Gutt08<3spire13* Skrevet 23. mai 2013 #1 Skrevet 23. mai 2013 Vært på ultralyd og hos jordmor denne uken, og lillebror har lagt seg i seteleie. Jeg trodde han hadde holdt seg i hodeleie, men han er visst en livlig liten sak allerede.. Jordmor sa at om han fortsatt ligger i sete når jeg skal til henne på kontroll i uke 36 (32+5 i dag, vil være ca 36+5) så skal jeg sendes på sykehuset for å avgjøre hva som skjer videre.. Hun sa at de da ville prøve å overtale meg til vaginal fødsel, men at jeg selvsagt ville få ks om jeg ville.. Hun begynte såvidt å prøve å overtale meg selv Erfaringer, opplevd at babyen har giddet å snu seg de siste ukene? På sykehuset her jeg bor sa hun at det ikke er vanlig å prøve å vende, så det vil bli avgjort i uke 36/37 om jeg ønsker vaginal fødsel eller ks. Hun mente han ikke ville ha plass til å snu seg etter det. Hadde en veldig lang, og litt kjip fødselsopplevelse sist, og det er jo selvsagt ingen garanti for at det blir bedre andre gang.. Men jeg så på en måte for meg at jeg skulle få mulighet til en annen fødselsopplevelse denne gangen.. Med setefødsel så det fort litt mørkere ut. Jeg har fødselsangst, og har hatt samtaler med jm om dette.. Setefødsel er ikke akkurat det som gjør det bedre. Men ks er vel ikke bare bare det heller? Har noen av dere opplevd en fin setefødsel, eller var det helt grusomt? Er ks et bedre alternativ for meg med fødselsangst? Eller er det "mye greier" med ks? Jeg vet at han fortsatt kan snu seg, så jeg skal ikke avgjøre noe hverken idag eller i morgen, men jordmor hadde helst sett at han fortsatt lå i hodeleie virket det som.. Jeg tenker jo på det etter denne uken uansett, så får vi se hva de neste 4 ukene bringer Veldig takknemlig for tanker og erfaringer
Young&coolmama;) Skrevet 24. mai 2013 #2 Skrevet 24. mai 2013 Hei:) Min nå i seteleie lenge og ville ikke snu seg. Her ble det prøvd vending, men det var ikke vellykket. Er selv sykepleier med erfaring fra føde/gyn og vet endel og fordeler/ulemper med både ks og setefødsel. Jeg ønsket meg ks kun pga risiko for cerebral parese hos beby og stor risiko for haste/katastrofe ks. Legene/jordmødrene foretok ct måling av bekken og sa jeg måtte føde han vaginalt og at det var sååå trygt. Jeg som da var høygravid og nærmest hadde gledet meg til å føde hørte jo selvfølgelig på de;) men min mor (som og jobber på sykehuset), samt samboer ønsket at jeg skulle ta ks, noe som jeg i da og synes er det mest fornuftige i en slik situasjon. Heldigvis var det en svensk vikarlege på vakt kort tid føre, og han ønsket å sette meg opp til ks. Dette føltes som et nederlag, men jeg sa til slutt ja mtp babyens helse.....og det var det BESTE jeg kunne ha gjort! Uder ks måtte det to sykepleiere til for å holde meg på bengen, mens to mannlige kirurger dro alt de kunne for å få han ut. Han satt bom fast i bekkenet, med bena opp på vær side hehe. Foruten dette var det en fin opplevelse og gutten ble frisk. Ingen komplikasjoner etterpå. Den ene kirurgen snakket med meg etterpå og sa at han aldri hadde kommet ut vaginalt og at det ville bli hastesnitt, noe som er en langt mindre fin opplevelse, samt at komplikasjonsrisikoen er større. Utrolig glad jeg slapp dette, evt skader på babyen, tangforløsning, ødelagt underliv osv;( MEN, de er og mange fine vaginale setefødselhistorier å høre om også, og som oftest går dette helt supert. Men en kan jo spørre seg, hvorfor det kun er lille potet Norge som gjør dette-ta feks usa, storbritania og sverige-der gjøres så godt som alle seteleier i ks? Hvorfor? fordi de ikke ønsker skader på barnet. Jeg tenker i allefall at mitt lille mage arr er bedre enn en hjerneskadet unge. Dette er et utrolig vanskelig valg å ta og jeg føler veldig med deg, tror det er liten sjanse for at den lille vil snu seg så sent, men har hørt om de som gjør det like føre fødsel, siden du er 2 gangs er sjansen større og kanskje baby ikke sitter så bom fast som min gjorde. Jeg her og en veninne som har født 3 barn, hvor den ene setefødselen var hennes minst smertefulle og fineste<3 Du må velge det som føles riktig for deg, jeg følte det helt fryktelig å måtte ta denne operasjonen, helt til etterpå da jeg forstod hvor galt det kunne ha gått. Men om du velger å føde, vil de jo konstant overvåke deg og den lille og foreta et ks om noe skulle gå galt:) Om du har veldig angst kan jo et planlagt snitt være greit, da er alt lagt til rette, det går rolig for seg osv:) Masse lykke til<3
Håpefull77 Skrevet 24. mai 2013 #3 Skrevet 24. mai 2013 Jeg har ikke hatt setefødsel men leste litt om det sist siden førstemann snudde seg sent. I tillegg endte det med hastekeisersnitt sist. Etter å ha vært våken et døgn. Jeg har også litt fødselsangst og vill uten tvil ta keisersnitt dersom det blir setefødsel denne gangen. Selv om jeg har en to åring fra før som trenger meg. Jeg vil tro at et planlagt snitt er mye bedre ennet hastekeisersnitt. Alt går rolig for seg og en kommer til sykehuset uthvilt og ikke er utslitt som en gjerne er når en prøver vanlig fødsel først. Jeg vil anta at en konmer seg raskere da. Lykke til med valget og innspurten!
rosa13 Skrevet 24. mai 2013 #4 Skrevet 24. mai 2013 Hei! Hadde baby som var stjernekikker forrige gang, og bestilte nå nylig denne boken i håp om at jeg iallfall har gjort det jeg kan for en god stilling på babyen i magen.. http://www.heibaby.no/index.php?main_page=product_info&cPath=4&products_id=219 Lykke til!
Kanelbulle Skrevet 24. mai 2013 #5 Skrevet 24. mai 2013 Min første gutt lå i sete fra i hvert fall uke 30 og snudde seg aldri. På Ullevål prøver de ikke lenger å vende barn grunnet riskene det medfør. I uke 38 fikk jeg en samtale for å avgjøre om jeg ville føde vanlig eller velge ks. Jeg hadde i forkant lest mye på nett om dette. Det som fikk meg å ta besluttet om ks var at studier har vist at 40% av vaginale setefødsler ender med akutt keisersnitt - og at det er mye høyere komplikasjonsfare ved et akutt keisersnitt enn ved et planlagt keisersnitt. Legen prøvde forsiktig å overtale meg om vanlig fødsel, men da hun merket at jeg hadde lest på og hadde et klart ønske om ks var det null problem. "Vi tvinger ingen til vaginal setefødsel". Ks var en veldig fin opplevelse! Nå ligger andre mann også i sete, plus at jeg har foranliggende morkake, så nå blir det nytt ks i juni! Lykke til!
GeekGirl81 Skrevet 24. mai 2013 #6 Skrevet 24. mai 2013 Jeg bor i Skottland og her er det ikke snakk om at man får lov til å føde vaginalt dersom det er snakk om seteleie - de regner det for å være en alt for stor risiko for den lille. Jeg ville ikke bekymra meg for keisersnitt var jeg deg, det er STOR forskjell på hastesnitt og planlagt snitt. Joda, det er en operasjon og alt som følger med det, men det er mye tryggere for babyen. Lykke til!
TwinkleStar Skrevet 24. mai 2013 #7 Skrevet 24. mai 2013 Hei. Jeg var hos jordmor for noen dager siden, og barnet har ligget i seteleie i flere uker nå. Er bare 29 uker på vei, så vet den har "god tid" til å snu seg fremdeles, men kjente at jeg ble litt bekymret. Søkt rundt i flere dager nå. For og i mot vaginal fødsel, keisersnitt, risikoer, komplikasjoner, erfaringer osv! Håper virkelig den snur seg og at jeg slipper å ta det "valget" for jeg er virkelig usikker på hva jeg ville valgt....
♥Madam Mim♥ Skrevet 24. mai 2013 #8 Skrevet 24. mai 2013 Jeg tok ks for litt over en uke siden pga barn i seteleie. Litt spesiell situasjon for meg da siden jeg ble igangsatt den ene dagen hvor babyen lå i hodeleie og iløpet av natten snudde han seg til sete uten at jeg merket noe som helst!!! Var da i uke 38+5 så jo, en baby kan snu seg så sent nå var han bare 2970g da så ikke store gutten Jeg selv nektet blankt å føde i sete, turte rett og slett ikke og fikk også beskjed om at siden min fødsel var igangsatt så var dette heller ikke et alternativ fordi igangsetting gir ikke sterke nok rier til setefødsel. Selve ks var helt ok. Veldig rart å ligge der våken og høre alt de gjorde og kjente at de herja. Hele kroppen leer på seg når babyen hentes ut. Greit å være forberedt på bare, du har jo overhodet ikke vondt. I ettertid hadde jeg veldig sterke smerter, men mesteparten av disse kom av at jeg fikk kolikksmerter og fikk ikke riktig behandling for dette før etter nærmere to dager. Gjorde da veldig vondt i magen og stingene fordi magen blåste seg jo veldig opp i tid og utide. De prøvde å gi meg medisiner, men de fungerte ikke som de skulle. Til slutt var microlax løsningen Nå kjenner jeg det svir litt der nede, men ikke noe smerter å snakke om. Har et stort blå/sort blåmerke over snittet da som er ganske vondt, men det er rett og slett bare et blåmerke som er normalt å få og går over igjen av seg selv
GeekGirl81 Skrevet 24. mai 2013 #9 Skrevet 24. mai 2013 Hei. Jeg var hos jordmor for noen dager siden, og barnet har ligget i seteleie i flere uker nå. Er bare 29 uker på vei, så vet den har "god tid" til å snu seg fremdeles, men kjente at jeg ble litt bekymret. Søkt rundt i flere dager nå. For og i mot vaginal fødsel, keisersnitt, risikoer, komplikasjoner, erfaringer osv! Håper virkelig den snur seg og at jeg slipper å ta det "valget" for jeg er virkelig usikker på hva jeg ville valgt.... På mange måter så er jeg litt glad for at valget allerede er tatt for meg dersom det skulle bli aktuelt. Seteleie = snitt i Skottland så jeg slipper å veie for og imot. Lykke til, satser på at babyen din snur seg rett vei.
Gutt08<3spire13* Skrevet 24. mai 2013 Forfatter #10 Skrevet 24. mai 2013 Takk for så mange svar.. Ser jo ut som om de fleste av dere har hatt greie opplevelser med keisersnitt, og at heller ikke dere drømmer om setefødsel Sist gang hadde jeg 36 timer med veer, det sies jo at fødsel nr 2 går raskere, men har jo ikke akkurat regnet med at det reduseres med såå mange timer.. Tanken på å skulle presset ut en unge med stumpen først etter så mange timer.. Følte såvidt jeg hadde krefter til å få ut førstemann med hode først Jeg tenker også på komplikasjoner, og at om det plutselig hadde endt med hastesnitt fordi han satt fast eller lignende hadde vært verre enn å bare få det gjort med en gang. Godt argument at man jo også kommer uthvilt (så uthvilt som en høygravid dame kan være hvertfall ) og at det kanskje kommer godt med i etterkant - man skal jo tross alt gjennom en operasjon. Hvor lang tid brukte dere på å komme dere etter et planlagt keisersnitt, eller etter en setefødsel om dere har hatt det? Var forholdsvis raskt i form etter fødsel, men restitusjonstiden er vel kanskje lenger etter et keisersnitt? Må man være lenger på sykehuset? Følges opp i etterkant, eller drar man bare hjem også er alt greit? Tenker det må være rart å vite hvilken dag babyen kommer også, ventetiden er jo lang på slutten uansett, var det vanskelig eller rart å vite hvilke dag man ble foreldre? Eller var det godt å være forberedt? Hvor lenge før tar de keisersnitt når det er snakk om babyer i seteleie? Mange spørsmål, keisersnitt har liksom ikke vært noe tema her før nå
Håpefull77 Skrevet 25. mai 2013 #11 Skrevet 25. mai 2013 Jeg hadde hastekeisersnitt og var oppe vå gikk samme dag. Trengte mye hjelp de første dagene ellers gikk det greit. Fikk enerom på barsel og var der i seks dager. Skulle egentlig vært fem men slet med ammingen så fikk bli en dag ekstra. Nå har heg aldr
Snellamedto Skrevet 26. mai 2013 #12 Skrevet 26. mai 2013 Hei på deg. Jeg hadde planlagt keisersnitt pga seteleie med førstemann, og var utrolig i tvil på hva vi skulle velge. Etter ekstremt mye lesing, om og men, diskusjoner med oss selv, samtaler med folk som hadde gjort begge deler etc, endte vi opp med å velge ks (nå viste det seg at jeg hadde smalt bekken og fikk ikke velge uansett, men det var det vi ville gjort om vi kunne valgt). Når alt kommer til alt er det tryggere for babyen med keisersnitt enn vaginal fødsel når han ligger i sete. I Norge skjer det så godt som aldri komplikasjoner uansett, for norske leger er best i verden på seteleie og setefødsler, men den lille prosenten risikofare er der ved setefødsel, og den er ikke det ved ks. (KS innebærer derimot en viss økt risiko for mor. For mor er setefødsel best, men for babyen er keisersnitt best). Risikoen går i all hovedsak ut på at navlesnoren kan komme i klem dersom kroppen kommer ut mye før hodet, hvilket kan føre til oksygenmangel. Det skjer sjelden, men det kan skje. Andre ting kan også skje. Grunnen til at norske sykehus ofte prøver å overtale fødende til å velge setefødsel er at de ønsker å opprettholde kompetansen på setefødsler dersom det kommer inn uoppdagede seteleier. Det er jo vel og bra, men jeg var iallefall ikke villig til å la min baby fungere som kompetansetrening her. Ikke vær lei for at de ikke prøver vending, i de aller fleste tilfeller går det ikke (50/50, enda dårligere odds for førstegangs). Jeg prøvde, babyen ble kjempestressa og jeg synes det var fryktelig ubehagelig. Og han rikka seg ikke av flekken. Jeg har fortsatt (uke 35) baby i sete også denne gangen, og er veldig spent på hvor dette går, men føler meg iallefall helt trygg på utfallet dersom ikke denne heller snur seg i tide. Lykke til!
Snellamedto Skrevet 26. mai 2013 #13 Skrevet 26. mai 2013 Kan forresten svare deg på noen av keisersnittspørsmålene dine også :-) Jeg var i god form, det var temmelig vondt det første døgnet og jeg var oppe og gikk først 24 timer etterpå. Og da var jeg svimmel. Men det er bare å be om ekstra smertestillende! Etter en uke trengte jeg ikke vanlig paracet engang. Tror hun jeg delte rom med på barsel hadde like vondt som meg etter fødsel med vakum og diverse. Det gjorde vondt å nyse og hoste etc den første tiden, og litt kjedelig at jeg ikke fikk bære så tungt, men det var virkelig ikke til hinder i hverdagen. Jeg var ikke noe lenger på sykehuset (Rikshospitalet), tre netter og så hjem, ingen annen oppfølging enn vanlig seksukerskontroll. Jeg fikk med meg ekstra sett bandasje (eller svære plaster, egentlig) som jeg skiftet daglig de første dagene hjemme, og et sett med litt sterkere smertestillende for tre dager, samt engangssprøyter som må settes i magen (for å unngå levring av blod i såret? husker ikke). Null problem iallefall. Og ja, det var ganske deilig å vite datoen!! Forskjellen mot evt hastesnitt er jo at man er nydusja og uthvilt og fullt forberedt til inngrepet, og man har ikke vært gjennom timesvis med rier først.. Jeg hadde ks fire dager før termin, dette var muligens noe sent, men det var helg i mellom, og de oppdaget det såpass sent også. De pleier å gjøre det en ukes tid før tror jeg. Selge keisersnittet gikk kjempebra, og veldig fort!! Fra jeg ble trilla inn til han var ute tok det 4 minutter!! (og 20 å sy meg igjen). Fullt fokus! Hadde med sykepleiere, jordmødre, leger, you name it, og du er den eneste som er i fokus. Det var veldig merkelig å ikke ha følelse i halve kroppen, og det klødde litt når bedøvelsen gikk ut, men det var ikke så voldsomt smertefullt. Og så vet man jo hvorfor smertene er der, så det var ikke noe ille synes jeg. Jeg kjente ingenting. Hadde hørt folk si at det føltes som om noen "rotet rundt i en veske", eller at man kjente bevegelse der, men jeg kjente kun at de drev og vasket meg (trodde de "malte" magen min) og plutselig sa sykepleieren at nå er han snart ute. Det var helt absurd. Jeg fikk babyen opp på brystet etter 1 minutt, så ble han stelt litt, og både han og pappaen ble med meg på oppvåkning. Der var de ikke hele tiden, for gutten skrek sånn, så de flyttet til barsel før jeg kom etter. Jeg lå på oppvåkning i rundt to timer tror jeg. Slappet bare av, småduppet, ble målt blodtrykket på, sjekket, vasket og stelt litt, de fikk på meg bleie og nettingtruse (klarte jo ikke sånt selv) og trillet meg etterhvert ned. Det vondeste med hele keisersnittopplevelsen var faktisk når de satte kateter. Teite greier. Spinalbedøvelsen var litt vond, men ikke så vond som jeg forberedt på og hadde trodd. Babyen hadde forresten 10 på apgar og, eneste var at foten hans var helt skjev og forkrøplet for han hadde sittet ganske skjevt inne i magen. Men dette fikk aldri jeg se, for det gikk seg til før vi ble gjenforent på barsel. Var kun pappaen som så det. Alle seteleiebarn må på røntgen etter noen uker for å sjekke for hoftedysplasi. Vår hadde ikke det. Som sagt, blir det ks på deg ønsker jeg deg lykke til :-)
Gutt08<3spire13* Skrevet 26. mai 2013 Forfatter #14 Skrevet 26. mai 2013 Tusen takk for svar! Har lest side opp, og side ned de siste dagene om ks/setefødsel - jeg tror rett og slett ikke jeg tør å prøve setefødsel! Syns likevel det er som å velge mellom pest eller kolera, hehe.. Det er jo dessverre fort sånn at det er skrekkhistoriene man henger seg opp i, så jeg har jo sugd til meg negative sider ved keisersnitt også nå. Men likevel, det virker tryggere for babyen å komme gjennom et snitt i magen, enn å komme ut med stumpen først. Så får man evt bare trenge den hjelpen man trenger etterpå, smertene går jo over. Det var jo ganske vondt nedentil da jeg fødte vaginalt, og noe av det som virker mest skremmende ved vaginal fødsel (sete eller ei) er bruk av tang, vacum, eller å bli klippet.. Både tang og klipp er ofte nødvendig ved setefødsel! Hjalp ikke akkurat på min fødselsangst å lese det Synes det er så rart at det er så forskjellig praksis i forskjellige land, og fra sykehus til sykehus her til lands. Her jegbor hørtes det ut på jm som om setefødsel var det anbefalte. Blir spennende å se om han har snudd seg om 4 uker, nå har jeg jo nesten innstilt meg på ks allerede, hehe..
FiloSofen j00j07g10 Skrevet 26. mai 2013 #15 Skrevet 26. mai 2013 Jeg er 37uker nå og babyen turner rundt som bare det. akkurat nå tar bena spenntak i blæren mens hodet ligger mellom lungene mine. Det er hvertfall det jeg har konkludert med. I neste sekund ligger hodet godt plantet ut i venstre siden min. Her har det ært hodet langt nede men ikke festet ved hver kontroll siste mnd`ene. Så at den plutselig turner så enormt er bare snålt i mitt hode. Frem til nå har den liksom bare vippet frem og tilbake etter tyngdekraften med rumpa. Kanskje jeg plutselig har fått mer fostervann igjen? Uansett, det er fult mulig at den snur seg hos deg også enda. Særlig siden du har vært gravid før og livmoren rett og slett er større. Som jm sa etter å ha kjent og funnet den i hodeleie i uke 36 "jeg blir ikke overrasket om jeg finnet hodet et annet sted neste gang" Som alltså blir neste uke, uke 38.
Snellamedto Skrevet 27. mai 2013 #16 Skrevet 27. mai 2013 Tusen takk for svar! Har lest side opp, og side ned de siste dagene om ks/setefødsel - jeg tror rett og slett ikke jeg tør å prøve setefødsel! Syns likevel det er som å velge mellom pest eller kolera, hehe.. Det er jo dessverre fort sånn at det er skrekkhistoriene man henger seg opp i, så jeg har jo sugd til meg negative sider ved keisersnitt også nå. Men likevel, det virker tryggere for babyen å komme gjennom et snitt i magen, enn å komme ut med stumpen først. Så får man evt bare trenge den hjelpen man trenger etterpå, smertene går jo over. Det var jo ganske vondt nedentil da jeg fødte vaginalt, og noe av det som virker mest skremmende ved vaginal fødsel (sete eller ei) er bruk av tang, vacum, eller å bli klippet.. Både tang og klipp er ofte nødvendig ved setefødsel! Hjalp ikke akkurat på min fødselsangst å lese det Synes det er så rart at det er så forskjellig praksis i forskjellige land, og fra sykehus til sykehus her til lands. Her jegbor hørtes det ut på jm som om setefødsel var det anbefalte. Blir spennende å se om han har snudd seg om 4 uker, nå har jeg jo nesten innstilt meg på ks allerede, hehe.. Det er nesten bare Norge som praktiserer setefødsler lenger, nettopp fordi det er såpass risikofylt for fosteret. I en del andre land må man til og med undertegne papirer hvor man frasier sykehuset ansvaret hvis det går galt etc hvis man velger setefødsel. Det er pga det jeg nevnte, at norske leger er best i verden på setefødsler. Det er en nordmann som har utviklet det grepet de bruker for å forløse setebabyer, og de ønsker som sagt å opprettholde denne kompetansen - derav anbefalingene. Det er jo kjempeviktig det og. De vet godt i Norge og at setefødsel kan ha negative effekter for babyen, men risikoen er såpass liten, og kombinert med at det er best for mor å føde anbefaler de ofte det. Vet det er forskjell fra sykehus til sykehus, tror noen bare er mer rigide enn andre, men du har et reellt valg. På Riksen var de iallefall veldig tydelige på at jeg fikk bestemme helt selv, ikke skulle lese skrekkhistorier, men snakke med dem der om det etc.
Anette1987 Skrevet 27. mai 2013 #17 Skrevet 27. mai 2013 Huff dette er noe som skremmer meg og! Førstemann snudde seg heldigvis i uke 33 og fødsel gikk kjempe fint men hun hadde ganske stort hode 38 cm. Så eg er faktisk livredd for å føde seteleie nå med andremann hvis hode er like stort. Er så skummelt siden det er det siste som skal ut. Tenk hvis det sitter fast og resten av kroppen er ute.. Lillegutt har lagt seg i sete nå i uke 29, så vet jo at han sikkert snur seg! Men bekymringen ligger der! Og i Bergen er de jo kjempe streng med ks! En venninne som fødte i fjor fikk ikke noe valgmulighet.. Var ikke snakk om planlagt ks, selv om det til slutt ble haste ks...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå