Gjest Nerdens'mus Skrevet 24. mai 2013 #1 Skrevet 24. mai 2013 Jeg vil vite alt om rotskytere og annet man kan plante enn gang og nyte de neste 30 årene. Jeg er nemlig lat når det gjelder hage. Syns rabarbra, gressløk, ol er fantastisk siden man ikke trenger å tenke på det hvis man først har fått det til å vokse kan man nyte det evig. Roser har den samme appelen på meg. Kjørte i min ungdom over mammas nyplanta rosebusk og den ble finest av dem alle. Så hva kan jeg plante midt på sommern eller neste vår og bare nyte de neste åra. Bådde av det som er spiselig og det som er pent.
bIomstre Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Spiselig: mynte, oregano, timian, persille, rips. Pent: Achillea millefolium (ryllik) Alchemilla mollis (marikåpe) Anemone nemorosa (hvitveis) Aquilegia (akeleier) Aster alpinus (alpeaster) Astrantia major (storstjerneskjerm) Athyrium filix-femina (skogburkne, bregne) Brunnera macrophylla (forglemmegeisøster) Convallaria majalis (liljekonvall) Campanula carpatica (karpatklokke) Campanula glomerata (toppklokke) Campanula lactiflora (melkeklokke) Gentiana lutea (gulsøte) Gentiana sino-ornata (kinasøte) Delphinium (ridderspore/praktridderspore) Dianthus barbatus (busknellik) Dianthus deltoides (engnellik) Dianthus plumarius (fjærnellik) Dicentra formosa (småhjerte) Dicentra spectabilis (løytnantshjerte) Geranium (storkenebb, f.eks. Johnsons Blue) Geranium cinereum (silkestorkenebb) Geranium himalayense (praktstorkenebb) Geranium macrorrhizum (rosestorkenebb) Geranium pratense (engstorkenebb) Geranium x magnificum (julistorkenebb) Hemerocallis (daglilje) Hepatica nobilis (blåveis) Hosta (bladlilje) Iris sibirica (sibiriris) Leuchantemum maximum (kjempekrage) Leuchantemum vulgare (prestekrage) Ligularia sibirica (sibirnøkketunge) Lupinus polyphyllus (lupin) Meconopsis betonicifolia (blå valmuesøster) Mysotis (forglemmegei) Paeonia lactifolia (silkepeon) Papaver alpinum (alpevalmue) Papaver croceum (sibirvalmue) Potentilla atrosanguinea (blodmure) Primula auricula (aurikkel) Primula eliator (hageprimula) Pulsatilla vulgaris (stor kubjelle Saxifraga arendsii (arendssildre) Saxifraga x urbium (skyggesildre) Saponaria ocymoides (krypsåpeurt) Sidalcea (tvikattost) Silene maritima (strandsmelle) Solidago (hagegullris) Thalictrum aquilegifolium (akeleiefrøstjerne) Veronicastrum virginicum (kransveronika)
Gjest Nerdens'mus Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 (endret) Har vist rips, solbær og roser. Det er også noen fruktrær der, men har ikke annelse om hva de gir. Lurer på om jeg burde be nåværende beboere over en oversikt over hva som egentlig er i hagen. Også markjordbær det er jo på en måte juvelen i hagen. Der dev vokser under postkasse stativet. Endret 24. mai 2013 av Nerdens'mus
bIomstre Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 En oversikt er jo praktisk (spesielt hvis det er noe som krever noe ekstra), men det er ganske gøy å finne ut på egenhånd også! Jeg tror jeg har identifisert alle trær og busker hos meg nå, men i helgen ble jeg plutselig klar over en løkblomst jeg ikke hadde sett før! Fordi den står i plenen, og vi antageligvis har klippet før den har blomstret tidligere. Nå er det klippeforbud pga denne yndigheten: http://floravindafjord.net/spaaniablaastjerne.html
Gjest Nerdens'mus Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Fin blomst. Vil ha hage med små blomster. Små ville skogsblomster
bIomstre Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Bokanbefaling: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2979258
Gjest Nerdens'mus Skrevet 25. mai 2013 #7 Skrevet 25. mai 2013 Takk for bokanbefalin i margen på siden sto det at han hadde en bok kalt late kjøkkenhager den frister mye. Jeg liker matnyttighet. I forbindelse med den bo oppgaven som jeg jobber med nå har jeg lest litt om økologisk, bærekraftig og kortreist mat. Er stadig ikke overbevist om økologisk, men bærkraftig og kortreist har jeg bestandig vært en fan av. Å noe jeg kan dyrke. Hagen må jo være alle tre
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. mai 2013 #8 Skrevet 25. mai 2013 Fiberduk er gull i kjøkkenhage. Holder unna insekter, gjør det lunt og beskytter mot sterk sol og hagl og øsregn og hva vi nå ikke har hatt den siste uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå