Gå til innhold

Når kunne din baby sitte selv ( på gulvet)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min jente er 9 mnd akkurat, og hun sitter ikke støtt på gulvet enda. Hun velter stadig, så sitting er forbehold teppegulv :-). Vi var på kontroll for få dager siden, og iflg helsesøster var hun langt fremme (hun krabber og heiser seg opp), men hun sitter ikke støtt. Seks måneder var råtidlig! :-)

Annonse

Storebror satt stødig som et fjell 7 mnd gammel. Han var en stor baby med gode hofter og lår <3 Men babyer skal ikke settes opp og sitte noe særlig før de klarer det selv, da de myke ryggene kan ta skade av det:

"Rundt 6 måneders alder er det fristende og sette barnet på gulvet, gjerne støtte det litt med en liten pute og si: - Se så flink hun er til å sitte! Et barn som blir flink til å sitte først, oppdager svært fort at: ”Åh, nå kan jeg leke med favorittleken min, samtidig som jeg trekker meg fremover på baken uten å slippe den!” Disse barna er det vanskelig å få til å begynne å krabbe. Oftest har de ett favorittben og en favorittarm, som de drar seg fremover med.

Når jeg undersøker barn som har vært ”rumpeakere”, som ikke har krabbet, finner jeg ofte låsninger i bekkenet eller korsryggen. Hos noen kan denne stivheten gi problemer senere i livet. Har du hatt et barn som har vært ”rumpeaker”, kan det vært lurt å undersøke ryggen hos en kiropraktor."

Les mer her:

http://mammanett.no/baby/sterk_rygg

For å kunne sette seg opp i sittende stilling på egenhånd må en baby klare å krabbe og det er vel ikke vanlig før de er 7-8-9 mnd gamle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...