Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guri malla, er var det mange pessimister..skulle tro man minst måtte gå noen år på stavrum for å kjøpe seg hest her:)

Selvfølgelig er det mange fallgruver men er man innstilt på å lære og har noen å spørre til råds så ser jeg ikke det helt store problemet. En jente på 11 år kan ikke ta ansvaret alene men det kommer mye ann på barnet da. Jeg fikk hest da jeg var 10 år etter å ha vært en uke på rideleir og thats it av erfaring på forhånd! Pappa hadde litt peiling på hest fra før..type arbeidshest i gamledager..vi bodde på gård og hadde noen å spørre til råds. Jeg begynte dessuten på rideskole samtidlig som jeg fikk hesten og gikk på to kurs der og etterhvert som jeg ble eldre og flinkere begynte jeg å ta privattimer på et ridesenter i nærheten med min egen hest. Fra jeg var 14 startet jeg stevner.

Etter at jeg fikk hesten sa mamma at jeg ble veldig ansvarsbevist, var oppe hver morgen og såg til hesten og tok godt vare på den.

Men vær innstilt på at det tar tid og ikke la henne sulle alene, for å lære må man enten dra på kurs eller ri sammen med andre. Ellers kan hun lett miste interessen også.

Anonym poster: 2d527c19d71106f6fd984b51d9191668

Fortsetter under...

Skrevet

IKKE KJØP HEST!

Anonym poster: 77b45363f8ab1eb09e181957ae13e281

Skrevet

Beklager, men jeg synes det er helt tullete at du vurderer å kjøpe hest når du og faren ikke har peiling og jenta er såpass ung.

Jeg vil anbefale at du (eller far) tar dere et kurs i grunnleggende hestehold og riding, og lar jenta deres i tillegg få mer erfaring. Når dere har dette på plass og har latt det gå kanskje 2 år, så skaff dere hest på fòr. Det betyr at dere låner en hest i f.eks et år (mange setter bort hesten sin på fòr i en periode f.eks pga graviditet eller skolegang). Da står dere for alle utgifter og alt arbeid, men må levere fra dere hesten når perioden er over. Det er en fin måte og se om dere faktisk takler dette. Vurder å bygge flere bokser enn dere trenger og lei ut, hesten trenger selskap og dere får erfarne hestefolk rundt dere.

Anonym poster: 9a8613d7772d9f340c35c823b9c051a8

Skrevet

Kan veldig anbefale fjording :) Vi har tre (ene til salgs faktisk) og det begynte med at jeg fikk en da jeg var 15. Mine foreldre ble mer og mer intressert, og endte med at vi har fått to føll iløpet av tiden vi har hatt henne.

Fjordinger er rolige og gode, og passer fra man er så ung som din datter, og helt til man er voksen. Det at det er en norsk rase hjelper jo også på her, da de tåler både norsk vinter og regntunge dager uten å ha behov for så mye ekstra utstyr. Men så må dere jo prøve dere frem, hester kan ha veldig forsjellige personligheter. Noen er kjemperolige og har godt lynne, mens andre kan være litt smånærvøse. Så la datteren deres prøveri en hest, og ta de hjem på prøve et par måneder før dere faktisk kjøper. Feless for alle hester er at de har forståelse på hva som er barn og hva som er voksne, og er kjempeforsiktige rundt barn, og ofte mer tålmodige om de blir vandt til det.

Dessuten kan det være en fordel å kanskje kjøpe en vallak til en 11 åring, da kastrerte hingster ofte er veldig rolige. Hingster kan bli litt vanskelige å håndtere. Hopper fungerer selvfølgelig også, bare prøv de først. Men de kommer også i brunst en gang i måneden, og da kan det være utfordrende for en 11 åring å holde de tilbake.

Lykke til med hestekjøp :)

Anonym poster: c141009cd9fc205f4d8946e569b1b519

Håper dette er et tulleinnlegg... Hopper blir brunstige en gang i måneden??? Nei. Da er den syk, da er det alvorlige hormonforstyrrelser på gang. Og "en hingst kan bli litt vanskelig å håndtere"? Man kjøper IKKE hingst som nybegynner, og helst ikke uansett med mindre man har planer om å drive med avl.

Det er heller ikke felles for alle hester at de skiller på barn og voksne, og er ekstra forsiktige med barn. Det er absolutt ikke alle hester som er det snev barnevennlige. Farlig å gi råd når du har så lite peiling.

Anonym poster: 7e9c846243a92302a5e23251909349d4

Skrevet (endret)

Jeg heller mot å skaffe meg en hest.

Har vært inne på finn.no og sett. Tror det skal være mulig å finne en hest som passer for oss:)

Men jeg synes det var litt vanskelig å finne frem der....

Siden www.hestogutstyr.no var veldig godt kategorisert og enkelt å finne frem (selv om det ikke var mange hester der enda....). Men jeg trenger også utstyr:)

Hva er det jeg egentlig trenger av utstyr i tillegg til hest?

Endret av Torilh
Gjest sug lut
Skrevet

Har vært inne på finn.no og sett. Tror det skal være mulig å finne en hest som passer for oss:)

Siden www.hestogutstyr.no var veldig godt kategorisert og enkelt å finne frem (selv om det ikke var mange hester der enda....). Men jeg trenger også utstyr:)

Hvis du ikke vet hva du trenger og ikke kan hest, ser du ikke da at det er betenkelig å skaffe seg hest? Såpass betenkelig at enten du faktisk er seriøs eller ei framstår du som et internett-troll?

Annonse

Skrevet

Har du og din mann noen kunnskap om hest? Jeg ville aldri kjøpt hest til barnet uten at en av de voksne i familien kan endel. Regner med at dere da tenker på å skaffe en ponni? De trenger ekstra mye i form av oppdragelse og tilsyn da de, selv i voksen alder tar over helt vis de ikke blir styrt med jernhånd. Dere må også tenke på at ponnien ikke kan stå alene da de er flokkdyr. Dere burde ha to eller høre om noen andre vil ha hest hos dere. Hvordan er beite og stallmulighetene hos dere? Det er krav til hvordan oppstalling/utegang skal være. Har dere råd til å frakte datter og hest til ridetimer? Forsikring og utstyr? Og sist men ikke minst, hvordan hest skal dere skaffe? Det burde dere tenke nøye over...

Skrevet

Kan veldig anbefale fjording :) Vi har tre (ene til salgs faktisk) og det begynte med at jeg fikk en da jeg var 15. Mine foreldre ble mer og mer intressert, og endte med at vi har fått to føll iløpet av tiden vi har hatt henne.

Fjordinger er rolige og gode, og passer fra man er så ung som din datter, og helt til man er voksen. Det at det er en norsk rase hjelper jo også på her, da de tåler både norsk vinter og regntunge dager uten å ha behov for så mye ekstra utstyr. Men så må dere jo prøve dere frem, hester kan ha veldig forsjellige personligheter. Noen er kjemperolige og har godt lynne, mens andre kan være litt smånærvøse. Så la datteren deres prøveri en hest, og ta de hjem på prøve et par måneder før dere faktisk kjøper. Feless for alle hester er at de har forståelse på hva som er barn og hva som er voksne, og er kjempeforsiktige rundt barn, og ofte mer tålmodige om de blir vandt til det.

Dessuten kan det være en fordel å kanskje kjøpe en vallak til en 11 åring, da kastrerte hingster ofte er veldig rolige. Hingster kan bli litt vanskelige å håndtere. Hopper fungerer selvfølgelig også, bare prøv de først. Men de kommer også i brunst en gang i måneden, og da kan det være utfordrende for en 11 åring å holde de tilbake.

Mye av dette er kun svada!! Du kan tydeligvis lite om hest...

Skrevet

Anbefale fjording? Jaja. Jeg anbefaler å skaffe kunnskap før man kjøper et såpass krevende dyr som hest er. Klart man ikke trenger å gå på Starum for å skaffe seg hest, men et minimum av kunnskap bør man ha. Det har ikke trådstarter her mener jeg.

Skrevet

Anbefale fjording? Jaja. Jeg anbefaler å skaffe kunnskap før man kjøper et såpass krevende dyr som hest er. Klart man ikke trenger å gå på Starum for å skaffe seg hest, men et minimum av kunnskap bør man ha. Det har ikke trådstarter her mener jeg.

Helt enig!

Skrevet

Sorry, men når du, etter svarene du har fått, skriver dette tenker jeg trolleri.

Hesten skal stelles morgen og kveld (før skolen og etter middag) møkk skal skuffes hvem gjør det når jenta forsover seg og familien har dårlig tid? Jar dere stall/ boks som tilfredsstiller kravene fra mattilsynet? Utplass?

Og det viktigste "utstyret" du trenger er kunnskap, kjennskap og erfaring. Har dere ikke det tror jeg dere vil få behov for en slaktebil i fremtiden.....

La henne ha en hest på for eller derfor, oppstallet på ett ridesenter eller en stall med mye erfarne folk og dere vil fort se om hun er klar for ansvaret og oppgaven....

Skrevet

Bare sånn til info, jeg hadde aldri latt en elleveåring ha hesten min på helfôr. Spiller selvsagt stor rolle hvor mye foreldrene kan, men med mindre de er aktive ryttere/kusker selv som kan trene hesten innimellom så den ikke forfaller helt hadde det aldri vært aktuelt. Og ja, jeg har en fjording:) Absolutt ingen barnehest.

Skrevet

Spørsmålene du stiller forteller i hvertfall meg at dere ikke burde kjøpe hest! En 11 åring kan gå lei etter tre uker og hva gjør dere da? En annen ting er at en hest ikke skal stå alene. Skal dere ha den hjemme må dere altså ha minst to. Og siden den ene hesten kan få noia (da snakker vi løpe tvers gjennom gjerder osv) dersom den andre blir tatt m ut på tur kan det være lurt med tre!

Anonym poster: 3473b26b677e6368fb8804dcf15f4b99

Annonse

Skrevet

Spørsmålene du stiller forteller i hvertfall meg at dere ikke burde kjøpe hest! En 11 åring kan gå lei etter tre uker og hva gjør dere da? En annen ting er at en hest ikke skal stå alene. Skal dere ha den hjemme må dere altså ha minst to. Og siden den ene hesten kan få noia (da snakker vi løpe tvers gjennom gjerder osv) dersom den andre blir tatt m ut på tur kan det være lurt med tre!

Har jobbet med hest profesjonelt i maaaaange år og har aldri hørt man burde ha tre. Man trenger absolutt ikke tre!!

Skrevet

Har jobbet med hest profesjonelt i maaaaange år og har aldri hørt man burde ha tre. Man trenger absolutt ikke tre!!

Hvis hesten har separasjonsangst er det mange som velger å ha tre. Personlig ville jeg heller valgt å trene på problemet, evt tatt med selskapshesten som håndhest. Det holder med to.

Men vær så snill, ikke kjøp hest når du har så lite peiling HI :(

Skrevet

Jeg kjøpte hest for et par år siden, til meg og min datter. Jeg har ridd i 25 år. Min datter mista intr rimelig fort. Ville ikke i stallen osv....var mye "dritt" arbeid og kjedelig arbeid.. jeg elsker å stå i stallen å måke boksen, stelle hesten, holde utstyret vedlike. Men det syns min datter var kjedelig. Så det er ikke alltid bare kos med hest. Du kan ikke reise vekk en helg uten at du har noen du kan stole på som går å forer.

Du skal kunne fore den rett med høy, evt kraftfor. Du skal vite når du trenger veterinær, du må vite at du kan få tak i høy av god kvalitet(helst med foranalyse) og sagflis. (Noe det er mangel på her jeg bor allefall)

Du skal vite hva slags utstyr hesten trenger, hvordan du behandler det.

Og du må ha selskap til hesten. Så lenge du og far ikke er hestekyndige så fraråder jeg deg å kjøpe, og da tenker jeg igrunn på hestens beste.

Da jeg var ung hadde jeg hest på delfor, dvs jeg hadde den 2-3 ganger i uka. Da fikk jeg opplæring av eier i foring og alt..og så hadde jeg "ansvaret" for den de dagene.

Hva med å finne et kurs for dere alle? En del dyrleger og hesteklubber har teorikvelder om hestehold. Meld dere på eller finn noen som kan lære dere, evt ha hest på delfor på en annen stall noen dager i uka.

Dyrets ve og vel kommer først uansett!

Og en annen ting, mange som selger hesten sin er nøye på hvem de seøger til :) og så lenge dere ikke kan noe om hest så kommer (forhåpentligvis) eiere til å gjennomskue dere å si nei

Anonym poster: a3119e7ae38ea2268e70dc0053b88887

Skrevet

Jeg håper dette er noen som tuller... Men for å komme med en liten liste over hva som trengs:

-sal

-voilock/sjabrak

-hodelag

-grime

-leietau

-stalldekken

-vinterdekken

-"hesteapotek": rens, hestesalve, temperaturmåler, kompress, bomull, bandasjer, grønnsåpe

-striglekasse: hovkrok, svamp, diverse børster, gummiskrape, svetteskrape, mankam, hesteshampo, broddnøkkel

-salsåpe og lærolje

-refleks (beinrefleks, refleks til hodelag og gjerne et lendedekken)

-utstyr i stallen: greip, trillebår, kost, holder til saltstein, vegghengt trau til kraftfòr, stort vanntrau i boksa og utendørs, salhenger og knagger til utstyr, høynett, gjerde + strømaggregat

Sikkert noe jeg har glemt...

Anonym poster: 9a8613d7772d9f340c35c823b9c051a8

Skrevet

Hei.

Jeg fikk islandshest til 12 årsdagen. Mine foreldre kunne ingenting om hest. Selv valgte vi å la den stå på rideskolen, og la den bli ridd i noen av kursene i ukedagene. Til gjengjeld fikk vi redusert pris og 5 frivillige hestepassere (en dag hver) som kom og leide ponnien i kurs og møkket ut av stallen på ettermiddagen. De stelte også ponnien før kurset.

Inklusive i prisen var stall og for til hesten.

I helgene var den bare min.

Ponnien hadde forresten vært i rideskolen en del år før jeg fikk den. Så den var snill, rolig og vant med barn. Men tror den hadde misstrivdes dersom jeg hadde tatt den ut av stallen.

Anonym poster: 90775e7a1f61a8febe01074328ead296

Skrevet

Hvis hesten har separasjonsangst er det mange som velger å ha tre. Personlig ville jeg heller valgt å trene på problemet, evt tatt med selskapshesten som håndhest. Det holder med to.

Men vær så snill, ikke kjøp hest når du har så lite peiling HI :(

Enig i alt dette altså! :)

Skrevet

Kjøper du hest kommer du til å angre! Du aner ikke hva det vil si å ha en hest. Jeg mener også det er feil å kjøpe dyr til barna. Det må være familiens dyr. Det blir for mye ansvar for et barn. det er et levende vesen, ikke noe leketøy.

Du skriver at du synes det er dyrt og tidkrevende å ha henne på ridekurs, da kjøper du deg ikke egen hest.

Skriver ikke dette for å være stygg med deg, men for å gi deg et råd. Jeg har drevet med hest i 20 år, og vet hva det vil si. Du har aldri fri! Og det er en veldig dyrt!

Anonym poster: 1cbb72d3c99426ca124de93c32edf06b

Skrevet

Er du eller mannen hjemmeværende? En hest skal ha mat 3 ganger om dagen, 1 gang midt på dagen. Den bør også få stå ute noen timer på dagtid. Hvem skal sørge for dette?

Og har dere noen som kan passe hesten når dere skal på ferie? Kan love deg det ikke er lett å få hestepass.

Er datteren din så rutinert som rytter at du kan sende henne ut på tur alene? Eller skal en av dere gå sammen med henne når hun rir på tur?

Og dersom hun er interessert i dressur el sprang, hvem skal sørge for instruksjon på bane? En 11 åring er neppe såpass utlært at hun kan holde på for seg selv på bane, uten noen form for instruksjon. Og mest sannsynlig vil hun kjede seg veldig fort alene. Og har dere i det hele tatt ridebane?

Jeg syns ikke dere skal kjøpe hest med mindre dere har en god løsning på disse tingene.

Anonym poster: c91bd22352903d3c7a5d007c8bb30dea

Skrevet

Blir frustrert over slik tankegang.... Send ungen på ridekurs, finn en stall hun kan være i og kanskje finn en hest hun kan stelle fast. Er en stor overgang å gå på ridekurs en gang i uka til å skulle ha ansvar for en hest, trening, for, hovstell, veterinær osv. Kjenner dessverre altfor mange som har gjort dette sjakktrekket, og det er alltid hesten som lider mest.

Skrevet
Feless for alle hester er at de har forståelse på hva som er barn og hva som er voksne, og er kjempeforsiktige rundt barn, og ofte mer tålmodige om de blir vandt til det.

1. Lever du i en Pennyklubben-film? Det er ingen garanti for at hester er roligere rundt barn. De tenker ikke at "oi et barn. Her må jeg være snill og forsiktig". Hester er egoistiske vesner, som tenker på hva som er best for seg selv.

Det er fåtallet hopper som blir meget ubehagelig under brunst. Så lenge en kan hest så er ikke brunsten og merr-oppførselen som kan følge med et problem.

Skrevet

Er du eller mannen hjemmeværende? En hest skal ha mat 3 ganger om dagen, 1 gang midt på dagen. Den bør også få stå ute noen timer på dagtid. Hvem skal sørge for dette?

Og har dere noen som kan passe hesten når dere skal på ferie? Kan love deg det ikke er lett å få hestepass.

Er datteren din så rutinert som rytter at du kan sende henne ut på tur alene? Eller skal en av dere gå sammen med henne når hun rir på tur?

Og dersom hun er interessert i dressur el sprang, hvem skal sørge for instruksjon på bane? En 11 åring er neppe såpass utlært at hun kan holde på for seg selv på bane, uten noen form for instruksjon. Og mest sannsynlig vil hun kjede seg veldig fort alene. Og har dere i det hele tatt ridebane?

Jeg syns ikke dere skal kjøpe hest med mindre dere har en god løsning på disse tingene.

Anonym poster: c91bd22352903d3c7a5d007c8bb30dea

What? "Hesten bør få stå ute noen timer på dagtid"??? Hetsen SKAL være ute hver dag, minimumskravet etter loven er to timer, men det er helt uakseptebelt, jeg synes egentlig ikke 8 timer er akseptabelt heller. Tenk deg selv å holdes lenket til sengen de resterende 16 timer i døgnet - og en hest som sover ca 4 timer i døgnet. 12 timer å glo i veggen.

Og en hest skal ha mat minst tre ganger om dagen hvs den får måltider, men man kan bygge en forbegrenser og gi høy en eller to ganger om dagen, så lenge det aldri blir tomt, og om man skal gi måltid er det da helt fint å gi før man drar på jobb, med en gang man kommer hjem, og rett før man legger seg om kvelden, da fordeles det fint utover døgnet. Mye bedre det enn å gi morgen, lunch og middag, og så skal den stå og sulte og få magesår frem til neste morgen.

Ridebane er da heller absolutt ikke et must, mange gode staller med god hestevelferd som ikke har bane.

Men HI bør absolutt ikke kjøpe hest uansett altså.

Anonym poster: 7e9c846243a92302a5e23251909349d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...