Gå til innhold

Dette med sorteringssamfunn

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørketreet
Skrevet

De som er i mot tidlig UL i uke 12 for gravide, sier gjerne at dette er pga faren for et ''sorteringssamfunn''.

Men så hører jeg noen si slike ting (i den sammenhengen ''sorteringssamfunn'') som at kvinner i fremtiden da begynner å velge bort ungen sin for alt mulig som f.eks at det er feil kjønn osv.

Hææ? Hvem i alle dager ville ''sortert bort'' ungene sine pga det? hva tror folk om oss, at vi kvinner er fæle monstre som tar abort i hytt og pine uten at det enser oss?

Når man ser ungen sin der på skjermen, og du får beskjed om at det er friskt, så er jo det alt man ønsker seg!!

Dette sorteringssamfunnet som folk frykter kommer jo inn under gen-forskning, hvor man liksom lager babyen sin som om man skulle spille Sims og skape en baby. Skulle tidlig UL føre til det? Nesj! Velge abort pga feil øyenfarge og slikt har jo INGENTING med tidlig UL å gjøre!

Mange tar abort når de finner ut at det er sykt på en eller annen måte, noen velger å beholde. De som ikke ønsker å bære frem et barn med en ''feil'' drar på tidlig UL uansett, for å finne ut av det. Valgene er jo allerede tilstede, likevel er det mange som velger å beholde!

Hvis det er fullt forståelig at en ung jente tar abort pga alle mulige forskjellige grunner, som mange ville si seg enig i var et riktig valg (ikke hvis man er motstander av abort selvfølgelig) er det da ikke like forståelig at man tar abort pga barnet ikke er levedyktig osv?

Strengt tatt, en abort tatt på grunnlag av at ''det passet ikke nå'' er ikke mer moralsk enn ''dette barnet har lav sannsynlighet for å være levedyktig''?

Jeg prøver ikke å lage en debatt om hvorvidt abort er ok/ikke ok, men det jeg skulle få frem var dette med at tidlig UL = sorteringssamfunn, er det pga f.eks fostre med Downs blir valgt bort eller frykter folk faktisk at kvinner skal ta abort for babyen ikke virket ''perfekt'' nok på andre måter?

jeg merker bare jeg ble provosert når jeg hørte det på radioen!! ''snart velger vi bort fostre av feil kjønn'' blabla, hvor får de slike tanker fra!!!!!!! Det har ingenting med tidlig Ul å gjøre. De sitter ikke å lager superbabyer i Danmark....

Vi er ikke monstre, vi ønsker oss ikke barn med superkrefter eller en garanti for at den blir den vakreste i klassen, herregud!!

Litt irritert merker jeg :mellow:

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Skrevet

I prinsippet er jeg enig med deg, men tallenes tale er klar.

Veldig mange av mødrene fra land som har andre kulturer enn den norske velger vekk jentebarn da guttebarn for dem er mer verdifulle.

Personlig er jeg imot abort, men hva andre kvinner gjør er deres sak og ikke min. Jeg kan kun leve mitt liv og ikke andres.

Skrevet

Har selv måtte ta det vonde og smertefulle valget om å avslutte svangerskapet:( lille Rose ville aldri kunne leve, og min verden falt i grus:( folk som uttaler seg i media har i liten eller ingen grad vært i min situasjon, og aner ikke hva de prater om... Dersom forskningen stemmer så er det grusomt:(

Skrevet

Sorteringssamfunn handler nok mest om å velge bort barn med 'feil og mangler' enn feil utseendet. Og uansett hvordan man snur og vender på det,er dette en skremmende utvikling. Vi trenger disse barna her i verden! Har selv en datter med et alvorlig syndrom,og er nå gravid på nytt. Vi kommer til å dra til fosterdiagnotistikk,ikke for å fjerne det,men for å vite hva vi har å forholde oss til. Sånn sett er det bra med teknologien i dagens verden! Uansett,vi mener at alle barn har rett til å leve. Det krever mye,så har sånn sett forståelse for tankegangen til de som føler at de ikke takler dette. Det er uansett en privat sak, som hver og en må finne ut av selv! Men tanken på en verden uten disse sjeldne diamantene er bare trist,de tilfører så uendelig mye mer enn man tror!! Til syvende og sist er det allikevel viktig at vi respekterer hverandre og det faktum at vi tar ulike valg!

Skrevet

Skjønner ikke at du blir så provosert av dette! Tallenes tale er klar fra Danmark: Etter at det ble innført tidlig UL for alle, har det nesten ikke blitt født barn med Downs... DET er det man snakker om når man mener at tidlig UL kan føre til et sorteringssamfunn, ikke først og fremst at man velger bort barn med feil kjønn etc.!  

- Men når det først er sagt, man trenger jo ikke gå lenger enn til enkelte innspill her på BIM for å skjønne at det faktisk finnes jenter/kvinner som er så overfladiske at de ville ha valgt bort et barn med "feil" kjønn... Jeg sier ikke at det gjelder majoriteten, men de er der. 

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg synes det er litt rart at man tilbyr tidlig ultralyd til enkelte, feks de over 38 år, og da er det greit med "sortering", men ikke ellers. Hvorfor er det greit å velge bort et foster med sykdom når du er over 38 år, men ikke når du er 25?

Når det er sagt, syns jeg dette er et utrolig vanskelig spørsmål. Jeg synes det blir litt rart å sitte på sidelinjen med to friske barn og kreve at andre skal ha kapasitet til å ta imot et veldig sykt barn. Det kan være veldig mange grunner til at det er vanskelig for enkelte. For eksempel kan jeg tenke meg det ville vært en vanskelig avveining for meg hvis det skulle bli aktuelt med en nr 3 og jeg fikk en tidlig ultralyd som ikke var positiv, jeg ville tenkt på de to jeg har og hvor myyyyye mindre ressurser jeg ville hatt til dem hvis jeg skulle fått et veldig sykt barn. Jeg tror jeg ville beholdt likevel, men jeg vet ikke, og jeg har absolutt respekt for de som av ulike grunner velger annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...