Gå til innhold

Reiser folk seg for deg på t-bane/buss o.l?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i Oslo og tar trikken stort sett hver dag og får alltid tilbud om plass, hadde ikke forventet det før jeg ble gravid faktisk. Alle mulige forskjellige folk som reiser seg, tilogmed eldre damer :-p Men nå er jeg uke 24 og i toppform så pleier å si at de bare kan sitte :) Jeg har ingen problemer med å stå så lenge jeg får holdt meg fast. Altså- positivt overrasket over hvordan jeg blir behandlet som gravid.

Fortsetter under...

Jeg bor i Oslo og tar trikken stort sett hver dag og får alltid tilbud om plass, hadde ikke forventet det før jeg ble gravid faktisk. Alle mulige forskjellige folk som reiser seg, tilogmed eldre damer :-p Men nå er jeg uke 24 og i toppform så pleier å si at de bare kan sitte :) Jeg har ingen problemer med å stå så lenge jeg får holdt meg fast. Altså- positivt overrasket over hvordan jeg blir behandlet som gravid.

Hvilken del av oslo bor du i? For på Majorstua og opp mot kjelsås (buss 20 og 54) er det aldri noen som gidder lette på rævva! Selv ikke de dagene jeg må ha krykker...

Hvilken del av oslo bor du i? For på Majorstua og opp mot kjelsås (buss 20 og 54) er det aldri noen som gidder lette på rævva! Selv ikke de dagene jeg må ha krykker...

Lurer på det samme jeg også.

For meg gjelder det 22- og 25-bussen, samt 17- og 18-trikken. 31-bussen tar jeg også ofte, og til jobb forrige svangerskap, synes ikke folk var like hensynsfulle der faktisk.. (men 31-bussen er jo som å vandre fra himmel til helvete på ruta omtrent, jeg tar den opp trondheimsveien).

Annonse

Jeg tar både buss, tog og bane, og har enda ikke opplevd at noen har reist seg for meg. Faktisk flytter de ikke engang veskene sine når de okkuperer et dobbeltsete (noe jeg synes er uhørt uavhengig av hvem det nå er som må stå ved siden av). Nå har jeg heldigvis vært i god nok form til at jeg har kunnet stå de gangene jeg ikke har funnet plass (men stort sett pleier min kone skynde seg inn på toget og finne et sete til meg), men nå i uke 32 merker jeg at det røyner litt på, spesielt fordi togene er så varme. Så snart må jeg nok be om å få sitte hvis det ikke er noe ledig.

Morsomt (eventuelt bare trist) at friske, raske menn sprinter bort til eldre- og gravidesetene på toget selv om det er både eldre og gravide på vei om bord i toget i rushtiden.

Uke 36 her med ganske synlig mage. Har enda ikke opplevd at noen reiser seg for meg på verken t-bane eller trikk selv om jeg tar banen til og fra jobb hver eneste dag. Pga. denne tråden la jeg litt ekstra merke til det i dag. Stilte meg opp midt i gangen og kikket demonstrativt rundt meg etter et ledig sete uten av noen gjorde tegn til å tilby meg noe sete. Heldigvis har jeg vært i god form hittil og i stand til å stå, men merker som deg Lillie Vanillie at det begynner å bli tungt nå og at jeg foretrekker å sitte..

Ble sykmeldt at fastlegen de siste 10 ukene (8 igjen nå) fordi jeg bytter så mye tbane/buss/tbane til å fra jobb i rushtiden og pleier stå sammen klem med andre. Blir utslitt rett å slett. Ikke opplevd at jeg har fått tilbud om å få sitte enda.

Da jeg gikk med krykker i 3 mnd pga ankel operasjon. Hjalp folk meg å bære handleposer og busssjåføren sa alltid fra at jeg skulle si ifra hvis jeg ikke fikk sitte. Men nå. Neeeeeh. Ikke no as. Må være en sykdom nordmenn bare har tror jeg.

Tror nok det er mantraet "graviditet er ingen sykdom" som er årsak til elendigheten. Det brukes både for å holde oss i jobb lengst mulig og til å fortelle oss hvordan vi ellers "bør" oppføre oss som flinke gravide. Det første jeg fikk høre som førstegangs var om hun som hadde vært på langtur på ski 7 mnd. Så har du historiene om de som pakket inn julegaver og drev på med julebakst nesten til full åpning :P. Flott for dem, men bør vel også være aksept for å ta livet litt med ro. Skader og fall som gravid kan ha alvorlige følger.

Ja det er sant. :) jeg dro til london i uke 29 og gikk overalt i 12 timer 3 dager. Full shopping vettu og på hjemturen 20 kg bagasje på ryggen. Neppe jeg vil anbefale selvom man føler seg i form. For nå så hsr det straffet seg litt. Full streik her ihvertfall :(

Jeg bor på Skøyen, dvs 13-trikken vestover eller 31- bussen og 20- bussen. Stort sett trikk, passer best med jobben. Tar da trikken fra skøyen og forbi jernbanetorget. Gjelder begge veier.

Bodd på skøyen før jeg flytta til Nordstrand. Og jeg synes folk der er relativt hyggelige å tilbyr plass og hjelp til å bære barnevogner :)

Jeg er gravid for 3. gang og har reist med buss til og fra jobb i alle mine graviditeter. Har faktisk aldri opplevd å bli tilbudt sitteplass! Ikke én eneste gang! Bor i Oslo. Det er nesten alltid fullt i rushen, så jeg må som regel stå. Har ganske ille bekkenløsning og tar ofte buss i 30-40 min, så det er en stor påkjenning.

Har også tatt mye buss og trikk med barnevogn, men da synes jeg som regel folk er hjelpsomme. Løfter inn på trikken og flytter seg når jeg kommer.

I løpet av de ti årene jeg har kjørt kollektivt i Oslo har jeg to ganger opplevd at noen har reist seg for gravide. (det er altså så sjelden at jeg faktisk har blitt overrasket og husker det!). Da har det vært unge jenter, ca 18-20 år som har reist seg.

Er i mitt 5. Svangerskap og har opplevd 2 ganger at eldre menn har gitt meg plassen sin, og det med et stolt smil, de var søte.... Opplevde og rett før termin at en dame på høyst 60 ba meg reise seg for henne, og sa jeg var respektløs for eldre. Hun så ikke ut til å ha porblemer på noen måte. Jeg reiste meg og håpet folk skulle se henne som uhøflig, jeg var svææææær. Men neida..folk bryr seg ikke tror jeg.

Annonse

Slik jeg ser det handler det ikke om jeg som gravid orker å stå eller ikke, men snarere om at det er direkte farlig for fosteret i magen dersom bussen plutselig bråbremser! Må jeg velge mellom mitt eget kjøtt og blod og en gammel dame... nei, det er ikke et vanskelig valg!

Jeg har to barn under 6 år som fraktes til og fra barnehagen med buss og trikk hver dag, i tillegg til at jeg er 36 uker på vei. Det skjer så og si aldri at noen gir opp plassen sin. Barna mine er jo også ekstra utsatt?! Helst skal de sitte fastspent hele turen.

Her i Norge skal man helst klare å stå på bussen med to barn, høygravid mage og gjerne en baby i puppen også! Skulle jo bare mangle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...