Gå til innhold

Baby 3 måneder og adferdsendring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har velse jenta mi endret adferd.

Vanligvis er dagene våre noenlunde rutinemessige hvor vi står opp mellom 05:30 og 06:30, spiser frokost, koser litt og leker litt på babygymmen før jeg legger henne ut i vognen og da sover hun mellom 3-4 timer før neste måltid, sover igjen mellom 1,5-2timer, mat, en dupp på 1,5 time, mat, dupp/kveldsstell alt etter hva klokken er, litt mer mat også natta. Den siste uken har hun derimot begynt å komme helt ut av dette.

Under måltidene spiser hun nesten ikke. Plutselig så spenner hun ryggen og hyler til uten særlig forvarsel, virker utrøstelig for å så plutselig stoppe opp, kikke seg litt rundt, smile til meg og suger et par ganger også begynner f***skapet igjen. Jeg har forsøkt ulike stillinger, uten at det synes å hjelpe noe særlig. Jeg tror ikke det er mangel på melk, for det renner og drypper som en lekk sil.

I tillegg har hun begynt å sove dårlig på dagtid, jeg bruker mye krefter på å få henne til å sove(jeg mener ikke å tråkke noen på tærne, jeg skjønner at jeg har hatt det relativt lett i forhold til andre her inne som har kolikkbarn o.l., men jeg håper at dere også skjønner hvor frustrerende det er når en havner i en dårlig sirkel hvor babyen ikke får sove og mammaen ikke får sove). Jeg har også lagt merke til at hun ligger mye i en bue når hun ligger på ryggen, som en C. Samboer mente at siden hun ikke hylte og ga signaler om at hun hadde det vondt at det trolig var en begynnelse på at hun kan snu seg fra rygg til mage. Dette fordi hun ikke tidligere har bøyd seg når hun ligger på gulvet. Kan det være låsninger? Ville ikke det ha vist seg mye tidligere?

Hun sikler mye og gnager mye på nevene sine. Jeg spurte HS om dette på tirsdag og hun sa det trolig var en kombinasjon av kløe og utforskning.

Det hører med at jentungen fikk vaksine på tirsdag, kan dette være givende for adferdsendringen? Er det tenner? Har lest litt om såkalt utviklingssprang, uten at jeg kanskje ikke helt skjønte det.. kan det være det?

Et langt hjertesukk fra en bekymret og trøtt mamma. (Jeg innser at jeg kanskje er overdrevet bekymret, og at dette trolig bare en fase, men en har jo så lyst til at den lille skal ha det bra og når en har mangel på søvn i utgangspunktet blir jo noen tanker litt ekstra tunge å bære på alene.)

Skrevet

Det kan være låsninger, men kan også være reflux. Det kan være reflux selv om hun ikke gulper/kaster opp, såkalt stille reflux. Selvfølgelig kan det være tenner osv også, men det er jo det som er så vanskelig med de små.

"Under måltidene spiser hun nesten ikke. Plutselig så spenner hun ryggen og hyler til uten særlig forvarsel, virker utrøstelig for å så plutselig stoppe opp, kikke seg litt rundt, smile til meg og suger et par ganger også begynner f***skapet igjen"

Dette kjente jeg godt igjen hos min baby med reflux. Hun hadde også mye av dette utenom måltider, og veldig plaget på natten.

Skrevet (endret)

Må jeg til lege for bekrefte/avkrefte om det kan være reflux? Jenta gulper avogtil men ikke noe nevneverdig slik at jeg har reagert. Glemte å nevne at hun spiser nå minst annenhver time, så jeg mistenker økedøgn/uke på toppen av det hele. Har sett og kjent etter i munnen, det er en liten hvit flekk nede på venstre side, så kanskje det er en tidlig tann på vei.

Hvordan behandles reflux? Noe som går av seg selv? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge det? Sikkert tåpelige spørsmål, jeg vet;)

Takk for svar forresten:)

Endret av lilletrillekruspersille
Skrevet

Hei HI.

Dette høres ut som min på åtte måneder. Å han har reflux. Du kan kjøpe gaviston på apoteket som skal gis enten før eller etter måltidet. Gis i sprøyte og er 1 ml per kilo. Så vi bruker sprøyte ellers må du til lege for å måle ph verdien i magesyren hans og så deretter sterkere medisiner....

Skrevet

Vi har sliti med dette fra fødselen av og hvert hos kiropraktor mange ganger. Stille reflux som da kan være smågulping i munn og så svelging, er vanskelig å oppdage hos de små. Jeg fant det ut da han nesten var åtte måneder og fikk henvisning til sykehuset. Venter ennå, men gaviston ga posetive virkninger fra dag en og er ikke farlig å gi. Så du kan prøve det og vil som regel se virkning etter tre dager :)

Viktig å la ungen få medisin før ungen legger seg og etter behov på natten hvis det trengs. Prøv det og så bestill legetime :)

Skrevet

Gaviscon er det riktige navnet :)

Skrevet

ok, tusen takk:) nok et tusenkroners spørsmål fra meg, er dette sprøyte som i stikkesprøyte eller sprøyte som gis i munnen? (jeg er helt grønn, og for trøtt til å tenke logisk;))

Skrevet

Gis i munnen :) Var helt grønn jeg å så ikke tenk på det ;)

Skrevet

Ring legen å fortell at du mistenker reflux så vil legen ta fort tak idet. Vi ringte bare legen vår og fortalte symptomene og hun ga oss infomasjon om gaviscon og henvisning uten å se på ham. Han har brukt medisinen i to uker ca nå og han har mye mindre smerter så det går riktig vei :)

Kan også ta en tur til manuellterapaut som er gratis for barn. Så får du utelukket låsninger også :)

Håper vesla de får det bedre :)

Skrevet

Hei HI.

Dette høres ut som min på åtte måneder. Å han har reflux. Du kan kjøpe gaviston på apoteket som skal gis enten før eller etter måltidet. Gis i sprøyte og er 1 ml per kilo. Så vi bruker sprøyte ellers må du til lege for å måle ph verdien i magesyren hans og så deretter sterkere medisiner....

Hvor tidlig kan man prøve det? :) er det noen minstealder?

Skrevet

Hei HI.

Hvor tidlig kan man prøve det? :) er det noen minstealder?

Det tørr jeg ikke å svare på. Overlater det til legen :) Men mente min sa fra fire måneder, men ring å hør for sikkerhetskyld.

Skrevet

Tusen takk for svar :) skal ringe manuellterapaut i morgen. Prøver det først også tar jeg det der fra:)

Skrevet

Har vært hos manuellterapauten. Følte meg som den overhysteriske mora, fordi det var ikke noe låsninger i veslejenta. Bortsett fra litt asymmertri i ryggen når hun lå på magen var jentungen i tipptopp stand. Jeg får vel bare bite i meg og tenke at nå har jeg iallefall sjekket det og kan stryke det ut av listen over mulige ting som er årsaken til at veslejenta har vanskelig for å sovne osv. Men det var ingen kjekk følelse av å stå på kontoret til manuellterapauten og føle at jeg kastet bort tiden hennes.

Har lest meg mer opp på såkalt utviklingssprang i boka "Wonder weeks" og de symptomene som blir beskrevet der er ganske lik det som foregår i hjemmet vårt nå for tiden. Dessuten ser jeg at det ikke er en tann på vei opp men to - det er jo ikke rart at jentungen blir hysterisk enkelte dager.

Dette er vel bare noe en må gjennom, men det er så fryktelig slitsomt når en ikke vet hva som plager den lille og hva en skal gjøre for å lindre/trøste. Samboer ler av meg og sier jeg overreagerer. Særlig da jeg fortalte at jeg hadde bestilt time til manuellterapaut. Jeg vil ikke kalle meg selv hysterisk. Jeg tåler at jentungen gråter - det er tross alt kommunikasjonsmuligheten hun har nå, men når for eksempel jentungen ikke vil sove, er overtrøtt til tusen og jeg gjør alle triks i boka uten nytte er det vel ikke hysterisk eller å overreagere at jeg benytter meg av elimineringsmetoden for å finne ut om det er noe underliggende, er det vel?

Skrevet

Jeg syns du ikke er overhysterisk :) Vi følger kun instinktet vårt og vil vår lille det beste.

Har selv stått hos manuellterapauten og han fant ingen låsninger. Følte meg litt dum, men hadde en sterk følelse om noe annet. Dro deretter til kiropraktor og han fant faktisk flere låsninger i nakke,rygg og bekken... Etter to behandlinger sov han bedre og han prompet veldig mye den første uken. Så han ble bedre imagen. Han var vel 7 måneder da vi var der. Etter det begynte vi å mistenke reflux og fant ut at det også stemte... Så nå er mini på bedringens vei :)

Håper det ordner seg for den lille. Det er tungt mens det foregår, men det når det er over vil du glemme alt det som var slitsomt :)

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...