Gå til innhold

Gartnerlosjens junirapport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et hjørne bak garasjen(!) som nå er på sitt vakreste (til glede for naboen):

- innerst i hjørnet en 2m Japansk Pieris som nå skyter sine røde skudd

- ved siden av og i forkant av den, en stor vanlig syrin i full blomst

- så en vanlig lilla rodo i knopp, den er finest da, men dyp lilla farge

- nederst langs plenkanten et vell av spaniablåstjerner i yndig blåklokkeblått

- kronen på verket, den grasiøse dronninge som ruver over alle disse, Duetreet som flakser med vingene:

5611.JPG

Virker vel ikke rart om jeg ringer på hos naboen med kaffekopp og spør om å få sitte på trappa litt?...

Gjest sug lut
Skrevet

Det synes jeg absolutt du kan gjøre!

Rapporten herfra:

De egenavlete tagetesene (to sorter) blomstrer kjempefint, honningknoppurten har fått en blomst som kroner stolt og blå, det er knopper på to av storkenebbtypene men ennå ikke på den tredje, campanula persiciflora har masse knopper og er halvmetern høy, geum er litt treg (ny plante i år) men kommer vel snart, to av de digre pelargoniene har blomster og to av de små også, men det ser ut til at de stanser opp litt etter den første blomstringa for det er bare to skarve knoppanlegg til, på tilsammen elleve planter (hvorav tre gigastore - over halvmeteren høye og enda bredere). Er kanskje langsomvåren sin skyld. Mitt livs første rhodo (og kanskje historiens første balkong-rhodo?) blomstret ut i går, utrolig vakre blomster - og i tillegg har den vokst 20 cm i høyden på den måneden den har stått, så den må nok ut på friland på sikt...Jordbæra ble lykkelig av omplanting til gammel apotekerkrukke og svarte med å bli knallstor omtrent over natta, vi venter i spenning. Og tomatene - Ulv Theodor og gjengen - er tre raringer som er helt forskjellige i lynne og væremåte, så det blir spennende hvem som gjør hva. UT ble dessverre litt overvannet og står nå til avrusing. Om noen av dem rekker å bli fruktige i år er usikkert, men vi lever i håpet. Gulrøttene, som er sådd i fantastiske designkunstverk av dekorerte melkekartonger, kan spire når som helst. Og i kjempekrukka kan man se erteblomstene raaaser i været! Samme med kornblomstene i digerkrukka si.

Og siden begrensningens kunst gikk meg hus forbi, har jeg sist uke sådd to potter med kosmos, hvorav tre har kommet opp hittil, og stappa resten av frøene nedi hos noen av staudene. Det siste var kanskje dumt, siden staudene gjødsles og kosmos ikke skal ha noe gjødsel, men det får stå til.

Gjest amandine
Skrevet

Noterer flittig:

Løvetann i store mengder, ditto engkarse

En rød og en død rhododendron, en rosa i knopp

Syriner på gang, blir masse snart

Rosene lever

Vill tulipan avblomstret snart

Honningknoppurt nyplantet og i knopp

Akeleier i knopp

Aurikler døde

Med friskt mot og med hjelp av tidligere nevnte kollega skal det snart fylles på!

Skrevet

Duetreet er helt fantastisk! Et slikt et vil jeg og ha! :))

Skrevet

Honningknoppurt måtte jeg google, og den er jo et kjært barndomsminne fra mammas hage. Er den vanskelig å få til?

Gjest sug lut
Skrevet
Hvem er dette? Så utrolig pen!

Honningknoppurt er kjempefine! Jeg tror egt ikke de trenger noe som helst, de vokser forvilla i grøftekanter og er hardføre som bare det - digger planter som bare gjør sakene sine og ferdig med det! Blomstrer fra tidlig til sent og blir gjerne kraftigere og flere for hvert år (vet ikke om de egt sprer seg, men får flere stengler fra samme rota).

Skrevet

Honningknoppurt er kjempefine! Jeg tror egt ikke de trenger noe som helst, de vokser forvilla i grøftekanter og er hardføre som bare det - digger planter som bare gjør sakene sine og ferdig med det! Blomstrer fra tidlig til sent og blir gjerne kraftigere og flere for hvert år (vet ikke om de egt sprer seg, men får flere stengler fra samme rota).

Den heter bare dvergakeleie, du finner mange fine bilder om du googler. Den blir sånn 15-20 cm høy, fyller veldig pent ut i bedet.

Jeg skal se om jeg får tak i honningknoppurt. Syns den er kjempepen, og husker at den kom opp år etter år i hagen hos mamma, uten å spre seg noe særlig.

Skrevet

Honningknoppurt! Er det DET de heter... Da kan jeg krysse av siste uidentifiserte sort i hagen - Hurra!

Ellers, veldig glad for å ha arvet et duetre, det tar visstnok 30-år før de blomstrer!

Gjest sug lut
Skrevet

Honningknoppurt! Er det DET de heter... Da kan jeg krysse av siste uidentifiserte sort i hagen - Hurra!

Så bra! Jeg må ellers si jeg er mye mer glad i det latinske navnet, centaurea montana har liksom litt mer schwung.
Skrevet

Så bra! Jeg må ellers si jeg er mye mer glad i det latinske navnet, centaurea montana har liksom litt mer schwung.

Liker å bruke de norske navne jeg da, og synes det er synd når de forsvinner... Nekter f.eks å kalle betlehemsklokken min for campanula og prøver å omtale cosmos som pyntekorg!

Hva er det norske navnet for Allium foresten? Gressløk og annen løk er vel i den familien, men tenker altså på de store lilla ballblomstene...

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Liker å bruke de norske navne jeg da, og synes det er synd når de forsvinner... Nekter f.eks å kalle betlehemsklokken min for campanula og prøver å omtale cosmos som pyntekorg!

Hva er det norske navnet for Allium foresten? Gressløk og annen løk er vel i den familien, men tenker altså på de store lilla ballblomstene...

Allium er vel kuleløk?

Jeg elsker latinske navn, jeg synes pyntekorg faller til jorda mens cosmos bipinnatus derimot... og liker campanula også. Men storkenebb er storkenebb og ikke geranium.

Endret av sug lut
Skrevet

Siden jeg ikke er så hagevant så vil nok dere andre gremmes over hvordan det ser ut ute her, men det hjelper seg med åra.

Vi tar det positive først:

- Etter gårsdagens plenklipp ser hagen med ett mye bedre ut.

- Hekken er grønn og fin.(den fineste i nabolaget faktisk)

- Rabarbraen er på vei til å bli like stor og fin som hvert år. Noen som har noen gode oppskrifter til meg på rabarbra-retter?

- Skråningen som i fjor var dekket med busk-jævel er nå helt bar og fjellet er spylt reint.

- Den ene buska bak huset har overlevd vinteren og begynner å få flotte farger, den andre ser ut til å slite litt mer og er fortsatt helt brun.

- De få staudene jeg har i blomsterbedet vokser opp og fine hvite blomster er å se.

Resten trenger vi ikke å snakke om

Skrevet

Allium er vel kuleløk?

Jeg elsker latinske navn, jeg synes pyntekorg faller til jorda mens cosmos bipinnatus derimot... og liker campanula også. Men storkenebb er storkenebb og ikke geranium.

Ja, kuleløk høres rett ut! Da passer den bedre inn i min løkliste sammen med snøklokker, klosterklokker, perleblomster og spaniablåstjerner :D

Kuleløkene mine blomstrer snart, de er så utrolig dekorative i staudebeddet der de vaier høyt over gullbergknapp, hagepute og skyggesildere.

Sjokoladecosmosen min får foresten hete cosmos...

Skrevet

- Rabarbraen er på vei til å bli like stor og fin som hvert år. Noen som har noen gode oppskrifter til meg på rabarbra-retter?

Jeg har tradisjon på rabarbrasorbet, annbefales! B)

Det er bare å slenge stilkene i en langpanne med sukker og bake i ovnen, så bruker man kun saften til å lage sorbet (i halvannenliters flaske som man rister hvis man ikke har ismaskin). Jeg kan komme tilbake med mengdeforhold i kveld.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Rabarbrapai! Seriøst det beste jeg kan få, tror jeg.

Skrevet

Jeg bruker den vanlige eplekakeoppskriften med mørdeig og erstatter epler med rabarbra. Blir godt! Ellers kan jeg fortelle at det ikke blir rabarbrasaft i år. Mye kliss, fin farge og ingen likte den.

Skrevet

Rabarbra sorbet

Fyll en ildfast form med:

1kg rabarbrastilker i biter (uskrelt)

340g sukker

5 dl vann

Saft og skall av 1 appelsin

Ha over alufolie og bak i ovnen ved 190 grader i 1 time.

Sil av saften, så kan man ha i (valgfritt) glukose, 2ss (for å hindre krystalldannelse) og gelantin, 2 plater (for å hindre rask smelting). Avkjøl og kjør i ismaskin.

Har man ikke ismaskin kan man ha det i en halvannen liters plasflaske, legge i fryser og riste hver halv time... Settes i kjøleskap en liten time før servering (flasken må klippes opp).

Gjest amandine
Skrevet

Sent i går kveld, rett før midnatt, var jeg i en gammel gammel hage og fikk liljekonvall. Og en gammel gul aurikkel. Nå er de plantet i hagen. Litt i bed og litt i potte for sikkerhets skyld. Og jeg skal få mer. Så mens fjellene ble røde av solnedgangen var jeg en ekte Hemul, og hi hi hi så fint det skal bli! Jeg elsker gamle stauder! Og du, luten, apropos rhododendron i potte, jeg møtte tre stykker i går. De har stått i potte i tyve år og var DRITFINE! Gjødsle dem og beskytt dem litt om vinteren(pakk dem inn i brake aka einer, sa damen, men regner med juletre eller striesekk holder:-))

Gjest sug lut
Skrevet

Sent i går kveld, rett før midnatt, var jeg i en gammel gammel hage og fikk liljekonvall. Og en gammel gul aurikkel. Nå er de plantet i hagen. Litt i bed og litt i potte for sikkerhets skyld. Og jeg skal få mer. Så mens fjellene ble røde av solnedgangen var jeg en ekte Hemul, og hi hi hi så fint det skal bli! Jeg elsker gamle stauder! Og du, luten, apropos rhododendron i potte, jeg møtte tre stykker i går. De har stått i potte i tyve år og var DRITFINE! Gjødsle dem og beskytt dem litt om vinteren(pakk dem inn i brake aka einer, sa damen, men regner med juletre eller striesekk holder:-))

Å, det høres så fint ut, grave planter ved midnatt i en gammel hage... jeg gjorde sånt før, nå synes jeg bare alt glipper av alt det fine jeg gjorde før, det er bare frister og krav og klaging og forpliktelser i alle ender av døgnet. Er liljekonvall enkle å plante om? Aurikler er nydelige, de tåler jo alt - aurikler, bergenia og selv-kryssede akeleier er de det er mest bænkers å finne der det har vært gamle hager, har jeg følelsen av.

Av positive tilskudd på junirapporten har jeg i dag bare ett, nemlig at første jordbær faktisk rødmer i potta ute. "Ingen norske jordbær før StHans" viser seg dermed å være løgn og forbannet dikt.

Skrevet

Til de som har krukker til overs:

Plantasjen har georginer til kr 17 pr stk i dag.

Lut, liljekonvall er greie å ha med å gjøre. Mamma ha noen fra farmors hage som hun har flyttet med seg 2 ganger! Hører jeg jordbær og cava? :D

Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Til de som har krukker til overs:

Plantasjen har georginer til kr 17 pr stk i dag.

Lut, liljekonvall er greie å ha med å gjøre. Mamma ha noen fra farmors hage som hun har flyttet med seg 2 ganger! Hører jeg jordbær og cava? :D

*holder for ørene og sier mimimiimimmimimimmiiiiiiiii veldig høyt til første del av innlegget ditt*

Når ville du si det er lurt å grave opp og flytte liljekonvall, da? Før/under/etter blomstring? Hadde jo vært gromt å få fram en gjeng av dem neste vår på egen balkong.

Ja, en jordbær (ca 1 cm stor) og en flaske cava :)

Endret av sug lut
Gjest amandine
Skrevet

Rettelse, min kjære lut. Aurikler tåler NESTEN alt.. Mine som jeg har etter min tippoldemor døde i vinter. De tålte ikke vinteren. Det samme har skjedd med min tipps viola cornuta og kryptimianen fra samme sted. Fandens vinter i år!

Skrevet

Holde for ørene litt til: 10 kr stk for vanlig hvit margeritt på Rema! Spørs om jeg må ha en balkongkasse til nå...

Aner ikke hva som er ideelt tidspunkt for flytting, ikke rett før man drar på ferie i hvertfall ;) Mistenker de har blitt flyttet midt i blomstringen, for det er jo da man legger merke til dem og kommer på at sånne vil man ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...