Gå til innhold

Navnedilemma, for sjeldent navn?

Anbefalte innlegg

Vi hadde navnet klart lenge før fødsel, og magen er blitt kalt det navnet oss i mellom, men like før så dukket et annet navne-alternativ opp. Nå står vi mellom to, og klarer ikke bestemme oss.

Begge navnene er gamle, norske maskuline navn. Ingen "jåle"-navn pyntet med h-er, z-er osv.

Det første er veldig sjeldent, og jeg kjenner ingen som heter det. Faktisk hadde jeg aldri hørt navnet før det dukket opp der vi fant det. Jeg tror nok en del vil tenke at vi har funnet på navnet selv. Vi har fått blandede kommentarer på navnet.

Det andre er også sjeldent, men det er mer brukt enn det andre, og folk har nok hørt det før. Det er et navn som er litt "glemt", andre navn i samme sjanger er up and coming.

De som ikke liker navnene i samme sjanger, liker ikke dette heller.

Jeg bekymrer meg litt for om det første navnet vil bli en belastning for barnet i fremtiden, tenker da på feks forskjellsbehandling av jobbsøkere med utenlandske navn. (Navnet er ikke utenlandsk altså, men man vet aldri hva andre folk tror,..)

Bør vi heller velge navnet som folk tross alt gjenkjenner?

Ut i fra den lille informasjonen, hvilket ville du valgt?

Er det en belastning med ett veldig sjeldent navn?

Anonym poster: 5ff6192deb0c0119b7d1f76f7222d1ce

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144052318-navnedilemma-for-sjeldent-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har vært her inne lenge nok til å vite at om man vil ha navn litt for seg selv, så skriver man det ikke her inne ;)

I tillegg slipper man å bli gjenkjent.

Takk til dere som har svart! :)

(Hvis du synes Skage er ok, så tror ikke jeg du ville hatt noe imot navn nr 1)

Slik jeg ser det er det tre kriterier til er navn:

1. Liker dere det?

2. Er det lett å stave?

3. Er det lett å uttale?

Om du kan svare ja på disse, så syns jeg du godt kan bruke det. Ellers så må du jo også sjekke at det er greit i forhold til navneloven, altså ikke til vesentlig ulempe for barnet og må ikke være et etternavn.

Lykke til med valget!

Slik jeg ser det er det tre kriterier til er navn:

1. Liker dere det?

2. Er det lett å stave?

3. Er det lett å uttale?

Om du kan svare ja på disse, så syns jeg du godt kan bruke det. Ellers så må du jo også sjekke at det er greit i forhold til navneloven, altså ikke til vesentlig ulempe for barnet og må ikke være et etternavn.

Lykke til med valget!

Begge navnene oppfyller kriteriene :)

Tror vi må prøve navnene hjemme for oss selv, før vi bestemmer oss.

Hi

(Det er ikke Brage. )

Annonse

Våre barn har sjeldne, gamle navn, men ikke slik at man aldri har hørt det før. Tror faktisk ikke det er noen som heter det minsten heter her til lands, muligens en håndfull personer, men alle har hørt navnet allikevel. Ikke vært noen belastning. Jeg stemmer for at dere velger det dere liker best, og ikke tenker på hva andre synes. Generelt liker jeg ikke når man velger bort navn man liker godt fordi man er redd for at hva andre synes :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...