Anonym bruker Skrevet 29. mai 2013 #1 Skrevet 29. mai 2013 Inspirert av tråden om navnet Nimah (til gutt!) Dere som vurderer slike navn på barna deres: Tenker dere ikke på det faktum at folk med slike navn (utenlandske) har problemer på jobbmarkedet? Leser dere ikke nyheter og får med dere slikt eller bryr dere dere bare ikke om hvordan ungen får det med navnet? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579
elvane Skrevet 30. mai 2013 #2 Skrevet 30. mai 2013 Med tanke på dagens utvikling, tror jeg ikke den ekstra "efforten" voksne med utenlandske navn må gi, kommer til å være et stort problem. Kommer jo kanskje litt an på hvor utenlandsk navnet er også, for har man i tillegg et utenlandsk etternavn blir det nok vanskeligere å stille likt, i hverfall i følge statistikker... Uansett, Norge blir stadig mer multikulturell og dagens navnevalg blandt mange mødre går ofte i internasjonale "nye" navn. Det kommer til å bli helt "normalt" å se navn som er såpass rart som Nimah på en CV til tross for at jeg aldri ville valgt et navn som det:)
Vannmann35 Skrevet 30. mai 2013 #3 Skrevet 30. mai 2013 Personlig skjønner jeg ikke at man ha et navn som på mange måter gjør barnet identitesløs....La oss si at mor er norsk, og far spansk, og man da gir barnet navnet f.eks. Nimah Alvarez - hvor skal da en klasselærer eller en arbeidsgiver plassere vedkommende? Navnet sier ingenting om norsk opphav, og sannsynliggjør det heller ikke. Om dette er til fordel eller ulempe for vedkommende er vanskelig å vite - mye i det norske samfunnet kan forandre seg innen barnet skal sende sin første jobbsøknad, kan gå begge veier. Jeg tenker imidlertid på hvorfor man vil gi barnet et navn som helt fratar det norsk opphav på papiret?
Giss Skrevet 30. mai 2013 #4 Skrevet 30. mai 2013 Det er ikke nødvendigvis utenlandske/internasjonale navn som gir problemer. Problemene kommer de gangene hvor fordomsfulde mennesker tenker "med det navnet er h*n jo helt tydelig fra (fyll inn navnet på et sted i verden hvor du tenker alle er uærlige og uansvarlige) - h*n er sikkert ok, men jeg tar ikke sjansen" Jeg håper virkelig at dette er noe som vil endre seg i fremtiden etterhvert som mange fler mennesker her i landet har alle slags navn. Selv det norske samfunnet blir jo mer og mer internasjonalt og ungene vokser op med venner fra alle verdensdeler i dag - for 30-40 år siden var den slags noe veldig eksotisk. I dag er det helt vanlig. Våre barn kommer helt sikkert til å ha noen andre holdninger til dette den dag de sitter i sjefsstolen enn det dagens 50-60'årige sjefer har.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #5 Skrevet 30. mai 2013 De fleste av dere som har svart her avfeier hele greia med at det sikkert ikke blir slik i fremtiden. Eller dere sier at det ikke BURDE være slik. Vel: Det ER slik! Har hørt om flere utenlandske som har byttet navn til et typisk norsk navn for å få muligheter til å, i det minste, bli innkallt til intervju på jobber de søker. Leser dere ikke aviser eller hører på nyheter? Får dere ikke med dere slikt? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579
elvane Skrevet 30. mai 2013 #6 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Jo, selfølgelig får vi med oss slikt. Jeg vet at det ofte er vanskeligere for en med et utenlandsk navn å få jobb, særlig de med et utenlandsk etternavn, men jeg ser ikke det som en grunn alene til å bare velge urnorske eller "vanlige" navn til barna, bare fordi det vil se best ut på en CV. Vil man ha jobb, så finnes det mange måter å gå fram på, ikke bare sende inn noen papirer og håpe på det beste... Endret 30. mai 2013 av elvane
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #7 Skrevet 30. mai 2013 Jo, selfølgelig får vi med oss slikt. Jeg vet at det ofte er vanskeligere for en med et utenlandsk navn å få jobb, særlig de med et utenlandsk etternavn, men jeg ser ikke det som en grunn alene til å bare velge urnorske eller "vanlige" navn til barna, bare fordi det vil se best ut på en CV. Vil man ha jobb, så finnes det mange måter å gå fram på, ikke bare sende inn noen papirer og håpe på det beste... Hva om barnet du får faktisk har lyst på en jobb hvor man må gjennom den "vanlige" søkeprosessen? Du vet vel at de aller fleste arbeidsplasser krever skriftlig søknad og CV? Skal ungen din måtte kun søke på "alternative" jobber fordi du på død og liv vil kalle ungen din for et "eksotisk" navn? Hvem tenker du mest på da: deg selv eller ungen din? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579
elvane Skrevet 30. mai 2013 #8 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Jo, selfølgelig får vi med oss slikt. Jeg vet at det ofte er vanskeligere for en med et utenlandsk navn å få jobb, særlig de med et utenlandsk etternavn, men jeg ser ikke det som en grunn alene til å bare velge urnorske eller "vanlige" navn til barna, bare fordi det vil se best ut på en CV. Vil man ha jobb, så finnes det mange måter å gå fram på, ikke bare sende inn noen papirer og håpe på det beste... Hva om barnet du får faktisk har lyst på en jobb hvor man må gjennom den "vanlige" søkeprosessen? Du vet vel at de aller fleste arbeidsplasser krever skriftlig søknad og CV? Skal ungen din måtte kun søke på "alternative" jobber fordi du på død og liv vil kalle ungen din for et "eksotisk" navn? Hvem tenker du mest på da: deg selv eller ungen din? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579 Ja, man må som regel avlevere en skriftlig søknad/CV, men dette kan man jo levere personlig slikt at man får sjangsen til å gi et godt førsteinntrykk f.eks. Ikke alle stillinger man kan gjøre dette med, men veldig mange, ihvertfall alle de stillingene jeg har søkt på. Man kan ringe i tillegg, slik at arbeidsgiveren hører at man snakker skikkelig norsk osv (i tillegg til CV). Jeg kjenner flere med internasjonale navn som aldri har hatt problemer med å få seg jobb. Ser ikke problemet i et land som Norge der arbeidsløsheten er såpas lav, selv om man kommer bakerst i rekke hos noen arbeidsgivere... Om hele Norge skulle bestå av mennesker med kun med vanlige norske navn blir det et stort gjesp i mine øyne. Jeg har et internasjonalt fornavn og er sjeleglad for det samtidig som det går helt fint i Norge også. Det kan brukes over hele verden uten problemer(med unntak av kanskje noen asiatiske land) , noe som passer meg utmerket ettersom jeg reiser en del. Har både bodd og jobbet i utlandet. Så takk til mine foreldre som ga meg navnet mitt. Skulle egentlig hete Kari og veldig glad det ikke ble det Endret 30. mai 2013 av elvane
Vannmann35 Skrevet 30. mai 2013 #9 Skrevet 30. mai 2013 Jo, selfølgelig får vi med oss slikt. Jeg vet at det ofte er vanskeligere for en med et utenlandsk navn å få jobb, særlig de med et utenlandsk etternavn, men jeg ser ikke det som en grunn alene til å bare velge urnorske eller "vanlige" navn til barna, bare fordi det vil se best ut på en CV. Vil man ha jobb, så finnes det mange måter å gå fram på, ikke bare sende inn noen papirer og håpe på det beste... Hva om barnet du får faktisk har lyst på en jobb hvor man må gjennom den "vanlige" søkeprosessen? Du vet vel at de aller fleste arbeidsplasser krever skriftlig søknad og CV? Skal ungen din måtte kun søke på "alternative" jobber fordi du på død og liv vil kalle ungen din for et "eksotisk" navn? Hvem tenker du mest på da: deg selv eller ungen din? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579 Ja, man må som regel avlevere en skriftlig søknad/CV, men dette kan man jo levere personlig slikt at man får sjangsen til å gi et godt førsteinntrykk f.eks. Ikke alle stillinger man kan gjøre dette med, men veldig mange, ihvertfall alle de stillingene jeg har søkt på. Man kan ringe i tillegg, slik at arbeidsgiveren hører at man snakker skikkelig norsk osv (i tillegg til CV). Jeg kjenner flere med internasjonale navn som aldri har hatt problemer med å få seg jobb. Ser ikke problemet i et land som Norge der arbeidsløsheten er såpas lav, selv om man kommer bakerst i rekke hos noen arbeidsgivere... Om hele Norge skulle bestå av mennesker med kun med vanlige norske navn blir det et stort gjesp i mine øyne. Jeg har et internasjonalt fornavn og er sjeleglad for det samtidig som det går helt fint i Norge også. Det kan brukes over hele verden uten problemer(med unntak av kanskje noen asiatiske land) , noe som passer meg utmerket ettersom jeg reiser en del. Har både bodd og jobbet i utlandet. Så takk til mine foreldre som ga meg navnet mitt. Skulle egentlig hete Kari og veldig glad det ikke ble det Jeg er litt enig med Anonym her (hvorfor være anonym egentlig?), og tenker at det forskjell på om man har et internasjonalt navn som Maria og Simon, enn om man heter Nimah og Farouk f.eks. Dette er navn jeg slett ikke vil kalle internasjonale, men heller utpreget etniske, i like stor grad som Solveig og Øyvind. Ville vel stusset litt i India også, om de fikk en jobbsøknad fra Solveig Nilsen - neppe tatt henne for å være inder ;-)
Giss Skrevet 30. mai 2013 #10 Skrevet 30. mai 2013 De fleste av dere som har svart her avfeier hele greia med at det sikkert ikke blir slik i fremtiden. Eller dere sier at det ikke BURDE være slik. Vel: Det ER slik! Har hørt om flere utenlandske som har byttet navn til et typisk norsk navn for å få muligheter til å, i det minste, bli innkallt til intervju på jobber de søker. Leser dere ikke aviser eller hører på nyheter? Får dere ikke med dere slikt? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579 Hvis du nærleser litt så står der at jeg HÅPER dette er noe som endrer seg - fulgt av en begrunnelse for hvorfor jeg regner det som muligt at det skjer. Et annet hovedpoeng var også at det er veldig stor forskjell på navn. Ikke alle utenlandske/internasjonale navn blir nødvendigvis møtt med de samme fordommene. Igjen en situasjon som ikke er ren svart/hvit.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #11 Skrevet 30. mai 2013 Dette var jo helt idiotisk! Du snakker jo om barn som vil være født og oppvokst i Norge! Skriver man en GOD søknad, hvor det er tydelig at personen snakker flytende norsk og virker som en interessant person, så bryr du deg ingenting om personen heter Nimah Jørgensen, eller Øyvind Rodriguez! Eller Nimah Rodriguez for den saks skyld.... Det er mange uvanlige fornavn og etternavn der ute... I min oppvekst var det ikke uvanlig at noen hadde mer eksotiske navn, og så mer eksotiske ut - enten de var født i Norge, kom til landet når de var små, hadde en av foreldrene av utenlandsk opprinnelse, var adopterte. Disse kunne ha et fornavn som ingen andre hadde, og som opplagt ikke var typisk norsk... Disse personene fikk sommerjobber de også (og jeg regner med det går like bra med de nå i arbeidslivet, har ikke kontakt med alle og enhver i ettertid) Jeg kan forstå at det er vanskeligere for nye innvandrere, som snakker gebrokkent norsk og ikke har fått integrert seg. Jeg vet selv at jeg ville ønske å ansette en som hadde gode kommunikasjonsevner, i forhold til service ol. Men slikt ser man jo med en gang på søknaden! Arbeidstakere som siler ut jobbsøknadene ved å bare se på navnet? De er det ikke mange av, og de vil forsvinne i fremtiden! Det er gjerne de ultra-konservative, fordomsfulle gubbene som vil pensjonere seg snart uansett! Anonym poster: f7aa695f48ebf5dbf9d1e7aa7820a130
Vannmann35 Skrevet 30. mai 2013 #12 Skrevet 30. mai 2013 Synes du er veldig naiv nå... "Jobbsøkere med et utenlandsklingende navn har 25 prosent mindre sjanse til å bli innkalt til jobbintervju enn søkere med et norsk navn. " Sjekk http://www.aftenposten.no/jobb/Hansen-far-jobben-fremfor-Ahmed-6738352.html#.UadIA5EayK0 http://www.bt.no/jobb/Velger-bort-jobbsoknader-fra-innvandrere-2638567.html#.UadIhJEayK0
Gjest Vinglepetrine Skrevet 30. mai 2013 #13 Skrevet 30. mai 2013 (endret) Jo, selfølgelig får vi med oss slikt. Jeg vet at det ofte er vanskeligere for en med et utenlandsk navn å få jobb, særlig de med et utenlandsk etternavn, men jeg ser ikke det som en grunn alene til å bare velge urnorske eller "vanlige" navn til barna, bare fordi det vil se best ut på en CV. Vil man ha jobb, så finnes det mange måter å gå fram på, ikke bare sende inn noen papirer og håpe på det beste... Hva om barnet du får faktisk har lyst på en jobb hvor man må gjennom den "vanlige" søkeprosessen? Du vet vel at de aller fleste arbeidsplasser krever skriftlig søknad og CV? Skal ungen din måtte kun søke på "alternative" jobber fordi du på død og liv vil kalle ungen din for et "eksotisk" navn? Hvem tenker du mest på da: deg selv eller ungen din? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579 Ja, man må som regel avlevere en skriftlig søknad/CV, men dette kan man jo levere personlig slikt at man får sjangsen til å gi et godt førsteinntrykk f.eks. Ikke alle stillinger man kan gjøre dette med, men veldig mange, ihvertfall alle de stillingene jeg har søkt på. Man kan ringe i tillegg, slik at arbeidsgiveren hører at man snakker skikkelig norsk osv (i tillegg til CV). Jeg kjenner flere med internasjonale navn som aldri har hatt problemer med å få seg jobb. Ser ikke problemet i et land som Norge der arbeidsløsheten er såpas lav, selv om man kommer bakerst i rekke hos noen arbeidsgivere... Om hele Norge skulle bestå av mennesker med kun med vanlige norske navn blir det et stort gjesp i mine øyne. Jeg har et internasjonalt fornavn og er sjeleglad for det samtidig som det går helt fint i Norge også. Det kan brukes over hele verden uten problemer(med unntak av kanskje noen asiatiske land) , noe som passer meg utmerket ettersom jeg reiser en del. Har både bodd og jobbet i utlandet. Så takk til mine foreldre som ga meg navnet mitt. Skulle egentlig hete Kari og veldig glad det ikke ble det Haha, tror du man kan levere en søknad personlig dersom man søker jobb i et stort konsern eller i en kommune for den saks skyld? Det er ikke sånn det funker! Om du skal søke jobb på Rema 1000 eller Bunnpris så kan du sikkert levere den selv til sjefen, men det funker ikke slik i større bedrifter. DU sier også at du ikke ser problemet siden Norge har lav arbeidsledighet?!?! Så at ungen din ikke blir innkallt på intervju i advokatfirmaet gjør ikke så mye så lenge han kan få en jobb på Rema? Nei, vettu hva? Bruk hodet litt og tenk på litt annet en hvilket navn du syntes er søtt og spesiellt! Du kan jo også lese linkene i innlegget over mitt, kanskje du ikke blir fullt SÅ naiv etterpå! Endret 30. mai 2013 av Vinglepetrine
Ammie Skrevet 30. mai 2013 #14 Skrevet 30. mai 2013 (endret) 1. Undersøkelser utført av ssb viser at våre holdninger mot innvandrere endrer seg mot det positive, alt så at vi blir mer positiv til innvandrere. Om denne utviklingen fortsetter vil en trolig diskrimineringen i arbeidsmarkedet minke. 2. Jeg tror denne diskrimineringen bare gjelder om du har utenlandsk etternavn og fornavn. Om du heter Nimah Olsen så tror jeg dette vil gå fint, fordi arbeidsgiver ser at du trolig har minst en etnisk norsk forelder. Om du ikke har et så norsk etternavn, så tror jeg også det vil gå fint om du heter Nimah Jan eller Fatima Solveig, altså at du har et mer norsk-klingende mellomnavn. 3. Det som viser seg at ofte er grunnen til at en velger vekk innvandrere, er norskkunnskaper. Etterhvert vil det bli flere annengenerasjons innvandrere enn førstegenerasjons innvandrere, altså flere som har innvandrer foreldre og er født i landet, enn de som har innvandret selv. De som er født i landet vil gjerne ha gode norskkunnskaper fordi de har gått på norsk skole hele livet. Dette kan føre til at en ikke lenger assosierer innvandrere så sterkt med å snakke dårlig norsk, som gjerne igjen senker diskrimineringen. At de med utenlandsk-klingende navn fortsatt vil bli diskriminert om 20 år, er nok høyst sannsynlig. Men, jeg tror de vil bli diskriminert mindre og mindre, spesielt om det blir mer vanlig å kalle ungene for utenlandsk-klingende navn. Endret 30. mai 2013 av Ammie
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #15 Skrevet 30. mai 2013 1. Undersøkelser utført av ssb viser at våre holdninger mot innvandrere endrer seg mot det positive, alt så at vi blir mer positiv til innvandrere. Om denne utviklingen fortsetter vil en trolig diskrimineringen i arbeidsmarkedet minke. 2. Jeg tror denne diskrimineringen bare gjelder om du har utenlandsk etternavn og fornavn. Om du heter Nimah Olsen så tror jeg dette vil gå fint, fordi arbeidsgiver ser at du trolig har minst en etnisk norsk forelder. Om du ikke har et så norsk etternavn, så tror jeg også det vil gå fint om du heter Nimah Jan eller Fatima Solveig, altså at du har et mer norsk-klingende mellomnavn. 3. Det som viser seg at ofte er grunnen til at en velger vekk innvandrere, er norskkunnskaper. Etterhvert vil det bli flere annengenerasjons innvandrere enn førstegenerasjons innvandrere, altså flere som har innvandrer foreldre og er født i landet, enn de som har innvandret selv. De som er født i landet vil gjerne ha gode norskkunnskaper fordi de har gått på norsk skole hele livet. Dette kan føre til at en ikke lenger assosierer innvandrere så sterkt med å snakke dårlig norsk, som gjerne igjen senker diskrimineringen. At de med utenlandsk-klingende navn fortsatt vil bli diskriminert om 20 år, er nok høyst sannsynlig. Men, jeg tror de vil bli diskriminert mindre og mindre, spesielt om det blir mer vanlig å kalle ungene for utenlandsk-klingende navn. Ja de som døper sine barn for Nimah ol. kan jo alltids håpe! Jeg ville ikke tatt sjansen. Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2013 #16 Skrevet 30. mai 2013 Det er overhodet ikke gitt at ett norsk navn hjelper deg noe særlig. En god kompis er halvt afrikansk og halvt norsk han har ett helnorsk navn. Da han skulle leie i Oslo fikk han masse hyggelige tilbakemeldinger og visninger men i det de så han var halvt afrikansk hadde utleierene 100-vis av unnskyldninger. Han fikk rett og slett ikke leilighet. Endte med at foreldrene tok opp lån og leide ut til kjøpt leilighet til han. Synes det er NI TRIST at sånt forekommer og for å være helt ærlig har jeg troen på at samfunnet endres på de neste 20 årene slik at det Nimah også stiller likt i jobbkøen. Synes i alle fall ikke vi skal ta hensyn til "rasistene" diskrimineringen der ute! Anonym poster: 5d0ecc2f1fb2f47d68953c129b3f82c2
elvane Skrevet 31. mai 2013 #17 Skrevet 31. mai 2013 Jo, selfølgelig får vi med oss slikt. Jeg vet at det ofte er vanskeligere for en med et utenlandsk navn å få jobb, særlig de med et utenlandsk etternavn, men jeg ser ikke det som en grunn alene til å bare velge urnorske eller "vanlige" navn til barna, bare fordi det vil se best ut på en CV. Vil man ha jobb, så finnes det mange måter å gå fram på, ikke bare sende inn noen papirer og håpe på det beste... Hva om barnet du får faktisk har lyst på en jobb hvor man må gjennom den "vanlige" søkeprosessen? Du vet vel at de aller fleste arbeidsplasser krever skriftlig søknad og CV? Skal ungen din måtte kun søke på "alternative" jobber fordi du på død og liv vil kalle ungen din for et "eksotisk" navn? Hvem tenker du mest på da: deg selv eller ungen din? Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579 Ja, man må som regel avlevere en skriftlig søknad/CV, men dette kan man jo levere personlig slikt at man får sjangsen til å gi et godt førsteinntrykk f.eks. Ikke alle stillinger man kan gjøre dette med, men veldig mange, ihvertfall alle de stillingene jeg har søkt på. Man kan ringe i tillegg, slik at arbeidsgiveren hører at man snakker skikkelig norsk osv (i tillegg til CV). Jeg kjenner flere med internasjonale navn som aldri har hatt problemer med å få seg jobb. Ser ikke problemet i et land som Norge der arbeidsløsheten er såpas lav, selv om man kommer bakerst i rekke hos noen arbeidsgivere... Om hele Norge skulle bestå av mennesker med kun med vanlige norske navn blir det et stort gjesp i mine øyne. Jeg har et internasjonalt fornavn og er sjeleglad for det samtidig som det går helt fint i Norge også. Det kan brukes over hele verden uten problemer(med unntak av kanskje noen asiatiske land) , noe som passer meg utmerket ettersom jeg reiser en del. Har både bodd og jobbet i utlandet. Så takk til mine foreldre som ga meg navnet mitt. Skulle egentlig hete Kari og veldig glad det ikke ble det Haha, tror du man kan levere en søknad personlig dersom man søker jobb i et stort konsern eller i en kommune for den saks skyld? Det er ikke sånn det funker! Om du skal søke jobb på Rema 1000 eller Bunnpris så kan du sikkert levere den selv til sjefen, men det funker ikke slik i større bedrifter. DU sier også at du ikke ser problemet siden Norge har lav arbeidsledighet?!?! Så at ungen din ikke blir innkallt på intervju i advokatfirmaet gjør ikke så mye så lenge han kan få en jobb på Rema? Nei, vettu hva? Bruk hodet litt og tenk på litt annet en hvilket navn du syntes er søtt og spesiellt! Du kan jo også lese linkene i innlegget over mitt, kanskje du ikke blir fullt SÅ naiv etterpå! Ja, sa da ikke at man alltid kan levere CV skriftlig, men at man i veldig mange tilfeller kan det. Herregud... Og det var jo også bare et eksempel. Jeg har da også høyere utdanning og dette har vært mulig for absolutt alle stillinger jeg har søkt på. I tillegg har jeg sagt at jeg er klar over at det foregår noe diskriminering angående navn, men at dette ikke er verdens undergang. Man får faktisk fortsatt jobb og ingen av de jeg kjenner med utenlandske navn sitter nå med "alternative" jobber. Min mor var en gang gift med en utenlandsk mann der hun tok hans etternavn og i den tid søkte hun blandt annet på en jobb med over 3000 søkere. Ja, hun fikk den ene utlyste stillingen gjennom å sende inn en skriftlig søknad med et navn man aldri ville trodd personen egentlig var helt norsk! De fleste oppgegående mennesker som sitter i sjefsstillinger vil nok heller se på kvalaifikasjonene til søkeren, framfor å tenke:"Nei, det navnet liker jeg ikke, så det blir ingen innkalling til intervju på han, nei". Alvorlig talt...
elvane Skrevet 31. mai 2013 #18 Skrevet 31. mai 2013 Må også tilføye at det sannsynligvis er stor forskjell på å hete noe som, "Nimah Olsen" framfor helarabiske eller afrikanske navn i jobbsøkersammenheng. Det er ofte de sistnevnte gruppene som blir kraftig diskriminert i følge de forskningsartikler jeg har lest tidligere!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2013 #19 Skrevet 31. mai 2013 Tiden forandrer seg om 20-25 år er det ikke mange Anne,Ole,Maia tror faktisk da sitter det andre genrasjon fra andre land som skal ta abeidskraft inn i interjuv. Man blir vant med alle disse navna . Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb
herewego Skrevet 1. juni 2013 #20 Skrevet 1. juni 2013 Norsk etternavn hjelper ikke alltid nei, spesielt ikke for kvinner. Mange går da ut ifra at de har giftet seg med en norsk mann. Min mor er født og oppvokst i Norge med norsk mor og norsk far. Hun har et navn som absolutt ikke er norsk, men norsk etternavn. Hun har hatt store problemer med å bli innkalt til intervjuer når hun har søkt jobber, ofte får hun ikke svar engang.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #21 Skrevet 1. juni 2013 Norsk etternavn hjelper ikke alltid nei, spesielt ikke for kvinner. Mange går da ut ifra at de har giftet seg med en norsk mann. Min mor er født og oppvokst i Norge med norsk mor og norsk far. Hun har et navn som absolutt ikke er norsk, men norsk etternavn. Hun har hatt store problemer med å bli innkalt til intervjuer når hun har søkt jobber, ofte får hun ikke svar engang. Ja men mora di er sikkert 40 årene eller kanskje mer?No er 1 av 4 ikke orginalt ikke norske og vi snakker om 25 -30 år fremover tiden forandrer seg .Vi lever ikke på 70 -80 tallet no ,tiden forandrer seg vettu Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #22 Skrevet 1. juni 2013 He he hva med Aylar Leo pluss mange mange kjente tv fjes Følger dere ike med jeg ser dagelig fjes både på nyhetene tv program mange av dem har ikke norske navn. Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #23 Skrevet 1. juni 2013 He he hva med Aylar Leo pluss mange mange kjente tv fjes Følger dere ike med jeg ser dagelig fjes både på nyhetene tv program mange av dem har ikke norske navn. Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb Dummeste svaret i tråden hittill. Grattis med det! Her er det ikke snakk om kjendiser, det er snakk om seriøse, store firmaer, og også små bedrifter som ikke kaller inn mennesker med utenlandskklingende navn på intervju. Om du leser eller ser på nyhetene så hadde du fått med deg at det er fakta. Mange med slike navn har søkt 100-vis av jobber, og vært kvalifisert, men pga. navnet blir de ikke engang innkallt til intervju. Å dra inn Aylar og Leo sier en god del om hvor smart du er! Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #24 Skrevet 1. juni 2013 He he hva med Aylar Leo pluss mange mange kjente tv fjes Følger dere ike med jeg ser dagelig fjes både på nyhetene tv program mange av dem har ikke norske navn. Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb Dummeste svaret i tråden hittill. Grattis med det! Her er det ikke snakk om kjendiser, det er snakk om seriøse, store firmaer, og også små bedrifter som ikke kaller inn mennesker med utenlandskklingende navn på intervju. Om du leser eller ser på nyhetene så hadde du fått med deg at det er fakta. Mange med slike navn har søkt 100-vis av jobber, og vært kvalifisert, men pga. navnet blir de ikke engang innkallt til intervju. Å dra inn Aylar og Leo sier en god del om hvor smart du er! Anonym poster: 15e3728e863ca3e63bf922cd45195579 Ja jeg har hørt det ,men tiden forandrer seg 1 av 4 er ikke norske.Om 25 år er det sjefer på jobber også som ikke er hel norske.Hvem sitter på som kultur minister da? tiden forandrer jeg vettu. Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #25 Skrevet 1. juni 2013 Tror dere at om 25 år er det samme som no? Er tiden som på 70 - 80 tallet no i 2013? Anonym poster: c4b7e9dea1c06ccb877aec0d1c6de0cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå