Gå til innhold

Protein til middagen

Anbefalte innlegg

Svar på spørsmålene;

Jeg syns det går veldig bra å gi skiver. Deler en halv skive i to sånn at han kan holde den sjøl, og så sitter han og suger den litt bløt før han tygger den og svelger. Gir kneipbrød og han spiser skorpene og.

Han har ikke pinsettgrepet helt inne han heller og det er ikke nødvendig for at de skal spise selv. Gir maten i stykker som han selv kan holde.

Merker stor forandring nå og for en uke siden. Han har full kontroll på tygging og svelging, og putter munnen full i skive. Blir det for fullt spytter han ut det overflødige og svelger resten.

Ang brokkoli så er vel min erfaring at det er det letteste for han å spise sjøl. For det første er det " håndtak" på brokkolien, så den er lett å holde, for det andre elsker han smaken og for det tredje er det veldig mykt og sklir lett ned. Har aldri skjedd at han har satt det fast i halsen.

Jeg dampkoker grønnsakene. Syns det er best for da koker de ikke i stykker og så beholder man næringsstoffene bedre.

Kutter alt i staver, bortsett fra brokkoli og blomkål som har naturlige håndtak, og dampkoker det til det er helt mykt.

Gullerot var det jeg var mest nervøs for i begynnelsen, for den er litt hardere i konsistensen, men det går fint nå når han tygger så bra. Ga han faltisk en stor bit med kyllingfilét i dag til middag som han satt og gnaget på. Var første gang, så jeg var litt smånervøs, men det gikk helt fint. :)

Om å sette i halsen så er brekkningsrefleksen hos så små barn veldig sterk, så det skal veldig mye til før det skjer. De bruker tungen til å skubbe ut igjen for store biter. Faren for å sette i halsen er vistnok større når de får en skei dyttet langt inni munnen for den blir som oftest dyttet forbi det punktet der de har kontrollen sjøl. ( off, litt dårlig forklart.)

Jeg følger ikke babystyrt mattilvenning sånn som det er ment, for innimellom gir jeg han most mat og ellas kitchen elsker han å suge i seg og grøt blir han matet med skei hver kveld, men det er kjekt å se at han kan spise det meste sjøl og han koser seg veldig når han får lov å klare sjøl.

Kan si det sånn som at å mate han med skei er som å være i krigen og å la han spise sjøl er som å være på ferie. Stooor forskjell på roen rundt måltidet.

Uansett så er det bare til å google litt rundt emnet og lande på det som passer dere best :)

Takk for et godt utdypt svar. :D

Her må jenta lære seg å sitte først også får vi se hva vi gjør deretter, men det hadde vært artig å prøve det. :)

Fortsetter under...

Her gir vi en dag med fisk, en dag med kylling og en med oksekjøtt;) det går smått, men vi finmoser det med grønnsaker og poteter.lager mange porsjoner om gangen og fryser ned. Hun er 7 mnd. Helsesøster sa det var greit.

Hva bruker du som smakstilsetter til proteinet? (hvis du bruker noe...)

Jeg lager også opp store porsjoner slik at jeg har en boks med gulrot/søtpotet mos, en med fiskeboller, en med kjøttkake etc. Lagde en porsjon med kotelett. Da brukte jeg bitte litt pepper samt gulrot,mais og eple. Men jeg vet ikke hva jeg skal smaksette kyllingen og laksen med? Blir jo så tørt og smakløst uten noe...

Her gir vi en dag med fisk, en dag med kylling og en med oksekjøtt;) det går smått, men vi finmoser det med grønnsaker og poteter.lager mange porsjoner om gangen og fryser ned. Hun er 7 mnd. Helsesøster sa det var greit.

Hva bruker du som smakstilsetter til proteinet? (hvis du bruker noe...)

Jeg lager også opp store porsjoner slik at jeg har en boks med gulrot/søtpotet mos, en med fiskeboller, en med kjøttkake etc. Lagde en porsjon med kotelett. Da brukte jeg bitte litt pepper samt gulrot,mais og eple. Men jeg vet ikke hva jeg skal smaksette kyllingen og laksen med? Blir jo så tørt og smakløst uten noe...

aha, nei jet bare blander potet, grønnsaker og fisk. Moser dette og fryser det ned. Har ikke i noe mer foreløpig ;) Har kjøpt inn noen kokebøker om dette tema, så kanskje jeg kan svare litt senere når jeg har lest meg opp litt hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...