Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 10ende uke, og røyker. Har røyket 6 år, og synes det er veldig vanskelig å slutte. Har klart å gått ned fra 25 røyk om dagen til 5, noe jeg synes er bra. Har nå sotte meg en bestemt dato for at all røykingen skal ta slutt!

Er det noen som har erfaringer med graviditet og røyk? Blir så bekymret for at jeg har skadet barnet og går rundt med konstant dårlig samvittighet. I morgen er datoen for røykeslutt, og jeg skal klare det!!! :) Skal gjøre alt for at mitt barn blir så friskt og raskt som mulig :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144051210-gravid-og-r%C3%B8yk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid i 10ende uke, og røyker. Har røyket 6 år, og synes det er veldig vanskelig å slutte. Har klart å gått ned fra 25 røyk om dagen til 5, noe jeg synes er bra. Har nå sotte meg en bestemt dato for at all røykingen skal ta slutt!

Er det noen som har erfaringer med graviditet og røyk? Blir så bekymret for at jeg har skadet barnet og går rundt med konstant dårlig samvittighet. I morgen er datoen for røykeslutt, og jeg skal klare det!!! :) Skal gjøre alt for at mitt barn blir så friskt og raskt som mulig :)

Akkurat i samme situasjon som deg... Trodde det skulle være piece of cake og slutte den dagen jeg ble gravid, men den gang ei! Supervanskelig!! har nå gått 2 dager uten! Har gått bra men suget er der!! Det er jo absolutt ikke bra for den lille eller oss selv.... :) krysser fingrene for at vi klarer det begge to :)

Gjest flykræsj

Litt greit å være klar over at røyk ikke skader barnet direkte på en slik måte som alkohol gjør. Alkohol påvirker fosterets sentralbervesystem (hjerne) direkte fordi alkohol er toksisk. Selv små mengder kan gi hjerneskade uavhengig av når i graviditet det inntas. Litt annerledes med røyk, da stoffer i røyk primært kan føre til SA, prematur fødsel (med de skadene det evt gir) og lavere fødselsvekt (med de konsekvensene det kan få. Økt sjanse for blødning for seg under fødsel også. Det er altså de tingene røyken kan føre til som gjør det skadelig. Mao gode sjanser for at dedette går bra når du slutter så tidlig. Men jo mindre røyk og jo tidligere du slutter jo bedre selvsagt! Når man leser om alt gravide rådes til å holde seg unna får man inntrykk av at ALT er like skadelig uansett, så lenge det står på forbudslista. Men det er nå en gang slik at alkohol, salamipølse, røyk og blåmuggost frarådes av ulike årsaker. Ikke fordi alt er like farlig på samme måte. Røyker ikke selv, men spiser blåmuggost. ;) Shoot me

Kanskje det gjør det mer varig?

Jeg røyket den tiden jeg fikk de første, sluttet på øyeblikket når jeg skjønte at jeg var gravid, og begynte igjen etter hver amming.

Senere tok jeg en mer gjennomtenkt slutt, og har aldri tatt en røyk igjen.

Blåost.....det er det tøffeste å holde seg unna.

Jeg kommer seriøst til å putte det i sykehusbaggen ;)

Gjest flykræsj

Det er sant! Godt gjort Dailis :) Og røyk er jo minst like skadelig for mor som for barn. Å slutte permanent er jo derfor det beste for egen del. At det er vanskelig er jeg ikke i tvil om! Snuste selv for mange år siden, og det var tøffe tak å slutte!! Jeg har stor respekt for alle som legger bort røyken for godt. Hørt at det er enda mer avhengighetsskapende enn snus.

Annonse

Har samme problemet, :wacko: Men jeg røyker ikke mer enn 2 røyk om dagen og jeg har bestemt meg for å kutte helt ut i løpe av denne uka :) har satt meg en dato og da er jeg ferdig med det. men sykt det er vanskelig men jeg tenker jo da at det er best for emg selv og den lille..

Ei jeg kjenner røkte igjennom hele svangerskapet og det gikk bra ho fødte ei søt lita jente.. Men ho røkte da selvfølgelig veldig lite i forhold til hav ho gjorde før hun ble gravid..

Også har jeg hørt at El-sigaretter er ganske bra å bruke for røyke slutt(uten nikotin) har prøvd en sånn å de var faktisk veldig bra :)

Jeg syns at røyking under svangerskapet er egoistisk. Da har du talt! Dine behov fremfor barnets helse. Jeg har røyket i maaange år og sluttet tvert. Dårlig samvittighet syns jeg alle som røyker under svangerskapet bør ha. Ingen sympati fra meg. Men jeg syns hvertfall at det er kjempe bra at du skal slutte.

Desverre så er det slik at hvor avhengig man er av røyk er veldig individuelt.. For noen er det ikke stress å slutte selv om de har røyket i mange år, for andre kan det være ekstremt vanskelig. For mange vil det å slutte helt med røyk skape mye stress og urolighet og dette vil påvirke barnet og dets helse mer negativt enn om mor tar 1 sigarett i løpet av dagen. Kjenner flere som faktisk fikk denne beskjeden av både lege og jordmor, selv om de selfølgelig rådet de til å slutte helt. Røyking er ikke bra under svangerskap, ikke ellers heller forresten, men for mange er det desverre ikke så enkelt som bare å legge det fra seg...det har ingenting med egoisme å gjøre eller at man setter sine behov foran.røyk er som narkotika- et stoff kroppen og hjernen blir avhengig av. ( lest røykeslutt boka da serru..hehe....) Men at alle har den rette instillingen og VIL slutte, er det viktigste, da er man et steg nærmere å klare det:) Dundersalt og vannflaske med overalt har vært min redning!

Jeg har selv jobbet på barsel, og ser at de barna som fødes av røykere er ofte mye mer urolige og gråter mer. Jeg skjønner veldig godt at det kan være vanskelig å slutte, men hvor vondt er det da for barnet som fødes med abstinenser? Hvis mor får abstinenser, hvorfor skal ikke barnet få det? Dette var nok ikke svaret du ønsker, beklager...

Det er forskjell fra person til person, jeg mener også det er stygt å se at gravide røyker. Men når jeg kom oppi den situasjonen selv, så var det ikke så enkelt som jeg trodde. Så langt idag har jeg ikke tatt en røyk, fordi jeg bestemte meg for å slutte idag. Jeg har gått inn for at jeg skal klare det, og da skal jeg klare det :)

Synes bare det er dumt at folk rakker ned på folk som røyker i svangerskapet, syns heller man skal konsentrere seg om sitt eget svangerskap. Det er nå i værtfall min mening :) Lykke til alle dere som prøver å slutte, å jeg tror man klarer det så lenge man går inn for det :) :)

Annonse

Det er forskjell fra person til person, jeg mener også det er stygt å se at gravide røyker. Men når jeg kom oppi den situasjonen selv, så var det ikke så enkelt som jeg trodde. Så langt idag har jeg ikke tatt en røyk, fordi jeg bestemte meg for å slutte idag. Jeg har gått inn for at jeg skal klare det, og da skal jeg klare det :)

Synes bare det er dumt at folk rakker ned på folk som røyker i svangerskapet, syns heller man skal konsentrere seg om sitt eget svangerskap. Det er nå i værtfall min mening :) Lykke til alle dere som prøver å slutte, å jeg tror man klarer det så lenge man går inn for det :) :)

Masse lykke til!! Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å slutte å røyke, selv om man er gravid!

Dette klarer du:-)

eg kan skjønne at det er vanskeleg å slutte, men tenk på kor viktig det er både for deg og barnet! På Haukeland fortalte dei også at røyking etterkvart kan gjer at barnet får for lite oksygen og dør, og det vil jo ingen! Uansett, det finst vel ingen gode argument for å fortsette å røyke i svangerskapet, så eg seier bare at du må stå på og så er eg sikker på at du klarer det! :)

Jeg har røyket i 15 år og hatt stoooooore problemer med å slutt er å røyke flr! Helt forferdelig! Tror opp gjennom tiden at en 14 dager er det meste jeg har klart å holde meg... med mitt forrige svangerskap var jeg fast bestemt på å kutte ut røyken... første uken tok jeg ett og annet trekk fra mannrn min, så en dag fikk jeg så vanvittig ekstremt dårlig samvittighet for å røyke. .. (typ uke 7?) Og da var det gjort:-D hver gang jeg fikk lyst på røyk, , tenkte jeg bare på den dårlige samvittigheten og var overrasket over hvor fort suget gikk over! Oki... det var tøffere første 3 ukene.. men etter det var det så overraskende enkelt at jeg egentlig er irritert på meg selv for at det tok så lang tid før jeg sluttet... :-P har forresten også hørt at krybbedød forekommet oftere hos barn som sover i samme seng som foreldre som røyker. .. bare tenk på alt det ekle du forgifter kroppen med... :-P det er hardy men med en så stor grunn til å stumpe røyken, håper jeg dere aøle klarer å slutte! Lykke til! ja.. det er om noen uker 3 år siden jeg sist røyket (utenom ett par festrøyker...) nå er jeg på mitt 2 svangerskap og har planer om å aldri røyke igjenn! Lykke til:-)

Grunnen til jeg har ytret mine meninger er fodi du selv spurte om det:p

Beklager, men har mer respekt for et uskyldig barn enn en skyldig mor.

Som du ser så er dette et tema som gjør meg forbanna, å jeg greier ikke å dy meg.

Skulle vært straffbart! Hvordan hadde dere reagert om dere hadde sett en mor gi 1 åringen sin røyk?

Hva er forskjellen...,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...