Gå til innhold

Hvor godt mestrer deres (6-)7 åringer sykkelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på giring, i bakker, små hindringer i veien, som et hull f.eks eller en bom som man må sykle gjennom...

Anonym poster: 39c86506c8ca60e4b6ac280036a43314

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor gammel når lærte å sykle uten støttehjul?

HI

Skrevet

Hverken 6 eller 7 åringen er særlig flinke. De klarer seg fint på flatmark og det er en god stund siden de tok av støttehjulene, men ikke sanakk om at de får sykle på veien på en stund enda. Her ble nylig en gutt drept da han var ute og syklet, selv med hjelm på en gangvei. De har ikke god nok kontroll hverken på trafikkbildet eller på syklen til å kunne sendes ut alene på en stund enda.

Anonym poster: 182472cd16a070ffe43ad2cb43b82b54

Skrevet

Ikke snakk om å sende ut i trafikken alene. Tenker mer på rundt på feltet, eller til skolen. Til skolen må de sykle sammen med voksen vel å merke.

Men mestrer de bakker, små hindringer i veien etc.

Skrevet

De to eldste lærte å sykle uten støttehjul den sommeren de var 5 år, så når de var 6 og 7 år var de blitt veldig flinke. Syklet mye med pappaen, på skogsveier, sykkelstier o.l. Kunne fint sykle 3 km til byen (på sykkelsti) for å kjøpe is også sykle hjem igjen. Sto og syklet i bakkene og mestret det greit om det ikke var for lange og bratte bakker.

Ingen av dem hadde sykkel med gir på den alderen, det fikk de ikke før de var litt eldre og mestret sykling uten gir veldig godt.

Lillesøster er på langt nær like flink. Hun er 5 år og har tatt av støttehjulene, men er veldig vinglete og ustø enda. Sykler bare frem og tilbake på flatmark utenfor huset her. Regner med det blir bedre i løpet av sommeren, men hun har ikke samme interessen for sykkel og foretrekker sparkesykkelen.

Anonym poster: 8c64b04d9d725f663ffa091c6976a427

Skrevet

Ikke snakk om å sende ut i trafikken alene. Tenker mer på rundt på feltet, eller til skolen. Til skolen må de sykle sammen med voksen vel å merke.

Men mestrer de bakker, små hindringer i veien etc.

Mine mestrer det når de konsentrere seg om det og ikke blir distrahert, men det skal veldig lite til før fokuset flyttes til noe annet og da går det lett galt.

Annonse

Skrevet

:) takk til dere som svarer på det jeg spør om.

Jeg vet at så små barn ikke har oversikt over trafikkbildet. Men mestre sykkelen må de uansett, jeg kan ikke holde dem i handa når vi er ute og sykler...

Skrevet

De to eldste lærte å sykle uten støttehjul den sommeren de var 5 år, så når de var 6 og 7 år var de blitt veldig flinke. Syklet mye med pappaen, på skogsveier, sykkelstier o.l. Kunne fint sykle 3 km til byen (på sykkelsti) for å kjøpe is også sykle hjem igjen. Sto og syklet i bakkene og mestret det greit om det ikke var for lange og bratte bakker.

Ingen av dem hadde sykkel med gir på den alderen, det fikk de ikke før de var litt eldre og mestret sykling uten gir veldig godt.

Lillesøster er på langt nær like flink. Hun er 5 år og har tatt av støttehjulene, men er veldig vinglete og ustø enda. Sykler bare frem og tilbake på flatmark utenfor huset her. Regner med det blir bedre i løpet av sommeren, men hun har ikke samme interessen for sykkel og foretrekker sparkesykkelen.

Må kanskje presisere at de eldste selvfølgelig ikke syklet alene langs veien som 6-7 åringer, men rundt 3.klasse begynte vi slippe de avgårde på de trygge veiene (sykkelstier, inne på byggefelt osv)

Skrevet

Her får vår snart 7-åring sykle alene rundt på feltet. Det er veldig mange barn her, og de sykler alene om de er yngre også, ser jeg. Feltet er på en måte litt lukket, og det er veldig lett å definere hvor ungene har lov å sykle. Området er stort sett flatt og nokså oversiktlig. Sykler dere virkelig med ungene deres om de skal besøke venner som bor på samme feltet? I parallellgaten eller litt lenger bortom?

Skrevet

Min sykler til skolen alene. Men skoleveien er gjennom et boligfelt over på en gangsti og så er han fremme. Høyeste fartsgrense er 30 og det er fartshumper hele veien.

Mentalt sett er gutten min ganske moden. Og han er en regelrytter uten like.

Du må nesten se an barna og se an veien eller området de sykler i.

Enig med deg, sånn trafikkmessig sett Twirly Banana Fries....

Men jeg lurer på hva ungene får til med sykkelen. Vår sønn er som de fleste her, ser jeg. Han er vant til å sykle og elsker det (kanskje ikke så rart med en sykkel-gal far).

Kameraten hans kan ikke gire, han tør ikke sykle ned en kort nedoverbakke. Han greier ikke hindringer som en bom i veien. Må sykle en svak S for å komme gjennom, men han må av sykkelen. Han må gå av sykkelen i bakker. (Bortsett fra de aller slakeste bakkene).

Er ikke ute etter å henge ut, men synes det er rart at han ikke mestrer disse tingene? Eller forventer jeg for mye?

Skrevet

Min sykler til skolen alene. Men skoleveien er gjennom et boligfelt over på en gangsti og så er han fremme. Høyeste fartsgrense er 30 og det er fartshumper hele veien.

Men jeg lurer på hva ungene får til med sykkelen. Vår sønn er som de fleste her, ser jeg. Han er vant til å sykle og elsker det (kanskje ikke så rart med en sykkel-gal far).

Kameraten hans kan ikke gire, han tør ikke sykle ned en kort nedoverbakke. Han greier ikke hindringer som en bom i veien. Må sykle en svak S for å komme gjennom, men han må av sykkelen. Han må gå av sykkelen i bakker. (Bortsett fra de aller slakeste bakkene).

Er ikke ute etter å henge ut, men synes det er rart at han ikke mestrer disse tingene? Eller forventer jeg for mye?

Akkurat i denne alderen er det stor forskjell på ungene, noen lærer å sykle uten støttehjul når de er 4 år og er daglig på sykkelturer med foreldrene mens andre ikke lærer sykle før sommerferien før de begynner på skolen og har foreldre uten sykkel..

Tror det ene er like normalt som det andre. Mine to gutter syklet veldig bra som 6-7 åringer, men de har kompiser som fremdeles ikke mestrer det noe særlig og eldste er 12 år! Interessen har jo også mye å si, her vi bor er det veldig få ungen som sykler på besøk til hverandre, de bruker sparkesykler...

Øvelse gjør mester, du får ta med deg sønnen og kompisen på tur så blir nok kompisen også flinkere etterhvert :)

Skrevet

Det er ikke noe unormalt i at han ikke kan det. Mine er også forsiktige på sykkel, men de svømmer greit 500 m i ett strekk og kan hoppe på ski. Det kommer nok mer ann på hva de har trent på og hva de er litt redde for.

Skrevet

Her får vår snart 7-åring sykle alene rundt på feltet. Det er veldig mange barn her, og de sykler alene om de er yngre også, ser jeg. Feltet er på en måte litt lukket, og det er veldig lett å definere hvor ungene har lov å sykle. Området er stort sett flatt og nokså oversiktlig. Sykler dere virkelig med ungene deres om de skal besøke venner som bor på samme feltet? I parallellgaten eller litt lenger bortom?

Nei, de går.

Annonse

Skrevet

Er vel at jeg har hatt litt høye forventninger til hva de skal kunne i den alderen da :) Våre har syklet greit i den alderen. Men far har også vært flink og syklet med dem, til dels jeg også.

Talentene til ungene er ulike, og vi har vært heldige og hatt tre stykk som er og har vært over snittet interessert i å ut og røre seg.

Skrevet

Min sønm er 4 år, og freser rundt på sykkelen sin, sykler tilbhg på sykkel uten støttehjul:)

Skrevet

Som med alt annet handler det om å øve. En guttunge i barnehagen har syklet på bmx-banen siden han var 4. På terrengsykkelskolen er det 6-åringer som sykler skikkelig terreng. OG så har du barna som ikke er komfortable med sykkel fordi de ikke har fått øvd seg nok.

Det samme gjelder alt annet. Jentungen på 5 svømmer. MEN hun er ikke så glad i å sykle enda. Hun kan, men er usikker og vil derfor ikke. Så er det ett annet barn - som er god til å sykle. MEN det å få barnet til å dukke hodet under vann er nesten umulig.....

Dette spørs på hvordan foreldrene selv gjør, hvor mye de er med på å øve med barnet og om barnet vil. MEN aller mest er det opp til oss voksne.

Anonym poster: 498dc69a5d114c8e210638f3f5463da7

Skrevet

Min 7 åring er en reser på sykkel. Han syklet på to hjul rett før han ble 3 år.

Han har vært på flere lange sykkelturer, og takler hver en hindring.

Sykkel med gir fikk han da han var 5 år.

Han får sykle til skole og venner. ( til skolen utenom skoletiden, da de må være 10 år for å kunne sykle til skolen i skoletiden. )

Han vet han må gå av sykkelen når han skal krysse veien, og han vet hvilken side av veien man sykler på.

Anonym poster: ec78ac152bf79e3b30e012eb02ab6b38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...