Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Hvordan går vi frem? Noen som har hvit vaskehjelp som kan dele sine erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Jeg googlet "rengjøringsfirma Tromsø" og fant et byrå, kontaktet de og fikk hjemmebesøk hvor vi avtalte hva som skal vaskes og hvor ofte. Etter en uke fikk vi prisforslag pr mail. Vi aksepterte, også var vi i gang Anonym poster: ab47ba7cadc75d09a5b30b6072781d70
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Hvordan går vi frem? Noen som har hvit vaskehjelp som kan dele sine erfaringer? Da må dere nesten kontakte rengjøringsbyråer. Det er svært få selvsendige rengjørere som jobber hvitt... Anonym poster: 2a1ff3ac86d8ef0ac524e73beb98dded
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #4 Skrevet 1. juni 2013 Rengjøringsbyråer er ikke aktuelt, da det ikke finnes hos oss. Har sjekket. Så vi må nok ha en privatperson. Det må vel være en måte å gjøre dette hvitt på likevel?..
Ikkenonick Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Mitt anbud eller Finn sine anbudssider har vi normalt brukt. De som kommer med tilbud har jeg kontrollert opp mot Brønnøysundregistrene, sjekket omtale mv, og deretter gjort valg. Kun firma som fakturerer er ok hos meg, da jeg vil kunne dokumentere at jeg feks har betalt mva. Jeg vil også sikre at vaskepersonen har tarifflønn mv som jo er mitt ansvar som "arbeidsgiver" her, og det kan slå tilbake på meg dersom ikke jeg følger opp at alt er korrekt.
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 1. juni 2013 Så hvis vi ikke finner en person som er registrert som selvstendig næringsdrivende, så må vi fortsette å vaske huset selv?? Pokker!!
Ikkenonick Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Så hvis vi ikke finner en person som er registrert som selvstendig næringsdrivende, så må vi fortsette å vaske huset selv?? Pokker!! Hehe:) Et annet alternativ er å avtale vask med noen som jobber svart for inntil maks kr 4000 per år, og bytte når den beløpsgrensen er nådd. Da er dere begge innenfor regelverket for hva som er fritatt for mva, skatt og arbeidsgiveravgift mv. Men da må du jo enten finne noen rasende billig eller bytte relativt hyppig...
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 1. juni 2013 Så hvis vi ikke finner en person som er registrert som selvstendig næringsdrivende, så må vi fortsette å vaske huset selv?? Pokker!! Hehe:) Et annet alternativ er å avtale vask med noen som jobber svart for inntil maks kr 4000 per år, og bytte når den beløpsgrensen er nådd. Da er dere begge innenfor regelverket for hva som er fritatt for mva, skatt og arbeidsgiveravgift mv. Men da må du jo enten finne noen rasende billig eller bytte relativt hyppig... Så da er det en mulighet, altså... Får regne litt på det. Har en på lur som tar 160 kr i timen. Får se hvor mye vasking vi får lovlig da:) Er ikke interessert i å bryte loven her.
Ikkenonick Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Så hvis vi ikke finner en person som er registrert som selvstendig næringsdrivende, så må vi fortsette å vaske huset selv?? Pokker!! Hehe:) Et annet alternativ er å avtale vask med noen som jobber svart for inntil maks kr 4000 per år, og bytte når den beløpsgrensen er nådd. Da er dere begge innenfor regelverket for hva som er fritatt for mva, skatt og arbeidsgiveravgift mv. Men da må du jo enten finne noen rasende billig eller bytte relativt hyppig... Så da er det en mulighet, altså... Får regne litt på det. Har en på lur som tar 160 kr i timen. Får se hvor mye vasking vi får lovlig da:) Er ikke interessert i å bryte loven her. Nei, lovbryteri er litt utrendy;) Hehe... Men ja, det finnes jo en mulighet der. Synes dog det er rart om vedkommende på død og liv skal jobbe svart også. Som privatperson til privatperson er forøvrig de 4000 skattefrie selv om du fortsetter å bruke vedkommende etterpå, og personen er selv ansvarlig for inntekten opp til 60 000,- Ved 60 000 i året trer ditt ansvar for arbeidsgiveravgift inn. (veldig mange andre regler her også som påvirker og skatteetaten mv er veldig ivrige påslikt om dagen, spesielt ifht momsunndragelse)
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 1. juni 2013 Tusen takk for svar... Må prøve å finne en løsning her.. Vil ha vaskehjelp, vil ikke betale svart!!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Disse folkene som har svart deg her har helt klar ikke peiling på hva de snakker om. Du KAN engasjere en "privatperson" til å vaske hos deg, og samtidig gjøre dette hvitt. Det krever litt papirarbeid fra deres side, men det er gjort grep for at dette skal kunne ordne seg uten alt for mye styr. Les mer om dette på skatteetaten sine hjemmesider i tillegg til linkene nedenfor: http://www.dinepenger.no/bruke/alle-betaler-vasken-svart/10014913 http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Slik-ordner-du-lovlig-vaskehjelp-5570809.html#.UapJWpx9Bjs Anonym poster: f50042e50f280bc472492c200506f937
Ikkenonick Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Disse folkene som har svart deg her har helt klar ikke peiling på hva de snakker om. Du KAN engasjere en "privatperson" til å vaske hos deg, og samtidig gjøre dette hvitt. Det krever litt papirarbeid fra deres side, men det er gjort grep for at dette skal kunne ordne seg uten alt for mye styr. Les mer om dette på skatteetaten sine hjemmesider i tillegg til linkene nedenfor: http://www.dinepenge...-svart/10014913 http://www.aftenpost...ml#.UapJWpx9Bjs Anonym poster: f50042e50f280bc472492c200506f937 Hva mener du med ikke peiling, det står da i grunn akkurat det jeg har sagt i artikkelen fra Dine Penger. Jeg har ikke sagt at ikke privatperson kan hyres, men jeg har ikke anbefalt det, og kommer heller ikke til å gjøre det når HI er ute etter noen som arbeider hvitt. Da anbefaler jeg helt klart næringsdrivende. Private kan vaske for 4000 skattefritt for husholdningen. Private kan motta vesentlig større lønnsbeløp enn det, en ved 60 000 blir den som har hyret personen ansvarlig for arbeidsgiveravgiften. (jeg har ikke nevnt rapporteringen her, som jo foreligger for alle beløp over 4000,- men ikke for de 4000) Så jeg lurer veldig på hva du, anonyme, mener med "ikke peiling"? Hvor avviker mine svar (bortsett fra i unødvendig detaljrikhet) fra artikkelen til Dine Penger?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har eget firma, og blant annet jobber jeg som renholder i private hjem. "Vaskehjelp" høres så tarvelig ut. Jeg jobber kun hvitt. Jeg vet at så lenge jeg har mitt firma, som ikke koster noe å opprette, så kan jeg tjene inntil 50 000 i året før jeg må tenke på MVA. Jeg å passe på å betale en skatteprosent som stemmer ellers med inntekt, men jeg bestemmer også den prosenten selv, tro det eller ei. Og så lenge jeg tjener under 30-40 000 i året, så er det ganske enkelt med selvangivelsen. Og siden jeg har eget firma, og er den eneste som jobber i det, så er arbeidsgiveravgift noe jeg ikke i hele tatt trenger tenke på. Å leie inn en renholder i hjemmet, betyr ikke at du blir arbeidsgiver. Og så lenge du ikke er arbeidsgiver, er arbeidsgiveravgift noe man kan glemme. Og det er renholder som sier hvitt arbeid, som selv er ansvarlig for å holde regnskapet og betale avgifter som skal betales her og der. De som leier inn renholder, er kun ansvarlig for å betale regningen. Bare pass på at der er et organisasjonsnummer i Brønnøysund, sånn i tilfelle tyveri osv.... Dette er kortversjon, så spør om det er noe som er uklart. Tror her er mange som bør lære seg mye før de svarer på slike tråder. Anonym poster: 62df6fec5ddab8287c785f0130ea619b
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Disse folkene som har svart deg her har helt klar ikke peiling på hva de snakker om. Du KAN engasjere en "privatperson" til å vaske hos deg, og samtidig gjøre dette hvitt. Det krever litt papirarbeid fra deres side, men det er gjort grep for at dette skal kunne ordne seg uten alt for mye styr. Les mer om dette på skatteetaten sine hjemmesider i tillegg til linkene nedenfor: http://www.dinepenge...-svart/10014913 http://www.aftenpost...ml#.UapJWpx9Bjs Anonym poster: f50042e50f280bc472492c200506f937 Hva mener du med ikke peiling, det står da i grunn akkurat det jeg har sagt i artikkelen fra Dine Penger. Jeg har ikke sagt at ikke privatperson kan hyres, men jeg har ikke anbefalt det, og kommer heller ikke til å gjøre det når HI er ute etter noen som arbeider hvitt. Da anbefaler jeg helt klart næringsdrivende. Private kan vaske for 4000 skattefritt for husholdningen. Private kan motta vesentlig større lønnsbeløp enn det, en ved 60 000 blir den som har hyret personen ansvarlig for arbeidsgiveravgiften. (jeg har ikke nevnt rapporteringen her, som jo foreligger for alle beløp over 4000,- men ikke for de 4000) Så jeg lurer veldig på hva du, anonyme, mener med "ikke peiling"? Hvor avviker mine svar (bortsett fra i unødvendig detaljrikhet) fra artikkelen til Dine Penger? Bare å roe ned egget, kjære deg. Du hadde ikke svart da jeg begynte å skrive dette innlegget. Anonym poster: f50042e50f280bc472492c200506f937
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har eget firma, og blant annet jobber jeg som renholder i private hjem. "Vaskehjelp" høres så tarvelig ut. Jeg jobber kun hvitt. Jeg vet at så lenge jeg har mitt firma, som ikke koster noe å opprette, så kan jeg tjene inntil 50 000 i året før jeg må tenke på MVA. Jeg å passe på å betale en skatteprosent som stemmer ellers med inntekt, men jeg bestemmer også den prosenten selv, tro det eller ei. Og så lenge jeg tjener under 30-40 000 i året, så er det ganske enkelt med selvangivelsen. Og siden jeg har eget firma, og er den eneste som jobber i det, så er arbeidsgiveravgift noe jeg ikke i hele tatt trenger tenke på. Å leie inn en renholder i hjemmet, betyr ikke at du blir arbeidsgiver. Og så lenge du ikke er arbeidsgiver, er arbeidsgiveravgift noe man kan glemme. Og det er renholder som sier hvitt arbeid, som selv er ansvarlig for å holde regnskapet og betale avgifter som skal betales her og der. De som leier inn renholder, er kun ansvarlig for å betale regningen. Bare pass på at der er et organisasjonsnummer i Brønnøysund, sånn i tilfelle tyveri osv.... Dette er kortversjon, så spør om det er noe som er uklart. Tror her er mange som bør lære seg mye før de svarer på slike tråder. Anonym poster: 62df6fec5ddab8287c785f0130ea619b Takk for svar. Skal begynne å kalle det renholder fra nå av:) Tror vi skal finne en løsning på dette!
gotulla Skrevet 1. juni 2013 #16 Skrevet 1. juni 2013 Beklager å ikke følge temaet, men hvordan starter man ett nytt emne? Er ille ny. :/
Soon to be mum Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Beklager å ikke følge temaet, men hvordan starter man ett nytt emne? Er ille ny. :/ Man klikker på knappen "opprett nytt emne" øverst til høyre i skjermbildet når man er inne i et forum.
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #18 Skrevet 1. juni 2013 Beklager å ikke følge temaet, men hvordan starter man ett nytt emne? Er ille ny. :/ Du trykker på knappen der det står "opprett nytt emne" Sånn litt til høyre på siden der du ser alle trådene:)
gotulla Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Beklager å ikke følge temaet, men hvordan starter man ett nytt emne? Er ille ny. :/ Man klikker på knappen "opprett nytt emne" øverst til høyre i skjermbildet når man er inne i et forum. Jeg ser dessverre ikke der det står nytt emne.. :/
Mikkemafian Skrevet 1. juni 2013 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2013 Er du innlogget som gjest? Kanskje du ikke har den da..
Soon to be mum Skrevet 1. juni 2013 #21 Skrevet 1. juni 2013 Beklager å ikke følge temaet, men hvordan starter man ett nytt emne? Er ille ny. :/ Man klikker på knappen "opprett nytt emne" øverst til høyre i skjermbildet når man er inne i et forum. Jeg ser dessverre ikke der det står nytt emne.. :/ Har du husket å gå ut av denne tråden først? Du kan ikke opprette et nytt tema mens du er inne i en annen tråd. Men når du er inne i listen over temaer i et forum får du muligheten til det.
gotulla Skrevet 1. juni 2013 #22 Skrevet 1. juni 2013 Er du innlogget som gjest? Kanskje du ikke har den da.. Fant det nå. ) Tusen takk )
gotulla Skrevet 1. juni 2013 #23 Skrevet 1. juni 2013 Beklager å ikke følge temaet, men hvordan starter man ett nytt emne? Er ille ny. :/ Man klikker på knappen "opprett nytt emne" øverst til høyre i skjermbildet når man er inne i et forum. Jeg ser dessverre ikke der det står nytt emne.. :/ Har du husket å gå ut av denne tråden først? Du kan ikke opprette et nytt tema mens du er inne i en annen tråd. Men når du er inne i listen over temaer i et forum får du muligheten til det. Fant det ut nå. Tusen takk. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå