Gå til innhold

spiserutiner for baby 5mnd +

peanutts82

Anbefalte innlegg

begynte med en porsjon grøt og en porsjon fruktmos da mini ble 5 mnd..

da hadde vi hatt smaksprøver siden han var 4+1

han var veldig klar for det og er veldig nysgjerrig angående mat. skal putte alt jeg spiser i munnin sin. lar jo han selvfølgelig ikke gjøre det men om det er frukt eller vann så lar jeg han smake. han er veldig klar for det og er litt lei melk.

spørsmål

hvilke måltid er best å erstatte med grøt? og kan jeg erstatte noen av måltidene med grøt i det hele tatt eller skal små porsjoner med grøt komme i tillegg? kan jeg erstatte flere måltider med grøt?

og han spiser ikke en hel porsjon enda. skal jeg da tilby melk ved siden av?

han er en liten matmoms (slik som mamma -_- ) og har likt alt jeg har gitt han.

og han drikker best vann fra imsdal flasken til mamma men jeg har kjøpt tutekopp for 4mnd+ og han har ikke skjønt helt det her med vann fra tutekopp. så jeg prøver å dryppe vann i munnen på han fra imsdal flasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke du bare gjøre det du føler for da? Det er du som er mammaen, og det som føles riktig for deg, er som regel det. Du vil kjapt merke om det blir galt for din baby :) Og det er aldri snakk om hva du "skal" gjøre, det som passer for mitt barn kan være helt feil for ditt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare gjøre det du føler for da? Det er du som er mammaen, og det som føles riktig for deg, er som regel det. Du vil kjapt merke om det blir galt for din baby :) Og det er aldri snakk om hva du "skal" gjøre, det som passer for mitt barn kan være helt feil for ditt ;)

jo men jeg blir så forvirra. tenk om jeg over mater han, eller at han ikke får nok væske eller nok mat. han pleier å våkne 1 gang om natta for å drikke melk og er så redd for at hvis jeg mater han for lite så begynner han å våkne flere ganger for natta og jeg ORKER ikke det flere ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fortelle hva vi gjør :)

05: dagen starter med pupp

07: frokost til mor, hvor baby får litt brødsmuler (hun elsker å spise sammen med mor og far)

09: smaksprøver, ca to babyskjeer + pupp

13: frukt og mme

17: en pupp + smake på middagen til mor og far

18: grøt

19: pupp også legge seg

Hun våkner mellom 04:30 og 06:30 så da justeres måltidene etter det..

Var hos HS og hun sa: nok drikke ser du på våte bleiene, nok mat gjennom dagen = lik oppvåkning som før, hos oss en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kanskje litt kjapp, det var ikke meningen å virke krass altså! :) Men jeg synes du fikk et fint svar over her. Min gutt er fire og en halv mnd, vi begynte med litt smaking på grøt og frukt, men han ble hard i magen så vi utsetter det litt til. Han får mme. Storesøster begynte vi slik som du, med smaksprøver rundt fire mnd, hun holdt på å ramle oppi vår mat, hun var klar! Hun fikk pupp, og etter kort tid med smaking (en drøy uke) så var vi oppe i en grøtporsjon (som beskrevet på pakken). Jeg mener å huske at vi da begynte med å gi henne grøt på kvelden, og pupp på sengekanten før senga. Var i seng ca halv sju. Så gikk vi over til en porsjon grøt på morgenen (en stund etter morgenpuppen), pg så innførte vi frukt til lunsj. Serverte vann fra tutekopp til maten, men det tok en tid før hun skjønte det helt, var sikkert nærmere 6 mnd :) Fikk ellers pupp når det var ønskelig, men da hun var rundet 6 mnd var ikke den interessant lenger, så da gikk vi over til flaske morgen, midt på dagen og på kveld (mener vi laget av 150 ml vann). Etter dette innførte vi middag og brødmat, men jeg husker ikke helt når vi begynte med dette... Da hun var et år var det slutt på flasken også.

Tror det helsesøsteren til hun over her sier kan være en kjempefin pekepinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla mi er, som sakt tidligere, ikke særlig god på flasken for tiden. Hun er 4,5mnd. Jeg er også bekymret for væskeinntaket (og alt annet), men da jeg var på helsestasjon for veiing så snakket jeg med hs og hun sa at det ikke var noe krise med mindre melk.

Snuppa mi spise slik foreløpig:

morgen: ca 100ml melk + evt fruktmos

formiddag: 70-100ml melk + grøt på ca 60ml

ettermiddag: 70-100ml melk + liten porsjon grønnsaksmos

kveld: ca 100ml melk og grøt på ca 70ml.

Bruker hjemmelagd sviskemos på grøten.

Hun er ikke hard i magen og det er sjelden (iallefall nå for tiden) at hun tar så mye som 100ml melk.

Storesøster var flinkere til å ta melk så der hadde jeg andre rutiner. Tror de var slik rundt 5-6mnd:

frokost: melk

lunsj:melk + brød

ca kl 14: frukt

middag: melk og øvelse på å spise hjemmelag middag (ville ikke ha før hun ble nærmere 7mnd)

kveld: grøt og melk.

Vet hun ikke hadde to grøtmåltider iallefall.

Men prøv deg frem. Se hva han liker. Blir han hard i magen så kan du enten prøve med mer melk før brød/grøt eller gi sviskemos/sviskesaft til grøten. Hos oss fungerer ikke den kjøpte sviskemosen, men hjemmelag fungerer som bare rakker'n.

(sååååå mye enklere å gi råd til andre enn å følge de selv. :wacko: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mini 5 1/2 mnd. Han får nå en halv porsjon grøt til kvelds før han får pupp ved sengekanten. Dagen vår ser ca. slik ut

06.00-07.00: MM

11.00: MM + litt sviskemos (noen ganger)

14.00: MM

17.00: MM

18.30: halv porsjon grøt m/ en-to skjeer sviskemos oppi..

19.00: mm på sengekanten

Ammer som regel rundt 01.30-02.30..

Men lurer veldig mye på det samme som deg. Når han begynner å få mer grøt og annen mat, skal jeg fortsatt amme til hver måltid? Vil ikke overmate han heller... :-/

Endret av Happypregnant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ei snuppe på 6 måneder her, og nå spiser hun 2 grøtmåltider, frukt, middag og får vann utenom de få gangene med melk. Da hun var 5 måneder holdt jeg meg til 1 grøtmåltid, dette fordi det var nok for magen hennes :) Men så snart hun var klar for 2 startet vi med det og da gikk hun fra å spise 2 ganger om natta til 1. HERLIG! Hun fikk også fruktmos sammen med melkemåltid (mme) og ble introdusert for smaksprøver i middagsveien.. Funket helt fint!

Jeg ga aldri melk etter grøt fordi hun orket det ikke, og det gjør jeg fortsatt ikke. Nå får hun kun på morgenen, en gang med fruktmåltid og om natta, ellers vann. Det har jeg bare funnet ut av selv, og både snuppa, jeg og helsesøster synes det fungerer greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...