Gå til innhold

Ang menstermin og ul-termin.

Anbefalte innlegg

Jeg hadde før jeg ble gravid regelmessig mens. Den kom akkurat på dagen når jeg ventet den. Det gjorde den også siste gangen før jeg ble gravid. Den kom 01.01.2013 og varte i nesten 3 dager. Så når jeg da ble gravid regnet jeg termin utifra første dag i siste menstruasjon. Da kom jeg frem til at termin ble 08.10.2013. Men så kommer jeg på UL, der får vi først å fremst høre at vi er gravid med tvillinger (gråt av glede for det) :)) å får jeg høre at jeg har termin 18. Oktober?? Det vil da si at jeg hadde min siste mens 11.01.2013 ... Å det stemmer jo overhodet ikke... Kan sykehuset ha tatt feil ? Jeg synes det er så rart at terminen ble flyttet 10 dager...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144053774-ang-menstermin-og-ul-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, mensen kan komme på dagen du alltid får, men eggløsningen din kan komme på hvilken dag som helst fra mens til mens og det er da fosteret blir unnfanget og begynner å vokse! UL tar utgangspunkt i størrelsen på barnet, ikke mensen. F.eks. Jeg har 30 dagers syklus og stabil mens. Viss en følger boka har alle damer eggløsningen på dag 14 i syklusen. Jeg derimot har den så sent som dag 21, alså en uke senere enn "normalt"! Min termin blir derfor alltid flyttet en uke når jeg er på UL, for mitt barn ble ikke unnfanget før på dag 21!

Ble mye dette, men ble du litt klokere?

Jo, mensen kan komme på dagen du alltid får, men eggløsningen din kan komme på hvilken dag som helst fra mens til mens og det er da fosteret blir unnfanget og begynner å vokse! UL tar utgangspunkt i størrelsen på barnet, ikke mensen. F.eks. Jeg har 30 dagers syklus og stabil mens. Viss en følger boka har alle damer eggløsningen på dag 14 i syklusen. Jeg derimot har den så sent som dag 21, alså en uke senere enn "normalt"! Min termin blir derfor alltid flyttet en uke når jeg er på UL, for mitt barn ble ikke unnfanget før på dag 21!

Ble mye dette, men ble du litt klokere?

Okei, da forstår jeg litt mer! Ble bare så innmari skuffa når terminen ble flytta såpass mye :/ heh

Men de sa jo at i og med at det er tvillinger så blir det før termin uansett, så jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet :) takk for svar :)

De tar jo kun utgangspunkt i babyens størrelse på UL. Men ettersom mine babyer produseres små, så har UL alltid satt meg tilbake 2-3 uker! Slå den du... Selv om jeg så hadde testet for eggløsning og visste når denne var, så ville ikke UL vært enig :P Jeg har født to barn med 2,5 års mellomrom som var 2900 og 2950 gram og født hhv. 2 og 3 uker før UL-termin, men ganske nøyaktig på min egen termin ;)

Ja trodde tvillinger kom et par uker før jeg :) Ja det er kjipt å bli satt tilbake. Jeg vet jo om det på forhånd (er tredje gangs nå) men likevel regner jeg menstermin til jeg har vært på UL, ellers føles de første tolv ukene fryktelig lenge hehe... Masse Lykketil med to små i magen <3

Men om jeg også denne gang blir satt tilbake mer enn 1 uke, så skal jeg ta det opp med dem veldig seriøst og nekte dem å registrere det som gjeldende termin :P Skal snakke med jordmor om dette før UL, men spent på hva hun sier... Det jeg er redd for er jo at jeg kan bli nødt til å gå over UL-termin og da er det ille ute med den lille tror jeg... Jeg nekter å gå mer enn 1 uke over min egen termin!

Annonse

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1370288641' post='145405580]

De tar jo kun utgangspunkt i babyens størrelse på UL. Men ettersom mine babyer produseres små, så har UL alltid satt meg tilbake 2-3 uker! Slå den du... Selv om jeg så hadde testet for eggløsning og visste når denne var, så ville ikke UL vært enig :P Jeg har født to barn med 2,5 års mellomrom som var 2900 og 2950 gram og født hhv. 2 og 3 uker før UL-termin, men ganske nøyaktig på min egen termin ;)

Ja selvfølgelig fins det unntak ;) Søsterå mi har fått alle sine tre barn 4 uker før tiden så hun lager barn på bare 8mnd hun hehe... Alle var over 3 kilo også! Man skal ikke forstå alt ;) Men UL termin stemmer alltid med min eggløsning. Men fy søren, må være kjedelig å bli satt tilbake 2-3 uker ja! Da føles svangerskapet langt kan jeg tenke meg! Men nå vet du det til neste gang hehe... ;)

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1370288820' post='145405593]

Men om jeg også denne gang blir satt tilbake mer enn 1 uke, så skal jeg ta det opp med dem veldig seriøst og nekte dem å registrere det som gjeldende termin :P Skal snakke med jordmor om dette før UL, men spent på hva hun sier... Det jeg er redd for er jo at jeg kan bli nødt til å gå over UL-termin og da er det ille ute med den lille tror jeg... Jeg nekter å gå mer enn 1 uke over min egen termin!

Ja det skjønner jeg veldig godt! Eventuelt (viss du har råd) ville jeg ikke tatt den ordinære UL på sykehuset, men heller bestilt meg en privat. Da er de nødt til å ta utgangspunkt i menstermin på føden ;)

Ja det skjønner jeg veldig godt! Eventuelt (viss du har råd) ville jeg ikke tatt den ordinære UL på sykehuset, men heller bestilt meg en privat. Da er de nødt til å ta utgangspunkt i menstermin på føden ;)

Ja, det kunne vært noe, men menstermin stemmer ikke den heller, da den tar utg.punkt i aborten jeg hadde rett før dette svangerskapet :P Og jeg fikk ikke eggløsning før nærmere 3 uker etter den aborten tror jeg, så får vel bare satse på at babyen uansett kommer seg ut tidsnok på egen hånd ;) Men ja, svangerskapet blir på en måte litt lengre, selv om jeg jo vet at jeg ikke vil gå tiden ut uansett. Blir så tungvint å forklare alle at "termin er ...., men min termin er ...., så babyen kommer før UL-termin uansett" :P

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1370289372' post='145405644]

Ja, det kunne vært noe, men menstermin stemmer ikke den heller, da den tar utg.punkt i aborten jeg hadde rett før dette svangerskapet :P Og jeg fikk ikke eggløsning før nærmere 3 uker etter den aborten tror jeg, så får vel bare satse på at babyen uansett kommer seg ut tidsnok på egen hånd ;) Men ja, svangerskapet blir på en måte litt lengre, selv om jeg jo vet at jeg ikke vil gå tiden ut uansett. Blir så tungvint å forklare alle at "termin er ...., men min termin er ...., så babyen kommer før UL-termin uansett" :P

Ja da blir det verre! Du får nok bare håpe på at kroppen din ordner opp som den skal og som den har gjort tidligere ja ;)

Har ikke noe med spm ditt å gjøre, men lurte bare på om du hadde vært på noen tidligere Ultralyder før du fikk vite at det var tvillinger?

Kan det skje at bare èn baby vises på tidlig ultralyd?=)

Nei jeg var ikke på noen tidligere ultralyder enn den rutineultralyden som er i uke 18-20. Det var først da jeg fikk vite at det var tvillinger :) så ble jeg sendt på en ultralyd til dagen etter for en grundigere sjekk, ettersom det ikke var satt av mye tid dagen før. Det kan skje at det vises bare én på UL ja, det spørs litt hvordan de ligger i magen , eller at den ene babyen "skjuler" den andre :) til meg sa de at de måtte se om det var tre babyer eller fler i og med at det allerede var 2 der :) da ble jeg litt nervøs :P hehe. Men det var "bare" to :)

Ja trodde tvillinger kom et par uker før jeg :) Ja det er kjipt å bli satt tilbake. Jeg vet jo om det på forhånd (er tredje gangs nå) men likevel regner jeg menstermin til jeg har vært på UL, ellers føles de første tolv ukene fryktelig lenge hehe... Masse Lykketil med to små i magen <3

Tvillinger kommer som regel 2-3 uker før termin uansett ja... Har jeg blitt fortalt hvertfall :) men synes likevel at det var kjipt å få satt termin mye senere enn jeg hadde trodd :P jeg ønsker keisersnitt også.. Så det blir uansett før termin om jeg får det :) har 5 veninner av meg som skal ha barn samme tid som meg, så jeg gleder meg veldig :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...