Gå til innhold

Hva mente egentlig jordmor med dette?

Anbefalte innlegg

32+3 i dag, tredjegangs, og på ekstrakontroll hos jordmor pga svangerskapsdiabetes og hyppige kynnere.

Når hun kjente på magen så sa hun at nå er hodet så godt festet langt nede i bekkenet, at om vannet går så trenger jeg ikke legge meg ned..... Ehm.... hæ? Var så trøtt at jeg ikke klarte å spørre hva hun mente! Hva tror dere?

Fortsetter under...

Går vannet før hodet er festet, kan navlestrengen komme glidende nedover og evt komme i klem mellom hodet og bekkenet, og dermed kutte av næring, blod og oksygen til baby.

Så rett som #2 sier...

Nå slipper du hendigvis bekymre deg for det da;)

Takk for svar! Så da mente hun sikkert ikke at istedenfor for å legge meg ned så må jeg komme meg på føden for da kan ting skje fort? Var det jeg begynte å tenke etterpå, men det er jo fordi jeg står litt i faresonen denne gangen og er redd for at han skal komme for tidlig.

Annonse

Trodde ikke hodet festet seg på flergangsfødende jeg?

Dette er visst veldig individuelt i følge min jordmor. Det er oftest hos førstegangsfødende at hodet fester seg tidlig, men det skjer også hos flergangsfødende. Og der har du meg ;-)

Jeg spurte min jordmor om man må ligge seg ned om hodet ikke er festet, hun sa at det var gamle rutiner. Det hadde de gått helt bort i fra nå. Dumt at jordmødre ikke er samkjørt i dette landet ;)

Snakker du nå om det som blenevnt lenger oppe, om fare for at navlestrengen skal komme rundt halsen...?

Synes også det er så rart at det er forskjellige opplysninger om dette.

For øvrig når jeg var gravid sist så gikk vannet tidlig (uke 35) babyen var ikke festet, men når jeg ringte fikk beskjed om å bare dra hjem og hente ting osv før jeg kom på sykehuset (jeg var ute av huset på det tidspunktet), de nevnte ikke med et ord at jeg burde ligge eller spurte om hodet var festet i det hele tatt. Så jeg dro ikke til sykehuset før en god stund etter vannet begynte å gå og jeg gikk mye rundt osv, alt gikk heldigvis veldig bra.

Jeg spurte min jordmor om man må ligge seg ned om hodet ikke er festet, hun sa at det var gamle rutiner. Det hadde de gått helt bort i fra nå. Dumt at jordmødre ikke er samkjørt i dette landet ;)

Snakker du nå om det som blenevnt lenger oppe, om fare for at navlestrengen skal komme rundt halsen...?

Ja:)

Annonse

Ja, det sa de til meg i -09 også. Hodet til gutten min var ikke festet, og han lå langt opp i bekkenet. Fødselen min startet med vannavgang, og jeg skulle ikke legge meg ned, men jeg skulle komme en tur på sykehuset for en sjekk. Og det gjorde jeg.

Denne gangen er heller ikke hodet ned i bekkenet og ikke festet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...