Gå til innhold

Trenger man og koke vann til baby her i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når babyen er under 5-6 mnd så skal vannet kokes og avkjøles.

Anonym poster: d666894f797e9b343b60799d7e780768

Skrevet

Det er fra Mattilsynets side ikke utarbeidet retningslinjer for bruk av drikkevann rett fra springen til spedbarn. Vi er heller ikke kjent med at Folkehelseinstituttet eller andre fagmiljø har gitt slike retningslinjer.

Hovedregelen er at vi anser drikkevann for å være trygt for både barn og voksne. Det kan imidlertid være hensiktsmessige å nyansere dette utgangspunktet noe siden vannforsyningen i Norge skjer både via store og små anlegg, hvorav ikke alle er godkjente, bl.a. fordi det ikke er krav om det (for eks. private brønner).

Kvaliteten kan derfor være varierende. Man bør derfor gjøre sine egne vurderinger basert på lokalkunnskap om kommunale/private anlegg i distriktet etter de retningslinjer som er skisserte nedenfor.

Vann fra større, godkjente vannverk

Dersom vannet er behandlet (desinfisert), slik det er vanlig ved større vannverk som forsyner tettsteder, bør barnet kunne få dette uten videre forbehandling så snart det inntar annet enn morsmelk. Vannet er ikke sterkere bakteriologisk belastet enn den grøten/maten barnet ellers får i seg. Snarere tvert i mot. Vann fra godkjent vannverk skal være fritt for patogene mikrober og vil vanligvis bare inneholde et forholdsvis lavt antall "miljøbakterier" som er uten betydning i denne sammenhengen.

Vann fra vannverk som ikke er godkjent

Hvis vannet ikke kommer fra godkjent vannverk, f. eks. ved bruk av brønnvann på en gård, er problemet litt større. Da må man ta hensyn til hva man vet om vannets generelle kvalitet. Stort sett finnes det mye lokal kunnskap om dette. Hvis vannet er kjent for å være "godt" og aldri har gitt opphav til problemer, kan det med rimelig sikkerhet brukes som om det var behandlet. Er man i tvil, kan man få det undersøkt, og da særlig på sårbare tidspunkter som for eksempel i perioder med betydelig nedbør, hvor "forurensingsmikrober" skylles ut i vannet. Mattilsynets distriktskontor vil her kunne hjelpe til og gi informasjon om hvor man kan få undersøkt vannet og hva det bør undersøkes for. Har man imidlertid et kjent "problemvann" som fra tid til annen forurenses, f. eks. fra beitende dyr, bør vannet kokes - i alle fall inntil barnet har en normal immunstatus. Gjør man dette inntil barnet er forslagsvis 1 år, bør man ha god margin. I så fall bør man være særlig påpasselig ved de ovennevnte sårbare periodene.

Forøvrig kan man henvende seg direkte til vannverkene for å få opplysninger om vannkvalitet, eller til Mattilsynets distriktskontor for å få en vurdering av drikkevannskvaliteten i distriktet som sådan.

Skrevet

Jeg jobber med vannkvalitet og hygienske barrierer (=rensing) og vil si NEI! Norsk vann er utrolig rent! En normal baby får i seg tusenvis flere bakterier hver gang han/hun putter en leke eller fingrene sine i munnen. For ikke å snakke om når de begynner å ligge på gulvet og plukker opp alt de ser der. Eller smokken! DET er en bakteriebombe, det!

Tror du puppen din er steril, liksom?

Anonym poster: 9a3adf32dc5f1884611f317388cb46e7

Skrevet

Ja bør koke vannet til barnet er 5-6 mnd.

Koke flasker og smokker minst like lenge ... :-)

Skrevet

Nei.

Da jeg fikk baby en varm sommer fikk vi beskjed på helsestasjonen om å huske å gi dem vann i tillegg til morsmelk når det var skikkelig varmt. Det var ikke nødvendig å koke vannet, selv til helt nyfødte.

Anonym poster: 771816d6d95b9d8699edad304692c92f

Gjest Julia1984
Skrevet

Kokte aldri vannen til babyene mine og de fikk mme i mange måneder...

Skrevet

nei du MÅ ikke, men de fleste gjør det fordet. Vi er jo tross alt ganske så hysteriske her til lands :)

Skrevet

Man blir anbefalt å gjøre det, men er nok ikke krise hvis man ikke har mulighet for det :)

På barsel kokte de ikke vannet. Det var visst ikke nødvendig, nettopp fordi vi bor i Norge.

Skrevet

Jeg jobber med vannkvalitet og hygienske barrierer (=rensing) og vil si NEI! Norsk vann er utrolig rent! En normal baby får i seg tusenvis flere bakterier hver gang han/hun putter en leke eller fingrene sine i munnen. For ikke å snakke om når de begynner å ligge på gulvet og plukker opp alt de ser der. Eller smokken! DET er en bakteriebombe, det!

Du som jobber med det..

Stemmer det at det er bedre kvalitet påspringvannet enn flaskevann/ van fra dispenser o.l.?

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Du som jobber med det..

Stemmer det at det er bedre kvalitet påspringvannet enn flaskevann/ van fra dispenser o.l.?

Vel. Man trenger vel ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at springvann, stort sett og under normale forhold, har bedre kvalitet enn flaskevann. Flaskevann er jo gammelt!

Skrevet

Du som jobber med det..

Vel. Man trenger vel ikke akkurat være rakettforsker for å forstå at springvann, stort sett og under normale forhold, har bedre kvalitet enn flaskevann. Flaskevann er jo gammelt!

ER verken rakettforsker eller jobber med vannkvalitet. Derfor spurte jeg en som jobber med vannkvaliet, og ikke deg.

Forurensing, CO2-utslipp og energiforbruk i forbindelse med flaskeproduksjon og transpor, er definetivt ett minus med flaskevann.

Men selve vannkvaliteten? Det er vel ikke nødvendigvis bakterier pr mililiter som definerer vannkvaliteten?

Det er jo gjerne det som brukes som argumentasjon når man diskuterer hva som er best!

Skrevet

Til begge mine unger, ga jeg kokt vann frem til de var ca.5mnd gammel. Da begynte de å ligge mye på golvet og lekte, og fikk i seg en del andre bakterier, da er det på tide å gi dem vann fra springen :)

I disse tider når det begynner å bli varmt, så er det utrolig viktig at babyer også får i seg nok væske :) :)

Anonym poster: e062608cf5831c3fda2ac6684c2963e4

Skrevet

Det anbefales frem til 4 mnd her på helsestasjonen, men de dauer nok ikke akkurat om man ikke gjør det.

Langt viktigere er det å sterilisere flasker og slikt pga melkebakteriene.

Anonym poster: 9efb771e1b85bb6936c521fd52a98289

Skrevet

Hvor får du vannet ditt fra? I kommunen der jeg bodde tidligere ble alle rådet til å koke vannet sitt periodevis pga sesongbakterier.

Jeg jobber selv innen fiskehelse og vannkvaliteten avhenger av hvor du bor i landet og kvaliteten på renseanlegget. Husk at alle kommuner ikke engang har ordentlige renseanlegg som fjernes alle bakterie. Får et spedbarn harepest er det så godt som dødt.

Hvis dere har brønn så bør du hvertfall koke vannet.

Anonym poster: 363798a96743399b79410f89fcd3b45d

Skrevet

Hvor får du vannet ditt fra? I kommunen der jeg bodde tidligere ble alle rådet til å koke vannet sitt periodevis pga sesongbakterier.

Jeg jobber selv innen fiskehelse og vannkvaliteten avhenger av hvor du bor i landet og kvaliteten på renseanlegget. Husk at alle kommuner ikke engang har ordentlige renseanlegg som fjernes alle bakterie. Får et spedbarn harepest er det så godt som dødt.

Hvis dere har brønn så bør du hvertfall koke vannet.

Anonym poster: 363798a96743399b79410f89fcd3b45d

Er helt enig med deg her, det kommer helt an på hvor man bor hen. Her vi bor er vannkvalitet ganske bra, men jeg ventet til ungene var ca.5 mnd før jeg sluttet med det. Når vi er på besøk hos svigers, kokte vi alltid vannet, for der er det så dårlig kvalitet at jeg ikke turte å friste skjebnen....

Anonym poster: e062608cf5831c3fda2ac6684c2963e4

Skrevet

De aller fleste babyer som får mme må vel ha malt i også for å ikke få hard mage? Da er det uansett veldig greit å kunne ha varmt vann i flaskene for å få rørt dette ut :)

Skrevet

Gidder ikke ta noen sjanser, så jeg gjør det - enda! Og baby er 7 (!) mnd. Er jo ikke akkurat mye jobb....

Anonym poster: 027ae1e80264b0eafbdbe55c16abf5e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...