Gå til innhold

Andre som venter nr 2, med ca 2 år imellom barna?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det iforhold til barnevogn og sprinkelseng? Her blir det ca 23 mnd mellom våre. Hvor lenge ca sover man i sprinkelseng? Føler eldstejenta er litt for liten til å få juniorseng enda, da hun ennå ikke har prøvd å klatre utav sprinkelsenga, men samtidig er det jo dumt å kjøpe en sprinkelseng til, til babyen, viss det bare er snakk om noen mnd før hun trenger juniorseng.. Å hvordan løser dere det med vogn? Føler tvillingvogn blir litt for mye da hun er såpass stor, men har sett litt på søskenvogna til Phil&Ted, eventuelt kjøpe ståbrett til den vogna vi allerede har (emmaljunga). Tar gjerne mot andre forslag/tips?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 2 år og 4 mnd mellom nr.1 og nr.2, og det blir 21 mnd mellom nr.2 og nr.3 :)

Mellom 1 og 2 gikk det fint. Storebror fikk storguttseng til 2årsdagen, og overgangen var smertefri :) han gikk i bhg, så det med vogn møtte vi ingen utfordringer med. Vurderte søskenvogn, men er glad vi ikke kjøpte egentlig.

Denne gang er jeg litt mer undrende på hvordan det blir :P hehe.

Vi har kjøpt enda en, brukt vogn. Mye fordi den de to første har brukt bærer preg av å være brukt til 2 barnehagebarn :) sprinkelsenga tenkte jeg å se ann litt, men vi har en "babyby" seng for å hekte på vår seng som vi har minsten i i starten :) ser jeg at storesøster må ha lenger, må vi kjøpe en ekstra. De kan jo ig sove i vognbagen i starten, nesten mer lunt ig godt for dem det :)

Skrevet

Vi får også 2 år mellom våres :) Her kommer nok storebror til å ligge i sin sprinkellseng ei stund til, vi har en sånn bedside crib til babyen, den holder jo en stund! Ellers så kjøpte vi en brukt simo vogn, samme type som vi allerede har, sånn at vi kan bruke den når storebror begynner å barnehage til høsten. Han kommer nok til å bruke den til å sove luren sin heime i også fram til den tid :)

Ståbrett kommer vi nok også til å kjøpe for å ha med på tur, har en liten trille i tillegg hvis vi skal langt og både mor og far er med :)

Skrevet

Her blir det ca 23 mnd mellom barna. Har også emmaljunga vogn og har kjøpt søskenbrett. Gidder ikke kjøpe søskenvogn pga at den tar mye plass. Har en trille til storebror om hele familien skal ut. Storebror sover fortsatt i sprinkelseng, men juniorseng står klar til han er klar for det. Har satt en vugge på vårt soverom til lillebror som han kan ha i ca 5 mnd. Regner med han kan overta sprinkelsengen da :)

Er veldig spent på hvordan det blir med to! Hvor mye tror dere barna forstår av hva som skal skje? Storebror er ikke så glad i å bli fortalt hvor vi skal gå, og har som regel egne planer. Må så godt som alltid bære ham til bilen fra barnehage, eller inn i huset når vi har vært ute. Så veldig spent på hvordan dette skal gå når jeg har en til å bære på. Noen erfaringer? Tips til hvordan man kan lære dem til å gå der vi skal? :P drar jeg ham i armen setter han seg ned.

Skrevet

Her blir det 22 mnd mellom :) Har ikke tenkt å bytte springelsenga til storesøster med det første, men så skal babyen ligge i vugge første måneder så får se hva vi evt gjør etter dette, mulig vi bare kjøper en billig en til lillebror og lar storesøster beholde sin en stund til.

Når det gjelder vogn så har vi allerede to, en gammel og en nyere, den ene skal stå i bhg til storesøster og den andre skal vi bruke til kommende baby, har vurdert søskenvogn opp og ned i mente og greier aldri bli enig med oss selv, hehe, men nå er storesøster VELDIG glad i å gå selv og sitter ikke mye i ro i vogn så jeg tror vi dropper det, har uansett bestemt oss for å vente å se..har bæresele til babyen og en trille til storesøster evt.

Jeg er også veldig spent på hvordan det skal bli med to små i hus og hvordan storesøster vil ta i mot lillebror, hun er jo ganske så vant til ALL oppmerksomhet, hehe,

Marthemor jeg kjenner meg igjen i det du forteller, som regel bare bærer jeg henne inn til bhg fra bilen fordi hun stikker av hit og dit hvis hun skal gå selv, og som høygravid nå så greier jeg ikke løpe overalt etter henne, hun er så rask også! Men øvde oss faktisk litt i dag på at hun fikk gå selv, snakker mye underveis for å avlede henne, at hun skal hjelpe meg med porten til bhg f.eks og at hun skal finne matboksen i sekken osv, det er jo utrolig til hjelp hvis hun kan gå selv også fordi det er veldig tungt å bære henne nå som jeg er såpass gravid. Men hun er sånn typisk at hvis vi skal gå en vei så løper hun den andre :P Sier vi nei til noe så gjør hun det med eeeen gang! drar vi henne i armen slik du sier så legger hun seg ned ja, skal bli utrolig godt å bli kvitt denne magen sånn at jeg føler at jeg har litt mer "kontroll" på henne igjen og faktisk kan holde følge og løfte henne uten at det er så tungt. Ser for meg at når jeg kjører med henne til bhg så kan hun hjelpe meg å bære lillebror i bilstolen kanskje? Hvis hun får noen oppgaver så får hun ikke så mye tid til å tenke på å stikke av ;) Blir en spennende tid i møte uansett og sikkert masse utfordringer! gleder meg :D

Skrevet

Her byttet vi ut sprinkelsenga med juniorseng alt for tidlig.. Frøkna var ikke mer enn 15-16 mnd. Men det var pga hun klatrer over kanten og a mor sjøl var hele tiden redd for at hun skulle ødelegge seg.

Det blir ca 2 år og 2 mnd imellom her. Har termin om 1 uke. Junior får vugge på rommet vårt og har Stokke daybed på stua. Så sprinkelsenga blir ikke satt opp på ei god stund.

Frøkna her vil helst ikke sitte i vogn lenger. Men vi har kjøpt søskenvogn brukt til å ha i sommer når vi skal på div utflukter. Ellers så har vi søskensete på bagvogna, og skal nok etter hvert kjøpe søskenbrett/ståbrett til å ha på vogna. Vi får se hva vi trenger etter hvert.

Skrevet

Her blir det 22 mnd mellom :) Har ikke tenkt å bytte springelsenga til storesøster med det første, men så skal babyen ligge i vugge første måneder så får se hva vi evt gjør etter dette, mulig vi bare kjøper en billig en til lillebror og lar storesøster beholde sin en stund til.

Når det gjelder vogn så har vi allerede to, en gammel og en nyere, den ene skal stå i bhg til storesøster og den andre skal vi bruke til kommende baby, har vurdert søskenvogn opp og ned i mente og greier aldri bli enig med oss selv, hehe, men nå er storesøster VELDIG glad i å gå selv og sitter ikke mye i ro i vogn så jeg tror vi dropper det, har uansett bestemt oss for å vente å se..har bæresele til babyen og en trille til storesøster evt.

Jeg er også veldig spent på hvordan det skal bli med to små i hus og hvordan storesøster vil ta i mot lillebror, hun er jo ganske så vant til ALL oppmerksomhet, hehe,

Marthemor jeg kjenner meg igjen i det du forteller, som regel bare bærer jeg henne inn til bhg fra bilen fordi hun stikker av hit og dit hvis hun skal gå selv, og som høygravid nå så greier jeg ikke løpe overalt etter henne, hun er så rask også! Men øvde oss faktisk litt i dag på at hun fikk gå selv, snakker mye underveis for å avlede henne, at hun skal hjelpe meg med porten til bhg f.eks og at hun skal finne matboksen i sekken osv, det er jo utrolig til hjelp hvis hun kan gå selv også fordi det er veldig tungt å bære henne nå som jeg er såpass gravid. Men hun er sånn typisk at hvis vi skal gå en vei så løper hun den andre :P Sier vi nei til noe så gjør hun det med eeeen gang! drar vi henne i armen slik du sier så legger hun seg ned ja, skal bli utrolig godt å bli kvitt denne magen sånn at jeg føler at jeg har litt mer "kontroll" på henne igjen og faktisk kan holde følge og løfte henne uten at det er så tungt. Ser for meg at når jeg kjører med henne til bhg så kan hun hjelpe meg å bære lillebror i bilstolen kanskje? Hvis hun får noen oppgaver så får hun ikke så mye tid til å tenke på å stikke av ;) Blir en spennende tid i møte uansett og sikkert masse utfordringer! gleder meg :D

Hehe, det med oppgaver er lurt ja! I dag ga jeg han en paraply som han skulle bære til bilen. Så det gikk fint, men så kom vi til barnehagen da, og han fant en spade på bakken på vei inn. Da er det jo ikke snakk om annet enn å leke med den. Og går ikke å la han leke litt, og så forvente at han skal bli med heller. Han blir jo ALDRI ferdig.. Så endte jo opp med ham på armen uansett. Han har blitt så vant til magen At han bruker den som fotskammel til den ene foten når jeg bærer ham på hofta. Tror nok bæresjalet og etter hvert bæreselen skal bli flittig brukt til lillebror! ;)

Skrevet

Her blir det to år mellom nummer tre og fire. Har dårlig erfaring med å putte barn over i sprinkelseng for tidlig, og siden den sprinkelsengen vi bruker nå er Stokke (som man kan gjøre større/mindre), har jeg kommet til at vi kjøper en ekstra sprinkelseng på Finn. Det gjør det tross alt enklere enn å ha et barn som løper ut av sengen i tide og utide (men dette kommer veldig an på barnet, da!)

Av samme grunn skal vi også ha søskenvogn, det gjør det enklere! Toåringen har mye og sterk vilje, og vil mye heller løpe etter en hund eller en bil (!) enn dit vi skal. Nå har vi snart fire barn, så jeg har ikke alltid tid til disse omveiene...

Mitt råd er; har du en snill og rolig toåring som du kan leie når dere går, holder det med søskenbrett. Søskenvogn kan også kuttes ut hvis dere ikke går så mye eller langt. Når det gjelder sprinkelseng, kan babyen sove i en vugge i begynnelsen, så kan dere heller se det an, men ikke legg toåringen over i vanlig seng hvis det ikke er nødvendig. Det blir mye styr med tilvenning av barn som står opp av sengen hvert femte minutt midt oppe i spebarnsperiode og nattamming. Sprinkelsengen kan også erstattes av en reiseseng med madrass en kortere periode.

Skrevet

Her blir storebror ca 26 mnd når lillebror kommer, og storebror blir i sprinkelseng frem til han er for stor eller klatrer ut (noe som ville sjokkert meg). Ser litt fordelen med å drøye det så lenge som mulig.

Her sover nok lillebror på rommet vårt de første 6 mnd, men da satser vi på å flytte han inn på rom med broren.

For vår del blir det city-mini double gt vogn. Knøttliten bag, men ellers alt vi trenger

Skrevet

Fant ut at den sprinkelsenga vi har kan man ta av den ene siden på, slik at storesøster kan bruke den en god stund til. Så da beholder vi bare den til henne og så kjøper en ny til baby. Hun har aldri prøvd å krype utav sprinkelsenga så føler det er tryggest å ha henne oppi der lengst mulig :)

Vogn er jeg mere usikker på. Ståbrett hadde jo vært det letteste men kan aldri se for meg at storesøster gidder å stå fint på brettet når hun heller ser muligheten til å springe rundt å utforske alt annet. Kjenner meg også veeeldig igjen i det at hun alltid skal springe motsatt vei av hvor vi skal, helst leke med alt hun finner på veien, så her må jeg stort sett også bære inn og ut av bilen til bhg ;) Men vet heller ikke hvor mye vi vil investere i søskenvogn, da jeg ikke ser for meg at det blir så veldig mye brukt..Baby kan jo bruke emmaljungaen vi har, søstera har også en brukt i bhg,hr også en tralle viss vi begge er med på tur. men så er det viss jeg skal ut med barna alene, hvordan jeg skal gjøre det. Kunne tenkt meg å gå til og fra bhg etter fødselen viss bekkenet blir bedre for å få litt trim, men det vil jo ta timesvis viss storesøster skal gå selv :P

Har dere prøvd å forberede barna på lillesøster/bror som kommer? Eventuelt hvordan? Vesla her peker og sier at babyen er inni magen til mor, men tviler vel på om hun egentlig har forstått hva det innebærer;)

Blir spennende å se hvordan de reagerer..

Skrevet

Ja vi snakker om lillebror og hvor han skal sove, at han skal ha bleie, at vi må kose med han osv osv, hehe, jordmoren min har anbefalt meg å snakke med henne som om hun er større enn hun er fordi de skjønner så mye, men hvor mye som er realistisk for henne er en annen sak..men synes det er viktig å f.eks ha vugga klar en god stund og si at der skal lillebror ligge sånn at hun kan gjenkjenne det når han faktisk kommer :) Vi leser også ganske mye bøker og der er det babyer som får bleie, pupp, skriker osv :) I dag sa jeg til henne at hun skal jo bli storesøster og vise lillebror alt mulig og at hun blir en kjempeflink storesøster og da ble hun så glad og stolt og var veldig enig med meg, skulle gjerne likt å visst hva hun egentlig tenker inni hodet sitt :D

Skrevet

Det blir 2 år og 5 mnd imellom her, så storebror er litt større enn mange andre her i tråden, men vi byttet fra sprinkelseng til juniorseng for noen måneder siden (han var vel rett over 2), med tanke på at babyen skal overta sprinkelsenga. Det gikk KJEMPEBRA. Han synes det var såå stas, og har ikke gått ut av senga en eneste gang. I begynnelsen stod han ikke opp alene engang, men ropte på oss. Nå lister han seg ut om morgenen, derimot, og leker på gulvet før vi våkner, men det er overhodet ikke noe problem. Vi byttet såpass tidlig så ikke storebror skal føle at babyen "tar" senga hans, men at han har en periode i mellom der han blir vant til den nye senga si uten at noen andre bruker sprinkelsenga. Er veldig spent, nå kommer babyen om bare få uker! :-)

Skrevet

Ja vi snakker om lillebror og hvor han skal sove, at han skal ha bleie, at vi må kose med han osv osv, hehe, jordmoren min har anbefalt meg å snakke med henne som om hun er større enn hun er fordi de skjønner så mye, men hvor mye som er realistisk for henne er en annen sak..men synes det er viktig å f.eks ha vugga klar en god stund og si at der skal lillebror ligge sånn at hun kan gjenkjenne det når han faktisk kommer :) Vi leser også ganske mye bøker og der er det babyer som får bleie, pupp, skriker osv :) I dag sa jeg til henne at hun skal jo bli storesøster og vise lillebror alt mulig og at hun blir en kjempeflink storesøster og da ble hun så glad og stolt og var veldig enig med meg, skulle gjerne likt å visst hva hun egentlig tenker inni hodet sitt :D

Vi gjør også det, og vi snakker MASSE om babyen og hva som skjer når den kommer. Mamma og babyen skal sove på sykehuset, babyen skal få melk osv. Men det koseligste er at storebror (på litt over 2) er såå opptatt av at babyen også skal være med å ploppe stein i vannet :-) Det er det aller morsomste han vet i verden, så det er jo hyggelig at han vil inkludere lillesøster ;-)

Skrevet

Her blir det i ca 1 år og 8 mnd mellom guttene. Den eldste går ikke enda, og jeg må innrømme det er behagelig for den "vraltende" (meg) samtidig som det blir myyyyye bæring av en 13 kilos klump :-) Vi har kjøpt inn ny sprinkelseng, så får den største beholde sin seng. Vi har kjøpt en ny sportsvogn som eldste skal sove i når han er i barnehagen, så bruker vi duovogna som vi brukte med førstmann. Vi har en nordic cab som vi nok bruker dersom begge må trilles. Ellers blir det mye bæring! Enten av den minste eller den største (han elsker å sitte på ryggen vår i easy grow-bæreselen)!

Jeg er veldig spent på hvordan det går for størstegutten å akseptere den minste. Jeg ammet et godt stykke inn i dette svangerskapet, men måtte slutte litt brått fordi barnet knakk fortanna si. Med ømme bryster var det uutholdelig å slippe til en med et bitt som så ut som en hvithai!!! Jeg fikk stygge sår og vi sluttet på dagen, noe han aksepterte. lHan er veldig opptatt av brystene mine fortsatt, men har ikke krevd å bli ammet. Det går nok helt fint... Håper jeg ;-)

Gleder meg til å bli tobarnsmor, selv om jeg ser for meg at det blir en hektisk sommer og høst i vente!

Skrevet

Må nok bli enda flinkere på å snakke om lillesøster som kommer :) Men i går pekte faktisk lillemor på en baby i barnevogn, for så å peke på magen min og si at det var baby der å :) Men det var ingen dum ide å sette fram seng osv slik at de blir vant til at det er der før selve babyen kommer.. Hun er i tillegg veeeldig mammadalt, så skal nok bli en utfordring når hun må dele oppmerksomheten. Fordelen når de er så små er vel at de fort glemmer hvordan det var før babyen kom.

Skrevet

Vi har 2 år og 4 mnd mellom våre to. Planen var tidligere å kjøpe ny seng til storesøster før babyen kom, men hun har enda ikke gjort noen tegn til å klatre ut av senga. I tillegg liker hun å ligge en stund om morgenen og bare kose seg, noe som er veldig praktisk nå etter baby er kommet :) Så vi bestemte oss for å la henne beholde senga si en stund til så har vi lånt en gammel skuvseng til lillesøster. Storesøster må få ny seng før lillesøster begynner å reise seg, men det er en stund til siden minsten kun er tre uker gammel ;)

Skrevet

Vi har 25 md mellom 1-2 og får nå 22 md mellom 2-3. Vi kjøpte tvillingvogn sist, da jeg er veldig glad i å gå tur. Men dessverre fikk jeg så alvorlige bekkenproblem etter fødselen at vognen ble lite brukt.. Håper den kan bli mer brukt denne gang. Men mitt tips er å kjøpe en brukt. Ikke verd å bruke mye penger på.

Ellers har vi kjøpt en ekstra brukt vogn som nr 2 skal sove i i bhg.

Sist vi fikk tette barn hadde eldste klatret ut av sprinkelsenga og derfor sluttet med denne av seg selv. Men nå ligger nr 2 godt i sprinkelsenga enda, så vi kjøper en til! Utrolig greit å ha de i sprinkelseng så lenge det går :) IKEA sine er billigst og best! (De har den der man kan ta av en side).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...