer at kravet til yrkesrettet aktivitet som vilkår for rett til overgangsstønad gjelder allerede når det yngste barnet fyller ett år, mot tidligere tre år. Endringen får virkning for enslig mor eller far som søker om overgangsstønad 1. januar 2012 eller senere. Her gjelder kravet til yrkesrettet aktivitet når det yngste barnet fyller ett år. For enslig mor eller far som søker om og oppfyller vilkårene for overgangsstønad før 1. januar 2012, gjelder kravet til aktivitet når det yngste barnet fyller tre år. Kravet til yrkesrettet aktivitet er oppfylt ved arbeid eller utdanning som utgjør minst halvparten av full tid, eller hvis forsørgeren er registrert hos NAV som reell arbeidssøker, eller eventuelt etablerer egen virksomhet godkjent av NAV. Kravet til yrkesrettet aktivitet gjelder ikke hvis forsørgeren uforskyldt er uten barnetilsynsordning eller hvis forsørgeren eller barnet har en sykdom som hindrer arbeid eller utdanning. " Anonym poster: 28716251a8a57f7904c4cb7bf365aa38 Det stemmer. Når barnet fyller 1 år stilles det krav til aktivitet. Jeg hadde barnehageplass og var aktiv arbeidssøkende. Og ja, jeg søkte på alle dagjobber jeg fant og hadde flaks som til slutt fant en relevant jobb innen mitt yrke. #4 Anonym poster: 7140220f1285566f03ed2f6b32953ef2
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #8 Skrevet 3. juni 2013 Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #9 Skrevet 3. juni 2013 Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e Du kjenner overhodet ikke min situasjon og beveggrunnene for at jeg vil gjøre det jeg vil. Jeg har heller ikke noe ønske om å leve på skattebetalerne, og vil selvsagt søke jobb på nytt sted, men må jo ha noe å leve av i mellomtiden. Men, ja,jeg innser at jeg nok må bli boende her. Anonym poster: f91663af7353fde6cab3d1db54c40143
Bøllefrød Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 (endret) Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e Hun har da betalt skatter og avgifter hun også. Vært med å gi til samfunnet, å nå trenger hun å få litt av det tilbake. Å hva vet du om hennes sitvasjonen egentlig ?? Er nok en grunn til at hun trenger familie og avlastning. Ler meg i hjel vær gang jeg ser den sååå oppbrukte settningen "skal du snylte på våres skatte penger " for alt du vet kan hun ha betalt dobbelt på mye skatt en deg å i dobbelt så mange år. Slutt å grin. Endret 4. juni 2013 av Bøllefrød
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e Hun har da betalt skatter og avgifter hun også. Vært med å gi til samfunnet, å nå trenger hun å få litt av det tilbake. Å hva vet du om hennes sitvasjonen egentlig ?? Er nok en grunn til at hun trenger familie og avlastning. Ler meg i hjel vær gang jeg ser den sååå oppbrukte settningen "skal du snylte på våres skatte penger " for alt du vet kan hun ha betalt dobbelt på mye skatt en deg å i dobbelt så mange år. Slutt å grin. Jeg trenger vel ikke vite noe om hennes situasjon utover det hun sier for å mene at det er uetisk å si opp jobben sin for å bli arbeidsledig fordi man vil bo nærmere familie! Jeg vil også gjerne bo nærmere familie, men nå er det da her jeg har jobb. Hva med å bli der man er mens man søker jobber det nye stedet, og heller flytte etter at jobb er i boks? Det er det normale folk gjør vet dere. Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e Hun har da betalt skatter og avgifter hun også. Vært med å gi til samfunnet, å nå trenger hun å få litt av det tilbake. Å hva vet du om hennes sitvasjonen egentlig ?? Er nok en grunn til at hun trenger familie og avlastning. Ler meg i hjel vær gang jeg ser den sååå oppbrukte settningen "skal du snylte på våres skatte penger " for alt du vet kan hun ha betalt dobbelt på mye skatt en deg å i dobbelt så mange år. Slutt å grin. Jeg trenger vel ikke vite noe om hennes situasjon utover det hun sier for å mene at det er uetisk å si opp jobben sin for å bli arbeidsledig fordi man vil bo nærmere familie! Jeg vil også gjerne bo nærmere familie, men nå er det da her jeg har jobb. Hva med å bli der man er mens man søker jobber det nye stedet, og heller flytte etter at jobb er i boks? Det er det normale folk gjør vet dere. Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e HI skriver: ", det vil være snakk om 1,5 times pendletid hver vei for å beholde jobben, og med 100% jobb er jo det rimelig uforenelig med å være alenemamma" Hvordan tenker du at hun skal løse det? La barnet selv levere og hente seg i barnehage og passe seg selv til mamma kommer hjem fra jobb. Å pendle 3 timer om dagen + jobbe i 7,5 timer går ikke opp når man har små barn som skal leveres, hentes, lages mat for og tas vare på. I dette tilfellet til HI så skriver hun også at far ikke kan stille opp så hva skal hun gjøre? Hun må jo si opp jobben uansett Anonym poster: 7140220f1285566f03ed2f6b32953ef2
Gemini77 Skrevet 4. juni 2013 #13 Skrevet 4. juni 2013 Kan du ikke begynne å søke på jobber der du ønsker å flytte mens du fortsatt bor der du bor og da beholder jobben frem til du får ny jobb? Du trenger vel ikke avlastning fra barnet umiddelbart? Det trenger ikke å være enten heller her.. Du begynner aktivt å søke jobber dit du ønsker å flytte og flytter så fort du har jobb å gå til..
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #14 Skrevet 4. juni 2013 Alt jeg vil si til deg er tenk deg om og tenk på barnet ditt. Jeg bor også på barnefars hjemsted. Han har sine foreldre rett nedi gata og sin samboers foreldre 15 min unna. Gode muligheter til avlastning og hjelp, med andre ord. Jeg, på den andre siden, har mine foreldre halvannen time unna og liten mulighet for hjelp. Var litt spent på dette, men det har fungert bra. Man klarer det man vil klare. Jeg innså tidlig at det var her jeg måtte bo for barnas skyld, enten jeg ville eller ikke. Så da er det å ta seg i nakken og sørge for å trives og det har jeg klart med glans. Nå kunne jeg ikke tenke meg å flytte. Ser hvor bra barna har det og hvor godt de har av at vi foreldrene bor nært hverandre. Er sjeleglad for at jeg valgte som jeg gjorde Anonym poster: 2d229dea85e7b7ae79877d776bc7d119
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #15 Skrevet 4. juni 2013 Skjønner kjempegodt at du vil nærmere familien din! Men - jeg ville prøvd å få meg en ny jobb nærmere det nye hjemstedet før jeg flyttet. Jeg orker nemlig ikke tanken på å være arbeidsledig og leve på stønad... Og hva om det viser seg vanskelig å få en ny jobb i nærheten etter at du har flyttet? Anonym poster: d3407c47fcb7b006b44b0e9d5099f317
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #16 Skrevet 4. juni 2013 Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e Hun har da betalt skatter og avgifter hun også. Vært med å gi til samfunnet, å nå trenger hun å få litt av det tilbake. Å hva vet du om hennes sitvasjonen egentlig ?? Er nok en grunn til at hun trenger familie og avlastning. Ler meg i hjel vær gang jeg ser den sååå oppbrukte settningen "skal du snylte på våres skatte penger " for alt du vet kan hun ha betalt dobbelt på mye skatt en deg å i dobbelt så mange år. Slutt å grin. Jeg trenger vel ikke vite noe om hennes situasjon utover det hun sier for å mene at det er uetisk å si opp jobben sin for å bli arbeidsledig fordi man vil bo nærmere familie! Jeg vil også gjerne bo nærmere familie, men nå er det da her jeg har jobb. Hva med å bli der man er mens man søker jobber det nye stedet, og heller flytte etter at jobb er i boks? Det er det normale folk gjør vet dere. Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e HI skriver: ", det vil være snakk om 1,5 times pendletid hver vei for å beholde jobben, og med 100% jobb er jo det rimelig uforenelig med å være alenemamma" Hvordan tenker du at hun skal løse det? La barnet selv levere og hente seg i barnehage og passe seg selv til mamma kommer hjem fra jobb. Å pendle 3 timer om dagen + jobbe i 7,5 timer går ikke opp når man har små barn som skal leveres, hentes, lages mat for og tas vare på. I dette tilfellet til HI så skriver hun også at far ikke kan stille opp så hva skal hun gjøre? Hun må jo si opp jobben uansett Anonym poster: g7140220f1285566f03ed2f6b32953ef2 Det sier seg jo selv? Jeg tenker at hun skal løse det slik et oppegående menneske gjør; med å ikke flytte før hun har ny jobb. Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #17 Skrevet 4. juni 2013 Tuller du? Du skal si opp jobben din for å flytte nærmere familien, og så leve på oss skattebetalerene? Får lyst å spytte på snyltere som deg. Overhodet ikke det samme som anonym over som måtte ha overgangsstønad en periode da hun ble alenemor fordi hun jobbet skift. Du velger med vilje å bli arbeidsledig fordi du vil henge i skjørtene til familien din. Blir kvalm og uvel. Skam deg! Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e Hun har da betalt skatter og avgifter hun også. Vært med å gi til samfunnet, å nå trenger hun å få litt av det tilbake. Å hva vet du om hennes sitvasjonen egentlig ?? Er nok en grunn til at hun trenger familie og avlastning. Ler meg i hjel vær gang jeg ser den sååå oppbrukte settningen "skal du snylte på våres skatte penger " for alt du vet kan hun ha betalt dobbelt på mye skatt en deg å i dobbelt så mange år. Slutt å grin. Jeg trenger vel ikke vite noe om hennes situasjon utover det hun sier for å mene at det er uetisk å si opp jobben sin for å bli arbeidsledig fordi man vil bo nærmere familie! Jeg vil også gjerne bo nærmere familie, men nå er det da her jeg har jobb. Hva med å bli der man er mens man søker jobber det nye stedet, og heller flytte etter at jobb er i boks? Det er det normale folk gjør vet dere. Anonym poster: c368a5a7948e9aa877dc097d340d145e HI skriver: ", det vil være snakk om 1,5 times pendletid hver vei for å beholde jobben, og med 100% jobb er jo det rimelig uforenelig med å være alenemamma" Hvordan tenker du at hun skal løse det? La barnet selv levere og hente seg i barnehage og passe seg selv til mamma kommer hjem fra jobb. Å pendle 3 timer om dagen + jobbe i 7,5 timer går ikke opp når man har små barn som skal leveres, hentes, lages mat for og tas vare på. I dette tilfellet til HI så skriver hun også at far ikke kan stille opp så hva skal hun gjøre? Hun må jo si opp jobben uansett Anonym poster: 7140220f1285566f03ed2f6b32953ef2 Hun får 3 timer med pendling OM hun flytter. Derfor er det nok lurest å bli boende der du bor og heller søke jobber der familien din bor. Så kan du flytte når du har fått deg jobb. Anonym poster: a7fec18786a81055bbfdce160a7a5481
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå