Gå til innhold

Barna skal ha meg med i lek hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sprø!! Dårlig samvittighet når jeg ber de leke sammen alene og ikke alltid jeg klarer å være til stede når jeg leker. Hjelp?

Anonym poster: 506e6e8c0a9cddfe76d45d4db488b556

Fortsetter under...

Skrevet

Hvor gamle er de? Mine er 5 og 7, og klarer utmerket å leke alene, og ofte vil de at jeg ikke skal være der når de leker. De er liksom litt flaut.

Jeg leker iblant med de, men stort sett finner de på noe selv. Når jeg leker med dem, setter jeg i gang en morsom lek som de gjerne fortsetter på egen hånd. Kanskje du må gjøre noe sånt?

Hvorfor syns du synd på dem om de må leke alene?

Anonym poster: 9e1f3402694fcd6833aeeef0f245e4dd

Skrevet

De klarer seg fint uten deg. Det er ikke meningen at voksne skal leke med barn hele tiden, voksne skal gjøre voksenting også. Prøv å ikke ha dårlig samvittighet. Det som er viktig er at du er der for å lytte til dem, hjelpe å megle, trøste, plastre, lage mat til osv, ikke for å leke med dem. Barn trenger ikke voksne til å leke med seg, det er det de har andre barn til. Fint å leke med dem innimellom uansett så klart, men det er ikke noe vi voksne bør føle oss forpliktet til å gjøre, og i hvert fall ikke hele dagen ;)

Skrevet

Tingeling28 hva er det du sier??? Det du sier er så feil som det går an, klart barna trenger voksne til å leke med. Dette var dårlig med kunnskap. Les om lek du, les deg opp på hvorfor leken er noe av det viktigste i et barns liv. Og til HI, du må ikke leke med barna dine hele tiden, alle har hus som må vaskes, mat som må lages, en jobb som må gjøres og ikke minst alle har trøtte dager innimellom, så du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke leker med de hele tiden. Men prøv å få lekt litt med de hver dag!!

Anonym poster: 52c8bfc4435624e1ee626633f7914ad7

Skrevet

Tingeling28 hva er det du sier??? Det du sier er så feil som det går an, klart barna trenger voksne til å leke med. Dette var dårlig med kunnskap. Les om lek du, les deg opp på hvorfor leken er noe av det viktigste i et barns liv. Og til HI, du må ikke leke med barna dine hele tiden, alle har hus som må vaskes, mat som må lages, en jobb som må gjøres og ikke minst alle har trøtte dager innimellom, så du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke leker med de hele tiden. Men prøv å få lekt litt med de hver dag!!

Ehh... Nei. De trenger ikke voksne å leke med, de trenger å leke generelt. De voksne trenger de som gode rollemodeller og veiledere som de kan herme etter og bli veiledet av. Om du kan presentere noe form for dokumentasjon som sier at det er viktig at voksne må leke med barn, så vil jeg gjerne se det. At lek er viktig vet jeg, men det står vel ikke noen steder at det er viktig at voksne bygger lego, leker med dukker, biler ol? Barn trenger voksne, men som voksne, ikke som jevnbyrde lekekamerater. Dersom barna ikke har tilgang til noen andre barn å leke med i det hele tatt, kan jeg derimot være enig i at det er viktig at de voksne leker med barna slik at barna får erfaring med lek. Men generelt er jeg ganske sikker på at så lenge barn har andre barn å leke med, så er det mer enn nok til å dekke inn den viktige samleken.

Men for all del. Jeg leker en del med barna mine selv, til gjensidig glede for oss, men jeg har ingen tro på at det er et must at jeg som voksen må leke med dem all den tid de har andre barn å leke med.

Skrevet

Enig med Tingeling 28!

Anonym poster: adb33cd36cf980b23652d0c9328287e1

Annonse

Skrevet

Enig med tingling jeg og. Det finns mange måter å være en god mor på.

Skrevet

Jeg leker svært lite med min sønn. Vi gjør masse sammen, men jeg er ikke en som er flink til å leke, og det blir bare veldig feil.

Barn har godt av å leke, og de har godt av å tilbringe tid med foreldrene sine. Begge skje samtidig, men ikke nødvendigvis.

Jeg kan forøvrig ikke huske at min mor noensinne lekte med meg, men jeg lekte masse for det.

Anonym poster: 39652f36741e731d26faf9724a3a24e8

Skrevet

Ja klart det finnes mange gode måter å være en god mor på, jeg har ikke sagt at man er en dårlig mor dersom man ikke leker med barnet sitt. Men for meg, som er utdannet spesial pedagog og barnevens pedagog, har leken er sentral plass i mitt pedagogiske grunnsyn. Dere kan lese om de ulike aspektene ved leken, hvorfor leken er så viktig, hvilke ferdigheter barn må ha for å utvikle god lekekompetanse. Sjekk ut Kari Lamer, Berit Bae, Birgitta KNudsdotter Olofsson, Piaget m.m.

Jeg er sikker på dere er vel så gode mødre som meg selv om dere ikke trives like god i leken med barn. Men når guttungen min på litt over 4 år sitter å for eksempel bygger togbane, er det utrolig kjekt for meg å sette seg ned med han og leke og prate. Jeg stimulerer hans sosiale kompetanse, jeg stimulerer begreps utviklingen, språket, lekekompetansen og mye mer. Vi får utrolig gode samtaler sammen, vi skaper minner. Så for meg er det naturlig å bruke litt tid på lek sammen med barnet hver dag.

De beste minnene fra barndommen min er når mamma eller pappa satt seg ned på gulvet med meg, glemte alt annet for en liten stund, og levde seg inn i leken sammen med meg.

Skrevet

Ja klart det finnes mange gode måter å være en god mor på, jeg har ikke sagt at man er en dårlig mor dersom man ikke leker med barnet sitt. Men for meg, som er utdannet spesial pedagog og barnevens pedagog, har leken er sentral plass i mitt pedagogiske grunnsyn. Dere kan lese om de ulike aspektene ved leken, hvorfor leken er så viktig, hvilke ferdigheter barn må ha for å utvikle god lekekompetanse. Sjekk ut Kari Lamer, Berit Bae, Birgitta KNudsdotter Olofsson, Piaget m.m.

Jeg er sikker på dere er vel så gode mødre som meg selv om dere ikke trives like god i leken med barn. Men når guttungen min på litt over 4 år sitter å for eksempel bygger togbane, er det utrolig kjekt for meg å sette seg ned med han og leke og prate. Jeg stimulerer hans sosiale kompetanse, jeg stimulerer begreps utviklingen, språket, lekekompetansen og mye mer. Vi får utrolig gode samtaler sammen, vi skaper minner. Så for meg er det naturlig å bruke litt tid på lek sammen med barnet hver dag.

De beste minnene fra barndommen min er når mamma eller pappa satt seg ned på gulvet med meg, glemte alt annet for en liten stund, og levde seg inn i leken sammen med meg.

Artig. Jeg er også spesialpedagog, master, og har aldri i løpet av mine studier møtt på noen som argumenterer for at det er viktig at voksne leker med barna sine. Var derfor jeg ble så interessert i å se en kilde på dette.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke liker å leke med barna mine, og det ser ikke ut som noen andre sier heller. Jeg leker med mine, men kanskje ikke hver dag og det avhenginger av hva som blir lekt. Og jeg koser meg med det. Derimot mener jeg at det ikke er nødvendig at jeg eller pappaen leker med dem for at de skal få en fullverdig utvikling. Og slett ikke hele tiden slik HI beskriver at hun "må". I historisk perspektiv er det ikke vanlig at voksne leker med barn, dette er egentlig ganske nytt. Så poenget mitt ligger ikke i at vi voksne ikke skal leke med barna våre, men at jeg aldri har sett noen argumentasjon for at det skal være nødvendig for barnas utvikling at voksne leker med dem dersom de har andre barn å leke med.

Du skriver at du har en 4-åring. Det har jeg også. Men jeg har også en 6-åring, en 9-åring og en 11-åring. Og barna leke mye med hverandre. Dvs, den eldste leker ikke så mye lenger, hun er mer opptatt av å "henge" med venner ;) Dermed blir også pappaen og min rolle mer overflødig enn om vi hadde hatt bare ett barn.

Skrevet

Men dokumentasjon kan jeg finne til deg. Jeg har ikke bare ett barn, jeg har tre.

Skrevet

Jeg er også pedagog, og har heller ikke lest noe om at de voksne MÅ leke med barna for at de skal få et fullverdig liv. Jeg gjør masse sammen med barna: Baker, vasker, går tur, leser for de, spiller brettspill, spiller fotball, dytter på huska, går på kino og lekeland og svømming - men jeg ligger ikke på gulvet og bygger togbane eller har rollespill med kaptein Sabeltannfigurene. Tror nok at gutta mine klarer seg helt fint til tross.

Anonym poster: adb33cd36cf980b23652d0c9328287e1

Skrevet

Skjønner det at nå i solen så er ikke det alltid like lett å ta seg tid til å lese et helt innlegg. Men, hvis du mot formodning kunne gjøre det så ville du ha sett at hun skriver akkurat det samme som du.

Så enten betyr det at hun faktisk har rett, eller så har du et stort behov for å fortsette å fremme opplysninger som i følge deg selv er feil...

Anonym poster: 951385df433f88a358e062ddf70ca621

Annonse

Skrevet

Jeg har lest/hørt flere ganger at 10-15 min lek med ungene holder. Da må man ikke sitte på gulvet å bygge med lego eller bygge togbane. Jeg tenker at da barnet bader kan det være en lek, hvis man faktisk prater med barna og er der. Dårlig eksempel kanskje. Men å tegne med de, det er vel lek? Samme hvis man baker sammen? Jeg vet ikke, jeg er ikke SÅ god på dette, men jeg er helt enig med Tingeling.

Jeg har også et barn på 3 år, som maser veldig om at jeg skal være med å leke, det er ikke så lett, eller moro å avvise barnet. Spør jo barnet om det vil være med å lage middag men vil ofte ikke det...

Skrevet

Det å sitte på gulvet å leke med figurer blir for meg helt feil, jeg har ingen mulighet til å leve meg inn i den type lek på den måten et barn har så det blir bare falskt.

Men andre type aktiviteter (turer, svømming, ballspill, brettspill o.l) som hele familien liker blir mer riktig synes jeg, enn å sitte å late som at man koser seg.

Tror det er sunt for barn å leke alene fra tid til annen. :)

Skrevet

Huff jeg er så glad jeg må SLIPPE å LESE meg til hvor mye jeg skal leke barna, hvor mye dit og hvor mye datt... Er folk virkelig så lett påvirkelige og usikre i dag???

Leker sjelden med barna mine, men finner gjerne på andre ting som å gå tur i skogen etc.

Anonym poster: c70f0c96c0342550c26e1c98aa2af4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...