Gå til innhold

Er det mulig å få dekket brystforstørring av det offentlige?

Anbefalte innlegg

Jeg har på under to år født to barn og ammet. Er nylig ferdig med amming av det yngste barnet. Og nå er brystene mine helt borte, kun litt hud og brystvorte igjen. Jeg har aldri hatt store bryster og det er heller ikke et ønske. Jeg har tidligere brukt a-cup, men nå er alle bhene mine altfor store. Jeg er slank med lite kvinnelig fasong og nå som puppene også er helt borte føler jeg at jeg ser ut som en gutt.

Er det mulig å få dette dekket av det offentlige? Er det noen der ute som har fått det, eller kjenner noen som har? Jeg er student og mannen tjener 312 000 i året med fagbrev og 8 års ansienitet så vi har desverre ikke mulighet til å dekke dette selv.

Anonym poster: c831da1ad65cb7a3d3a7424826318bf5

Fortsetter under...

Hvorfor skulle jeg ikke det? Overvektige kan få slankeoperasjon, damer med store bryster kan få brystreduksjon and the list goes on. Dette er jo ting som blir operert pga. fysisk helse, men jeg kan ikke se hvorfor fysisk helse skulle være viktigere enn psykisk helse.

Satt på spissen: dette plager meg i så stor grad at det går utover min selvtillit (depresjon) og samliv(iutgangspunktet sex og nakenhet) med min mann. Det ender til slutt med skilsmisse og jeg vil da grunnet lav inntekt ha krav på overgangsstønad og diverse andre stønader fra det offentlige. Den støtten vil utgjøre langt større summer enn det en slik operasjon koster.

Noen få får det.

Du må dokumentere at dette er et gigaproblem for å i hele tatt bli tatt seriøst. Staten sponser ikke pupper fordi du ikke liker kroppen din lengre.

Hvordan dokumentere? Tja, avbrudd utdannelse dvs. at du ikke fullførte VGS og ikke har tatt utdanning siden. Dette er et tegn på at du sliter psykisk.

Dette blir kanskje vanskelig for deg, du studerer og klarer deg fint i hverdagen og går ikke på trygd(lever på staten).

Man må ta høyde for at puppene minsker ved amming, dette visste du før du ble gravid.

Du får tenke at du skal være glad de ikke henger til navlen, det er de som sliter med det. Verre det.

Du kan kjøpe flotte silikonputer på HM og andre butikker.

Du kan sette deg et mål om at du sponser en operasjon på deg selv etter endt utdannelse, spørre om privat lån i familien eller ta et kredittkort slik flere gjør.

Anonym poster: dbf5bdad94578c72fcca131c8140ecb8

Før var det det, men nå er det nærmest umulig. Før kunne man få pga den psykiske belastningen det var å ha "speilegg" til pupper, men sånn er det ikke lenger. Nå må det være en medisinsk grunn for å få brystforstørrelse, dvs enten gjenoppbygging etter kreft (noe det også er flere års ventetid på) eller at man pga av hormonelle feil i kroppen ikke har utviklet bryster i det hele tatt (noe du jo har siden du har melkekjertler og har ammet).

At du er misfornøyd med puppene dine gjør ikke at du kan komme inn i en allerede eviglang kø sammen med kreftopererte. Du må betale det selv..

Har selv en venninne som har vært gjennom det sammen, hun hadde virkelig bare speilegg. Legen hennes forsto henne godt, men kunne ingenting gjøre. Hun valgte å betale det selv og har noen runde, yppige B-cup nå.

Anonym poster: 88082b8fe6a5aaca15f5369a7100761f

Annonse

Det tror jeg du kan få store problemer med å få dekket!!

Man kan få dekket oppstramming dersom de henger veldig pga amming eller vektnedgang, men silikon osv må disse personene dekke selv. Kjenner til mange damer som har fått dekket løft, men samtlige har måttet betale innleggene selv dersom de ville ha det.

Får du vondt i rygg og knær av små pupper?

Anonym poster: 065ed23ae32265ae3524d33d442a8e9d

Nei, absolutt ikke. Det er vel mer inni meg, vil jeg tro.

Hvorfor skulle jeg ikke det? Overvektige kan få slankeoperasjon, damer med store bryster kan få brystreduksjon and the list goes on. Dette er jo ting som blir operert pga. fysisk helse, men jeg kan ikke se hvorfor fysisk helse skulle være viktigere enn psykisk helse.

Satt på spissen: dette plager meg i så stor grad at det går utover min selvtillit (depresjon) og samliv(iutgangspunktet sex og nakenhet) med min mann. Det ender til slutt med skilsmisse og jeg vil da grunnet lav inntekt ha krav på overgangsstønad og diverse andre stønader fra det offentlige. Den støtten vil utgjøre langt større summer enn det en slik operasjon koster.

Ingen av disse du nevner får heller operasjon pga det psykiske lenger, det må en medisinsk grunn til. F.eks kan du få en brystreduksjon fordi de er så tunge at nakke og rygg blir skadet av vekten og du stadig må til fysio, kiropraktor o.l. pga vekten du bærer foran der.

De som får fjernet overflødig hud på magen får det pga eksem o.l. under hud-forklet, ikke fordi de skammer seg over kroppen sin.

De fleste betaler det selv altså, bare de med medisinske grunner får det dekket.

Man kan få dekket oppstramming dersom de henger veldig pga amming eller vektnedgang, men silikon osv må disse personene dekke selv. Kjenner til mange damer som har fått dekket løft, men samtlige har måttet betale innleggene selv dersom de ville ha det.

Akkurat det syns jeg er urettferdig. Hvorfor skal man få dekt heng dersom det ikke gir fysiske plager, men forstørrelse kan man ikke få dekt. Hva er forskjellen?

Akkurat det syns jeg er urettferdig. Hvorfor skal man få dekt heng dersom det ikke gir fysiske plager, men forstørrelse kan man ikke få dekt. Hva er forskjellen?

Man får ikke dekket heng heller om det ikke gir fysiske plager som eksem, kløe, sopp o.l. under henget...

Hei,

Du skriver at du nettopp har sluttet ammingen, da er det alt for tidlig å være så pessimistisk på brystenes vegne :-) De kan fortsatt forandre seg. Jeg har små bryster selv og det skjedde gradvis noe med de ca 2 år etter ammeslutt, de "fylte" seg litt opp igjen.

Det hjelper også veldig å finne rett type bh, mange velger for liten cup og for stor vidde. Litt større cup og smalere vidde kan gjøre underverker for oss med små bryst. Gå til en skikkelig undertøysbutikk for råd.

Det er mye billigere enn operasjon!

Hvis du er veldig tynn vil det også hjelpe å legge på seg noen kilo.

Anonym poster: cdd1cfd58b0f2e092bde68c4cef94327

Annonse

Tusen takk for alle svar, damer. Da kommer jeg ikke å dra til legen med dette. Vi har funnet en annen løsning på problemet. Mannen kommer til å flytte hjem til sin mor som bor rett borte i gata for en to måneders periode slik at jeg kan få overgangsstønad (13 687), ekstra barnetrygd (970), småbarnstillegg (660) stønad til barnetilsyn (4764), bostøtte (1963) og muligens utdanningsstønad(?). Disse beløpene over to måneder vil dekke det operasjonen koster og i tillegg dekke min tapte arbeidsinntekt den første tiden etter operasjonen.

Alså...... du høres ikke ut som du lider av det engang, men at det kun handler om din egen forfengelighet. Synes du ikke folk som har måttet fjerne brystet helt etter kreft burde få slippe at sånne som du sniker dere inn i den årelange køen for å få implanter dekket?

Overvekt og brystreduksjonsoperasjoner får man kun dekket viss man har fysiske plager. Du kan sikkert få dekket psykolog regninger osv om du virkelig sliter så mye, men viss løsningen på "problemet" ditt er så enkel at en brystforstørrelse er løsningen, så har du ikke noe problem. Skjekk prisene hos private klinikker og begynn å spare.

Anonym poster: 3426984f995fa32a51dd9b99a818153f

For å si det sånn; jeg har nesten to kopper forskjell på størrelsen etter amming. Altså, den ene puppen er nesten to kopper større enn den andre. Dette er nokså belastende for ryggen, i og med at tyngden er feil fordelt. Dette må jeg betale selv.

Anonym poster: 7cfad342029a457e72fc718eaba1c480

Hei,

Du skriver at du nettopp har sluttet ammingen, da er det alt for tidlig å være så pessimistisk på brystenes vegne :-) De kan fortsatt forandre seg. Jeg har små bryster selv og det skjedde gradvis noe med de ca 2 år etter ammeslutt, de "fylte" seg litt opp igjen.

Det hjelper også veldig å finne rett type bh, mange velger for liten cup og for stor vidde. Litt større cup og smalere vidde kan gjøre underverker for oss med små bryst. Gå til en skikkelig undertøysbutikk for råd.

Det er mye billigere enn operasjon!

Hvis du er veldig tynn vil det også hjelpe å legge på seg noen kilo.

Anonym poster: cdd1cfd58b0f2e092bde68c4cef94327

Takk for fint svar :) Av erfaring fra forrige gang gikk ikke puppene tilbake til normal størrelse etter amming, men jeg skal gi det noen måneder mens vi sparer opp pengene. Jeg kan nok ikke legge på meg allverden, har en bmi på 20 og godt fornøyd med det.

håper du blir meldt til nav for svindel... er helt sykt viss du mener det der seriøst!! Dessuten får du ingen støtte dersom mannen bor "rett borti gata", dere må ha adresser med mer enn en viss avstand.

Alså...... du høres ikke ut som du lider av det engang, men at det kun handler om din egen forfengelighet. Synes du ikke folk som har måttet fjerne brystet helt etter kreft burde få slippe at sånne som du sniker dere inn i den årelange køen for å få implanter dekket?

Overvekt og brystreduksjonsoperasjoner får man kun dekket viss man har fysiske plager. Du kan sikkert få dekket psykolog regninger osv om du virkelig sliter så mye, men viss løsningen på "problemet" ditt er så enkel at en brystforstørrelse er løsningen, så har du ikke noe problem. Skjekk prisene hos private klinikker og begynn å spare.

Ta det med ro, vi har funnet en annen måte å løse dette på.

håper du blir meldt til nav for svindel... er helt sykt viss du mener det der seriøst!! Dessuten får du ingen støtte dersom mannen bor "rett borti gata", dere må ha adresser med mer enn en viss avstand.

Atte hva..?

Det er nok umulig, og takk og pris for det egentlig for selv om det gir dårlig selvtillit så hadde dette kostet staten for mye. Hvor skal grensen gå?

Jeg har forøvrig akkurat samme problem som deg. Etter to barn så var det ingen pupper igjen. Ble målt av lege og 0 i brystvev. Bare litt hud med brystvorter på. Har også bmi på 20.

Dette gir ikke fysiske plager slik som vond rygg og knær slik som ekstremt store pupper gjør.

Her er det sparing som gjelder hvis man ønsker seg litt mer enn hva naturen kan gi :-)

Lykke til!

Så lenge vi ikke er sammen, og det skal nok gå bra for to måneder så svindler vi ikke. Det er ikke noe krav om en viss avstand, men vi kan ikke ha samme folkeregistrerte adresse. Og det vil vi jo ikke ha heller da han skal bo hos sin mor med annen adresse enn oss.

Tusen takk for alle svar, damer. Da kommer jeg ikke å dra til legen med dette. Vi har funnet en annen løsning på problemet. Mannen kommer til å flytte hjem til sin mor som bor rett borte i gata for en to måneders periode slik at jeg kan få overgangsstønad (13 687), ekstra barnetrygd (970), småbarnstillegg (660) stønad til barnetilsyn (4764), bostøtte (1963) og muligens utdanningsstønad(?). Disse beløpene over to måneder vil dekke det operasjonen koster og i tillegg dekke min tapte arbeidsinntekt den første tiden etter operasjonen.

Du vekker ikke akkurat sympati med et slikt innlegg som dette altså...

Jeg har flere cm åpning mellom magemusklene etter svangerskapene mine, kan stikke fingrene mellom. Magemusklene står som en pyramide ut fra kroppen og det ser ut som jeg er flere måneder på vei. I tillegg har jeg fått en ganske stor dump/heng med ekstra hud over arret jeg fikk da siste barnet ble tatt med keisersnitt.

Du kan ihvertfall kle deg pent med et innlegg i bh'en, mens jeg siste året har fått tre spørsmål om jeg er gravid igjen uten å være det, og jeg er ikke overvektig en gang.

Jeg får ikke dekket operasjon siden jeg ikke har brokk eller fysiske plager, det gjør ikke du heller. Men det er da ærlig talt ikke synd på oss. Vi er friske og raske og skal ikke gå foran syke mennesker som sliter fysisk i den lange køen for plastiske operasjoner.

Vi får spare, om vi virkelig vil gjøre noe med dette får vi ønske oss penger til jul og bursdag, spare feriepenger og skattepenger osv til vi har råd til å legge oss under kniven.

Du virker veldig umoden og selvsentert ut.

Vær klar over at andre har det verre enn deg, jeg har slitt i 20 år med mitt problem. Det lager ikke bare store hinder i sexlivet, men hele livet. Sexlivet er bare en del av livet, så hvis du går til legen med den grunnen... fniiiis....

Anonym poster: dbf5bdad94578c72fcca131c8140ecb8

....og der mistet jeg respekten for deg..

Jeg er alenemor selv og får absolutt ingen støtte eller bidrag annet enn en ekstra barnetrygd. Og enda greier jeg fint å spare til dette selv uten å svindle meg til nye pupper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...