Gå til innhold

Dere som lager grøten selv...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Morgenvelling: 2 dl vann, 1 ss havremel (meget sakte tilvenning til gluten), 1 ss hirseflak. Søter litt med bær.

Kveldsgrøt: 2 dl vann, 4 ss hirseflak. Fruktmos til søting.

Kok til du synes konsistensen passer :)

Takk :) Så det lages på samme måte som risgrøt ( bare at en bruker vann selvfølgelig).. Kjøper du melet i vanlig matvarebutikk?:)

jeg bruker det samme :) men 1,5dl vann og 3ss mel/flak, så har jeg 2 skjeer hipp pulver i.

havremel kjøpte jeg på coop. hirse på helsekost. begge deler er rikt på jern. fint å ha litt hjemmelaget fruktmos oppi. mango,banan,aprikos,eple.. :)

Morgenvelling: 2 dl vann, 1 ss havremel (meget sakte tilvenning til gluten), 1 ss hirseflak. Søter litt med bær.

Kveldsgrøt: 2 dl vann, 4 ss hirseflak. Fruktmos til søting.

Kok til du synes konsistensen passer :)

Takk :) Så det lages på samme måte som risgrøt ( bare at en bruker vann selvfølgelig).. Kjøper du melet i vanlig matvarebutikk? :)

Hmm jeg har aldri laget risgrøt, kun hjemmelaget slik som over. Kjøper det på helsekosten :) Mulig store matvarebutikker som Meny har det, er ikke sikker :)

Annonse

Jeg lager grøt av en halv avokado og en kokt eggeplomme, som jeg blander sammen med litt olje. Storsuksess her :)

Det skal jeg prøve i morgen! Tuppa mi er lei av grøten, og hun får tenner og vil ikke ha noenting stakkar :( Varmer du det da? Høres kjempeekkelt ut egentlig haha :D:P

Jeg lager grøt av en halv avokado og en kokt eggeplomme, som jeg blander sammen med litt olje. Storsuksess her :)

Det skal jeg prøve i morgen! Tuppa mi er lei av grøten, og hun får tenner og vil ikke ha noenting stakkar :( Varmer du det da? Høres kjempeekkelt ut egentlig haha :D:P

Haha ja det er fascinerende hva barna liker! Hun synes det er kjempegodt, og sluker det. Kan helle bittelitt varmt vann i grøten for å gjøre den litt "mykere", men det er valgfritt. Varmer mosen i mikroen til slutt, for å få den god-lunken.

En annen grøt som er en suksess her hjemme, er rett og slett å piske et egg, med litt fløte oppi (evnt. vann), og litt pepper. Stek på svak varme mens du rører hele tiden, så grøten ikke får den klassiske eggekonsistensen. Det kan bli vanskeligere å spise for den lille, hvis den ikke er fløyelsmyk. Til slutt heller du over olivenolje (valgfritt), som gir en ekstra god smak på grøten. Og det hele stekes i godt smør, naturligvis. Kjempegodt, sunt og suksess :)

En rett vi bruker her hjemme i stedet for den klassiske grøten, men som gir like mye jern, er levergryte. Da Koker vi svine- eller okselever, blander med tomatpuré og smør - kanskje litt hvitløk også. Til slutt moses det hele. Denne retten har vi hatt størst suksess med. Åå, så sunt det er også ;) Men da kommer vi strengt tatt litt på sidelinjen av grøt.

En rett vi bruker her hjemme i stedet for den klassiske grøten, men som gir like mye jern, er levergryte. Da Koker vi svine- eller okselever, blander med tomatpuré og smør - kanskje litt hvitløk også. Til slutt moses det hele. Denne retten har vi hatt størst suksess med. Åå, så sunt det er også ;) Men da kommer vi strengt tatt litt på sidelinjen av grøt.

Hjelp, jeg vet ikke om jeg klarer å drive med lever, gitt. Prøvde avokado og egg idag, hadde i litt morsmelk. Hun synes det var kjempegodt, men jeg lurer på om hun reagerte på egget :( Ble så rar i formen etter noen timer, gråt og sov om hverandre og helt slapp. Men jeg skal la henne prøve igjen om noen måneder, for det var virkelig suksess på smak!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...