Gå til innhold

Sammkjøring med MM og MME, men hvor mye?

Elsa88

Anbefalte innlegg

Gutten min er snart 8 mnd og jeg har tenkt å trappe ned med ammingen. Dette er noe jeg gjør siden jeg jobber natt, som gjør at jeg sover mye på dagen. Dermed passer det ikke å må stå opp for hver gang han skal ha pupp.

Dermed skal jeg bare amme om morgenen og kveld.

MEN hvor mye skal han få i mme på dagen?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må ha opptil 15% væske av hans vekt, tro jeg, er Ikke sikkert men min datter hu drikker heller ikke mye Mme, 90ml til 125ml hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha fulgt anbefalingen for mengde og antall måltider ifh til alder som den står på pakken. Og regnet de to ammingene som to av måltidene anbefalt der.

Har også lest at væskebehovet er 120-150 ml/kg, men helsesøster avkreftet dette.

Det er (iflg henne) 100 ml/kg fram til 10 kg, deretter 50 ml per kg over 10 kg. Dvs 800 ml for 8 kg og 1050 ml for 11 kg. Min kar er godt over 9 kg og jeg får i han rundt 900 ml. Han viser ingen tegn til dehydrering. Hadde aldri fått i han opp mot 1200-1500 ml.

(kan mye om dette for har bekymra meg (unødvendig) mye).... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter væske på en knert på 10 kg (altså min egen) var veldig mye. Ammer ca 5 ganger i døgnet, han får litt vann (kanskje 30-50 ml hver gang, så mye han vil ha altså) til måltidene med fast føde, og han spiser stort sett brød eller vanlig middag (lite mos og ingen grøt), og jeg tviler på at han drikker 9 dl fra bryst i døgnet. Ingen tegn til dehydrering her i gården altså....

Som ammehjelper kan jeg si litt om hva vi anbefaler: minst 3 gode amminger i døgnet, der "en god amming" betyr at brystet blir godt tømt og at barnet spiser "som det pleier" (altså ikke "tulleamminger" for en unge som pleier die 20 minutter, samtidig som det ikke er nødvendig med 20-minuttersamminger for en unge som pleier die 10 minutter). I tillegg kommer vanlige måltider med noe melk - grøt, ost som pålegg osv. Det er ingenting i vegen for å amme hyppigere/til andre tider når det passer sånn - er du hjemme en dag så er det bare å amme, uansett når det er (kanskje med unntak av om natta dersom han er nattavvent - om dere skal gi flaske om natta/kvelden så kan du fint amme om det passer best sånn). Melkeproduksjonen tilpasser seg, men det er ikke sånn at du får masse overproduksjon om du ammer fem ganger en dag i stedet for to.

Ikke heng deg for mye opp i mengde/antall måltider som står på pakken. Det er i produsentens interesse å selge mest mulig, så porsjonene er nok mer generøse enn det gjennomsnittsbarnet vil ha/trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likkenims: uten å ville støte deg; men som ammehjelper burde du sette deg litt inn i barns væskebehov ifh til alder. Men jeg er enig i at man må prøve og slappe av, og stole på at barnet selv kan regulere dette. Ved amming er det lett for barnet å regulere, men ved flaskemating bør en sørge for å i hvertfall tilby denne mengden.

Det er viktig å ha en viss kunnskap om dette f.eks ved sykdom som diare eller annen sykdom som fører til dårlig appetitt.

Anbefalingene på MME Pakningene vil jeg påstå er en grei veiledning til hvor mange antall ml et så og så gammelt barn tar per måltid. De fleste som ammer har ingen formening om dette. Antall måltid reguleres igjen av størrelsen på måltidene da en ikke ønsker at mengden skal overstige 1 L.

Denne anbefalingen på max 1 liter hevdes at er satt ut i fra nyrenes kapasitet, men den er egentlig satt med tanke på utvikling av overvekt hos barn. Et nyfødt barn trenger flere kalorier per kg kroppsvekt enn f.eks et barn på 6 mnd, dermed kan både en baby på et par måneder og en baby på 6 måneder spise, opp mot 1 liter mme.

Anbefalingene er ikke satt for å selge! Du som ammehjelper burde ikke slenge ut slike kommentarer som kan virke lite veloverveide ifh til mødre og barn som må benytte seg av morsmelkerstatning.

Beklager dersom du oppfatter meg som "krass", men hadde du ikke vært ammehjelper hadde jeg også "holdt munnen" min.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likkenims: uten å ville støte deg; men som ammehjelper burde du sette deg litt inn i barns væskebehov ifh til alder. Men jeg er enig i at man må prøve og slappe av, og stole på at barnet selv kan regulere dette. Ved amming er det lett for barnet å regulere, men ved flaskemating bør en sørge for å i hvertfall tilby denne mengden.

Det er viktig å ha en viss kunnskap om dette f.eks ved sykdom som diare eller annen sykdom som fører til dårlig appetitt.

Anbefalingene på MME Pakningene vil jeg påstå er en grei veiledning til hvor mange antall ml et så og så gammelt barn tar per måltid. De fleste som ammer har ingen formening om dette. Antall måltid reguleres igjen av størrelsen på måltidene da en ikke ønsker at mengden skal overstige 1 L.

Denne anbefalingen på max 1 liter hevdes at er satt ut i fra nyrenes kapasitet, men den er egentlig satt med tanke på utvikling av overvekt hos barn. Et nyfødt barn trenger flere kalorier per kg kroppsvekt enn f.eks et barn på 6 mnd, dermed kan både en baby på et par måneder og en baby på 6 måneder spise, opp mot 1 liter mme.

Anbefalingene er ikke satt for å selge! Du som ammehjelper burde ikke slenge ut slike kommentarer som kan virke lite veloverveide ifh til mødre og barn som må benytte seg av morsmelkerstatning.

Beklager dersom du oppfatter meg som "krass", men hadde du ikke vært ammehjelper hadde jeg også "holdt munnen" min.... ;)

Ok, nå leste jeg mer om den væskeanbefalingen. Det som er viktig er å huske at den inkluderer ALL væske, også den som kommer via mat. Frukt og grønnsaker inneholder 75-85% vann (agurk er i særklasse med 96% vann). Om barnet spiser 1 middagsglass (200g), 1 porsjon grøt (130g), 1 yoghurt (125g), smoothie (100g) så blir dette rundt 450ml væske (sjekk på næringsinnhold.no om noen vil ha nøyaktig vanninnhold (eller innhold av hvasomhelst...) i ulike matvarer) - før barnet har drukket noe som helst. Da blir det ikke så ille. Med tre amminger i tillegg blir det ca 450-500 ml melk, og så kommer væske i annen mat samt vann til måltidene. Selv brød inneholder 35% vann, pluss det som er i pålegget.

Ved diare og feber øker væskebehovet mye (20% eller mer ved feber, og ofte MYE mer ved magesjau - fordi det kommer ut før kroppen rekker ta opp væske gjennom tarmen), da er det om å gjøre å tilby nok til at bleiene er våte (av tiss, ikke av avføring - viktig!) hele tiden, og ta kontakt med lege om barnet ikke tisser en periode (ring heller legevakta en gang for mye enn for lite), eller om det virker dehydrert - ikke tisser, tisser krystaller eller brunt tiss, får "gammelmannshud", blir veldig slapt/lite kontakt. Dette gjelder uansett om barnet ammes, får flaske eller spiser saftis/smoothie/gele/juice. (Men det var så vidt jeg skjønner ikke det HI spurte om - derfor svarte jeg ikke i forhold til det.)

Beklager om kommentaren om MME var krass. I følge Spedkost 6 mnd-undersøkelsen fra 2006 så får de barna som får MME (de som kun får puppemelk å drikke er altså ikke med her) i gjennomsnitt 3.3 måltider MME om dagen, totalt 511 ml/døgn. Dette blir 154 ml pr måltid. Gjennomsnittet blir dratt opp av at noen får veldig mye, om mengden MME pr barn settes opp fra det barnet som får minst til det barnet som får mest så får det barnet i midten (medianen, 50. percentil) 4 måltider på totalt 540 ml, eller 135 ml pr flaske. (Tabell 21 og 26)

("Spedkost 6 måneder" er den "offisielle" undersøkelsen av spedbarnskosthold i Norge, gjort blant barn på 6 mnd, og forteller bla. om mengden mat og drikke, og når annet enn morsmelk ble introdusert - hele rapporten ligger på http://www.helsedire...aneder-2008.pdf)

Jeg har ingen MME-pakker her, men det ser ut som NAN 2 (http://www.nestlebar...6-manader-800g/) har en anbefalt mengde på 235 ml ferdig blanding på pakken, og reduserte mengder på hhv 165 og 200 ml (dersom det står det samme på pakken som på websidene til Nestlé). Dette er langt mer enn det som faktisk er gjennomsnitts- eller medianmengder MME for barn på 6 mnd.

For barn som er over 6 mnd finnes det så vidt jeg har funnet ingen undersøkelser som har brutt ned døgnmengden på antall måltider og mengden pr måltid, men ettersom barna får mer og mer fast føde etterhvert som de blir eldre så vil jeg tro at forholdet mellom faktisk inntak og "anbefalt mengde" er omtrent den samme.

For ammebarn blir mengden som anbefales på MME-pakken ofte ekstra kunstig, fordi ammebarn ofte har et annet spisemønster. Dette gjelder i større grad dess yngre barnet er - på NAN 1 står det 6 måltider à 80-150 ml for barn 2-4 uker gamle, men hvor mange ammebarn på 2-4 uker er det som spiser 6 ganger i døgnet (og legger fint på seg)? For barn på 5-6 mnd er det anbefalt 180-250 ml 4-5 ganger pr døgn, og for NAN 2 er det anbefalt 3-4 flasker med anbefalt mengde 235 ml. Alt dette er mengder langt over det jeg ville sagt var forventet av et ammebarn. Selvsagt må man prøve seg fram, og selvsagt kan man godt bruke "anbefalt mengde" på pakken som en mengde å forsøke, men forventet mengde er etter min mening langt under dette.

Jeg holder fast ved at anbefalte mengder er satt kunstig høyt for å selge. Ut fra historikken til spesielt Nestlé når det gjelder ekstremt dårlig moral i forhold til markedsføring av MME er det tydelig at de gjør svært mye for å selge mest mulig til flest mulig. At de ikke markedsfører MME i Norge skyldes ene og alene det norske regelverket som hindrer dem i det.

Nå kan man mene mye om markedsføring av MME kontra informasjon om MME. Selv er jeg ihuga motstander av at MME skal markedsføres - men jeg er like innbitt tilhenger av at norske myndigheter må informere bedre om flaskemating. Ikke for å oppfordre flere til å bruke flaske og/eller MME, men for at spedbarn skal få et trygt kosthold. 99% av norske barn ammes ved 1 uke - det betyr at den første uka av livet er det minst 600 barn som utelukkende får MME og langt flere som får *noe* MME, og ved 4 måneder er det 15% av barna som kun får MME og ytterligere 30% som får noe MME. Disse barna fortjener at foreldrene får god og korrekt informasjon om hvordan MME skal tilberedes og hvor mye og ofte de skal ha - denne informasjonen må komme fra helsepersonell (føde/barselavd. og helsesøster), ikke fra produsenten av MME. Dessverre er det ikke slik i dag! Det er en uansvarlig ansvarsfraskrivelse at barsel og helsesøster ber foreldrene lese bakpå MME-pakken for å finne ut hvor mye barnet skal ha og hvordan melka skal tilberedes.

"Litergrensa" på MME er som du sier opphevet, i tilfelle noen vil lese mer om det så står det her: http://www.matportal...atning_i_dognet

Det ser også ut som at helsestasjonene er i ferd med å innføre nye vektkurver, nemlig de fra WHO som er basert på utelukkende ammebarn (de gamle kurvene var fra undersøkelser gjort på et gjennomsnitt av barn, dvs uavhengig av hva barnet spiste). Noen som gir flaske reagerer kanksje på at statistikken ikke skal inneholde flaskebarn. Men en statistikk basert på kun fullammede barn (rett fra puppen, ikke pumpemelk) er en "gullstandard" - den viser hvordan barn vokser når de selvregulerer, og det vil være spesielt nyttig for flaskebarn å bli sammenliknet med dette, fordi det er i barnets interesse at veksten skal være så lik som mulig veksten til barn som er fullammet. Det er også derfor det er satt anbefalinger på mengden MME pr døgn, det er lettere å overfore med flaske enn med bryst.

(Takk for korreksjonen/kommentaren, forresten :))

Endret av lillenims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var superbra, helt i tråd hva jeg forventer fra en ammehjelper :)

Men jeg tror fortsatt ikke måltidsstørrelsene på mme pakkene er helt ute og fare, i hvertfall ikke for anbefalingene for 0-4 mnd.

Opplevde den første tiden at mitt barn ville ha mer enn det som var anbefalt. Og så små skal også få selvregulere. Av de jeg kjenner som ammer og avogtil pumper, så forteller de om mengder på 100-150 ml på ett bryst, og at baby ikke har vært fornøyd/mett av denne mengden når de har vært nødt til å ty til flaska.

De samme barna tillot også tidligere enn mitt barn flere timer mellom måltidene, og færre nattmåltider.

For meg virket det som at det var fordi de spiste mer enn mitt barn som fikk/får mme. Men dette er jo min subjektive oppfatning.

Takk for svar og nyttige artikler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var superbra, helt i tråd hva jeg forventer fra en ammehjelper :)

Men jeg tror fortsatt ikke måltidsstørrelsene på mme pakkene er helt ute og fare, i hvertfall ikke for anbefalingene for 0-4 mnd.

Opplevde den første tiden at mitt barn ville ha mer enn det som var anbefalt. Og så små skal også få selvregulere. Av de jeg kjenner som ammer og avogtil pumper, så forteller de om mengder på 100-150 ml på ett bryst, og at baby ikke har vært fornøyd/mett av denne mengden når de har vært nødt til å ty til flaska.

De samme barna tillot også tidligere enn mitt barn flere timer mellom måltidene, og færre nattmåltider.

For meg virket det som at det var fordi de spiste mer enn mitt barn som fikk/får mme. Men dette er jo min subjektive oppfatning.

Takk for svar og nyttige artikler :)

Jepp, alle skal selvregulere. Jeg anbefaler å flaskemate "flatt" eller langsomt og simulere melkeflyten fra et bryst, uansett om og hvor mye bryst barnet får. Barn har også suge- og kosebehov, og for mange er det egentlig et sugebehov som oppfylles når de "etterfylles" med en flaske MME etter amming - det er fysisk mulig å fylle nedpå med mer melk selv om barnet egentlig er mett, men da får barnet mer enn det egentlig trengte. (Akkurat som når vi forspiser oss på den himla gode middagen eller desserten - for det var jo så godt!)

Måltidsstørrelsene er nok mer ok for barn som fullflaskes enn for delflasking - for en flaske i ny og ne bør man nok regne litt i stedet.

En tommelfingerregel jeg ofte bruker for enkeltmåltider med flaske (når man ikke vet på forhånd hvor mye melk man trenger) er 30 ml pr time (det gir 720 ml pr døgn): Dersom barnet vanligvis ammes kl 8, 10, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 23 og 4, så gir man 120 ml (4 timer*30 ml) dersom mor vil sove fra 23 til 8, for å erstatte 4-ammingen. Om mor vil på trening kl 20, men er tilbake til kl 21, så gir man 30 ml for å erstatte 20-ammingen. Er mor borte fra etter kl 8 til kl 16 så gir man 120 ml kl 10 og 60 ml kl 14 (hvis mor vil amme straks hun kommer hjem igjen). Dette kan være for lite eller for mye melk, men for enkeltmåltider er det helt greit uansett - merker man at barnet (også om det mates langsomt) vil ha mer enn dette så kan man selvsagt gi litt mer neste gang :)

(Om barnet sover mer enn 6 t i strekk så kan bli regnestykket litt mer komplisert, men det går an å ta utgangspunkt i 720 ml/døgn og fordele det på færre timer slik at det blir feks 40 ml pr time.)

Fordelen med å være litt gjerrig (spesielt med den siste flaska før mor kommer hjem) er at barnet oftest er mer sugevillig og har mindre sjanse for å foretrekke flaske fremfor bryst - derfor er det å begrense mengden sånn noe man bør gjøre kun for enkeltmåltider - selvregulerende flaskebarn bør ha rester i flaska etter måltidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillenims: jeg lurer på en ting? Jeg har en jente som er 11mnd og jeg har begynt på jobb. Hun får melk når hun står opp ca 07 og når jeg kommer fra jobb ca 17. Bør vi tilby henne litt MME midt på dagen? Eller er det nok med vann? Siden vi er på BLW så er meningen at melk skal være hovedernæringen hennes første året og hun spiser ikke grøt. Hva tror du? Jeg har også ammet henne på natt til nå fordi jeg har følt det har vært behov pga hun spiser ikke de store mengdene med mat enda. Men legge fint på seg og følger sin kurve. Har du noen råd om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillenims: jeg lurer på en ting? Jeg har en jente som er 11mnd og jeg har begynt på jobb. Hun får melk når hun står opp ca 07 og når jeg kommer fra jobb ca 17. Bør vi tilby henne litt MME midt på dagen? Eller er det nok med vann? Siden vi er på BLW så er meningen at melk skal være hovedernæringen hennes første året og hun spiser ikke grøt. Hva tror du? Jeg har også ammet henne på natt til nå fordi jeg har følt det har vært behov pga hun spiser ikke de store mengdene med mat enda. Men legge fint på seg og følger sin kurve. Har du noen råd om dette?

Minst tre "gode amminger" pr døgn er en tommelfingerregel, så jeg ville fortsatt med en form for nattamming - ikke nødvendigvis når du har lyst til å sove, men frem til din leggetid iallfall (feks ved leggetiden hennes og rundt kl 23). Om hun virker "vanskelig" å nattavvenne utover dette ville jeg antatt delvis at det skyldes at hun spiser litt lite på dagtid enda, og derfor trenger den næringa hun får fra nattamminga - og delvis at hun trenger deg (har du jobbet lenge?).

Så lenge du ikke synes det er noe problem å nattamme, er det ikke noe problem å fortsette med det - barn som nattammes lenge blir også avvent, det finnes ingen forskning som tyder på at barn som er nattammet lenge har større søvnproblemer enn andre barn når de blir rundt 3-4 år (det er først da at det å sove hele natta gjennom er såpass normalt at det er unormalt å ikke gjøre det).

Det kommer jo også an på hva hun spiser på dagtid - frukt og grønnsaker gir mindre energi enn kjøtt og fisk, som igjen gir mindre energi enn olje/fett.

Men såfremt hun får i seg nok melk over døgnet, så trenger hun ikke få MME på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vi innenfor 3 ganger i døgnet. Så det er bra. Jeg har bare jobbet i en uke så litt utfordringer har det vært for far når mor har brukt puppen til kos og soving. Men det går vel seg til. Gjør meg ikke så mye enda med nattamming, men HS mente at jeg burde slutte. Det som du sier virker mer logisk for meg. Har ammet kl 19, 00 og 04. Kanskje jeg kan prøve å venne hun av med den kl 04. Og ligge henne til 23 når jeg legger meg istedenfor. Men hun suger ikke så godt når hun er helt i søvne...

Hun spiser endel kjøtt, men mye av de lette produktene. Så det kan jeg passe litt på.

Tusen tusen takk, synes alltid du har gode råd å komme med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bare forvirret her jeg nå.

Ja, det er bra med 3 ammeøkter om dagen, men siden jeg kommer hjem kl 09 på morgenen så har han fått flaske når han står opp i 06.00-06.30. Ammer han når jeg kommer hjem etter at han har fått frokost. Da sover jeg vanligvis til kl 14-15, vis jeg skal på nattevakt igjen. Fleste av gangene så er gutten og faren ute å farte så de kommer vanligvis hjem i rundt 16 tiden, når gutten skal ha middag. Får flaske i 11-12 tiden og kl 15 igjen.

Og amming kl 19.

Så tilsammen har det blitt 2 amminger og 3 flasker. Er ikke det bra da?

For hver flaske får han ca 90ml, noen ganger drikker han det opp noen ganger ikke.

Endret av Elsa88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bra med 3 ammeøkter om dagen, men siden jeg kommer hjem kl 09 på morgenen så har han fått flaske når han står opp i 06.00-06.30. Ammer han når jeg kommer hjem etter at han har fått frokost. Da sover jeg vanligvis til kl 14-15, vis jeg skal på nattevakt igjen. Fleste av gangene så er gutten og faren ute å farte så de kommer vanligvis hjem i rundt 16 tiden, når gutten skal ha middag. Får flaske i 11-12 tiden og kl 15 igjen.

Og amming kl 19.

For hver flaske får han ca 90ml, noen ganger drikker han det opp noen ganger ikke.

Jepp, 2 amminger og 3 flasker er bra :)

Hvis du vil kan dere jo vurdere om gutten skal få middag i stedet for flaske kl 15, og amming når han kommer hjem. Flere amminger gjør det lettere å opprettholde melkeproduksjonen lengre, dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og amming kl 19.

Hvis du vil kan dere jo vurdere om gutten skal få middag i stedet for flaske kl 15, og amming når han kommer hjem. Flere amminger gjør det lettere å opprettholde melkeproduksjonen lengre, dersom du ønsker det.

Vi glemmer alltid å ta med middag hjemme ifra, siden vi synes at babymaten på glass smaker ¤%#&!

Så jeg lager all mat selv. Han får middag kl 16, slik at rutinene på plass når vi selv begynner å bli flinkere å spise middag tidligere. Slik at vi spiser middag sammen alle 3.

Har tenkt å slutte etterhvert med å amme siden jeg også skal fortsette på skolen til høsten, og vil ha nok å tenke på om morgenen før skole og barnehage om at jeg skal amme først. Han vil da være 10mnd når jeg skal stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og amming kl 19.

Vi glemmer alltid å ta med middag hjemme ifra, siden vi synes at babymaten på glass smaker ¤%#&!

Så jeg lager all mat selv. Han får middag kl 16, slik at rutinene på plass når vi selv begynner å bli flinkere å spise middag tidligere. Slik at vi spiser middag sammen alle 3.

Har tenkt å slutte etterhvert med å amme siden jeg også skal fortsette på skolen til høsten, og vil ha nok å tenke på om morgenen før skole og barnehage om at jeg skal amme først. Han vil da være 10mnd når jeg skal stoppe.

Da høres det ut som en fin plan å fortsette å amme som du gjør. Ikke vær redd for å amme oftere om det passer sånn - jeg har vært i kontakt med en del mødre som er kjempestressa for helger og ferier, men det er sjelden noe problem å amme i stedet for å gi flaske om det passer sånn. Mange har også melk lenge etter at de egentlig har sluttet å amme, så om du ønsker det kan du godt fortsette å tilby bryst dersom han er interessert i det - når det passer sånn. Men det er heller ikke noe problem å fortsette å amme to ganger om dagen i sommer og kutte helt ut når skolen begynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og amming kl 19.

Da høres det ut som en fin plan å fortsette å amme som du gjør. Ikke vær redd for å amme oftere om det passer sånn - jeg har vært i kontakt med en del mødre som er kjempestressa for helger og ferier, men det er sjelden noe problem å amme i stedet for å gi flaske om det passer sånn. Mange har også melk lenge etter at de egentlig har sluttet å amme, så om du ønsker det kan du godt fortsette å tilby bryst dersom han er interessert i det - når det passer sånn. Men det er heller ikke noe problem å fortsette å amme to ganger om dagen i sommer og kutte helt ut når skolen begynner :)

Bra det da =)

Har litt små problemer nå, for han er ikke så interessert i pupp lengre. Det tar dobbelt så lengre tid å amme nå enn det gjorde før. Har også hatt tendenser med biting tidligere og har nå begynt litt igjen. Tenner som pågår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...