Gå til innhold

Overvektig, ingen rettigheter?? :/

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg må føde på B3 (spesialavdeling) på Fredrikstad sykehus pga høy bmi.. Jeg er høy, veier mye men har ikke så mye fett på kroppen så det er ikke fedme det skyldes.

Jeg er frisk, røyker ikke, spiser sunt og trener (normalt sett, men nå har BL kikka inn).

Alle prøver jeg har tatt hos legen viser flotte verdier, sukkerprøven var bra og jeg ligger jevnt på rundt 130/75 i blodtrykk. Og så mener jordmor at jeg må på spesialavd. når jeg har et sunt og friskt svangerskap?!

Dette er for meg helt på trynet at de lar en j**** kalkulator bestemme hvordan jeg skal føde. En kalkulator som overhode ikke stemmer med virkeligheten! Hva med å se på meg som pasient og ikke hva helsekortet mitt sier? Evt gå etter fettprosent i stedet? Sorry men blir så lei meg for jeg vil virkelig virkelig føde på fødestuen, så naturlig som mulig, i vann og uten leger og unødvendig overvåkning.. Bare det å vite at jeg ligger på spesialavdeling pga vekt kommer til å ødelegge så mye for meg! Er det virkelig slik at dette er bestemt for meg og at uansett hva jeg sier så kan jeg ikke gjøre om på det? :'(

Er utrolig følsom på det temaet der og før jeg var på OUL så grua jeg meg fælt fordi jeg var så redd for at de skulle veie meg eller ta opp det med vekt foran mannen min. Fikk beskjed av venninner at det eneste målet med oul er å sjekke at baby er frisk og at de ikke tar opp noe som helst med vekt..

Og hva skjedde?? Jo, ultralyd dama ser på helsekortet mitt og sier : Jeg ser her at du har litt høyere BMI enn hva grensen på normalenheten er. Du vet at du må føde på B3? ................ sukk....

Føler meg sykeliggjort av jordmødre og leger, når jeg egentlig er frisk. Noen som opplever det samme??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144051749-overvektig-ingen-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at grensene for BMI er der er jo fordi høy BMI er en risikofaktor for komplikasjoner under fødselen. At du blir overført til B3 er jo dermed for å trygge barnet!

Du kan jo antageligvis ta det opp på kontroller hos jordmor og lege og høre hva de sier (oppfattet det som at du nettopp har vært på ordinær ultralyd), men hvis de sterkt anbefaler deg å være på B3 hadde jeg personlig fulgt legenes råd (hvem var det som sa at du måtte føde på B3? Jordmor som tok ultralyd? Lege som tok ultralyd?)

Jeg vet ikke hva jeg selv ville tenkt og følt om jeg var i din situasjon, men sånn helt objektivt så vil jeg anbefale å lytte til råd fra lege og jordmor og følge de retningslinjene som anbefales for at du og babyen din skal være i de beste hender under fødselen :)

Jeg forstår selvfølgelig at dette er en generell grense de har satt rent sikkerhets messig. Men dette er jo for sykelig fedme som jeg ikke har. Jeg er bare uheldig , høy og tung men som sagt ikke så mye fett.

Har kun gått opp 1 kg hittil (uke 21) og har som nevnt ikke høyt blodtrykk eller noe av de "fedmeproblemene"

Det er derfor jeg reagerer, fordi at de ikke tar en vurdering av meg og bare bruker "boka".

Det er jo sånn at bmi ikke er korrekt og er man lav så vil man få lavere bmi enn hva som er riktig og når man er høy så vil man få høyere bmi.. Det sier til og med legen selv, men er ikke ho som bestemmer det tydeligvis :(

Og skulle noe gå galt under fødselen så mener jeg at det bør jo ikke være noe problem å sende meg ned et par etasjer? :(

Leser at på B3 så får man ikke føde i vann, man har full overvåkning med leger ut og inn.. Større sjans for keisersnitt, bruk av tang og vakuum osv.. Selvfølgelig om jeg havner der fordi at noe er galt så er jo det kjempebra men når jeg er frisk så føler jeg at jeg bør få velge å føde naturlig og uten alt det styret der. Blir så stressa av det her merker jeg! Men skal ta det opp med jordmor neste uke, bare håpa på at noen har opplevd det samme og fått igjennom ønskene sine selv om det er "feil" iflg rettningslinjene :P

Annonse

De har ikke sterkt anbefalt meg det, de har kun sagt at dersom man har høyere bmi enn "normalen" så må man på B3. Generellt liksom. Og føler virkelig at etter de regna bmi så ble jeg litt "satt i bås". Hadde de kun tatt vurdering etter hva de ser når de ser meg og prøvene mine så vet jeg at det hadde vært annerledes.

Da jeg var helt slank hadde jeg fortsatt "for høy" bmi.. Derfor jeg blir så sykt frustrert :(

Snakk med jordmor om det, så får du nok svar på hvorfor de sier som de gjør osv. Har de sagt noe om de maner at babyen kan bli stor da? Tenker at kanskje høyden din og evt. benbygning eller noe sånt kan gjøre at de tenker at babyen din kan bli stor, men jeg har ikke peiling jeg altså... Håper jordmor kan gi deg noen skikkelige svar og at hun er ei som du kan snakke skikkelig med :)

Takk :) Nei det har ingenting å si med tanke på størrelsen til baby heller :/ Tenker at dette har generelt noe med fedme å gjøre, er jo fettet som er farlig. Jeg er kraftig men ikke feit. Har ikke fått noen forklaring eller noen ting, ble vel bare så paff at jeg ikke sa det jeg følte men merker jo nå at det virkelig plager meg så neste gang tar jeg det opp.. Jeg har bmi på 32. Hadde som sagt skjønt det om jeg hadde vært feit og usunn med dårlige verdier men er jo ikke det som er tilfelle. Jeg er frisk :/

Takk :) Nei det har ingenting å si med tanke på størrelsen til baby heller :/ Tenker at dette har generelt noe med fedme å gjøre, er jo fettet som er farlig. Jeg er kraftig men ikke feit. Har ikke fått noen forklaring eller noen ting, ble vel bare så paff at jeg ikke sa det jeg følte men merker jo nå at det virkelig plager meg så neste gang tar jeg det opp.. Jeg har bmi på 32. Hadde som sagt skjønt det om jeg hadde vært feit og usunn med dårlige verdier men er jo ikke det som er tilfelle. Jeg er frisk :/

Hvis man er ganske høy og er litt robust av natur, så er jo ikke 32 akkurat noe WOW bmi...Syns jeg da. Hadde bmi på 27,5 selv da jeg ble gravid og den har jo gått opp noe nå 29 uker ut i svangerskapet, men har kun fått en bemerkning av jordmor angående å prøve å kutte ut godis og brus i hverdagen for å unngå "sukkerbaby" fordi jeg selv nevnte det. Ikke vært snakk om glukosetest e.l. heldigvis. Og når du selv vet du spiser sunt og er i aktivitet, så hadde jeg blitt litt lei av å hele tida få bemerkninger om bmi min.... Den sier jo i grunn ikke stort!!!

Takk ! Har følt meg som en sirkusape den siste tia :P Men ja.. er utrolig irriterende når jeg fra før er utrolig sår på det temaet der, vet det er teit for jeg er jo voksen og er lykkelig gift.. Men er faktisk så ille at det ødelegger utrolig masse for meg når de tar det opp på en sånn måte at jeg føler meg syk når jeg ikke er det.

Er redd for at det kan ødelegge fødselsopplevelsen rett og slett.

Håper at jordmor forstår problemet mitt og at det kan gjøres noe med :)

Syns du skal ta opp tankene dine rundt dette med jordmor. Kan ikke være noe moro å sitte å føle seg slik som du beskriver ting her. Håper du har en jordmor som lytter og prøver å forklare ting på en bra måte. Synd de alltid skal gå etter denne berømmelige boka de alltid snakker om.

Er ikke alle mennesker som passer inn under den gitt.

Håper du får en forklaring og kanskje kan innstille hode på hvordan ting blir ut i fra den. Ved forrige svangerskap var bmien min 2tall for høy og fikk streng beskjed selv om at vann var uaktuelt for det sa boka.

Håper ting blir bedre for deg slik at du kan nyte siste tiden frem mot fødsel uten og måtte tenke mye på det rundt fødsel og alt du tenker på nå

Annonse

Skulle nesten tro at de hadde vurdert deg over telefonen eller noe. :blink: Joda, BMI kan gi en pekepinn i retning undervekt og overvekt, men som du har nevnt selv så kan det slå helt feil ut dersom man er høy og kraftig. Man bør jo virkelig se personen an også og ikke bare bruke et tall. Jordmor skrev ned BMI på meg, men det var ikke noe hun la noe særlig vekt på (no pun intended), er mest fordi hun er pålagt å føre inn vekt og høyde i notatene mine. Mannen min er i følge BMI-skalaen nærmest sykelig overvektig og det er han virkelig _ikke_ for å si det sånn... Men han er over 2 meter høy, bruker størrelse 50 i sko og muskusløs så resultatet er at BMI slår helt feil ut.

Lykke til - håper du får snakket skikkelig med jordmor!

Og det er vel på innskrivning samtalen på sykehuset enn måned før termin di bestemme kor du skal føde ? Eller har eg misforstått?

Er ikke alle sykehus som har dette. Sykehuset Østfold har så vidt meg bekjdnt, ikke innskrivningssamtale. Skal føde der selv i august. Sikkert på spesialenheten ;-)

Tenkte bare å oppdatere:

Var hos jordmor i dag og tok opp temaet, heldigvis var ho helt enig med meg og ville hjelpe meg å søke om å få endret avdeling når det nærmer seg fødsel om alt fortsetter å være like stabilt som det har vært hittill :)

Fantastisk letta over å vite at ho støtter meg, hadde egentlig gruet meg til å ta det opp med ho siden ho har virket litt a4 på enkelte ting. Da blir det kanskje B7 allikevel dersom sykehuset er enig :D

Ho sa seg enig i dette med bmi og kroppsmasse, at dette ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten men at det er en generell grense som er satt. Følte meg litt mindre "syk" etter jeg fikk snakka med ho :)

Har jo ikke hjulpet noe på at jeg er inne i en ekstremt hormonell fase nå hvor jeg gråter for alt og ingenting om dagen heller :wub:

Bra at det ordner seg for deg :)

Men ellers må jeg si jeg synes 130 i overtrykk er høyt, og at BMI på 32 er ganske ekstremt. Mulig du er bodybuilder og har mye tunge muskler, men det er fryktelig mye uansett.

Mannen min har BMI på 27, han er en bredbygget mann, store muskler, men ikke lenger vaskebrettmage. Kan ikke se for meg at en kvinne skal kunne ha høyere BMI uten å være overvektig?

Men ellers må jeg si jeg synes 130 i overtrykk er høyt, og at BMI på 32 er ganske ekstremt. Mulig du er bodybuilder og har mye tunge muskler, men det er fryktelig mye uansett.

Mannen min har BMI på 27, han er en bredbygget mann, store muskler, men ikke lenger vaskebrettmage. Kan ikke se for meg at en kvinne skal kunne ha høyere BMI uten å være overvektig?

130 i overtrykk er absolutt ikke mye. Jeg hadde 140/80 ved forrige måling og fikk høre at det var helt innenfor normalen, men at jeg sannsynligvis har veldig svingende blodtrykk p.g.a. jeg ofte blir så svimmel. Jeg er slank og alltid hatt relativt lavt blodtrykk i svangerskap. Dessuten er det undertrykket som er det "farlige", hvis det er for høyt.

Sniker meg inn fra 3 tri her. Det syns jeg er snodig, jeg har ligget over normalen i bmi både på dette og det forrige svangerskap. Jeg har hatt lavt blodtrykk og ingen utslag på sukkerbelastning. Symfysemålet mitt lå på den rød streken med forrige mann (gjennomsnitt på helsekortet) og denne her ligger under den røde steken. Tror jeg er et av mange bevis for at store mødre ikke nødvendigvis får store barn.

Fødselen gikk uten noe trøbbel, og det viktigste er å prøve å holde seg i form utover. Jeg er 31 uker nå og går fortsatt ca 45-60 min turer i relativt høy intensitet, samt PilAtes ukentlig. Fat and fit, beats lazy and lean ;-).

• 2 uker senere...

Nei 130 i overtrykk er normalt. Undertrykket er på 75. Jeg er ingen bodybuilder, men mye muskler og har godt fordelt kiloene. Jeg er 180cm høy og bmi er dessverre slik at høye folk for høyere bmi enn "riktig" og lave folk får gjerne lavere bmi.. Og bodybuildere scorer jo ofte på "fedme klasse 2" , enda de ikke har et gram fett på kroppen :P

Sniker meg inn fra 3 tri her. Det syns jeg er snodig, jeg har ligget over normalen i bmi både på dette og det forrige svangerskap. Jeg har hatt lavt blodtrykk og ingen utslag på sukkerbelastning. Symfysemålet mitt lå på den rød streken med forrige mann (gjennomsnitt på helsekortet) og denne her ligger under den røde steken. Tror jeg er et av mange bevis for at store mødre ikke nødvendigvis får store barn.

Fødselen gikk uten noe trøbbel, og det viktigste er å prøve å holde seg i form utover. Jeg er 31 uker nå og går fortsatt ca 45-60 min turer i relativt høy intensitet, samt PilAtes ukentlig. Fat and fit, beats lazy and lean ;-).

Enig :) Så lenge man er aktiv og sunn uten for mye fett og med gode verdier så er det jo det som er det viktigste uavhengig av hvor kraftig man er. Finnes mange syke , passive og usunne mennesker som er i katogorien "normal".  Sykt at leger praktiserer etter et tall fra en kalkulator og ikke heller tar utgangspunkt i individene.

Foreløpig er jeg svært passiv pga bl dessverre. Men passer på vekten og mat, har heldigvis ikke gått opp mer enn 1 kg siden jul så håper jeg klarer å holde det stabilt fremover og :) 23 uker i morgen :)

130 i overtrykk er absolutt ikke mye. Jeg hadde 140/80 ved forrige måling og fikk høre at det var helt innenfor normalen, men at jeg sannsynligvis har veldig svingende blodtrykk p.g.a. jeg ofte blir så svimmel. Jeg er slank og alltid hatt relativt lavt blodtrykk i svangerskap. Dessuten er det undertrykket som er det "farlige", hvis det er for høyt.

Henger meg på denne, overtrykk på 130 er ikke høyt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...