Gå til innhold

Baby 6 måneder. Hva gjør dere hjemme?

Vi4+1!?:-)

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en liten aktiv krabat på 6 måneder og lurte litt på hva dere andre gjør i løpet av dagen for å underholde og leke med?

Jeg pleier å sette på litt barnemusikk, synge, leke sammen på matta og ha ham med meg rundt i huset mens jeg rydder.Så er det stelling, mating og turer i vogna.

Vi er på barseltreff noen dager, på besøk hos bestemor eller får besøk av andre babyer.

Men nå som han er mer våken så kjenner jeg at jeg trenger litt megtid også...

Er det veldig feil å legge ham i lekegrinda eller alene på matta mens jeg ser litt på tv eller leser litt i et blad..? Det er kanskje sunt å la ham leke alene?

Jeg får så dårlig samvittighet når han ligger å kikker på meg og lurer på hvorfor mamma sitter i sofaen og ikke leker med ham... :-S

Jeg vil jo at han skal lære å leke alene og ikke være fullstendig avhengig av meg for underholdning, men samtidig er jobben min å være sammen med ham, ikke se på tv eller sitte med pc.. eller?

Trenger meninger jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lar mi datter ligge litt alene på gulvet slik at hun lærer å leke litt alene, samt at jeg får litt "alenetid" med pc`n, et blad eller tv! Tror det er sunt for barna jeg! Selvfølgelig skal de ikke ligge alene lenge, men et 5 minutt her og der er ikke noe farlig :) Vi fortjener det! Jeg bruker tiden hun sover på å rydde og vaske slik at jeg må ha litt tid når hun er våken! :)

Men vi bruker masse tid på å trene litt å ligge på magen, rulle rundt, synger masse barnesanger(noe hun elsker), triller 1-2 turer hver dag og drar på trening 4 dager iuka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mi datter ligge litt alene på gulvet slik at hun lærer å leke litt alene, samt at jeg får litt "alenetid" med pc`n, et blad eller tv! Tror det er sunt for barna jeg! Selvfølgelig skal de ikke ligge alene lenge, men et 5 minutt her og der er ikke noe farlig :) Vi fortjener det! Jeg bruker tiden hun sover på å rydde og vaske slik at jeg må ha litt tid når hun er våken! :)

Men vi bruker masse tid på å trene litt å ligge på magen, rulle rundt, synger masse barnesanger(noe hun elsker), triller 1-2 turer hver dag og drar på trening 4 dager iuka :)

De tåler nok å ligge litt lenger enn 5 min også ;)

Her sier hun ifra når hun ikke vil sitte alene mer. Tror ikke det er bra å være oppe i trynet dems hele tiden heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tåler nok å ligge litt lenger enn 5 min også ;)

Her sier hun ifra når hun ikke vil sitte alene mer. Tror ikke det er bra å være oppe i trynet dems hele tiden heller :)

Selvfølgelig skal de ikke ligge alene lenge? 5 minutter?

Har du mange barn?

Yngste vår ligger alene og leker på matta si lenge om gangen. Halvtime og gjerne tre kvarter før han blir sliten, sutrete og ber om litt oppmerksomhet, kos, mat eller noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

babyen min på 6 mnd liker å leke alene i perioder å bli sur å irritert hvis hun ikke for styre rundt med lekene alene i perioder, hun "roper" når hun vil jeg skal være sammen med henne.. eller går vi turer , besøk, ser på når jeg lager mat,rydder, osv, kosing stelling mating osv..

babyen tar aldeles ikke skade av å ligge å leke alene. du er jo i samme rom å hun ser deg vel hele tiden regner jeg med?? slik at du kan prate til henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la han på leke matten siden han var 2 mnd, lå der en liten stund alene før jeg lekte ilag med han. Etter hvert forlenget jeg det. Nå er han 7 mnd og kan ligge på gulvet å leke alene lenge før han sier ifra nå er jeg lei av å være alene :)

For da sett litt på tv, data og strikke samt husarbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine svar:)

Han ser meg hele tiden, eller.. når jeg må ned i vaskekjelleren setter jeg ham i vippestolen.

Føler meg litt bedre når det ikke bare er meg som lar ham ligge alene. Jeg har det for meg at det er sunt at han allerede nå får være litt i fred og finne på ting selv. Når jeg legger ham i lekegrinda styrer han verre og holder på med leker og tøykluter og snakker og babler så der trives han. Men hvis jeg legger ham på gummimatta på gulvet og jeg tar fram boka så ligger han og oier og stirrer på meg og vil helst ha med ned dit.

Men da fortsetter jeg med å la ham ha stunder for seg selv =) Vil ha en unge som klarer å leke alene og ha fantasi til å finne på ting selv.(Har en ide om å ha faste tv-tider og spilltider, maks en time om dagen, men får se hvordan det blir ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min også i lekegrind og elsker seg der og :) Men kjøpte den egentlig siden vi har hund, men nå så er han jo mer i bevegelse og har han på gulvet mest. Han har jo en lekekamerat vis hunden ligger litt for nærme :P Jeg lar til og med han være på gulvet lag med hunden når jeg forlater rommet også. For hunden her har klart alt hva en unge kan gjøre. gutten min klarte å få tommelen sin under øyelokket til hunden og hunden bare satt der(!)

wow sier jeg :)

Vis ungen blir grinete så bynn å danse eller hoppe som gjør at ungen flire og glemmer at han ligger alene på gulvet. Lek tittit bak veggen, eller gi han en ny leke. Ikke ha alt av leker rundt han, for de kan bli lei av dem. Jeg har halve framme og halve i lekekassen, bytter i omgang :)

Men favoritt tingen til min er å ta en hard leke og slå den ned i gulvet :P det lager lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Lille snuppelupp er også 6 måneder. Dette er mitt 2.barn så her kan hun ikke underholdes konstant og må fint vente noen ganger ;) Derfor synes jeg IKKE det er noe feil med at de må ligge noe for seg selv til tider, om man så rydder litt eller ser en liten stund på tv. Det er vel bare litt sunt på en måte..

Det vi sånn ellers gjør når storebror er i barnehagen er barseltreff i ny og ne, er på besøk til andre med små på ca.samme alder, trille tur, leke på gulvet... ja det er vel det tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min er 6 og en halv mnd og jeg lar henne begynne morningen med aa leke alene paa leketeppet sitt foran kanin buret som hun er veldig glad i ogsaa setter jeg meg i sofaen med en kopp te og folger med og slapper av, naar hun blir lei etter ca 20 til 40 min med aa teste ut alle lekene og rulle rundt og rundt og rundt i alle retninger og da sier hun ifa om at jeg maa komme og holde henne med selskap. Ellers paa dagen er hun noen ganger fornoyd med aa leke alene og andre ganger protesterer hun om jeg ikke setter meg rett ned med henne, saa jeg folger hennes behov, men sorger for at vi begge faar litt alene tid og masse tid sammen. Hun er jo mye mere vaaken saa vi synger med kroppsbevegelse, tuller, toyser og prater, trener sammen med piltes ball, spiser, gaar pa tur til parken og legger oss der paa et teppe med leker, ser paa fuglene...Har funnet ut naa et det er best aa gaa hjemmom noen turer for aa slappe av, skifte bleie, sove paa rommet uforstyrret, spise og paa en maate vaere litt skjermet for inntrykk, for hun er ekstremt nyskjerrig ute go tar inn masse informasjon. Hun synes det er saa deilig aa komme inn paa rommet i dempet belysning og med sval luft og at vi bare legger oss sammen og slapper av og prater go tuller litt, jeg kiler henne litt og hun ler og babler ogsaa faar hun pupp ogsaa tar vi en power napp sammen. Det er saa ekstremt koselig.

Endret av BinaBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...