Gå til innhold

Hvordan var nå dette med sengekant til sprinkelseng igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt sprinkelseng til gutten min på 7 mnd. Vi har praktisert samsoving til nå, men håper på en litt roligere natt i egen seng, da han ruller og styrer mye i dobbeltsenga.

Men hvordan var dette med sengekant til sprinkelsenga nå? Skal man ha det, eller absolutt ikke ha det? Mener å ha hørt at en av delene øker risikoen for krybbedød, men jeg husker ikke. Noen som vet?

Er nok litt over gjennomsnittet nervøs om natten nå etter han er begynt å snu seg på magen i søvne, synes det er like skummelt hver gang jeg våkner og han har snudd seg... Huff...

Anonym poster: 68b19735fc148c991a4971de4786d6be

Fortsetter under...

Skrevet

Eg har ikke hørt om det men har aldri brukt det til mine to og kommer heller ikke til å bruke det til tredje heller, enn mindre ting å bruke penger på, men klart det ser sikkert fint ut ;)

Ang at din snur seg så er han da også så stor at han ikke blir kvalt siden han mest sannsynlig klarer å flytte på hode bare ikke bruk pute...

Anonym poster: be77513f8dfead7915625275c4d9c1d2

Skrevet

Om du tror en sprinkelbeskytter kan forårsake krybbedød for en baby på 7 mnd, da er du nok ganske hysterisk :P

Kanten knytes jo godt fast i sprinklene og en baby på 7 mnd er da virkelig i stand til å kontrollere hodet sitt veldig bra, med mindre babyen har nedsatt utvikling på noe vis...

Jeg synes kanten er både fin og nyttig, da den hindrer smokk o.l. i å falle ut av senga om natten.

Anonym poster: b8c1a7c13c9f1db1c9830f19f8602ed9

Skrevet

Og for å si det sånn, så er samsoving MYE farligere med tanke på krybbedød enn soving i egen seng (med eller uten sprinkelbeskytter) :o

Skrevet

Og for å si det sånn, så er samsoving MYE farligere med tanke på krybbedød enn soving i egen seng (med eller uten sprinkelbeskytter) :o

Det er det ikke, dersom man følger anbefalingene for samsoving, men det er nå så.

Skrevet

Om du tror en sprinkelbeskytter kan forårsake krybbedød for en baby på 7 mnd, da er du nok ganske hysterisk :P

Kanten knytes jo godt fast i sprinklene og en baby på 7 mnd er da virkelig i stand til å kontrollere hodet sitt veldig bra, med mindre babyen har nedsatt utvikling på noe vis...

Jeg synes kanten er både fin og nyttig, da den hindrer smokk o.l. i å falle ut av senga om natten.

Huff ja, jeg er nok det, og jeg vet det. Jeg har tenkt uten kant for da ser jeg babyen lettere, men det blir jo så lunt og godt for baby med kanten.

Er det bare for nyfødte kanten kan være farlig da?

Annonse

Skrevet

Det er det ikke, dersom man følger anbefalingene for samsoving, men det er nå så.

Og de anbefalingene er? Enten må du jo ligge mye våken og passe på at babyen ikke havner under dyna eller får ansiktet dekket av deg eller pappaen, ellers er det jo ikke spesielt trygt..? I egen seng har jo babyen mye lettere/mindre dyne som du også kan knyte fast i fotenden, madrassen er gjerne fastere og babyen slipper å havne i ei grop av en voksens tyngde, slipper varmen og pusten fra en voksen osv.

Skrevet

Huff ja, jeg er nok det, og jeg vet det. Jeg har tenkt uten kant for da ser jeg babyen lettere, men det blir jo så lunt og godt for baby med kanten.

Er det bare for nyfødte kanten kan være farlig da?

Hvordan kan den kanten være farlig for en nyfødt? Nyfødte skal ligge på ryggen og er ikke i stand til å rulle over på magen eller dytte seg bort til sengekanten, med mindre den nyfødte er unormalt sterk i kroppen da.

Skrevet

Hva er poenget med å kverulere på hva som er verst? Hun spør, svar da!

Jeg vet at man på 90-tallet hadde anbefalinger rundt dette. Tanken var at krybber og kanter gjorde at det ikke ble tilstrekkelig luftgjennomstrømning. Jeg spurte min jm og deretter hs om dette og de sa at begge at det var utdatert informasjon og man ikke anser det med kanter som problematisk lenger.

Og ang. at babyen snur seg, så er det som en sier over her, ikke lenger farlig når barnet er stort nok til å snu seg selv. Faren ligger jo i at barnet skal bli liggende med hodet i madrassen og ikke greie å heve seg.

Jeg ville lest litt på lub sine sider og fått et dypere forståelse av anbefalingene. Hvorfor de er som de er, altså konkret hvor faren ligger. Det vil sikkert hjelpe litt på at du ikke er så engstelig rundt ting som faktisk ikke er farlig. Om det i motsatt ende gjør deg ekstra engstelig for det som er farlig er vel i grunn det bare en fordel.

:)

Anonym poster: 16da09e0f1400763690863789c0be8bc

Skrevet

Hva er poenget med å kverulere på hva som er verst? Hun spør, svar da!

Jeg vet at man på 90-tallet hadde anbefalinger rundt dette. Tanken var at krybber og kanter gjorde at det ikke ble tilstrekkelig luftgjennomstrømning. Jeg spurte min jm og deretter hs om dette og de sa at begge at det var utdatert informasjon og man ikke anser det med kanter som problematisk lenger.

Og ang. at babyen snur seg, så er det som en sier over her, ikke lenger farlig når barnet er stort nok til å snu seg selv. Faren ligger jo i at barnet skal bli liggende med hodet i madrassen og ikke greie å heve seg.

Jeg ville lest litt på lub sine sider og fått et dypere forståelse av anbefalingene. Hvorfor de er som de er, altså konkret hvor faren ligger. Det vil sikkert hjelpe litt på at du ikke er så engstelig rundt ting som faktisk ikke er farlig. Om det i motsatt ende gjør deg ekstra engstelig for det som er farlig er vel i grunn det bare en fordel.

:)

Anonym poster: 16da09e0f1400763690863789c0be8bc

Tusen takk for et ordentlig svar. :)

Skrevet

Og de anbefalingene er? Enten må du jo ligge mye våken og passe på at babyen ikke havner under dyna eller får ansiktet dekket av deg eller pappaen, ellers er det jo ikke spesielt trygt..? I egen seng har jo babyen mye lettere/mindre dyne som du også kan knyte fast i fotenden, madrassen er gjerne fastere og babyen slipper å havne i ei grop av en voksens tyngde, slipper varmen og pusten fra en voksen osv.

Jeg og han sover alene i en 180 seng, han har egen dyne (babydyne), jeg røyker, snuser eller drikker ikke, han har ikke pute.

Ellers kan du lese mer her:

http://ammehjelpen.no/artikkel/127/Samsoving

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...