Gå til innhold

søvn 3 mnd

rytme

Anbefalte innlegg

Hvordan sover/sov deres babyer da de var 3 mnd? Hadde de fast legge tid? Hvordan sov de om natten, hvordan sov de om dagen?

Gutten min sover veldig bra om natten fra ca 19:30 til 00:00 fra 00:30 til 03:30 og fra 04:00 frem til ca 05:30,da er det dag... Litt i tidligste laget, menmen. Burde vi legge seinere?

Om dagen har han ingen skikkelige "lurer" som er fast eller noe sånt. Hvis vi går tur så sover han i vognen. Da kan han sove lenge... Det samme hvis han er i bæresele eller hvis vi bærer han. Vanligvis sovner han i armene på oss og ligger der og sover litt, våkner litt hvis vi flytter på oss osv... Hvis vi legger han fra oss i vogn eller seng sover han ca 10 min max.... Det blir altså som oftest mange små 20-minutters på armen til mamma eller pappa.

Lurer på om vi må gjøre en innsats for å hjelpe han å finne rutiner på dagtid? Hvordan kan vi gjøre det??

Hvor mye / hvor ofte er vanlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thunder Road

Om natta sov han fra ca. 21 til 3/4, så videre til mellom 7-9. På dagtid 3-5 dupper. En eller to på formiddag (avhengig av når vi sto opp). På ettermiddag/kveld to-tre dupper. De fleste på en time eller mindre. Alle duppene og leggetid styrer han selv, men jeg gjør forskjell på dag og natt med å bytte til pysj og legge han på soverommet om kvelden. Nå er han fire måneder og leggetiden har blitt en times tid senere. Prøver å flytte den litt men det er vanskelig :) Får bare fortsette med å ha på pysj om kvelden og roe ned, så blir det vel natt tidligere etter hvert.

Min tar duppene enten i armene mine, i vogn eller bilstolen. Våkner om han flyttes min også. Og duppene har blitt kortere og kortere i det siste :(

Så eneste rutinen vi har er kveldsstellet og den første duppen. Da triller vi alltid tur. Tror ikke man kan tvinge så små barn i helt faste rutiner enda jeg, bare til en viss grad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal begynne å trille tur til fast tid vi også...

Har liksom alltid hørt at leggetid er vanlig sånn kl. 19. Er det for eldre barn det eller? Lurer på om han hadde sovet lengre på morgenen hvis jeg hadde ventet med å legge han til litt seinere. Han sover jo bare fra/til i armene våre på kvelden uansett. Så akkurat når vi tar kveldsmat og kveldsstell kan jeg sikkert bestemme litt selv slik det er nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sov fra ca 19 til alt fra 2-6 på natten fikk mat og sov videre til mellom 7 å 9 på morgenen. En liten dupp i vippestolen på ca halvtime, leking og mat før vogndupp, der jeg triller han i søvn og han sover da mellom 2-3 timer, mat, leking og dupp i vippestolen litt leking og kveldsstell og siste mat ca 18.30 på kvelden:)

Han får MME da og skal jo ha noen timer mellom hvert måltid så kanskje enklere å etablere rutiner da, han er nå 4 måneder nå men vi har hatt faste rutiner siden ca 2 måneders alder tror jeg det er og synes det er veldig godt å kunne legge han i rett tid på kvelden å få litt voksentid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å innføre fast leggetid med rutiner for kveldsstell ved ca 3 mndr. Gradvis tidligere legging over noen uker til vi landa på kl. 19. Jeg tok henne da opp og ammet henne i søvne før jeg selv la meg (drømmemåltid, som jeg har sett noen kaller det;)). Dette fortsatte jeg med frem til vi begynte med grøt - da var det ikke nødvendig mer - sov lenge på grøten.

Rutiner for dagsoving ble det ikke før senere. Hun sov en lur her og en lur der og jeg holdt aldri oversikt over hvor lenge og hvor ofte. Hun sovnet greit på egenhånd og nesten hvor som helst da. Men da hun ikke gjorde det lenger begynte jeg å følge mer med på når hun ble trøtt og flyttet henne til der hun lettere klarte å sovne, enten i vuggen på soverommet eller i vogn på balkongen. En periode måtte jeg også gå tur for å få henne til å ta en lengre lur midt på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å innføre fast leggetid med rutiner for kveldsstell ved ca 3 mndr. Gradvis tidligere legging over noen uker til vi landa på kl. 19. Jeg tok henne da opp og ammet henne i søvne før jeg selv la meg (drømmemåltid, som jeg har sett noen kaller det;)). Dette fortsatte jeg med frem til vi begynte med grøt - da var det ikke nødvendig mer - sov lenge på grøten.

Rutiner for dagsoving ble det ikke før senere. Hun sov en lur her og en lur der og jeg holdt aldri oversikt over hvor lenge og hvor ofte. Hun sovnet greit på egenhånd og nesten hvor som helst da. Men da hun ikke gjorde det lenger begynte jeg å følge mer med på når hun ble trøtt og flyttet henne til der hun lettere klarte å sovne, enten i vuggen på soverommet eller i vogn på balkongen. En periode måtte jeg også gå tur for å få henne til å ta en lengre lur midt på dagen.

Ammet du mens hun fortsatt sov? Går det an? Har jeg aldri hørt om! :P Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da hun var 3 mndr begynte hun å sove natten rundt fra ca 19-08. Hun begynte å legge seg klokken 19 da hun var 2 mndr. Sover 3 dupper på dagen som er fra ca 1-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hun var 3 mndr begynte hun å sove natten rundt fra ca 19-08. Hun begynte å legge seg klokken 19 da hun var 2 mndr. Sover 3 dupper på dagen som er fra ca 1-3 timer.

sov hun uten mat fra 19-08? kan de små gjøre det? er det ikke sånn at de skal ha mat på så mange timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet du mens hun fortsatt sov? Går det an? Har jeg aldri hørt om! :P Eller har jeg misforstått?

Ja, det gikk an:) sov eller halvsov, og sov stort sett fint videre når jeg la henne ned igjen. Det er vel instinkt eller refleks eller noe som gjør at de automatisk tar puppen når de blir lagt til, selv i søvne. Fungerte veldig fint det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at babyen din høres veldig normal ut :) 3 mnd er typisk tidspunkt for å begynne å innføre rutiner, og litt lengre lurer på dagtid - de kommer ofte litt av seg selv. Men det er ikke alle som gjør det ennå. Min gutt sov sjelden lengre enn 45 min på dagen før han ble 8 mnd. Nå sover han 2x ca 1,5 t. Det begynte han med omtrent idet det ble varmt nok til å ta første dupp ute i vogna.

...og der er heller ikke unormalt at de ikke sover natta gjennom på leeenge ennå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er 3 mnd nå, hun sover fra ca 21-07 uten mat, så spiser hun, og sover en times tid til. På dagtid sover hun ekstremt lite, kanskje en time :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sov hun uten mat fra 19-08? kan de små gjøre det? er det ikke sånn at de skal ha mat på så mange timer?

Hun sov og sover uten mat ja. Hun legger jo på seg fint, så ingen grunn til at hun må spise på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner vanligvis kveldsstellet mellom 18 / 19, så er det er det litt forskjellig når han sovner. Det er alt fra 19 til 23. Men da sover han ganske godt, og våkner for å spise ca hver 3 time. Så mellom 6-8 så pleier han å bæsje, så da er det litt våken tid. Men etter det, kan han sove så lenge jeg vil :P Men han våkner jo som sagt for å få mat hver 3 time, men han kan fint sovne igjen hvis jeg ikke "starter dagen". Det pleier jeg å gjøre fra mellom 9 - 11. Alt etter hva som passer oss :) Han sover mellom 2 - 4 ganger på dagen, de to første lurene kan være på alt fra 1 til 3 timer, mens de siste er på rundt 30 min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...