wilmus Skrevet 21. mai 2013 #1 Del Skrevet 21. mai 2013 Mini har i lang tid vært kjempeglad i mat. Spiste alt vi ga henne. Men nå etter hun runda 1.5 år har hun blitt en skikkelig særing på middagsfronten! Hun vil IKKE ha noen grønnsaker, ikke ren fisk eller rent kjøtt. Bare pølser, pasta, pannekaker og tomatsuppe er godkjent nå om dagen.. Er det normalt at hun plutselig går fra altetende til dritsær? Retter som hun gafla i seg med to hender i for et par mnd siden skyver hun nå bare fra seg og sier æsj til .. Er det at hun faktisk ikke liker, eller er det bare viljen det står på? Hun har blitt ganske stri sånn ellers også i det siste, og ingenting skal skje uten protest. Hva er riktig å gjøre med dette? Syns jo egentlig ikke hun skal få tilbud om noe annet, men om hun er skikkelig sulten og faktisk ikke liker maten..? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144049917-plutselig-s%C3%A5-himmla-kresen-p%C3%A5-middag-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Underveis --> Skrevet 22. mai 2013 #2 Del Skrevet 22. mai 2013 Jeg tror det er en kombinasjon. De kan nok endre smakspreferanser, men jeg tror nok også at det dreier seg om de finner ut at det er mulig å få noe som er bedre, OG at det er mulig å påvirke sine omgivelser (les: manipulere). Jeg ville ikke gitt etter, da ender du opp med et barn som krever egen middag, og kun de tingene du nevner. La henne bli med å lage mat, og lag mat fra bunnen. Vi har riktignok barn som er glad i de fleste typer mat, men vi ser at de spiser langt mer krydret/smaksrik mat enn mange andre. Rett og slett fordi det er det de har fått hjemme. Minsten her på 15 mnd får alt på tallerkenen og plukker det han vil ha. VI mater han ofte om det er gryteretter og slikt, men vi tillater en del gris for å ha en positiv opplevelse rundt måltidet. Han er ganske bestemt på at han skal spise selv ;-) Er hun virkelig skikkelig sulten, og VET at dette er det hun får tilbudt, så spiser hun i alle fall deler av det som hun får servert. Dersom hun tror (gjerne i en overgangsperiode) at hun kan bli servert noe annet, så blir det nok noe kriging og sulten unge, men jeg tror man vinner i lengden! Hun vil jo uansett få tilbudt kveldsmat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144049917-plutselig-s%C3%A5-himmla-kresen-p%C3%A5-middag-da/#findComment-145367449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
katrine5 Skrevet 6. juni 2013 #3 Del Skrevet 6. juni 2013 Min gutt på 18 mnd sluttet å spise middag rundt ett års alderen. Jeg aner ikke hvorfor, men så lenge han spiser noe (havregrøt isted. for middag) så tenker jeg at det på ett eller annet tidspunkt vil gå over... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144049917-plutselig-s%C3%A5-himmla-kresen-p%C3%A5-middag-da/#findComment-145414081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå