Gå til innhold

Å plage meitemark - er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på fire år fortalte forleden at en gutt han leker mye med i bhg river meitemark fra hverandre. Han skal ifølge gutten min ha sagt at det gjør ikke noe for meitemarken har så liten munn at den ikke kan bite.. gutten min sa også at han fikk lov til å ta på meitemarken. Han er en litt forsiktig gutt, og jeg er redd han skal bli "opplært" til slike ting..

Vi hadde en lang snakk om at det er viktig å være snill med alle dyr, fordi de ofte ikke kan forsvare seg selv, og kan få vondt og "bli lei seg"...

Etterpå tenkte jeg... overdriver jeg her eller? Er dette noe mange smågutter gjør? Jeg fikk nemlig en skikkelig ekkel følelse, og begynte å lure på hvor denne gutten får ideen fra. Min gutt ville så vidt jeg forstår aldri funnet på noe slikt. Men.. kanskje jeg tar feil..

Hva mener dere?

Anonym poster: aab883d54351ff6203c0be8e8db463ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint at du sier dette til gutten din. Og nei, det er ikke normalt å gjøre dette.

Han må jo fått "ideen" fra et sted..sannsynligvis foreldre el.søsken

Anonym poster: f7412ccd532e1e9c6f3e2b551cb36068

Skrevet

Det er vel litt normalt å teste grenser på den måten, men at det er normalt å rive FLERE fra hverandre kan jeg ikke akkurat si. Husker jeg drepte en snegle som barn, og det ble med den ene, for å si det slik.

Anonym poster: 569cd1d2579306e911136299442840bd

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg er ikke sikker på om denne andre gutten har søsken, men som du sier, han må vel gjerne ha fått det fra et sted. Jeg synes han er litt av en bølle generelt også, så reaksjonen min er nok farget av det. Jeg prøver å være blid og grei mot han, fordi sønnen min er mye sammen med han i bhg, men vi har avventet å be han hjem osv, rett og slett fordi jeg synes det er vanskelig. Han utviser de mest imponerende raserianfall og er av og til ugrei mot gutten min, som har en tendens til å ta imot og heller bli lei seg..

Dette her med å plage meitemark var liksom den siste dråpen synes jeg..

Flere som har tanker om dette?

HI

Skrevet

Ingen spesielle tanker om akkurat meitemarken, men jeg vil gjerne fortelle deg noe annet :-)

Gutten min har lenge blitt småplaget av en gutt i bhg. De går på samme gruppe og er egentlig gode venner, men denne gutten har vist seg å være både bøllete, sjefete og rett og slett en mobber.

Jeg kunne ikke fordra denne gutten. Han påvirket gutten min negativt osv..

Men så ba vi denne gutten hjem en dag, rett og slett fordi min gutt så gjerne ville det.

Det viser seg at denne gutten bare var usikker. Han er snill som et lam og trenger bare å bli veiledet.

De er forresten 5 år gamle.

Alt ble mye bedre når de begynte å leke litt på fritiden også.

Anonym poster: e0bd3eb9a34fcdb4ffbeb606de5482d4

Skrevet

Tenker at å plage meitemarker, altså dele de i to, er langt fra unormalt. Husker selv at jeg gjorde det da jeg var liten sammen med noen eldre barn. Trodde ikke det gjorde noe for da ble det bare til to marker som beveget seg. De døde jo ikke!

Så igjen, tror ikke det er veldig unormalt selv om det er en ufin ting å gjøre.

Skrevet

man trer jo levende meitemark på fiskekroker, så det er jo ganske akseptert da... Men jeg ville vel likevle ha sagt det samme som du sa, for å bare rive de i to er ganske meningsløst...

Skrevet

Jeg jobber i bhg og vil si at det faktisk er ganske normalt.

Som en over her sa, man trer levende makk på fiskekroken så jeg tror ikke denne gutten mener å være slem.

Man ser det samme med å utforske snegler, tråkke på maur og edderkopper, knipe på tusselus/skrukketroll. De utforsker å lærer på den måten. At du sa det du gjorde synes jeg er bare fint, for de skal lære å respektere andre levende vesen.

Har ikke du gjort noe av dette selv?

Jeg både kverker edderkopper, klasker fluer og veps itillegg til å gå på jakt etter brunsnegler i hagen... Men slem er jeg ikke og jeg har heller ingen adferdsproblemer ;)

Anonym poster: 0314ae76faab9dacccdde79ce7bf6a90

Skrevet

Jeg trodde også som barn at det ikke gjorde noe å dele en mark i to, for de ble da to i stedet for 1 mark. Døde jo ikke.

Jeg trodde også det var greit å tråkke på, og drepe disse snilene, sorte og hvite. Tråkket du på en sort, så kom det til å begynne å regne, og tråkket du på en hvit kom solen.

Men nå, som voksen, så nei, det er jo ikke greit! Man plager dyret. Men barn tror kanskje det ikke er noe farlig.

Anonym poster: 73b83e1ac64ef7cd0c4242bac1b74713

Skrevet

De lever jo når man deler dem - unger synes det er fascinerende.

Skrevet

Gutten min på fire år fortalte forleden at en gutt han leker mye med i bhg river meitemark fra hverandre. Han skal ifølge gutten min ha sagt at det gjør ikke noe for meitemarken har så liten munn at den ikke kan bite.. gutten min sa også at han fikk lov til å ta på meitemarken. Han er en litt forsiktig gutt, og jeg er redd han skal bli "opplært" til slike ting..

Vi hadde en lang snakk om at det er viktig å være snill med alle dyr, fordi de ofte ikke kan forsvare seg selv, og kan få vondt og "bli lei seg"...

Etterpå tenkte jeg... overdriver jeg her eller? Er dette noe mange smågutter gjør? Jeg fikk nemlig en skikkelig ekkel følelse, og begynte å lure på hvor denne gutten får ideen fra. Min gutt ville så vidt jeg forstår aldri funnet på noe slikt. Men.. kanskje jeg tar feil..

Hva mener dere?

Det er ganske vanlig at barn gjør dette med meitemark. Både fordi de vet at marken lever videre selv om den blir delt i to, og fordi de har sett oss voksne tre levende meitemark på fiskekroker på fisketur.

I følge mitt barn er det mange som holder på med disse meitemarkene i friminuttet.

Anonym poster: 8ae317866ab3f08dd7bd9b38389c74db

Skrevet

Hehe!

Trur jeg med hånda på hjertet kan si at så si alle barna i barnehagen hvor jeg jobber gjør dette eller har gjort det. Ser ikke på det som at dem har en fremtid som potensielle drapsmenn av den grunn. Det er nok bare en del av barns nysgjerrighet. Vi oppfordrer ikke til å gjøre slike ting, men man kan likevel ikke løpe rundt å passe på at de ikke leker med insekter.

Anonym poster: 494ab5a698525098eed53dfde5956508

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Synes du overdriver til gangs, det er en meitemark, ikke en kattunge... Vi gjorde dette da vi var små. Tredde de på fiskekroken, delte de i to osv. Marken har mange hjerter, ingen hjerne. Blir de delt i ro eller tre, lever den ennå og heler seg selv. Ser ikke helt problemet... Du kverker vel fluer selv, regner jeg med? Eller kanskje du fanger de i et lite glass og slipper de ut men du sier " Fly, lille flue, fly - nå er du fri!" ? Fatter ikke at du i det hele tatt at det kan være noe galt med en unge som gjør dette, da får du mye å bekymre deg for ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...