Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #1 Skrevet 27. mai 2013 Har lagt merke til det før, at når sunnhetsgraden av middager diskuteres så er det noen middager som umiddelbart blir avskrevet som usunne av mange her inne. Som spaghetti med kjøttsaus, lasagne, tomatsuppe, hamburgere osv. Jeg skal ikke si at jeg nødvendigvis er uenig, men det er jo faktisk helt avhengig av hvordan maten lages. Det er f.eks en enorm forskjell på disse to variantene av spaghetti med kjøttsaus: 1. Masse vanlig lys spaghetti med kjøttdeig stekt i fett og posevariant av kjøttdeigsaus på. 2. Litt fullkornsspaghetti med karbonadedeig stekt uten fett og med saus laget av knuste tomater og masse grønnsaker som gulrot, løk, hvitløk osv og servert med salat/grønnsaker til. Den første er direkte usunn og omtrent helt tom for næring, den andre veldig sunn og med masse næring. Så dere som fordømmer noen middager nord og ned, kanskje dere bør tenke over at folk har ulike måter å laget il maten på? Anonym poster: 8e27ca53345ca884d941d77af0de4c54
Trultemor85 Skrevet 27. mai 2013 #2 Skrevet 27. mai 2013 Trenger ikke være usunt nei. Man kan ikke bare tenke fisk,kylling, magert osv hele tiden Lasagne er mer helgekos her, men også spiste til middag. Har gjerne karbonade deig og masse salat ved siden av Nam!! Sulten
Sølvpanter Skrevet 27. mai 2013 #3 Skrevet 27. mai 2013 Trenger ikke være usunt nei. Man kan ikke bare tenke fisk,kylling, magert osv hele tiden Lasagne er mer helgekos her, men også spiste til middag. Har gjerne karbonade deig og masse salat ved siden av Nam!! Sulten Lasagnen jeg lager vil jeg anse som ganske sunn i seg selv, og så har vi alltid salat til i tillegg. Men lager det uansett mest i helger fordi det tar tid å lage den
Tigerpote Skrevet 27. mai 2013 #4 Skrevet 27. mai 2013 Vi lager alltid med lettost, karbonadedeig, fullkornspasta og masse grønnsaker til, så jeg ser på det som en normalt sunn middag.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #5 Skrevet 27. mai 2013 Vi lager ofte vegetarlasagne proppet med spinat, servert med hjemmelaget brød og salat. Kjempesunt. Bolognese med gulrøtter anser jeg også som sunt. Alt kan gjøres sunt og alt kan gjøres usunt. Anonym poster: 43b9c3007c9cb7781ff09d9ab268bbc9
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #6 Skrevet 27. mai 2013 Ser egentlig ikke på det som usunt hverken med eller uten fullkornspasta. Nå tror jeg ikke tomatsausene er av de minst næringsrike ferdigsausene heller. Her inne er folk så ekstreme enten eller. Jeg vet hva som er et normalt, sunt kosthold og nekter å bannlyse yoghurt, syltetøy og pasta/ris/poteter. Anonym poster: f321f1af72bb9b15e936cf3cd13f7369
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #7 Skrevet 27. mai 2013 I dette "sunnhetshysteriet" som er nå, pleier jeg å tenke tilbake på min egen barndom og hva vi spiste da. Helt "vanlige" middager med potet, pasta, ris, grønnsaker, kjøtt, pølse, fisk, kylling etc. Av og til posesaus. Fullkornspasta fantes ikke og vi spiste hjemmelaget pizza og pannekaker med hvitt mel. Overvektige? Nei! Og ingen jeg kjente heller:) Tenker at det ikke var maten det var noe feil med! Men mine foreldre var strenge ift godteri og saft som var forbeholdt lørdager! Normale barn med normalt aktivetitsnivå tåler helt normale middager uten at man fjerner fett og karbohydrater. Anonym poster: e786737ea504b374e84a807033b42cd4
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #8 Skrevet 27. mai 2013 Nei. Vi kan lage både tacos, spaghetti, lasagne, moussaka, pizza, pannekaker osv. uten at det er spesielt usunt. Det handler jo om hva man lager det av. ...men jeg må innrømme at jeg som oftest går ut fra at folk her inne mener den kjipeste varianten som er å oppdrive, i og med at det gjerne ramses opp i ukesmenyer fulle av farseprodukter og hvitt mel. Anonym poster: 34d987c3ce111ca031eb563c6bcf0f92
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #9 Skrevet 27. mai 2013 Jeg visste ikke at lasagne ble regnet som usunt? Jeg lager alltid lasagne fra bunnen og regner det som en av de sunneste rettene vi har. Ungene får i seg masse tomat og løk! Anonym poster: 18e22877978b9b06e8bc29288855e3e9
millemille Skrevet 27. mai 2013 #10 Skrevet 27. mai 2013 Nei, jeg tenker det er helt ok hverdagsmat. M
nagini Skrevet 27. mai 2013 #11 Skrevet 27. mai 2013 Nei, anser det som sunn mat. Karbonadedeig, løk, tomat, gulrot, urter og krydder, med litt squash-pasta eller fullkornpasta. Ost er jo en del fett i, men anser ikke det heller som usunt, er andre kriterier enn kaloriinnhold som avgjør om mat er sunn. Lys spaghetti med ketchup eller familiedeig og dolmio derimot er ikke sunt. Eller Toro lasagne med mange lag pasta (bruker 6 plater på en stor form med en kilo karbonadedeig, 3 store løk, to gulrøtter, to bokser hermetisk tomat etc hvis jeg bruker pastaplater i stedet for squash. Da er det ikke alvorlige mengder hvete...)
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #12 Skrevet 27. mai 2013 I dette "sunnhetshysteriet" som er nå, pleier jeg å tenke tilbake på min egen barndom og hva vi spiste da. Helt "vanlige" middager med potet, pasta, ris, grønnsaker, kjøtt, pølse, fisk, kylling etc. Av og til posesaus. Fullkornspasta fantes ikke og vi spiste hjemmelaget pizza og pannekaker med hvitt mel. Overvektige? Nei! Og ingen jeg kjente heller:) Tenker at det ikke var maten det var noe feil med! Men mine foreldre var strenge ift godteri og saft som var forbeholdt lørdager! Normale barn med normalt aktivetitsnivå tåler helt normale middager uten at man fjerner fett og karbohydrater. Anonym poster: e786737ea504b374e84a807033b42cd4 Seriøst? Kjente du ingen overvektige da du var liten? I min klasse og i barnehagen var der flere lubne barn, mange av mødrene til venninnene mine var runde, mormor var alltid god og rund... Eneste sted jeg har er i mitt liv der ingen var overvektige var på Koh Pha Ngan, og det var fordi alle var mellom 20-35 år og gikk på ecstasy... Anonym poster: 8a0229d316465abc81dd86fcbec1142d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2013 #13 Skrevet 27. mai 2013 Har lagt merke til det før, at når sunnhetsgraden av middager diskuteres så er det noen middager som umiddelbart blir avskrevet som usunne av mange her inne. Som spaghetti med kjøttsaus, lasagne, tomatsuppe, hamburgere osv. Jeg skal ikke si at jeg nødvendigvis er uenig, men det er jo faktisk helt avhengig av hvordan maten lages. Det er f.eks en enorm forskjell på disse to variantene av spaghetti med kjøttsaus: 1. Masse vanlig lys spaghetti med kjøttdeig stekt i fett og posevariant av kjøttdeigsaus på. 2. Litt fullkornsspaghetti med karbonadedeig stekt uten fett og med saus laget av knuste tomater og masse grønnsaker som gulrot, løk, hvitløk osv og servert med salat/grønnsaker til. Den første er direkte usunn og omtrent helt tom for næring, den andre veldig sunn og med masse næring. Så dere som fordømmer noen middager nord og ned, kanskje dere bør tenke over at folk har ulike måter å laget il maten på? Anonym poster: 8e27ca53345ca884d941d77af0de4c54 Enig!!!! Anonym poster: 0656b007d1061a763eea91851917c2e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå