Gå til innhold

Finnes det ett amish-lignende samfunn i Norge?

Anbefalte innlegg

Her ønsker jeg informasjon, ikke å krangle.

Jeg er ikke akkurat noen feminist, og jeg finnes ikke det spor glad i det samfunnet vi lever i nå.

Kunne nesten tenkt meg å begynne å hamstre inn masse mat med god holdbarhetsdato, kjøpe inn sko og det mestnødvendigste av klær i alle størrelser på salg, masse masse garn og stoff, få mannen til å bygge ett lite hus til oss i en eller annen skog, og ett minifjøs som rommer det mest nødvendige vi trenger av dyr for å leve. Pluss at han kan jakte.

Jeg takler ikke å leve sånn som folk flest. Store hus med masse dyre og egentlig totalt unødvendige møbler, leker, pynt og andre plasskrevende ting, alt som krever strøm for å fungere, at man skal trene, gå på dyre restauranter, studere og jobbe fulltid samtidig, følge barna på minst 10 forskjellige aktiviteter. Dette er ikke meg.

Jeg har siden jeg var veldig liten vært fascinert av det gamledagse. Jeg har siden jeg var liten bare likt filmer og serier som viser hvordan de levde før i tiden, Og jeg har alltid tenkt; sånn vil jeg også leve.

Mannen klarer heller ikke å tilpasse seg samfunnet sånn som det er. Vi er rett og slett to sære folk..

Anonym poster: 8cea3f6c5ac8f2e8789d9baba847518f

Fortsetter under...

Læstadianerne har en noe annerledes levesett enn de fleste nordmenn. I allefall de som lever etter de strengeste "reglene". Jentene må gå i skjørt, ha langt hår. De har tørkle på hodet i kirka. Drar på forsamlinger. Noen har ikke TV. De får mange barn. Mor i huset er hjemmeværende.

Anonym poster: 89f369058b021a87d97e8cf928593289

Nei. Men det finnes en god del mennesker som velger å leve utenfor samfunnet, eller velger en annen livsstil enn folk flest.

Amish er en kristen menighet/sekt. Er det et religiøst fellesskap du er på jakt etter?

Anonym poster: c321911f3e4420cdb01b820d5763e29d

Gjest Bjørketreet

Jeg skjønner deg faktisk veldig godt, HI! Men jeg kunne aldri levd i et amish-samfunn, for jeg forstår det slik at de er veldig oldtimes-religiøse....

Men det er heller friheten med å leve enkelt som frister, det å klare seg selv og leve på luft og kjærlighet :rolleyes: Å ikke eie så forbaska mye!

Annonse

Kjenner ei som lever med sin familie og noen familier til slik de gjorde i vikingtiden :) Vi gikk på folkehøgskole sammen, og beholdt kontakten pr brev.. Hun inviterte meg i bryllupet sitt 2 år etter vi sluttet på skolen, det var nydelig der! De hadde tømmerhus som var stort, hvor alle samlet seg, og små hytter rundt for hver familie, de er en liten gruppe, som gikk lei av den moderne verdenen, og gikk sammen for å leve slik de selv ønsket, mennene selger fisk, og kvinnene syr klær de tjener på.. Bor i Trøndelag ved kysten.

Anonym poster: 1751e2c296d990c700a63a00e3dae637

Må nok innrømme at jeg ikke er religiøs, det er mer den gammeldagse måten hvor far tjener pengene og mor tar seg av hjemmet, og man ikke eier mer enn det absolutt nødvendigste.

Hvor man kan føde barn uten at staten bestemmer hvem som skal være hjemme med barna når, uten at folk rundt blander seg inn i hvordan man lever, oppdrar barna osv. Leve så billig som absolutt mulig og mest mulig på det naturen har å by på istedenfor kjøpesenteret.

Er det noen som helst måte vi kan få gjennomført dette på? Blir glad for alle hjelpende tips. For dette er virkelig drømmen!

HI

Kjenner ei som lever med sin familie og noen familier til slik de gjorde i vikingtiden :) Vi gikk på folkehøgskole sammen, og beholdt kontakten pr brev.. Hun inviterte meg i bryllupet sitt 2 år etter vi sluttet på skolen, det var nydelig der! De hadde tømmerhus som var stort, hvor alle samlet seg, og små hytter rundt for hver familie, de er en liten gruppe, som gikk lei av den moderne verdenen, og gikk sammen for å leve slik de selv ønsket, mennene selger fisk, og kvinnene syr klær de tjener på.. Bor i Trøndelag ved kysten.

Anonym poster: 1751e2c296d990c700a63a00e3dae637

Oj! Vet du sånn nøyaktig hvor? :) Og tar de inn flere familier? Hvordan tar man kontakt og hva er isåfall kriteriene for å få være med?

HI

Da flytter dere til ei øy i havgapet eller til Finnskogen, få dere et lite småbruk. Enkelt og greit. Billig hus og begge trenger ikke jobbe. Dyrke mat/fiske selv. Ha barna hjemme til skolealder og evt. undervise dem delv eller la de gå på en liten skole.

Anonym poster: 89f369058b021a87d97e8cf928593289

Her ønsker jeg informasjon, ikke å krangle.

Jeg er ikke akkurat noen feminist, og jeg finnes ikke det spor glad i det samfunnet vi lever i nå.

Kunne nesten tenkt meg å begynne å hamstre inn masse mat med god holdbarhetsdato, kjøpe inn sko og det mestnødvendigste av klær i alle størrelser på salg, masse masse garn og stoff, få mannen til å bygge ett lite hus til oss i en eller annen skog, og ett minifjøs som rommer det mest nødvendige vi trenger av dyr for å leve. Pluss at han kan jakte.

Jeg takler ikke å leve sånn som folk flest. Store hus med masse dyre og egentlig totalt unødvendige møbler, leker, pynt og andre plasskrevende ting, alt som krever strøm for å fungere, at man skal trene, gå på dyre restauranter, studere og jobbe fulltid samtidig, følge barna på minst 10 forskjellige aktiviteter. Dette er ikke meg.

Jeg har siden jeg var veldig liten vært fascinert av det gamledagse. Jeg har siden jeg var liten bare likt filmer og serier som viser hvordan de levde før i tiden, Og jeg har alltid tenkt; sånn vil jeg også leve.

Mannen klarer heller ikke å tilpasse seg samfunnet sånn som det er. Vi er rett og slett to sære folk..

Hva med en jobb som hyttebestyrer i DNT eller noe annet i den dur. Det finnes mange muligheter til å leve et godt og enkelt liv i Norge selv om man ønsker å ha det enkelt. Følge opp barna dine og legge til rette for at de skal kunne leve i det samfunnet vi faktisk har, må du jo, men det trenger ikke være i et tettbygd strøk og så hktisk som du beskriver det.

Anonym poster: 96d39510d937fe94c031d394c24b2618

http://www.dr.dk/DR1/Bonderoeven/index.htm#/80365 - her kan du drømme deg bort til hvordan livet er når man fikser alt selv...

Religiøse sekter er vel ikke noe å trakte etter? Har akkurat lest Flaskepost fra P av Jussi Adler-Olsen, og den livsstil som er i trossamfunnene der er ikke hyggelig, gitt (ikke tatt i betraktning at morderen dreper barna i boken da, hehe).

Eller er det vel bare å flytte på landet til et sted hvor dere kan kjøpe bolig for en inntekt? Å ernære seg på et lite landbruk går nok dårlig idag, så om man vil leve i landbruket må det nok både utdanning og stordrift til, men du kan jo drive litt hjemme mens mannen jobber? Kanskje han kan reise til Nordsjøen eller noe, så kan han tjene godt og du kan late som om han er fisker eller noe annet som er i pakt med naturen.

Og så husk å droppe både tv og internett, boblebad, innedo, kjøleskap og fryser. Amishfolket lever uten strøm.

Anonym poster: f827b1056947cdb02256e96d3a1a3f6a

Jeg har mange av de samme tankene/ønskene som deg. Ønsker å leve mer i samsvar med naturen og bruke dens ressurser.

Hvor i landet bor du HI?

Har du hørt om økolandsbyen i Hurdal? Mye mindre materalistiske enn samfunnet ellers, og mye fokus på selvdyrking. Har ikke vært der selv, bare hørt om stedet...

Anonym poster: f507db0daf259ac7e769ccb63a850cb6

Annonse

Hva med et økokollektiv? Det finnes da flere i Norge? Hurdal? Så lenge det ikke er det religiøse du søker. Der lever man nok mer selvforsynt.

Eller hva med camphill? Der lever man sammen med psykisk utviklingshemmede, altså man bor med sin familie men har flere boende i sitt hus. Egen gård og verksteder.

Dette lengter jeg etter også. Litt sånn "The Village" aktig :)

Jeg bor i Telemark og håper i fremtiden at jeg vil ha en gruppe mennesker med meg som vil kjøpe en stor tomt (eller flere små da) og ha et slags samfunn der.

Anonym poster: fa0a39c09167871f84f2e627290afe01

Gjest Antarctica

Det fine med dagens samfunn er at du og bare du VELGER om du vil leve moderne eller gammeldags, om dere vil jakte på elg eller på mer lønn, om du vil bo i by eller i ødemarka. Følg drømmen din, hvis du vil, men ikke ønsk deg inn i en totalitær sekt der alt annet tankegods enn det godkjente er med på å kvalifisere deg til svovel og helvete!

Bare sån av nyskjerrighet. Hvis dere ønsker å leve sån, med minst mulig innblanding fra det offentlige og da sansynligvis med minst mulig skattebetaling og insats for det store fellesskapet. Hva tenker dere om det å bli virklig syk eller gammel? Hva om dere får for eksempel et multhandicappet barn som ikke kan leve lenge uten omfattende langvarig medisinsk behandling. Ønsker dere fortsatt å holde dere for dere selv uten å benytte dere av tilbudene som finnes og da heller for eksempel la barnet dø, eller vil dere da komme tilbake til samfunnet og kreve rettigheter som alle andre? Hvor langt ønsker dere å strekke dette ønske om å klare dere selv uten innblanding fra andre?

Hva når avlingen slår feil, mannen blir syk og ikke kan jakte osv? Ønsker dere å stå så langt på utsiden at dere må ta konsekvensene av ulykker og tabber helt selv eller vil dere for eksempel ha en omtrent vanlig jobb og inntekt i bunnen og bare leve avsondret i det daglige?

Bare sån av nyskjerrighet. Hvis dere ønsker å leve sån, med minst mulig innblanding fra det offentlige og da sansynligvis med minst mulig skattebetaling og insats for det store fellesskapet. Hva tenker dere om det å bli virklig syk eller gammel? Hva om dere får for eksempel et multhandicappet barn som ikke kan leve lenge uten omfattende langvarig medisinsk behandling. Ønsker dere fortsatt å holde dere for dere selv uten å benytte dere av tilbudene som finnes og da heller for eksempel la barnet dø, eller vil dere da komme tilbake til samfunnet og kreve rettigheter som alle andre? Hvor langt ønsker dere å strekke dette ønske om å klare dere selv uten innblanding fra andre?

Hva når avlingen slår feil, mannen blir syk og ikke kan jakte osv? Ønsker dere å stå så langt på utsiden at dere må ta konsekvensene av ulykker og tabber helt selv eller vil dere for eksempel ha en omtrent vanlig jobb og inntekt i bunnen og bare leve avsondret i det daglige?

Jeg kan ikke svare for alle andre, men jeg personlig ønsker et "gammeldags" samfunn hvor vi dyrker egen mat, lager mat sammen, lager ting, SAMTIDIG som som lever moderne. Mannen min har en moderne jobb han ikke ville vært foruten, men som han kan utføre hjemme. Vi hadde betalt skatt begge to, og benyttet oss av sykehus og andre helsetilbud.

Det hadde på en måte vært interessant å levd totalt avskjermet, og som i gamle dager, men jeg ville ikke satt barn inn i en slik situasjon.

Jeg kan ikke svare for alle andre, men jeg personlig ønsker et "gammeldags" samfunn hvor vi dyrker egen mat, lager mat sammen, lager ting, SAMTIDIG som som lever moderne. Mannen min har en moderne jobb han ikke ville vært foruten, men som han kan utføre hjemme. Vi hadde betalt skatt begge to, og benyttet oss av sykehus og andre helsetilbud.

Det hadde på en måte vært interessant å levd totalt avskjermet, og som i gamle dager, men jeg ville ikke satt barn inn i en slik situasjon.

Da er det jo egentlig ikke så vsklig å få til. Går dere sammen 4-5 familer og kjøper en gård er det jo bare å sette i gang. Hva holder dere tilbake?

Da er det jo egentlig ikke så vsklig å få til. Går dere sammen 4-5 familer og kjøper en gård er det jo bare å sette i gang. Hva holder dere tilbake?

Kjenner faktisk ingen som har lyst til det. De er tilfredse med byliv.

Kjenner faktisk ingen som har lyst til det. De er tilfredse med byliv.

Det er nok ikke så mange som har lyst, men du ser jo bare på svarene her at de finnes. Sett inn en anonse i noen litt alternative aviser eller blader, søk etter likesinnede på facebook eller liknende.

Men hvis du mener at du skal bo langt borte, uten strøm, uten å betale skatt til staten. Tenker på det at dere vil være selvforsynte.. Men sykehus og skole vil dere ha? Uten å betale den "kjedelige" skatten vi resten må?

Anonym poster: 992f51f70bd1b1098c4ed8738a45f245

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...