Gå til innhold

Nasjonale kartleggingsprøver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår sliter med lesing og skriving på skolen. Det er mye dysleksi i familien og jeg kjenner igjen mange av feilene hun gjør i mine egne problemer.

Nå har de nettopp hatt nasjonale kartleggingsprøver. Hun skorer ikke under bekymringsgrensen på noen av oppgavene men ligger akkurat på streken på de flest. Læreren påstår da at det ikke er noe å bekymre seg for og at hun ikke har krav på noe ekstraundervisning eller liknende. Stemmer det? Kan vi få sjekket henne for dysleksi, og kansje få noe ekstra hjelp, mot lærerens anbefaling? I mattematikk og andre fag er hun flink.

Anonym poster: 816e1b365b0ba52184f62c2472317a74

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan kreve å få henne henvist til ppt, så kan de ta en vurdering.

Anonym poster: 6538babbe67949f59eb2eaa53983e371

Skrevet

Om det blir konstetert dysleksi. Har hun da automatisk noe rettigheter eller må hun også skåre lavere på tester?

Skrevet

Det er foreldre som bestemmer om barnet skal meldes opp til PPTjenesten, ikke skolen. Ta kontakt med PPT kontoret og vis din bekymring.

Anonym poster: 3e530a2c08f5fca345f0b94afee42343

Skrevet

Dersom det blir slått fast at hun har dysleksi vil det bli fattet et vedtak. Vedtaket er bindende for kommunen og dermed skolen. I det vedtaket står det hvor mange timer hun skal ha krav på i støtte. Deretter blir det opp til skole og foreldre å utarbeide en IOP for barnet. Dette er en avtale om spesialundervisning/oppfølging av ditt barn. Hvilke tiltak og hvilke mål som skal settes for en periode på 6 mnd. IOP skal gjennomgås og revurderes hvert halvår mellom lærer og foreldre.

PPT vil kunne bidra med forslag til støtte/hjelp og veiledning av lærer(e)

Anonym poster: d74db812303f65f7bb55c03afa6a66c2

Skrevet

Lærere melder ikke barn opp til ppt, eller kobler inn skolens logoped dersom det ikke er grunn til bekymring. Det du kan gjøre er å be læreren ta noen kartleggingsprøver av henne, f.eks Carlsten. Dersom hun ikke scorer kritisk på noen av dem ser jeg faktisk ikke noen grunn til videre kartlegging av henne nå, da har hun nok ikke så store vansker som du kanskje tror hun har. Det er en grunn til at skolen har kartleggingsprøver, og det er jo nettopp for å sile ut dem som trenger ekstra hjelp.

Skulle datteren din på sikt få påvist dysleksi har hun ikke automatisk krav på spesialundervisning, men hun har krav på tilpassede lekser og oppgaver. Hun kan også få krav på å få opplest oppgaver på prøver, rett til å bruke PC og diverse hjelpeprogrammer på eksamen og lenger tid ved skriftlig eksamen.

Jeg har selv en gutt i 5. klasse som scoret dårlig på prøver og kritisk på kartleggingsprøver og som er utredet for dysleksi (i 4. klasse). Han fikk ikke diagnosen dysleksi, men moderate lese- og skrivevansker der tilrettelegging er tilrådelig. Både jeg og min mor har dysleksi.

Anonym poster: 3c13f912d82c0b168e7e35e6ee3c1571

Annonse

Skrevet

Dersom det blir slått fast at hun har dysleksi vil det bli fattet et vedtak. Vedtaket er bindende for kommunen og dermed skolen. I det vedtaket står det hvor mange timer hun skal ha krav på i støtte. Deretter blir det opp til skole og foreldre å utarbeide en IOP for barnet. Dette er en avtale om spesialundervisning/oppfølging av ditt barn. Hvilke tiltak og hvilke mål som skal settes for en periode på 6 mnd. IOP skal gjennomgås og revurderes hvert halvår mellom lærer og foreldre.

PPT vil kunne bidra med forslag til støtte/hjelp og veiledning av lærer(e)

Anonym poster: d74db812303f65f7bb55c03afa6a66c2

Det skal mye til at det fattes vedtak om assistent eller speisalundervisning "bare" på grunnlag av dysleksi. Da skal det være veldig kraftig dysleksi, og helst med tilleggsvansker som utholdenhet, konsentrasjon ol, og det hadde nok slått ganske kraftig ut på kartleggingsprøvene om det var så ille.

Skrevet

Lærere melder ikke barn opp til ppt, eller kobler inn skolens logoped dersom det ikke er grunn til bekymring. Det du kan gjøre er å be læreren ta noen kartleggingsprøver av henne, f.eks Carlsten. Dersom hun ikke scorer kritisk på noen av dem ser jeg faktisk ikke noen grunn til videre kartlegging av henne nå, da har hun nok ikke så store vansker som du kanskje tror hun har. Det er en grunn til at skolen har kartleggingsprøver, og det er jo nettopp for å sile ut dem som trenger ekstra hjelp.

Skulle datteren din på sikt få påvist dysleksi har hun ikke automatisk krav på spesialundervisning, men hun har krav på tilpassede lekser og oppgaver. Hun kan også få krav på å få opplest oppgaver på prøver, rett til å bruke PC og diverse hjelpeprogrammer på eksamen og lenger tid ved skriftlig eksamen.

Jeg har selv en gutt i 5. klasse som scoret dårlig på prøver og kritisk på kartleggingsprøver og som er utredet for dysleksi (i 4. klasse). Han fikk ikke diagnosen dysleksi, men moderate lese- og skrivevansker der tilrettelegging er tilrådelig. Både jeg og min mor har dysleksi.

Takk for svar

Læreren ønsker ikke at det gjøres noen utrdening og testing. Hun mener det ikke er grunn til bekymring. Jeg selv er svært usikker da jeg selv har diagnosen og strevde lenge med å lære å lese.

Jeg ser også at jenta har mange av de problemene jeg oppfatter som typiske. Hun har problemer med å skille K og G, B og D, putter inn ekstra bokstaver i ord og er fulstendig blank på dobble konsonanter. Hun kan stave seg gjennom ord. Men sliter ofte med å forstå hvilket ord hun faktisk har stavet, selv når det gjelder ganske korte vanlige ord. Samtidig har hun et godt ordfåråd muntlig, forstår veldig avanserte tekster som leses høyt for henne osv.

Jenta opplever også ofte å få "skjenn" av læreren for å skrive for sakte, ikke ha lest langt nok på oppmålt tid ol. (Skrv "skjenn" i anførselstegn da hun er veldig var på dette slik at hun nok oppfatter uttalelser fra læreren som strengere enn det er ment).

Skrevet

Hun er nokså liten, antar jeg? Det er jo sånn at normalområdet er nokså vidt når barna er yngre og så bli spredningen mindre når barna blir eldre. Det er altså normalt at en første- eller andreklassing ligger ganske langt unna enkelte klassekamerater, mens den samme avstanden vil være bekymringsfull for en femteklassing.

Det er en viss fare for at du overfortolker og ser ting som ikke er der siden du selv har slitt. Det er fint at du føgler litt ekstra med, men det er ikke så bra hvis du ikke stoler på skolens vudering. Du kan selv ta kontakt med PPT og be om en utredning, men det spørs nok om de vil finne noe annet enn skolen. Men da har du etablert en kontakt og får kanskje raskere hjelp hvis det skulle vise seg at du gjør rett i å bekymre deg.

Barn får ikke automatisk spesialundervisning eller IOP fordi de har dysleksi. Det er jo muligheten til å følge normal læreplan med tilpasset undervisning som styrer dette. Din datter som så langt klarer å følge klassens progresjon slik skolen vurderer det, har ikke behov for noe mer enn spesialundervisning.

Skrevet

Hvilket klassetrinn?

Anonym poster: ce4df9c671fb06d3b712026898770c51

Skrevet

Hvilket klassetrinn?

Anonym poster: ce4df9c671fb06d3b712026898770c51

Hun går i 2. klasse og er en av de eldste i klassen. Detsiste har jo også litt å si. På 4 av deloppgavene på kartleggingsprøven ville hun vært under bekymringsgrensen om hun hadde hatt en feil til. I tillegg lå hun lavt på de andre.

Det kan selvfølgelig være at jeg overfortolker dette i og med at hun sliter med så mye som er helt likt det jeg selv slet med. I tillegg sammenlikner jeg nok litt med lillesøster som lærer å lese på en helt annen måte og uten noen anstrengelse virker det som. Jeg fikk diagnosen første gang da jeg var på hennes alder. For meg var det en lettelse. Da hadde jeg en grunn til at jeg ikke fikk det til.

Det beste ville selvfølgelig være om dette ikke er noe egentlig problem, men noe som retter seg av seg selv med tiden, men jeg er litt bekymret for å bare satse på det. Jeg har også selv hatt litt for mange dårlige lærere til å stole 100% på en lærers overfladiske vurdering.

Skrevet

Takk for svar

Læreren ønsker ikke at det gjøres noen utrdening og testing. Hun mener det ikke er grunn til bekymring. Jeg selv er svært usikker da jeg selv har diagnosen og strevde lenge med å lære å lese.

Jeg ser også at jenta har mange av de problemene jeg oppfatter som typiske. Hun har problemer med å skille K og G, B og D, putter inn ekstra bokstaver i ord og er fulstendig blank på dobble konsonanter. Hun kan stave seg gjennom ord. Men sliter ofte med å forstå hvilket ord hun faktisk har stavet, selv når det gjelder ganske korte vanlige ord. Samtidig har hun et godt ordfåråd muntlig, forstår veldig avanserte tekster som leses høyt for henne osv.

Jenta opplever også ofte å få "skjenn" av læreren for å skrive for sakte, ikke ha lest langt nok på oppmålt tid ol. (Skrv "skjenn" i anførselstegn da hun er veldig var på dette slik at hun nok oppfatter uttalelser fra læreren som strengere enn det er ment).

Etter hva jeg har forstått så er det vist ganske vanlig å blande visse bokstaver å det du sier hun gjør, min sønn gjør det også, di hadde også karleggings prøve nå nylig å han havnet langt under grensen pga at han ikke klarer å konsentrere seg men læreren mente det ikke var grunn til bekjumring siden han er faglig flink NÅR han konsentrerer seg for alt han hadde gjort var rett, jeg slet selv med dagdrømming som jeg kaller det på skolen å betaler for det nå.

Anonym poster: b58e2813affdd9cd6e12db37ffae9dbd

Skrevet

Helt vanlig at 2.klassinger ikke kan enkel/dobbel konsonant. Ingen av mine leste rett da jeg testet dem forrige uke, men det er ingenting å bekymre seg over.

Men, ta en tlf til ppt, hør hva de sier.

Annonse

Skrevet

Takk for svar

Etter hva jeg har forstått så er det vist ganske vanlig å blande visse bokstaver å det du sier hun gjør, min sønn gjør det også, di hadde også karleggings prøve nå nylig å han havnet langt under grensen pga at han ikke klarer å konsentrere seg men læreren mente det ikke var grunn til bekjumring siden han er faglig flink NÅR han konsentrerer seg for alt han hadde gjort var rett, jeg slet selv med dagdrømming som jeg kaller det på skolen å betaler for det nå.

Anonym poster: b58e2813affdd9cd6e12db37ffae9dbd

Når det gjelder lesing og skriving hjelper det ikke med konsentrasjon for min datter. Hun kan det rett og slett ikke uansett hvor mye hun konsentrerer seg. Mattematikken klarte hun derimot feilfritt og hun kan faktisk lese noter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...