Gå til innhold

Trappe ned amming uten bruk av mme?

Anbefalte innlegg

Er dette mulig? Hun har begynt med fast føde, og vi har ca tre måltider per dag nå. (Litt tilbakefall pga tannfrembrudd) Må jeg bruke mme i en overgangsperiode, eller har noen gjort det uten? Og isåfall hvordan? Pumper man og gir mm på flaske istedenfor?

Jeg begynner å jobbe om ca to mnd, så skulle gjerne hatt det i boks innen den tid. Tenker å fortsette med kveld og nattpupp en god stund til.

Snuppen tar heller ikke flaske, men dette må vi bare øve på. Tips? Har googlet litt rundt, og sett at Tommee Tippee flaskene funker for en del.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144052627-trappe-ned-amming-uten-bruk-av-mme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er baby?

Jeg har bare ammet morgen, kveld og avogtil en gang om natten fra barnet var ca 6-7 mnd, men det var ikke fordi jeg ville kutte ut pupp på dagtid, men fordi babyen ikke ville ha pupp på dagtid lengre. Han har heller aldri tatt flaske. Han spiste da grøt morgen og kveld, så melkemengden ble dekket. Og han drakk mye vann og spiste brødskive, frukt og middag.

Mye kan også skje på 2 måneder så ville ikke stresset med å kutte ammemåltid enda hvis baby koser seg med det. Hvor mye ammer du?

Hvis din ikke tar flaske kan du også gi mme/mm på tutekopp når pappaen skal ha pappaperm, og babyen klarer seg også uten puppen noen timer på dagtid når du er på jobb, hvis hun spiser fast føde og får vann. Du har også krav på ammefri til babyer under 1 år.

Tusen takk for svar! Hun er rett over 6 mnd. Nå får hun pupp på kveld og natt, ca to ganger om natten. Hun får pupp og grøt på morgenen, også pupp og frukt som mellom. Så driver jeg og kutter ut puppen til lunsj/middag. Så er det ny pupp mellom middag og kveldsgrøt, før det er pupp igjen på sengekanten. Sånn ca.

Hvor mye melk er det hun skal ha i seg i løpet av dagen? Teller dette også med natten? Kanskje jeg skal prøve å gi på tutekopp nå til lunsj/middag, også ha melk i grøten. Jeg lager selv, så har bare brukt vann hittil. Er bekymra for at hun ikke skal få i seg nok væske når jeg slutter å amme på dagtid. I forhold til hvor mye jeg mener hun brde drikke, får hun i seg alt for lite vann. Men jeg drikker veldig mye da, samboer synes jeg stresser. Og hun drikker jo når hun er tørst til måltid, men vil ikke ha vann i mellom måltidene.

Trodde den loven ikke trådde i kraft før 2014?

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Her kan du lese om ammefri: http://ammehjelpen.no/artikkel/54/Ammefri

Og her: http://www.ammebloggen.no/blog/2013/04/praktisk-gjennomf%C3%B8ring-av-ammefri.html

Alle som ammer har altså krav på ammefri (uansett alder på barnet), men ikke alle har krav på lønn.

Det er vanskelig å si hvor mye melk hun trenger, spesielt om to måneder :) Men tommelfingerregelen er at 3 gode amminger er tilstrekkelig sammen med fast føde for barn som får minst 3 måltider fast føde om dagen. En "god amming" er da såpass at du kjenner brystet blir tømt, og at barnet dier like lenge som det har "pleid" å gjøre. Jeg vil derfor anbefale at du prøver å få inn enn amming til i tillegg til kveld og natt, spesielt om du ønsker å kutte ned på nattammingen.

Mengden melk telles forresten over hele døgnet, så nattammingen teller absolutt :) Kalsium er den viktigste næringa fra melk, og all melk teller - amming, melk i grøt (enten du bruker morsmelk i grøt som ikke er tilsatt melkepulver, eller du bruker grøt som er tilsatt melkepulver (det er de fleste, unntatt Holle), da er melken melk = mengden tilsatt vann i grøten), pålegg med melk (smøreost, vanlig ost, prim, gomme), yoghurt osv.

Husk at melk metter veldig, derfor anbefales det å ikke gi store porsjoner (en hel kopp) *vanlig kumelk* til barn under 1 år, fordi de er småspiste og melk kan fortrenge mye annen mat med høyere jerninnhold. Kumelk har svært lite jern, og kalsium hemmer dessuten opptaket av jern fra annen mat. Morsmelk er det ingen restriksjoner på, både fordi morsmelk har så mange andre gode effekter, og fordi selv om det er lite jern i den så er det en type jern som opptas lett av kroppen. (MME er tilsatt jern, slik at opptaket blir omtrent som for morsmelk. Heller ikke her er det restriksjoner på mengden for små barn.)

Melk gir også væske, såklart, og væske bør man ha ved hvert måltid. Så lenge avføringen ikke blir for hard (små klumper, mye press&litebæsj osv) får barnet i seg nok væske til måltidet. I forhold til amming så vil alle "væskefylte" matvarer slokke tørsten, dvs vann, grøt, mos, fruktsmoothie osv, så det kan være lurt å holde igjen litt på det om du synes amminga går tråere, og på slutten av dagen når du begynner jobbe (for å få maks interesse for amming når du kommer hjem). (Obs, ikke "tørste" barnet altså, men det er ikke nødvendig å legge dagens frukt&smoothie-måltid til klokka 15 for eksempel. Gi heller en brødskive da.)

Selv ammer jeg (ungen er snart 1 år) ca kl 6 når vi våkner, kl 1530, 1830, 23 og som regel rundt kl 2. I helgene blir det et par ganger til på dagtid, på hverdagene pleier han få en flaske pumpet mm på dagtid dersom far&sønn er hjemme (gidder ikke ta med på tur) - jeg pumper 1x på jobb de fleste dagene.

Så flott, tusen takk for super info! Da skal jeg prøve å peile meg inn på "dine" amminger nå, også har vi litt tid på justering, samt å se ann om hun får nok væske. Jobber i kommunen, så da har jeg jo masse ammefri som kan brukes på en pumping, så kan far gi melk på tutekopp til lunsjen. Er ikke så farlig med natten enda, vi sovner begge to så hun sutter som hun vil :P Men hun skal jo ut av sengen en gang i fremtiden.

Tusen takk :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...