Gå til innhold

Nekter plutselig å sovne alene...

Schrødingerkatta

Anbefalte innlegg

Er det noen som har opplevd at barnet plutselig ikke vil sovne inn alene? Gutt 20 mnd her som alltid har vært en drøm å legge for kvelden, men nå den siste uken må jeg sitte inne hos han til han sovner. Går jeg ut blir det bare skriking og jeg vil helst ikke at han skal skrike seg i søvn så da sitter jeg heller der. Er det bare en fase som vil gå over av seg selv, eller MÅ jeg ta the hard way? Skrikingen er både sår gråt og klaging, så er usikker på om han er redd eller hva det er. Noen med gode råd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen råd dessverre, men vi opplever det samme. Nå er riktignok min snart 2 år, men det begynte for noen mnd siden. Gikk fra å legge han i seng og han rullet rundt og sovnet med en gang, til å holde på i over en time med sang og hyl og grin om vi gikk ut av rommet. Har nå gitt opp litt og sitter heller der i 5 min til han sovner selv om jeg sverget på at jeg ALDRI skulle gjøre det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frustrerende! Fikk et tips på anonym her om å flytte stolen nærmere og nærmere døren, er nå kommet halveis :) Lurer på om jeg noengang kommer meg på utsiden :b Mulig det funker, jeg vet ikke.

Uansett, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Har hatt samme utfordring m min på 22mnd,aldri vært noe problem å legge før det snudde over natta. Det som funka her var å si før jeg gikk ut: sov godt,nå skal mamma rydde litt.

Gikk så inn på badet,naborommet,og rydda/lagde litt lyder før jeg gikk. Holdt på m det ca en uke:) Nå går jeg bare rett ut etter god natt osv som tidligere uten å lage leven. Å sitte inne hos han til han sovna funka ikke for han,han ble bare stressa av å følge m på om jeg fremdeles var der eller gikk ut. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte forresten at det skyldtes utrygghet her,gråten var veldig sår og panisk så vi klarte ikke la han "grine det av seg". Vår metode som funka til slutt,ga han tydeligvis en trygghet om at vi var der uten at han måtte følge m på om vi stakk eller at vi måtte gjøre om på leggerutinene. Ikke lett å forstå seg på alltid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo at barn får separasjonsanst rundt 9,18 og 24 mnd, så det er sikkert det,og dermed en fase som vil gå over, gutten min var helt lik i perioder, og da satt jeg inne hos han. Etterhvert tok jeg også ryddetrikset som hun over her:)

Jenta mi som blir 2 neste mnd har aldri vært sånn.. Enda.. Vet jo ikke om det kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips og gode svar :) Skal prøve ryddetrikset etterhvert, men tror ikke han skjønner det enda. Han forstår mye ellers men ikke at mamma skal rydde tror jeg :) Godt å høre at det vil gå over. Aget: hvor gammel var din da du begynte med ryddetrikset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...