Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var til kontroll hos jordmor i dag. Symfysemålet var utenfor kurven. Dvs like stort mål nå i uke 25 som enn normalt skal ha i uke 30:/ hun sa at hvis kurven fortsatte i samme tempo v/ neste kontroll måtte jeg på ul. Kunne tyde på stor unge. Er bare 157cm høy så er ikke store plassen for magen å vokse.

Jenta vår var 3510g da hun kom til og lå på normalen hele veien. Skal ihvertfall begrense sukkerinntaket! Har ikke tenkt å få en kjempestor baby. Spiser ikke sukker hver dag men spist en del pæreis i den siste mnd. Trener styrke 2-3x i uken, men treningen blir sterkt begrenset pga bekkenløsning.

Andre som har ligget langt over og ikke fått stor baby?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144051638-stort-symfysem%C3%A5l-stor-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lå på toppen av det mørkegrønne hele veien med førstemann. Mot slutten var jeg godt utenfor normalen... ble sendt til estimering og hun ble estimert til å være 4 kg 3 uker før termin. Jeg var svær og folk begynte å spørre om jeg var nær termin når jeg var 6 mnd på vei ;-) 12 dager over termin kom det ut ei frøken på 3, 1 kg ;-)

Haha - det var en stor overraskelse ;-)

Jeg er lav jeg og (158), har sikkert litt å si!

Uansett er det ikke dumt å redusere sukkerinntaket - men høyt symfysemål behøver ikke bety stor baby. Det som er viktig ettersom jeg har skjønt er at det er en stabil utvikling og at du følger kurven din og at det ikke går mye opp eller ned.

Får håpe kurven flater ut. Var helt på streken v forrige kontroll for 1 mnd siden så kan hende babyen har hatt en stor vekstperiode bare. Hadde bare lagt på meg 800gr v/ forrige kontroll, så tror nok ikke sukker og matinntaket er for stort. Ble ikke veid i dag men ser i speilet og merker på klærne at jeg ikke har lagt på meg noe særlig:)

Jeg håper d blir for meg som for deg- at babyen blir normalt stor;)

Annonse

Jeg lå over hele veien forrige gang, men det skyldtes jo at UL-terminen var totalt feil, så kan ikke si jeg var bekymra for babyens størrelse. Irriterer meg at UL-termin alltid skal være den ledende terminen, selv om den er 2-3 uker feil!? Det samme skjer sikkert denne gang, men da skal jeg gi tydelig beskjed!

[quote name=Tredjemann på vei :D' timestamp='1369729368' post='145385019]

Jeg lå over hele veien forrige gang, men det skyldtes jo at UL-terminen var totalt feil, så kan ikke si jeg var bekymra for babyens størrelse. Irriterer meg at UL-termin alltid skal være den ledende terminen, selv om den er 2-3 uker feil!? Det samme skjer sikkert denne gang, men da skal jeg gi tydelig beskjed!

Forresten veide jenta 2900 g da hun kom til verden 3 uker før UL-termin, og akkurat rundt min egen termin...

Dette er godt å høre. Jeg har hele veien ligget på grensen mellom hvitt og grønt på SFmålene. 20 cm i uke 20, 25 cm i uke 25 osv, men på siste kntr hos jordmor hadde jeg plutselig gjort et hopp utenfor "min egen kurve" og havnet godt ute på det hvite over gjennomsnittet! :P Blir jo litt stresset for om det blir en svææær baby, men håper ikke stort SFmål er avgjørende for stor baby.... Blir spennende å se på vekstestmieringen i uke 36 (uke 29 nå), selv om man ikke kan stole blindt på den heller har jeg hørt.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...