Gå til innhold

Hvorfor tidlig Ul?

Anbefalte innlegg

Ser veldig mange har tidlige ul (før uke 12 tenker jeg mest på). Hvorfor velger dere det? Ingen kritikk altså, jeg er bare nysgjerrig. Jeg skjønner selvsagt at det er for å forsikre seg om at alt er bra, men er det noen grunn til at dere tror det er noe gærnt? Jeg prøver å tenke at jeg vil vente til ca uke 12/13, men blir nesten litt stressa når "alle andre" tar så tidlig? Er det veldig vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144049807-hvorfor-tidlig-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har også lurt på det.. :P Selv om de går på tidlig UL før uke 12, så er det jo likevel risiko for SA.. Så det er jo en falsk trygghet? som kanskje gjør det enda verre om du da er så uheldig å mister... tenker jeg da... Klør meg litt i hodet over alle som skal på UL så tidlig.. Selv om de er i en risikogruppe og kanskje har mistet flere ganger før, så hjelper det jo ikke å få se den lille.. Den kan jo være sprell levende i ett øyeblikk, og rett etterpå kan den slippe taket... Eneste forklaringen jeg kan komme på er at de søker en eller annen form for trygghet? Dette er vel ikke mitt felt å svare på, eller kverulere på, så vi får vel smøre oss med tolmodighet til en som "driver" med dette kan svare :P

For øvrig så har jeg bestilt tidlig UL i uke 13.. :) Mest for å finne utav kjønn da jeg er så utolmodig, men også for å se til at alt står bra til med mageboeren :wub:

Tidlig ultralyd pga svangerskap utenfor livmoren og 2 MA(der fosteret dør og ikke kommer ut som en SA)

Har også 4 SA bak meg, men det har skjedd før jeg har rukket tidlig ultralyd.

Så for å slippe uvissheten om ny exu(svangerskap utenfor) eller MA så får jeg tidlig ultralyd.

Med min første MA gikk jeg helt til ordinær ultralyd med et foster som hadde død i uke 9, det er litt kjipt...så godt for meg å slippe å bekymre meg selv om ikke jeg jubler eller håper for mye enda, er 8 uker i dag og hadde første ultralyd i dag...

Har også lurt på det.. :P Selv om de går på tidlig UL før uke 12, så er det jo likevel risiko for SA.. Så det er jo en falsk trygghet? som kanskje gjør det enda verre om du da er så uheldig å mister... tenker jeg da... Klør meg litt i hodet over alle som skal på UL så tidlig.. Selv om de er i en risikogruppe og kanskje har mistet flere ganger før, så hjelper det jo ikke å få se den lille.. Den kan jo være sprell levende i ett øyeblikk, og rett etterpå kan den slippe taket... Eneste forklaringen jeg kan komme på er at de søker en eller annen form for trygghet? Dette er vel ikke mitt felt å svare på, eller kverulere på, så vi får vel smøre oss med tolmodighet til en som "driver" med dette kan svare :P

For øvrig så har jeg bestilt tidlig UL i uke 13.. :) Mest for å finne utav kjønn da jeg er så utolmodig, men også for å se til at alt står bra til med mageboeren :wub:

Kan man se kjønn allerede i uke 13?

Annonse

Ja det var i grunn det jeg lurte på, om alle hadde opplevd ting som gjorde at de trengte det, eller om det var blitt "vanlig" å ta veldig tidlig hvis en i utg.pkt har normalt og event hat normalt svangerskap de før. Men gleder meg veldig til å se jeg også:)

Gjest flykræsj

Jeg ønsker å ta tidlig UL av to grunner. Den første er som mange nevner at jeg vil forsikre meg om at det er liv der. Jeg ønsker også å få vite tidlig om det er store strukturelle avvik som enten er uforenelig med liv eller som jeg vil trenge tid å forberede meg på og evt ta stilling til. Synes sant og si dette er viktig for meg å vite før jeg har gått gjennom nesten halve svangerskapet. Vet det er liten sjanse for at det er noe veldig galt, men jeg ønsker som sagt å få vite mest mulig så tidlig som mulig. Fosterets kjønn, bilder til å ha i album eller at det er gøy å se knerten er ikke min grunn til å be om en medisinsk undersøkelse.

Jeg har Mista fem ganger, og måtte ta senabort pga store fosterskader som ble oppdaga på ordinær ul. Jeg har hatt to maer som har blitt oppdaga i uke ni og 11. Den første var i uke 11, fosteret hadde død i uke seks uten at jeg merka noe:( et sjokk... Hadde symptomer ei uke etter utskrapning. Den andre i uke ni, sett hjerteaktivitet to ganger. Sjokket jeg fikk første gang er grunn nok form meg til å ta tidlig ul. Med lille rose så alt bra ut frem t ordinær ul:( tror det er lurt å ikke kritisere oss som har Mista mange ganger, dersom du ikke har opplevd det selv... Det er jævlig å ønske seg barn, bli gravid og miste gang på gang:( har vært gravid seks ganger siste to år... Alle må velge selv om tidlig ul er svaret for dem. Har ei venninne hvis søster kom på ordinær ul og fikk vite at fosteret hadde vært dødt siden uke seks. Det er sjokk det...

Jeg sliter med angst i svangerskapet, og synes det er helt grusomt å være gravid. Har allerede hatt en ultralyd i uke 6, og skal ha den neste i uke 10. Skjønner at det ikke finnes noen garantier, men får tidlig UL for å roe meg ned slik at jeg skal komme meg igjennom de neste ni måndene uten å bli innlagt på psykiatrisk avdeling.

Så som andre her er jeg enig i at de som får tidlig UL som regel har reelle grunner.

Annonse

Jeg har vært på to ultralydundersøkelser allerede, den første var i 7.uke og den andre nå på mandag i 13.uke. Ifølge gynekologen min er det dette som er internasjonalt anbefalt - under den første ultralyden sjekket de at størrelse på embryoet så ut til å stemme med når jeg hadde siste menstruasjon, at det var godt festet og antall embryoer (heldigvis var det bare ett ;) ). I 13.uke sjekket de at utviklingen går som den skal og målte nakkefold som grunnlag for evt. videre undersøkelser for Down's syndrom og andre ting. Neste ultralyd blir vel omtrent i uke 18.

Jeg er i privat helsesystem i utlandet, så ting fungerer selvfølgelig annerledes enn i Norge, men jeg tror det hadde blitt veldig lenge å vente til 18.uke med å få vite at ting stod bra til (og nå har jeg lest her inne om leger som ikke engang vil lete etter hjertelyd før lenge etter ordinær ultralyd, og det er jeg glad jeg slipper å slåss om her). Fastlegen min i Norge har forresten eget ultralydapparat på kontoret som han ikke er noe tilbakeholden med å bruke (måtte innom ham da jeg var på ferie under forrige graviditet), så jeg er trygg på at jeg uansett hadde fått tidlig ultralyd av ham om jeg hadde måttet forholde meg til det norske helsesystemet.

Etter mange tunge måneder med negative graviditetstester ble jeg endelig gravid. Vi jublet og gråt og var SÅ lykkelige. Vi har det godt økonomisk så i uke 7 ønsket jeg å høre hjertelyd og se ett lite frø på privat UL. Dessverre fant vi ikke noe annet enn en tom fostersekk. Det så heller ikke ut som om kroppen min oppfattet dette og hvis jeg ikke hadde gått til privat UL hadde det garantert gått lang tid før kroppen hadde støtt ut det lille som var der. Nå har jeg endelig blitt gravid igjen. Er kun i uke 4, men er ikke i tvil om at jeg skal ta privat UL i uke 7 og i uke 12. Jeg vet det ikke er en garanti for at ting går bra, men jeg mener det er bedre å oppdage at det er noe feil tidlig enn sent. Dessutten kan det være godt for meg å roe ned litt for akkurat nå er jeg veldig negativ og overbevist om at det vil ende i kjellern denne gangen også.

Kan man se kjønn allerede i uke 13?

Ja man kan det :)

Jeg var på tidlig ul sist gang, da fikk jeg høre at om en har sett hjertet slår og ebryoet er i rett str. Ect. Så er sannsynligheten for at det går bra 90% tror. Det va pga. At ofte er det hjertet som ikke begynner å slå som er roten til de fleste maer.. jeg skal til ul nå mandag, er da 7+2 og tenker det er helt perfekt! Har også litt panikk for det ikke skal gå bra.

(5 år uten noen prevensjon har gitt meg 2 frø... har en datter på 2.. ) så litt trygghet for min del...

Ul kan være falsk trygghet uansett når man tar det!! Ul beviser bare at alt er normalt der og da... Jeg kjenner to stk som har mistet barnet sitt i uke 37 så hvis man tenker sånn så har man ingen garantier før ungen er ute, ikke da heller har man noen garantier ! Jeg tok ul nå i uke 8 for å se at alt frem til nå var normalt, sist stoppet det i uke 5 , men jeg begynte ikke å blø før i uke 9. I ettertid er det ikke gøy å tenke på at man har trodd man var gravid i flere uker.....dessuten er det større sjans for at det går bra dersom alle målene på en tidlig ul stemmer overens med forventede mål i forhold til siste mens.. De måler jo crl, fostersekk og plommesekk og regner ut om alt står i forhold til hverandre ... De ser også hvor i livmoren fosteret har festet seg. Alle disse faktorene påvirker sannsynligheten for at det svangerskap skal utvikle seg normalt videre så om ikke det kan gi en fullstendig trygghet så gjør det hvertfall meg mye tryggere

Nei absolutt ikke meningen å kritisere Selma07 og Engel! Aldeles ikke:( det var dumt du trodde..:( for jeg kan virkelig virkelig ikke klare å sette meg inn i hvordan det er å miste:( og jeg har full forståelse for at folk gjør det når det er ting som har skjedd før og lignende. Var mest om det var sånn at alle som gjør det har grunner, eller om det var blitt "vanlig" å gjøre det selv om det ikke er grunner for å tro det var noe galt. Jeg håper jeg klarer å vente til uke 12/13, men så leser jeg om så mange som går før så da ble jeg nesten litt sånn jeg følte jeg burde. Men igjen, absolutt ikke ment som kritikk, det var aldri aldri meningen:(

Gjest flykræsj

Strengt tatt så kan vel UL i uke 12/13 også regnes som tidlig UL? Den er jo før den ordinære rundt uke 18. Jeg tenker i hvert fall at jeg drar på tidlig UL når jeg skal det rundt uke 12. Jeg gjør det da også på eget initiativ og kun fordi jeg ba om det selv. Synes UL rundt uke 12 burde tilbys alle kvinner. Som MillaLilla skriver, er dette anbefaling i mange andre land. Det har jo vært diskutert politisk hvorvidt dette burde være et offentlig tilbud. Det irriterer meg ganske kraftig at slike debatter alltid blir vridd over i "Downs-sorteringsamfunns-debatten. Det er mange grunner til at tidlig UL er lurt, og da er det ikke først og fremst Downsbarn jeg tenker på.

Jeg syns også 18 er sent :( sist fikk jeg ikke min ordinære før i uke 20 fordi det var så stor pågang og ferier osv.. Så var veldig glad for at jeg hadde sett en gang før. Jeg er veldig enig i det du sier med at det alltid blir dratt over på "sorteringsdebatten"..

Jeg får tidlig UL pga to graviditeter utenfor livmor (venstre eggleder som ble fjernet)

Jeg synes det er helt ok med tidlig ul for å sjekke at alt er som det skal.

Vis jeg ikke hadde fått det andre gangen så hadde det kunne tatt litt lenger tid å finne ut av Exu enn med tidlig ul..

så denne gangen ble jeg gravid fire mnd etter operasjon å nå venter jeg på tidlig UL :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...