Gå til innhold

Vi har trukket tre vinnere av babypakker fra Vitusapotek!

Anbefalte innlegg

Hei!

Mange har delt tanker rundt amming her i tråden! Det er helt topp, tusen takk til alle dere som har engasjert dere! Det er tre innlegg som skiller seg ut, og de er skrevet av lilletrillekruspersille, ikkesåallerverst og appelsin.

Gratulerer, dere tre har vunnet hver deres supre babypakke fra Vitusapotek.

Pakkene har en verdi på kr. 1000. De inneholder følgende must for dem som snart får eller har småfolk i hus:

Medela engangs ammeinnlegg – 30 stk.

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

MEM of Oslo babybody, designet av Eva Sjøvall (motivene kan variere)

111042013_samlebild_514620a.jpg

Fortsetter under...

Tror jeg hopper over denne konkurransen...

Du skriver:" Ammet du? Ammet du ikke? Ammepress? Morsmelkerstatning? Har du tanker og synspunkter omkring temaet, vil jeg gjerne vite det."

Hva med oss som IKKE ammer og gir morsmelkerstatning?

Tror du Medela engangs ammeinnlegg – 30 stk.

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

er en passende "premie" for oss?

Gjest Kjempeanonym

Du skriver:" Ammet du? Ammet du ikke? Ammepress? Morsmelkerstatning? Har du tanker og synspunkter omkring temaet, vil jeg gjerne vite det."

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

HELT ENIG. Tenkte akkurat det samme. (Y)

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

Hei :)

Jeg plasserte konkurransen med denne premien i disse to forumene, fordi det er mange småbarnsforeldre som har nytte av disse tingene. Jeg skrev som jeg gjorde for å få frem så mange sider av saken som mulig, vise at jeg vil favne bredt :) Håper du vil delta neste gang :)

Anne Victoria

Annonse

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

Hei :)

Jeg plasserte konkurransen med denne premien i disse to forumene, fordi det er mange småbarnsforeldre som har nytte av disse tingene. Jeg skrev som jeg gjorde for å få frem så mange sider av saken som mulig, vise at jeg vil favne bredt :) Håper du vil delta neste gang :)

Anne Victoria

Synd du ikke tenkt litt bredere når det gjelder premien. Jeg har massevis jeg kunne fortalt deg om ammepress, depresjon pga amming, pumping til blodet spruter osv. Men jeg gidder ikke når premien ekskluderer på denne måten.

Nå er det ikke slik at jeg absolutt MÅ ha en premie, men jeg føler meg utestengt. Rett og slett. Hadde sikkert svart hvis det ikke hadde vært premie, da hadde det vært likt for alle, men dette her er rett og slett utestenging, og det vil jeg ikke være med på.

(Det var da voldsomt til surmuling og negativitet...skulle tro at den gjengse oppfatning blant småbarnsmødre var at amming er et evig herk).

Min erfaring med amming, kort oppsummert: Helt topp! Ingen problemer (men skal saksøke de som skriver at man blir så slank av å fullamme :P). Baby har ofte krevd pupp hyppig og nekter å ta flaske, så barnepass (av f.eks. far) har vært utelukket. Uansett - har satt veldig pris på at ammingen har gått så greit.

Jeg har dog hatt en smule dårlig samvittighet fordi jeg innførte noe fast føde etter fem måneder - begynte å bli desperat etter litt mer sammenhengende søvn på nattestid. Kall det gjerne nevrose, men jeg ville veldig gjerne være "flink" og følge de offisielle rådene om å fullamme til seks måneder. Særlig siden det er mitt første barn er jeg opptatt av å gjøre alt riktig. Jeg tipper jeg kommer til å være mer avslappet med det ved neste barn (skal bl.a. øve med flaske tidlig og jevnlig, slik at jeg i alle fall har mulighet til å ta én venninnekveld i løpet av det første halve året).

Jeg har valgt å slutte å amme i dag, 8 mnds dagen til lillegutt.

Hadde en veldig tøff ammestart, og har aldri likt å amme. Men har bitt tennene sammen, for jeg vil at han skal få morsmelk når jeg har hatt så MYE.

Hatt tette melkeganger, og brystbetennelse 2 ganger. Brystene var kjempe sprengte, og lillegutt ammet til blodet sprutet.

Etter et par uker gikk ammingen bedre, men alikevel sitter jeg igjen med en dårlig opplevelse om amming.

Ammepress får man fra alle kanter når babyen er liten. Da lillegutt var 3 mnd mistet jeg melken 1 døgn ca da jeg lå med 40 i feber. Gråt da av dårlig samvittighet Pga jeg måtte gi morsmelkerstatning i denne perioden. Noe som er helt tåpelig. Men dette Pga press.

Nå, som baby er 8 mnd blir jeg presset til å slutte å amme. Mange negative kommentarer om at jeg ammer en stor baby. Dette begynte når han var rundt 6 mnd. Men har ammet frem til nå, men føler at det nå er på tide å slutte for meg.

Etter min mening har ammedebatten gått over stokk og stein. Det er for gale at mammaer skal ha dårlig samvittighet for at de enten ikke ammer eller fordi de faktisk ammer. Sistnevte tror jeg ikke blir snakket så mye om men jeg er overbevist om at jeg ikke er alene om å ha dårlig samvittighet fordi jeg faktisk fullammer uten problemer. Jeg hadde, som mange andre, en trøblete ammestart og holdt på å gi opp hele ammingen da det plutselig gikk seg til. Jeg slet med depresjoner den første tiden som følge av ammeproblemene fordi jeg ville jo barnet mitt det aller beste og hadde fått prenta inn at "bryst er best". Nå skal jeg ikke bestride denne påstanden, fordi jeg har enda ikke funnet noen forskning som sier noe annet, men jeg vil gjerne tillegge at jeg er av en oppfatning om at "bryst er best-men ikke for enhver pris". Det finnes utallige årsaker til at en mamma velger å ikke amme, for min del var det smerten og den psykiske påkjenningen av å grue seg til hver gang barnet skulle ha mat. Tilslutt innså jeg at dette ikke ville fungere i lengden, jeg var klar til å handle inn mme og flasker. Plutselig fikk jeg ammingen til og det gjorde ikke vondt lenger. sårene grodde og alt ble bare velstand. Så kom smell nr 2, jeg fikk dårlig samvittighet fordi jeg fikk det til, mens andre ikke. Tåpelig ikke sant?! Poenget mitt er, om heller dårlig formulert, at vi kvinner har en selvjustis som ikke ligner grisen. Vi kan dermed ikke vinne. Det blir galt å gi mme og det blir galt å amme.

Hvorfor det skal være en slik ståhei rundt dette med mme vs mm forstår jeg ikke. Jeg tenker at så lenge barnet vokser og har det bra (er ikke det viktigste??) er det vel totalt likegyldig hvilken innpakning maten kommer i. Hvordan løse dette? Kanskje en litt mer nyansert vinkling på offentlig informasjon om mme kontra mm kan være en begynnelse? Jeg vet ikke..

hilsen lilletrillekruspersille som beklager rotete innlegg.

Jeg ammet mitt første barn til han passerte 14 mnd.

For meg så var ammingene en helt perfekt rolig liten stund mellom mor og barn. I tilegg så var han ikke så glad i flaske, så jeg følte det virkelig verdifullt at jeg ammet.

Jeg synes ammepresset var stort med nr.1. Jeg hadde ikke sagt noe om at jeg ønsket å amme, da en barnepleier drar en flokk elever inn på rommet vårt og "skal lære å amme". Og at 'bryst er best' filmen står på flere ganger om dagen på barsel.. Fikk også beskjed om at vist min amming skulle være til noe nytte, så fikk jeg amme minst annenhver time! ..ja, gutten vår gikk 500-600 gr. Opp på en uke!

Det mest stressende med ammingene til nr.1 var alle rådene jeg fikk, om alt jeg kunne droppe å spise (hadde en gutt med mye mageproblemer). Endte opp med at jeg knapt spiste noe, og vekta mi raste nedover mot undervektig.

Fikk også høre at pumping var lurt å gjøre ofte, så jeg fyllte opp fryseren med morsmelk og kastet alt noen mnd. Etterpå..

Nå ammer jeg barn nr.2, og er mer selvsikker på meg selv! Jeg prøver meg frem når det gjelder mat (lillesnuppa sliter også med magen), og det kan gå opptil 3-4 timer mellom måltidene (om hun sover).

Alikevel vokser hun i rekordfart og ser ut til å bli en stor og sterk jente:)

Har forresten begynt å få sopp rundt brystene nå, og det anbefales ikke:P klør som bare det og er ikke like behagelig å amme for hver gang! ..men biter tennene sammen og gir ikke opp:)

Annonse

Jeg synes det blir for teit å fokusere så voldsomt på premien man kan vinne ved å bidra til denne saken! Jeg fullammer og har heller ikke bruk for brystpumpe (for det har jeg), ammeinnlegg (lekker ikke) eller flaske/smokk (babyen tar ikke det). Men jeg kan da vel svare på et ordentlig vis likevel.

Over til min erfaring:

Jeg har fullammet begge mine barn, og har hatt nok melk og ikke trengt å spe på med MME (uten at det er noe galt med det!). Har ikke vært plaget med brystspreng eller lekkasjer, ei heller med brystbetennelser, sopp o.l.

Opplevde litt sårhet i begynnelsen med nummer 1, men ikke "kjøttkakesår" slike mange beskriver. Bare litt vondt med en gang han babyen begynte å suge, men dette gikk over etter ca 14 dager. Med nummer 2 gikk ammestarten så perfekt at jeg nesten ikke trodde det var mulig. Babyen fant rett sugeteknikk fra første stund, og jeg hadde ikke antydning til vondt. Fantastisk!

Jeg synes også at det er vanvittig mye fokus på hvordan man ammer "rett". Man blir bombardert med informasjon fra alle retninger, og det kan være vanskelig å forholde seg til alt dette, og samtidig finne din (og babyens) måte å amme på. Jeg ammer sikkert alt for ofte ift anbefalingene. Min lille kan få melk flere ganger i timen hvis jeg føler at det er det han ønsker.

Heldigvis klarte jeg allerede med førstemann å finne roen, og gjøre ting på vår måte. Derfor ble ammingen bare kos og ikke noe bryderi i det hele tatt. Jeg var ikke i tvil om at jeg ville amme nummer to også (forutsatt at jeg fikk til denne gangen også).

Selvfølgelig var det litt slitsomt at baby nummer 1 ikke tok flaske, slik at han var avhengig av meg, men jeg opplevde det ikke som spesielt problematisk. Jeg syntes for øvrig at pumping var noe styr i mange måneder første gang. Helt til jeg fant ut at det som fungerte for meg var å "spare" den ene puppen til jeg fikk spreng (altså ammet jeg bare på en pupp i tiden før jeg visste jeg skulle pumpe). Da gikk pumpingen mye lettere. Men dette gjorde at førstemann nok fikk flaske litt for sjelden, og da jeg fant ut av dette, tok han ikke flaske lenger.

En annen ting jeg synes er litt kjipt, er alle meningene om amming i offentlighet. Jeg har ikke noe problem med å gjøre dette, men velger å bruke topper som viser minst mulig pupp (for da føler jeg mest komfortabel).

Til slutt vil jeg bare presisere at jeg har all respekt for dem som velger å ikke amme/ikke får til å amme, og at disse går over på MME! (okei da, kanskje ikke i like stor grad de som kan amme, men velger å ikke gjøre det fordi de ikke vil ha hengepupper eller lignende). Synes det er trist at ammepresset for mange ødelegger så mye av kosen med babyen den første tiden.

Med jenta mi som nå er 3 år synes jeg pupp var et forferdelig styr, hun gråt mye, jeg stresset å fulgte alle "googleråd" hadde jeg formye melk, var det derfor hun gråt? hadde jeg rett ammeteknik? ga jeg for ofte pupp? eller for skjelden? synes det var et forferdelig til styr, syns også det var vansklig med alt av slekt å venner som skulle gi "råd". trodde jeg hadde forlite melk å begynte med mme som resulterte i at jenta fikk smaken av flaske å nektet å ta puppen mer.

Nå for 9 mnd siden fødte jeg en liten gutt, han hadde akkurat like mye kolikk å gråt like mye som storesøster, men jeg var rolige, lot google være usøkt, å lot han styre ammingen, han er som sagt nå 9 mnd å jeg ammer enda, og synes det er utrolig lettvendt å greit.

Tror alt handler om og gjøre det man selv trives med, å som både flaskemamma og ammemmama tror jeg at det var meg selv som "dømte" meg mest som flaske mamma..

Jeg har ammet alle mine 4 barn,og har vært veldig heldig som har fått det til uten problemer:)

Har hatt brystbetennelse 1 gang, men det gikk over av seg selv ved å få babyen til å die oftere, og å massere bort "kulene",gjorde litt vondt ja, men det gikk seg til:):)Siden da har det ikke vært noen problem what so ever.

Ammet mitt første barn i 10 mndr(han sluttet selv da,jeg ble da gravid med mitt 2.barn så jeg tror det ble en endring i melka??), min andre i 15 mndr, nr. 3 i 1 år og 9 mndr(!!!) og ammer nå mitt 4.barn som er 11 mndr.

Har tenkt å fortsette ammingen i alle fall et halvår til!

Kunne godt tenkt meg pumpe, da den jeg har er temmelig utslitt fra pumping i mange år, har fryst ned melk, som jeg har brukt som drikke,i grøt osv, og hvis noen andre skulle passe på smårollingene.

Kjempesnedig!!

Jeg er så glad for at jeg har hatt muligheten til å amme mine små.Det er så godt å tenke på,og jeg er så utrolig takknemlig for at jeg har vært så heldig!

Det har vært mang ei go`stund, som både jeg og mine små har hatt det så godt med, og så lettvint, særlig når man er på farten:)

Det skal bli greit å få en hel natts søvn, når lillegutt ikke trenger nattamming lenger..men samtidig omfavner jeg tiden, for den kommer aldri tilbake♥♥♥

Hei!

Mange har delt tanker rundt amming her i tråden! Det er helt topp, tusen takk til alle dere som har engasjert dere! Det er tre innlegg som skiller seg ut, og de er skrevet av lilletrillekruspersille, ikkesåallerverst og appelsin.

Pakkene har en verdi på kr. 1000. De inneholder følgende must for dem som snart får eller har småfolk i hus:

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

Finner ikke innleggene til "appelsin" og "ikkesåallerverst"...

Hei!

Medela smokk og flaske

Medela brystpumpe

Finner ikke innleggene til "appelsin" og "ikkesåallerverst"...

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144051439-vi-har-trukket-tre-vinnere-av-babypakker-fra-vitusapotek/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...