Gå til innhold

Reaktiv - tilknytingsforstyrelse-- Noen med som har det her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei- Jeg ønsker å komme i kontakt, med foreldre som har barn med den tilstanden. Min sønn fikk diagnosen for 2 år siden. Vi har fått lite hjelp.Nå har han blitt mobba/erta på skolen i 1 år.Han nekter å gå på skolen,og j bruker lang tid for å overtale han. Han stikker av og gjemmer seg når j skal sende han på bussen.Siste 2 mnd har det blitt verre.De større gutta erter han,og sier han blir snart utvist fra skolen osv,og han tenner på alle plugga.Han stikker av fra timene,og hører ikke etter.Nå har han vært vansklig hjemme å.Han slår meg,med kvister står bare å flirer etterpå. Han er så frustert og vil slutte på skolen.Han går i 1 klasse og virkelig hater skolen.Guttene på 11 år.(er 4 stk) de slår,sparker og biter han. De sier han skal bli sendt på en aen skole,da han er så slem .Han er så frustert og j ser en stor forverring i det siste.Han kan plutselig kaste ting på meg,så bare flirer han etterpå,en ondskaps full latter.Sier også at han skal ødelegge skolen så han slipper å gå der.Han har også trua en medelev med å drepe han.Det har blitt sikklig ille. Jeg vet ikke mine arme råd.Jeg har selv tatt kontakt med barnevernet,for å få hjelp. De har vært hjemme hos oss mange ganger,og de sier at vi gjør en god jobb.,Men at det er på skolen han sliter.Han sliter med det sosiale,da han er faglig sterk. Skolen har ikke vært borti hans diagnose før,og skyver han mer fra seg,med å avvise han osv. F eks ,fikk han ikke bli med de andre på tur,da han ikke klarte å høre etter. Med en slik diagnose ,så føler han seg avvist.J ringte skolen og sa at han måtte få være med på tur.Men nei de nekta han turdag,da han ikke klarte å høre etter.Jeg sa de måtte sette seg inn i sykdommen hans,og forstå han ,istedenfor å skyve han enda mer fra seg.Sa ting kom til å bli verre når de bruker slike midler mot han.De kan ikke sette han i slike sit.De mente de handla rett-Og gjett hva som skjedde? Joa,han stakk av fra klassen,og var bare helt umulig. S¨å i dag ble det enda verre.Han har vært fra seg i hele dag,han slo og spente meg helt uten grunn.Klarte ikke å trenge gjennom til han da han slo,og flira av meg.Jeg trenger hjelp.Og å skifte skole på han er vel løsningen selv om j vet at han takler overganger dårlig.Men når ting bare blir verre,så må dette til tror jeg- Nå er han til bestemora og får slappe av og tenke på noe aent.Han har sittet rolig i fanget til bestefar og bare slappa av i snart 2 timer.Tror han er helt utslitt stakkars gutten min. Uff hva skal jeg gjøre...????

Anonym poster: 0652e8f61ec75ddb582d8caefa27de8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen som har noe råd til meg??

Skrevet

Dere skal ha hjelp av fastlegen og BUP, antagelig i samarbeid med PPT.

I forhold til vanskelighetene på skolen bør det opprettes ansvarsgruppe rundt ham, med skolen som deltaker sammen med de andre instansene. Om samarbeidet mellom de ulike aktørene er vanskelig, kan det tenkes helsesøster og/eller barneverntjeneste kan være behjelpelige.

Anonym poster: 5a987402de23a9135542dbb2742cf068

Skrevet

Bupa! Ta kontakt og krev hjelp. Lykke til!

Anonym poster: d5bd0c14ecb74f640e618f4906370bbc

Skrevet

Jeg har ikke vært borti denne diagnosen, så akkurat der kan jeg dessverre ikke hjelpe. Men kanskje andre her inne kan hjelpe - sikkert noen som har vært borti det samme!

Det jeg får inntrykk av er at skolen ikke vil eller ikke forstår hva diagnosen innebærer av adferd og problemer. Jeg tenker at du som mor vil stå mye sterkere hvis du får med deg en fagperson fra f.eks. bup (eller de som følger dere opp eller har stilt diagnosen) for å snakke med lærerne til sønnen din, gjerne få med elevrådgiver og rektor også, evt også helsesøster. Dette for at flest mulig skal være informert om diagnosen hans, og at de får det fra fagpersoner, ikke bare en "overbekymret mamma".

Det forundrer meg at skolen ikke ser at de fire guttene du nevner som er eldre enn sønnen din faktisk mobber og plager sønnen din. Ikke rart han reagerer da! Får helt vondt av lille gutten som allerede sliter med sitt og så må kjempe mot flere eldre elever. Og på toppen av alt utestenger skolen ham fra fellesaktiviteter som jo bare er med på å forsterke at han er "anderledes" ift de andre elevene.

Det virker som om skolen trenger å få en aha-opplevelse ift hvilke behov din sønn har og evt tilrettelegging de må gjøre. Dette er ting de som skole er pliktig å ta seg av, og sette seg inn i!

Min anbefaling er derfor å få en fagperson med på ditt lag som informerer skolen klart og tydelig hvordan de kan gjøre slik at sønnen din får en ok skolehverdag.

Hvis dere ender med å bytte skole (kanskje det er det beste for sønnen din tross alt siden han da får en ny start??) så bør du også få inn fagpersoner før han skal bytte skole. Fagpersoner må inn, skolen må forstå hvordan de skal forholde seg til og hjelpe din sønn, og hvis han har spesielle behov så må de finne løsninger på dette før han begynner. Om han bytter skole så trenger han at overgangen blir best mulig.

Ønsker dere all mulig lykke til videre!

Anonym poster: c5b4e16c89e01f5e3ce62ea360a7df44

Gjest FinogFjong
Skrevet

Be barnevernet om et samarbeidsmøte med PPT og BUP i kommunen din. PPT og BUP har veiledningsplikt til skolen. Dersom det du beskriver stemmer, bedriver skolen lovbrudd, og kan i værste fall anmeldes. Når gutten har denne diagnosen SKAL han ha tilrettelagt undervisning og bistand til å fungere sosialt!

Tilknytningsforstyrrelser er diagnoser som innebærer mye jobb for omgivelsene, og skolen kan med sin behandling av gutten bidra til å forverre symptombildet hans, for ikke å snakke om å forsure livene deres...

Men siden du har god kontakt med barnevernet, krev at de får i stand et slikt møte. Barnevernet har nemlig et koordineringsansvar ifht å få igang hjelpetiltak på kryss av faggrensene. Lykke til

Skrevet

Dytter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...