Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Hei Jeg skal bli mamma i august til en nydelig jente:) Gleder meg:) Jeg har fra før en jente som er 11 år gammel og hun ønsker seg mest av alt en hest. Siden jeg bor på et småbruk og mannen klarer å håndtere dyr, så er det kanskje ikke så dumt? Noen som har et forslag til nettsider som selger hest og eventuelt utstyr som trengs? Anonym poster: cd09efeb38d4be6378b433eed699d95f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #2 Skrevet 29. mai 2013 Kan jenta å ri og stelle hest? Ellers ville jeg hatt henne på rideskole først, så skaffet hest om noen år, en hest krever mye tid, og kan bli alt oppslukende i den alderen.. Jeg overtalte selv mine foreldre å få hest på den tiden, det varte ikke mer enn 1 år, før jeg ikke klarte mer, jeg hadde ikke tid til annet enn skole og hesten. Anonym poster: bee688251b3b02372d0802bff14fd9bc
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #3 Skrevet 29. mai 2013 http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&categories=77%3A5190&sort=5&periode= Anonym poster: 4b1ff9b9019c24a47dc0d9b2e8f598a6
Torilh Skrevet 29. mai 2013 #4 Skrevet 29. mai 2013 Hun har vært med på ridekurs i 3 år, men jeg synes hun er for liten til å ha ansvaret for en hest på egen hånd. Hadde det ikke vært for at min mann er vant til å håndtere dyr, så ville jeg ikke ha vurdert det. Han kommer fra en gård. Selv om det ikke var hest han har vokst opp, så tror jeg også han vil sette pris på at det kommer dyr på bruket. Men er litt i tvil, ønsker at fokuset skal være på barnet de første månedene samtidig som jeg vil at hun skal få ønsket sitt oppfylt. Redd for at hun skal føle seg litt utenfor når babyen kommer....
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #5 Skrevet 29. mai 2013 Hmmm.. Jeg har selv hatt hest i mange, mange år og hadde ALDRI kjøpt hest til mitt barn dersom jeg ikke hadde peiling selv/hesten kunne stå på en stall hvor det fantes noen med god peiling. Aldri i livet altså. En hest er utrolig mye ansvar, og det skal mye mer til enn å være "generelt flink med dyr og vant med å bo på gård" for å kunne gi en hest (og ikke minst rytteren) det beste. Nei, la henne heller ta ridekurs og være i stallen med de andre, og om det skulle bli aktuelt kan dere ha stallplass på den stallen ridekurset er på eller lignende. En hest skal jo uansett ikke stå alene likevel, så det kan være en grei løsning Kjedelig å bruke penger på stall-leie når dere har småbruk selv, det forstår jeg godt, men det er likevel fullt og helt min mening. Hester er ikke leketøy, men svært krevende og utrolig vanskelige dyr å ha med å gjøre om du ikke har svært lang erfaring! Anonym poster: b66331e96b7df8778c9be276981d229b
Linn32 Skrevet 29. mai 2013 #6 Skrevet 29. mai 2013 Kanskje de har noe på www.hestogutstyr.no? Det er en ny side for alt som har med hest å gjøre. Smart annonseside med blant annet video av hestene. Vet ikke om det er noen hester der nå, men det kommer stadig ting der, så jeg ville fulgt med litt hvis jeg var deg
Torilh Skrevet 29. mai 2013 #7 Skrevet 29. mai 2013 Er ikke bekymret for at mannen min ikke skal klare å håndtere hesten. Ikke er det bare dyrt å gå på ridekurs, men det krever også mye tid. Ser det som en god løsningen at de er mer i nærheten:)
Linn32 Skrevet 29. mai 2013 #9 Skrevet 29. mai 2013 Først og fremst må du vel tenke gjennom om du har tid til det? Det er stort ansvar og det krever mange timer med stell og pleie hver eneste dag. Det går jo an å ha en hest på helfor en periode slik at du får se om du trives med det?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #10 Skrevet 29. mai 2013 Det er dyrt å gå rideskole, men du vil kjøpe en hest til henne??? Jeg ser IKKE logikken i det. Jeg tviler ikke på at mannen din kan håndtere en hest, men kan han kjenne igjen ethvert minste tegn på sykdom hos en hest for eksempel? Hvor ofte en hest bør skos/skjærest, hvor lenge de bør stå ute om dagene og hvor mye høy og kraftfór de skal ha er ikke noe problem i å finne ut i samarbeid med veterinær, men det er jo så innmari mye annet å tenke på! Man må virkelig vite hva man driver med for å kunne ta vare på et dyr, og hestehold er virkelig ikke noe du kan ta på deg bare ved å være vant med dyr og å bo på gård altså. Det er virkelig innviklet, og uvitenhet er en av de største grunnene til at hester blir aggressive/nervøse, havner i ulykker og/eller blir syke. Jeg tviler som sagt ikke på at mannen din kan håndtere en hest og at han er flink med dyr, men det er tross alt ikke en katt man bare trenger å mate og å slippe ut og inn.. Jeg vil på det sterkeste råde dere til å la henne fortsette å gå ridekurs (som overhodet IKKE er dyrt i forhold til å eie en hest, selv om dere har egen stallplass!), og evt. la henne være halvfórrytter for en eller flere hester. Det er helt sikkert noen slitne hesteeiere som kunne tenke seg å ha noen dager fri i uka Anonym poster: b66331e96b7df8778c9be276981d229b
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Disse utgiftene kommer månedlig/årlig med å ha hest: Sko/hovtim hver 6-8 uke Vaksine 1 gang per år Tannsjekk 1-2 ganger per år Flere kg høy per dag, ut i fra type hest, samt kraftfôr Ormekur 3-6 ganger per år Flis/strø til boksen Ekstra veterinær utgifter ved en evt. skade Dette er det jeg kommer på i farten, men husk at hester er flokkdyr og ikke trives alene, dvs. At du må ha to hester minst, evt. Leie ut en stallplass til en annen hest. Så kommer alt utstyret hesten trenger, det variere også veldig utifra hvordan type hest du skal ha. Så du må vite det på forhånd, evt kjøpe en hest som utstyret følger med til. Ting du trenger er hvertfall, sal, hodelag, grime, leietau, dekken. Anonym poster: 1935574cfbfe085174015f782e588a89
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #12 Skrevet 30. mai 2013 Du sier også det krever mye tid med å gå på ridekurs, det krever mer tid ved å ha egen hest. Det er også veldig dyrt å ha egen hest, hvis du regner litt på priser fra lokal smed og veterinær, samt pris på høy, så skal du se at det ikke er lange tiden du trenger på å se at det er fryktelig dyrt å eie hest også. Anonym poster: 1935574cfbfe085174015f782e588a89
håperpåvinterbarn Skrevet 30. mai 2013 #13 Skrevet 30. mai 2013 Som de andre her sier: det er både mye dyrere og mye mer tidkrevende å ha egen hest. Dessuten bær en hest aldri stå helt alene men ha en kamerat, de er nemlig flokkdyr, så da burde du egentlig ha to. I tillegg syns jeg jenta di er altfor ung til å få hest. Dette er det skrevet mange artikler om, søk på nettet om temaet. Det er mange tilfeller hvor altfor unge jenter får hester, og det ender med at hesten blir et altfor stort ansvar og prosjekt og jenta mister hesteintrressen som en følge av det. I stallen hvor jeg går har vi ett tilfelle: jenta og hesten får lite oppfølging av foreldre, hesten tar mer og mer over kontrollen (han er livredd når hun setter seg opp) hesten er gått fra å være en fullt ridbar hest til å bli en hest som steiler, bukker og er farlig for jenta. Hun hadde ikke nok kunnskap om hest da hun kjøpte den, og foreldrene visste ingenting. Takket være mye støtte fra erfarne hestefolk, så har jenta begynt å skjønne at hun må jobbe systematisk med hesten for at den ikke skal bli en reell fare for henne. Ventes p kjøpe hest, sett dere skikkelig inn i hva det innebærer og unngå å gjøre en kjempetabbe.
håperpåvinterbarn Skrevet 30. mai 2013 #14 Skrevet 30. mai 2013 Denne linken syns jeg er kjempebra. Leste den en gang i vår. Den forklarer mye og er verdt en kikk. Ellen Ofstad er en av landets dyktigste hestetrenere http://www.dyrebar.no/nettmoter/spoer-om-barn-og-hest/2966
håperpåvinterbarn Skrevet 30. mai 2013 #15 Skrevet 30. mai 2013 Og denne er mer en forklaring på hva det innebærer av praktiske ting å ha hest: http://www.dyrlegenett.no/Å%20ha%20hest.htm
Gjest Hercule Poirot Skrevet 30. mai 2013 #16 Skrevet 30. mai 2013 Egen hest til en 11-åring? Svaret er definitivt nei. Både med bakgrunn i barnets alder, men mye viktigere; dere voksne har ingen erfaring og kan ingen ting om hest. Det er bittelitt annerledes å ha en hest enn en katt, for å si det sånn. Jeg skjønner ikke at dere kan tenke tanken engang.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #17 Skrevet 30. mai 2013 Ser du får veldig mange svar om at det er altfor tidlig å kjøpe hest ol, og ja det tar mye tid med hest og det koster mye penger. Selv var jeg ti år når jeg fikk min første hest og det har gått kjempebra :-) Jeg hadde gått på rideskole i fire år og min far hadde god kjennskap til hest. Vi bodde også på gård og hesten ble stallet opp hjemme. Det tok mye tid, men som den hestejenta jeg var og fortsatt er så var det ingenting jeg heller ville enn å bruke fritiden sammen med hesten. For å løse problemet med at hesten er et flokkdyr så hadde vi en geit som selskapsdyr for hesten, både inne i stallen (de hadde hver sin bås) og ute på beite. Geita var også med på noen rolige rideturer når det passet seg. Det jeg vil frem til med dette er at hesten bør absolutt ikke stå alene på bås og ute, men det er mulig å ha mindre krevende dyr som selskap enn en hest til. Ser i innlegget ditt at du skriver du er redd for at jenta vil føle seg utenfor når et nye barnet kommer, men DET er ikke grunn god nok til å skaffe seg hest. Går familien til anskaffelse av hest så må det være en felles bestemmelse tatt på bakgrunn av et brennende ønske fra både store og små for hester er selvstendige individer som fortjener å bli behandlet på den beste måte og med respekt. Men hvis alt er vel gjennomtenkt og både voksne og barn er villige til å gi hesten mye tid og oppmerksomhet så ser jeg ingen problemer med at det kommer en hest (og et dyr til for selskapets skyld) til småbruket deres :-) Anonym poster: c90e6813dabfcfdb1394ddee0153e342
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #18 Skrevet 30. mai 2013 Denne linken syns jeg er kjempebra. Leste den en gang i vår. Den forklarer mye og er verdt en kikk. Ellen Ofstad er en av landets dyktigste hestetrenere http://www.dyrebar.n...rn-og-hest/2966 Tullprat, at hun kan mye om hest skal vi være enige i, men at hun er en av landets dyktigste trenere kommer helt an på hvilken gren man satser på Er mange andre jeg heller ville ridd for enn henne. Til trådstarter: Bare det at du stiller spørsmålet hva som kreves for å holde hest viser at dette er dere ikke klar for. En hest er ikke ei ku du kan ta inn og ut og ellers la stå. Hester skal heller ikke spise silo, dvs høy tilsatt grasaat f.eks. Dette tåler ikke magen deres, og faren for magesår er stor. Det kreves litt erfaring for å se om en hest blir sårbeint om den går uten sko, det kreves erfaring for å vite hvilket utstyr man kan bruke, saltilpassing som fort koster mye penger, dekken den evnt. må ha osv. Hest er DYRT. Å tro at ridekurs er dyrere når det ikke er i nærheten.. Jaja. Du sier mannen din kan håndtere hest, tror du? Hva om hesten blir frekk? Hva om den begynner å tulle? Vet han hvordan dette skal korrigeres, utover å denge til hesten? Kan han se forskjell på om hesten er frekk fordi den har vondt noe sted kontra at den bare tester ham? Man kan skrive bok på bok om hestehold, men basiskunnskaper lærer man ikke av å ha erfaring med ku og sau, samt ha en datter som rir på rideskole. Dersom hun i tillegg begynner å stelle hest, henge litt rundt der utenom ridetimene osv, da er sjangsen stor for at hun om et par år vet nok til å kunne takle et par hester hjemme, selvsagt mens hun fortsetter å ta ridetimer. Man vil jo ikke bruke penger på en hest som skal ris av en 11-15åring som ikke har helt peiling, da risikerer man å ri på den skader, skjevheter, uvaner osv. Og det vil man jo ikke, hest koster tross alt mye penger. Hvis jeg høres kvass ut, så er det fordi jeg er lei av alle som skal ha seg hest stående på gården sin, helt mutters alene, fôrer med kufôr to ganger daglig og trener hesten for lite eller helt feil. Tenk på hesten, vent til datteren din er eldre. Anonym poster: 0bd57ecad685f91df97287fd5bd4c232
nagini Skrevet 30. mai 2013 #19 Skrevet 30. mai 2013 At det er andre du heller ville ridd for enn Ellen Ofstad er jo irrelevant i forhold til om hun er en av landets beste hestetrenere? Hun er jo hestetrener, IKKE ridelærer. Driver svært lite med riding i det hele tatt. HI: Vær så snill, ikke kjøp en hest når ingen av dere kan noe om hest. At mannen din er vant med dyr hjelper ingenting om han ikke er vant med hest spesifikt. Det er så mange hester som står vanskjøttet på gårder rundt om kring og lider Av eiernes inkompetanse, ikke fordi de er slemme. Vil man kjøpe hest uten å kunne veldig mye om det må man ha den oppstallet et sted med andre hestefolk. For å ha hest hjemme kreves det mye mye mer. Du må ha ordentlig stall eller utegang, drenere og gruse opp luftegården (det er faktisk ulovlig å la hester gå i gjørme), du må ha tilpasset utstyr, hovtrim/sko ca hver 6 uke, vaksiner, tannstell. Høy koster stort sett 4 kroner kiloen nå, og en ponni bør spise minst 8-10 kilo om dagen for å ikke få magesår, MINST. Du må få tak i H3 eller H4 høy, ellers blir det for mye næring og ponnien vil bli feit og kanskje forfangen. Grusomt smertefullt, og ofte dødelig. Rundball/ensilert/plastpakket høy kan du ikke gi til bare en hest, da set blir bedervet før ballen er tom. Gress er heller ikke bra for de fleste ponnier, det blir for mye næring. Og å ha hesten alene er bare grusomt I flere andre land har det nå faktisk blitt ulovlig å holde hest alene, fordi det er psykisk terror for en hest.
håperpåvinterbarn Skrevet 30. mai 2013 #20 Skrevet 30. mai 2013 Nagini over her svarer som jeg selv ville gjort Ellen Ofstad er først og fremst HESTEtrener ikke ridelærer og det jeg ville med den linken var å bygge opp under kredibiliteten hennes i forhold til råd om hestehold. Men bevares, skal du bli landets beste i sprang, så hyrer du en sprangtrener . Men, det var ikke problemstillingen her anonym 08:27
Kaklehøna Skrevet 30. mai 2013 #21 Skrevet 30. mai 2013 Jeg fikk min første ponny når jeg var 8 år gammel. Hadde da gått på rideskole siden jeg var 4, og hadde ponnien oppstallet på rideskole. Altså mange rundt som kunne hjelpe. Men det virker ikke som at hverken du eller mannen har noen erfaring med hest? Da er det lite smart. En annen ting er jo at hester er flokkdyr, du kan ikke mene at du vil ha en hest stående alene? Nei, det hjelper ikke med en geit, kanin eller en gris. En hest trenger en hest. Helst flere. Så svaret er vel at nei, jeg synes ikke at dere skal kjøpe hest.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. mai 2013 #22 Skrevet 30. mai 2013 Nei, det ville jeg ikke gjort. Det er billigere å la henne gå på rideskole i fjerde år enn å kjøpe egen. Og ha egen tar og langt mer tid enn det gjør å kjøre henne én gang i uka
♥Madam Mim♥ Skrevet 30. mai 2013 #23 Skrevet 30. mai 2013 Ville ikke hatt hest hjemme dersom ingen av dere voksne har peiling i det hele tatt. En hest trenger også selskap så enten bør dere kjøpe to eller leie ut stallplass til en annen også. Slik jeg ser det så har dere noen flere valg som kan være aktuelle: 1. Jenta fortsetter bare på rideskole som vanlig, hest blir ikke kjøpt. 2. Dere leier stallplass på en stall hvor dere får avtale med noen som kan lære opp dere voksne. 3. Dere voksne starter på ridekurs for å lære om hestehold for så å kjøpe hesten etterhvert. Er nok også lurt at dere kjøper en såkalt familiehest som alle kan bruke. Blandt annet at den kan bære vekten av et voksent menneske. På den måten har dere også mulighet til å bruke den dersom datteren deres svikter i oppgaven sin. Tenk dere nøye om uansett, en hest er et levende dyr med følelser og har rett til å bli godt behandlet
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #24 Skrevet 30. mai 2013 Kan veldig anbefale fjording Vi har tre (ene til salgs faktisk) og det begynte med at jeg fikk en da jeg var 15. Mine foreldre ble mer og mer intressert, og endte med at vi har fått to føll iløpet av tiden vi har hatt henne. Fjordinger er rolige og gode, og passer fra man er så ung som din datter, og helt til man er voksen. Det at det er en norsk rase hjelper jo også på her, da de tåler både norsk vinter og regntunge dager uten å ha behov for så mye ekstra utstyr. Men så må dere jo prøve dere frem, hester kan ha veldig forsjellige personligheter. Noen er kjemperolige og har godt lynne, mens andre kan være litt smånærvøse. Så la datteren deres prøveri en hest, og ta de hjem på prøve et par måneder før dere faktisk kjøper. Feless for alle hester er at de har forståelse på hva som er barn og hva som er voksne, og er kjempeforsiktige rundt barn, og ofte mer tålmodige om de blir vandt til det. Dessuten kan det være en fordel å kanskje kjøpe en vallak til en 11 åring, da kastrerte hingster ofte er veldig rolige. Hingster kan bli litt vanskelige å håndtere. Hopper fungerer selvfølgelig også, bare prøv de først. Men de kommer også i brunst en gang i måneden, og da kan det være utfordrende for en 11 åring å holde de tilbake. Lykke til med hestekjøp Anonym poster: c141009cd9fc205f4d8946e569b1b519
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #25 Skrevet 30. mai 2013 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=41526432&searchQuery= Anonym poster: c141009cd9fc205f4d8946e569b1b519
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå