Gå til innhold

Bekymret for barnets utvikling

mor_85

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 9 måneder som har vært litt treg i utviklingen. Han rullet ikke før like før 7 mnd og begynte å åle seg frem nå like før han var 9 måneder. Det som egentlig bekymrer meg mest for tiden er at jeg ikke synes at han klarer å forstå ting ord som blir sagt. Noen ganger virker det som han lyder eget navn, skjønner "mamma" og "pappa", men stort sett ikke. Han klarer ikke å vise hvor stor han er, vinke, kysse eller gi klem. Han ser ut til å skjønne at når jeg klapper eller synger "bake kake søte" så skal han klappe og kan lage indianerlyd. Han har tidligere sagt "mamma" men dette er nå borte. Det samme med "hadet" Er det andre som har hatt babyer som har vært sene med disse tingene, evt. hvor sent er det vanlig å være?

Mvh

førstegangsmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en baby som straks er 9 måneder. Hun var tidlig ute med å rulle rundt, og har ålet seg fremover siden uka etter påske. Hun har også så vidt begynnt å reise seg i etter møbler ol. Hun sitter uten støtte, men det er først de to siste ukene hun har vært stødig. Ellers kan hun ikke noe av de andre tingene du never, med klapping, vinking, snakking, osv. Men jeg er overhode ikke bekymret. Jeg syntes tvert i mot at hun er ganske for seg, sammenliknet med andre på tilsvarende alder. Alle barn er forskjellige, og de utvikler seg i rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 10 mnd kan verken klappe, vinke eller vise hvor stor han er. Det bekymrer meg overhodet ikke. Storebror kunne heller ikke sånne ting på den tida, og han er nå en svært oppvakt straks fireåring.

Min erfaring er at noen foreldre har sine "favoritt-triks" som de gjør mye med ungene, og da lærer de det. Da er det fort gjort at man tenker "oi, det burde kanskje min kunnet og!"

Synes 9 måndeder er vel tidlig å forvente så mye som du gjør. Han er kanskje litt bedagelig av seg, men så lenge du ser at det er en progresjon i utviklingen hans, tror jeg ikke du skal bekymre deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke og bekymre deg, babyer utvikler seg i rykk og napp.

Eldstemann gikk rundt bordet ved 9 mnd, mens gutten min som er 9 mnd og tre uker nå var tidlig med å rulle - 4 mnd, og begynte og åle seg ved 7 mnd, men etter det har det ikke skjedd så mye enda, han krabber litt, men det går såå mye fortere og åle seg :-) Han sitter seg ikke selv opp enda, men er begynt og reise seg på kne. Han begynte og si mamma og pappa for to uker siden, men sier nesten bare mamma nå, han kan ikke klappe, vinke eller vise hvor stor han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg begynner vel å slå meg til ro med at han er helt normal. Var jo nylig hos helsesøster som bare så rart på meg da jeg sa at jeg var litt bekymret for at jeg ikke syntes han forsto så mye av det jeg sa.. Hønemor heter det vel :P Har litt troen på at han er litt sta, han blir nesten sint hvis jeg spør hvor stor han er, så det er vel et tegn på at han ikke er klar for det riktig enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Og da har det gått nesten 1 1/2 måned, og min lille er snart 11 måneder. Han kan fortsatt ikke vinke eller vise hvor stor han er. Han kan rent fysisk å vinke, men skjønner sjelden at han kan vinke for å kommunisere, sitter heller og ser på at hånden åpner og lukker seg. Og han viser hvor stor han er hvis jeg har hendene mine i nærheten av hans..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 11 mnd har just begynt å vinke...men å vise hvor stor han er, kysse, eller klappe gjør han ikke. Dvs, han klapper, men det er litt i hytt og pine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på 9 måneder som har vært litt treg i utviklingen. Han rullet ikke før like før 7 mnd og begynte å åle seg frem nå like før han var 9 måneder. Det som egentlig bekymrer meg mest for tiden er at jeg ikke synes at han klarer å forstå ting ord som blir sagt. Noen ganger virker det som han lyder eget navn, skjønner "mamma" og "pappa", men stort sett ikke. Han klarer ikke å vise hvor stor han er, vinke, kysse eller gi klem. Han ser ut til å skjønne at når jeg klapper eller synger "bake kake søte" så skal han klappe og kan lage indianerlyd. Han har tidligere sagt "mamma" men dette er nå borte. Det samme med "hadet" Er det andre som har hatt babyer som har vært sene med disse tingene, evt. hvor sent er det vanlig å være?

Mvh

førstegangsmor

Jeg tror du har en veldig normal gutt. 

Eldste jenta mi rullet ikke før hun var 6,5mnd, ålte seg frem like før 9mnd og krabbet like før 10mnd. Gikk alene når hun var 13mnd. Begynte å snakke rundt et år. Snakket setninger når hun var 1,5år. Nå er hun 3år. Super smart jente. Teller på norsk og engelsk. Kjenner de fleste bokstaver. Beynner så smått å trekke sammen ord. Og hun er i tillegg veldig motorisk, både grov og fin. Og hun er sosial. 

Ta det med ro! Det kommer. Tro meg. Og ikke sammenligne med andre barn. Barn som kommer sent, kommer fort Alle andre barn i barselgruppa til min eldste lå forran i lang periode. Men dette snudde ved ca 1år. Nå ligger jenta mi fremdeles et godt stykke forran.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, som jeg gleder meg til å ikke være hysterisk førstegangsmor! ;) Kom selvfølgelig innpå å sjekke autisme, men han er kjempesosial og bruker blikk for å få kontakt med andre, så det er han hvertfall ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk energi på slike ting. Barn er veldig forskjellige, og det å kunne vise hvor stor man er er virkelig ikke det viktigste de skal lære seg! :) Mine to barn lærte det aldri, og det var vel frodi jeg syntes det ikke var verdt å lære seg. De lærte seg å vinke seint, og da etter at folk hadde dratt ;)

nei, du må bare senke skuldrene og tenke at barn er fryktelig forskjellige. Ikke alle kan alt, og de skal ikke kunne alt heller. Noen erflinke fysisk, noen er flinke mentalt og noen er flinke språklig. Sjelden at alle er flinke i alt.

dessuten, utviklinga går i rykk og napp, og plutselig kan han noe han ikke kunne i går! Det er om å knekke koder for de, det skjer når det skjer.

Så slapp av du, det er så mye bedre for alle da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye dere forventer av barna deres! Vinke/klappe/vise hvor stor man er etc. er mer eller mindre "partytriks", som man gjerne kan bruke tid på å lære barna sine, men som ikke har noen funksjon utover å være artige. Og hvilket barn på ni måneder, eller 11 måneder, skjønner hva foreldrene sine prater om..?

Størstemann begynte å prate først da han var over 2,5 år. Nå er han 3,5, og prater enda ikke rent, men han er en oppvakt gutt, som det ikke er noe i veien med!

Minstemann er 11 måneder, og gjør ingen av tingene som er nevnt i denne tråden (klipping, etc.), men jeg har aldri tatt bryet med å lære ham det fordi jeg ikke har skjønt vitsen. Men han smiler og ler og sier klart ifra om hva han liker/ikke liker og kommuniserer/leker med oss på sin måte! La for all del barna utvikle seg i sitt eget tempo, og kommuniser heller med dem på deres premisser istedenfor å prøve å tre dine egne forventninger ned over hodene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...