Jannike123 Skrevet 22. mai 2013 #1 Del Skrevet 22. mai 2013 (endret) Jeg har en gutt som er 9 og en halv mnd, og jeg føler han henger så etter iforhold til andre på hans alder. Han åler seg ikke, krabber ikke, reiser seg ikke opp, han kan sitte om han blir satt opp, det er alt, kommer seg ingen vei.. Om han blir lagt på mage/rygg så hyler han. Prøver ikke komme seg opp eller framover i det hele tatt, og vi trener hver dag, like ille hver gang. For meg gjør det igrunn ikke noe at han bare sitter der, men får fler kommentarer fra folk at "er det ikke på tide med litt mer aktivitet".. Men er det andre som har "treige" babyer? Endret 22. mai 2013 av Jannike123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisse_01 Skrevet 22. mai 2013 #2 Del Skrevet 22. mai 2013 Min på 7,5 mnd er over alt. MEN... Nevøen min kunne KUN sitte da han var 10 mnd. Han begynte aldri å krabbe, men begynte å gå da han var 14 mnd. I dag er han snart 2 år og løper rundt som alle andre på hans alder. Så ikke stress alle barn er forskjellige. Det er ikke noe galt med babyen din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottis81 Skrevet 22. mai 2013 #3 Del Skrevet 22. mai 2013 Ja, min jente er skikkelig treg. Hun ålet seg ikke eller kom seg ikke noe vei når hun var 8,5 mnd. Så da ringte jeg fysioterapeut og hørte med det. De ville gjerne at jeg skulle komme. Så de viste meg noen ting jeg kunne gjøre for å hjelpe henne litt på vei og sjekket at alt var som det skulle. Det var veldig betryggende:-) idag reiste hun seg opp i sengen for første gang og hun er 10,5 mnd nå. Åler seg og lærte i forrige uke å sette seg opp selv. Ting har gått utrolig tregt, men veldig godt å få litt hjelp og støtte fra proffe. Ta kontakt med HS så hjelper de deg videre:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Overraskelsen Skrevet 22. mai 2013 #4 Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg ville sjekket med HS/fysioterapeut for sikkerhets skyld, siden han hyler når du legger han ned. Da finner du ut om det er mer en rein skjær frustrasjon som er årsaken ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drammensjente Skrevet 22. mai 2013 #5 Del Skrevet 22. mai 2013 Ja, jeg har en "treg" baby på 9 måneder. Hvis jeg legger henne på ryggen så ligger hun bare der og leker med føttene sine. På magen kikker hun opp av og til, leker litt med det som ligger nærmest, men deiser mest ned igjen og " bare ligger der". Hun kan sitte, men jeg vet ikke om jeg tør la henne sitte noe særlig alene siden hun ikke setter seg opp selv. Hun er ikke i nærheten av å bevege seg annet enn å sprelle med armer og ben. Vi trener også hver dag. Helsesøster sier vi skal avvente eventuell utredning. Noen er bare rett og slett TREGE.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #6 Del Skrevet 22. mai 2013 Skal på 10 mnd kontroll om 2 uker, skal da ta opp med hs, gjorde det på 8 mnd kontrollen også. Var derfor jeg skulle komme tilbake om 2 mnd for å høre åssen utviklinga var, kan jo be ho om å henvise til fysio. Men jeg tror at mye av problemet ligger i at han er stor. Hvis jeg skal tippe så veier han 10 kg og er 70 cm, altså veldig god og rund! Har deres vært store? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lowe+spire Skrevet 22. mai 2013 #7 Del Skrevet 22. mai 2013 Vet du, jeg synes ikke du skal bekymre deg unødig. Klart du kan jo sjekke han hos fysio om du føler for det. Men jeg synes heller du skal nyte den tiden han faktisk er baby. Det kommer tidsnok en tid hvor han plutselig farter overalt, og faller og slår seg, peller på ting han ikke skal og du må ha øyne i nakken for å hindre de største ulykkene. Tenk hvor heldig du er nå som bare kan legge han ned på gulvet også ligger han der når du kommer tilbake. Du kan lage middag, gjøre husarbeid, gå på do, uten å bekymre deg for at han plutselig skal ha krabbet oppå noe, funnet alle ledningene under TV komoden eller stuper ned og slår hodet i gulvet. Min sønn er litt tidlig ute, og nå 8,5 mnd går han langs bordet bare ved å holde seg med en hånd. Jeg skal love deg han har falt mange ganger og slått seg gul og blå i hodet stakkar. Jeg kan ikke snu ryggen til et sekund uten at han plutselig har funnet noe å reise seg etter! Jeg synes selvfølgelig det er stas, men mest av alt stressende å måtte passe på han HELE tiden. Kan ikke gå på do uten at jeg må sette han i lekegrinden for å hindre unødig skade Det med åling/kryping og etterhvert gåing, kommer tidsnok i barnets tempo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottis81 Skrevet 22. mai 2013 #8 Del Skrevet 22. mai 2013 Min er ikke stor, så tror ikke det er noe hindring. Hun er nok bare treg! 75cm og 8,5 kg. Jeg stresset litt med at hun lå langt bak andre og alle sa at det ikke var noe å stresse med. Men det var så deilig å få det bekreftet av fysio, hjelper ikke hva alle andre sier. Så synes du skal ta kontakt hvis du stresser med det.... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 22. mai 2013 Tusen takk for koselige ord lowe+spire jeg syns det er veldig deilig!! Men klarer samtidig ikke heeelt nyte det heller, er jo alltid bekymra for at det skal være noe Lottis81: jeg kommer til å ta kontakt med fysio, trodde bare ikke de tok imot slike "problemer". Men fram til jeg får time, klarer du å forklare noen øvelser jeg kan gjøre? Eller komme med noen tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lottis81 Skrevet 22. mai 2013 #10 Del Skrevet 22. mai 2013 Ja, jeg kan prøve:-) jeg skulle legge meg ned på gulvet sammen med hun, men foran henne. Så skulle jeg ta ta fram hendene sånn at hun tok tak i mine hender og dro seg framover. Det skulle gjøre at hun skjønte at hun kunne komme seg framover. Og jeg skulle bruke ting som var virkelig interessante, mobil, fjernkontroll ol når jeg la hun på magen. Lenge lå hun bare å "fløy". Men plutselig så skjedde det noe.... ;-) disse tingene fikk jeg vite over tlf når jeg ringte de før jeg fikk time. Så de er utrolig flinke:) det er ikke noe å tenke på at det ikke er alvorlig, de tar deg veldig seriøs når du er bekymret. Klem til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 22. mai 2013 Forfatter #11 Del Skrevet 22. mai 2013 De tingene øver vi på ofte, så det hjelper desverre ikke :-/. Han er veldig avhengig av sutten, så legger den forann han, til og med da legger han bare hue ned i gulvet og griner. Nei huff, skikkelig latsabb men skal prøve litt mer på den å dra han litt framover. Det som er litt artig og rart er at han kan klare og skyve seg bakover når han blir skikkelig sinna, også har han en sånn gåstol, eneste han klarer i den, er også å gå bakover herremann hva er det med sønnen min, hehe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
.Lillemy. Skrevet 23. mai 2013 #12 Del Skrevet 23. mai 2013 Gåstol ville jeg iallefall ikke brukt, det hemmer barns utvikling, og barnet vil ikke ligge på gulvet hvis det heller får komme opp i gåstol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julie (: Skrevet 23. mai 2013 #13 Del Skrevet 23. mai 2013 Min er riktignok bare drøyt 6 måneder, men er litt småtreig. Ble henvist til fysioterapauten på helsestasjon ved 6 månederskontrollen. Det var forrige uke og vi ser allerede massiv progresjon! Anbefaler på det sterkeste å ta kontakt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøprinsen Skrevet 23. mai 2013 #14 Del Skrevet 23. mai 2013 Skal på 10 mnd kontroll om 2 uker, skal da ta opp med hs, gjorde det på 8 mnd kontrollen også. Var derfor jeg skulle komme tilbake om 2 mnd for å høre åssen utviklinga var, kan jo be ho om å henvise til fysio. Men jeg tror at mye av problemet ligger i at han er stor. Hvis jeg skal tippe så veier han 10 kg og er 70 cm, altså veldig god og rund! Har deres vært store? Jeg har en gutt som er nesten like stor som din, allerede på 4,5 mnd! 9,5 kg og 69,5 cm. Han er tidlig ute for alderen. Alle sier han er så sterk. Har tenkt at det er pga størrelsen. I mine øyne skal en baby se slik ut (siden min gjør det), og jeg syns at andre, "normale" babyer, ser ut som "per puslinger". Tenker at det er derfor de er så lite aktive vet det blir galt tenkt, men man normaliserer jo gjerne sin egen baby Det jeg lurer på, var din gutt sein også ved 3-4-5 mnd alder?? Slik at min kanskje er rask nå, men så blir sein, -pga vekta....?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini&Meg Skrevet 23. mai 2013 #15 Del Skrevet 23. mai 2013 Jeg ville oppsøkt manuellterapaut el, ettersom han viser misnøye med å ligge på magen kan det være han har låsninger i nakke/rygg/bekken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #16 Del Skrevet 23. mai 2013 Gåstol blir ikke brukt nei, kun prøvd er par ganger! Han går jo bare bakover så får liten glede av den. Han har vært stor hele veien egentlig, alltid ligge litt over kurva, jeg veit ikke helt hvilken utvikling de skal ha når de er 3-6 mnd, men han rulla ikke før han var 5 mnd, men satt av seg selv når han var 6 og en halv, vært flink til å holde hode og slikt fra fødsel av, aldri fått høre at han er sein av hs før, hatt tett oppfølging pga ekstrem kolikk (han skriker fortsatt veldig mye). Men jeg følte at hele utviklinga stoppa opp etter han begynte å sitte, ikke skjedd noe på 3 mnd nå.. Manuellterapeut har vi desverre ikke i nærområdet, det har jeg sjekket ut før, gått mye til kiropraktor og fysio de 4 først mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 23. mai 2013 Forfatter #17 Del Skrevet 23. mai 2013 (Var til kiro og fysio pga låsninger og kolikk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*oktobergutt 12* Skrevet 23. mai 2013 #18 Del Skrevet 23. mai 2013 Gåstol blir ikke brukt nei, kun prøvd er par ganger! Han går jo bare bakover så får liten glede av den. Han har vært stor hele veien egentlig, alltid ligge litt over kurva, jeg veit ikke helt hvilken utvikling de skal ha når de er 3-6 mnd, men han rulla ikke før han var 5 mnd, men satt av seg selv når han var 6 og en halv, vært flink til å holde hode og slikt fra fødsel av, aldri fått høre at han er sein av hs før, hatt tett oppfølging pga ekstrem kolikk (han skriker fortsatt veldig mye). Men jeg følte at hele utviklinga stoppa opp etter han begynte å sitte, ikke skjedd noe på 3 mnd nå.. Manuellterapeut har vi desverre ikke i nærområdet, det har jeg sjekket ut før, gått mye til kiropraktor og fysio de 4 først mnd. Min gutt begynte å rulle rett før han ble syv mnd gammel. Han sitter ikke av seg selv ennå. Han er snart 7 1/2 mnd. Men nå etter at han begynte å rulle så ruller han "overalt". Fram til da så lå han bare under babygymmen og "klagde". En annen baby jeg kjenner begynte å gå før han kunne krabbe. Jeg tror nok bare barn er veldig forskjellige, plutselig kommer det for fullt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jannike123 Skrevet 31. mai 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 31. mai 2013 Nå har det plutselig skjedd mye her! Er fortsatt litt i sjokk, hehe, her om dagen reiste han seg plutselig opp etter skohylla, og gjorde det fler ganger på rad i noen dager, og plutselig i dag så reiste han seg opp midt på gulvet fra sittende stilling, kom seg ikke helt opp men sto men hendene i gulvet og rumpa i været og ikke nok med ned, men han la seg på alle fire og krabba noen cm!!! Jeg er så stolt at dere skulle bare visst <3 endelig, flinke gutten min :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fake-blonde Skrevet 2. juni 2013 #20 Del Skrevet 2. juni 2013 Så moro, min er bare 6,5 mnd har nå bare ruller seg rundt på gulvet, håper krabbing kommer snart, min eldste jente var fort utvikling i rulle på maven og krabbingen men hu gikk ikke før hu var 14-16mnd men hu kommet kjapt med språk, snakket da hu var 11-12mnd, så håper yngste kommer fort, unge er forskjellig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå