Gå til innhold

Syste i eggstokk, hva nå??

Anbefalte innlegg

Etter et år med venting var vi ENDELIG i gang med forsøk igjen. Jeg gledet meg villt til ul idag. Var kjempe spent på hva de kom til å si, og hvor lenge det var til el.

Skuffelsen ble stor da det viste seg at jeg har en stor syste i den ene eggstokken. Nå vurderer/ønsker legen å avbryte forsøket. Virket som jeg kunne bestemme selv men hun var ikke så positiv til det.. Hun sa det kan ta 3 mnd eller mer før systen blir borte, hvis den blir borte av seg selv. Hun mente at det kanskje var hormonforstyrrelse som gjorde at jeg plutselig har fått en syste, og at det da var dumt å gjøre forsøk. Fordi det fort kunne bli "bortkastet". Nå er jeg kjempe fortvilet og skuffa :( Hadde forbredt meg på å ha forsøk i juni, og gledet meg sånn til det..

Er det noen her som har noen erfaring med forsøk selvom de har syste?

Eller som kan noe om dette med syster?

Jeg er helt blank og trenger virkelig noen råd her :(

Må også si at jeg hadde veldig forsinket mens denne gangen OG jeg blødde mye mer og lenger enn det jeg pleier.. Pleier også å ha ganske vondt under tr, men synes de var ekstra sterke denne gangen. Og har litt murringer fortsatt.. Trodde alt dette var pga flyttestress (akkurat kjøpt hus), men skjønner jo nå at systen er skylden..

Endret av Mammadrømmen
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144052908-syste-i-eggstokk-hva-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke syste mens vi forsøkte men før dette. Men du sier ikke hvilken cyste det er snakk om, regner med det er en vanncyste siden de ikke fjerner denne med operasjon. Jeg hadde en såkalt dermoid cyste. Det vil si at inni en slik cyste kan man finne hårlignende strukturer, talg og fett, kalkrike strukturer som ligner på tenner...ehhh ja pretty grose med andre ord. Denne er visst noe vi som oftest er født med som så kan utvikle seg i str. Det gjorde min og de fjernet den med kikkhullsoperasjon. Vannsyster er vel mer vanlig og kan vel ofte ha de og at de sprekker uten at vi vet om det. Er helt ufarlig men kan være ubehagelig visst de blir stor nok i str. Er usikker på angående å forsøke mens en har en cyste desverre. Eneste er at jeg vet om folk som har blitt gravid med vanncyster. Men vet selvsagt ikke hvor store disse cystene var.

Jeg hadde også større menstruasjonssmerter når cysten var der. Dette forsvant helt når den ble operert vekk. Men tror de vil unngå å operere vekk vanncyster da det er bedre at disse sprekker av seg sjølv. Må uansett ha lykke til:)

Tusen takk for svar Annte! :)

Tror ikke jeg har sånn syste som deg :P Hørtes ikke helt morro ut! :P hehe..

Jeg aner ikke hvordan syste det er. Det sa hun ingen ting om. Hun sa bare at den var stor, 25x30 (regner med dette er mm :P hehe)..

Er vel kanskje fordi systen kan komme i veien, at legen ikke vil gjøre forsøk? Men var jo syste bare på den ene siden, så er jo ikke sikkert det blir "bortkastet" om vi prøver allikevel? :P Har jo en full fungerende mener jeg :) Vanskelig å la være å ta sjansen, med mindre legen sier at dette er absolutt INGEN vits :P

Endret av Mammadrømmen

Jordmorsiri.no sier dette:

Cysten kan kanskje forhindre det noe, når egg skal løsne på den siden der den sitter,

men det skal ikke ha noe å si på den andre siden.

Det vil vel bety at men kan bli gravid selvom man har cyste? Også siden jeg har cyste bare på ene siden..

Jeg hadde en sa i mars . På kontroll etter dette fant gyn en stor blodfylt cyste på 5 cm på den ene eggstokken . Tok blodprøve for å utelukke noe ondartet og beskjed om at det bare var å bli gravid igjen . 4 uker etter var jeg gravid og er nå 10 uker på vei .... Legen trodde cysten ville bli borte i løpet av 3 mnd .... Men sa legen noe om hva cysten din inneholdt ??

tusen takk for svar HH80! :) Godt å høre at det er mulig! :D Det letter litt på trykket her kjenner jeg, hihi :)

Og gratulerer så masse med en liten spire! :D Håper denne klorer seg fast!

Nei legen sa ingenting om hva den inneholdt, bare at den mest sannsynlig ble borte av seg selv etter 3 mnd. Men hun ville vente med forsøk til ETTER den var borte. Hun mente den var i veien eller forstyrrende. Fordi det kunne være en hormon forstyrrende cyste eller noe.. Jeg har jo ikke lyst å vente, hvis det ikke er noen grunn til det! Har jo en eggstokk som er frisk og fin :)

Annonse

Å, spotting allerede? Jeg har kun vann cyster og merker ikke noe annet enn et stikk når den sprekker..

Blir spennende på UL. Jeg ville pushet på for at forsøket gikk som planlagt. Hva har du å tape? Resultatet blir vel uansett gravid eller ikke gravid? Eller kan det skade foster?

Tipper på at cysten sprakk i natt. Våknet med ekstreme og intense smerter. Og blør som vanlig mensen. Fortsatt smerter idag, bare mildere. Ringte Riksen og hun sa det hørtes ut som typisk for sprekt cyste. Helt normalt :) Så får bare håpe jeg ikke blør så mye når jeg skal på ny ul imorgen! :P

Ja jeg har tenke å gjøre det! Taper jo absolutt ingenting på det. Og alt jeg har hørt/lest, har det ikke noe å si for fosteret. Er det sånn at cysten er sprekt nå, er det iallefall ingen skade :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...