Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #1 Skrevet 21. mai 2013 Vi har en datter på straks 10 år som går i fjerde klasse. Helt objektivt sett er hun veldig spesiell, og helt annerledes enn de andre jentene i klassen. Dette ser vi tydelig, og lærerne ser og sier det også. Hun er skoleflink, sulten på kunnskap men sliter veldig med konsentrasjonen. Hun kan omtrent sitte opp ned på en stol i timen, hun blir åpenlyst sint og kjefter i klassen om hun føler seg plaget... Hun har ingen venninner. Da mener jeg ingen. Jentene i klassen har helt andre interesser enn henne og er mer "voksen", og hvis de snakker til henne er med nesten på en "lillesøstermåte". Hun går på en baseskole med mange elever på trinnet, tilrettelegging og oppfordring til "jentelek" viser seg å være vanskelig å få til. På spørsmål om hvilken av jentene hun ville sittet sammen med hvis hun måtte ha valgt, svarer hun at hun heller vil sitte alene. Hun mangler sosiale antenner, vet ikke hva man bør si eller ikke si, og hun blir gjort narr av. Hun leker nesten utelukkende kun med gutter som er fra ett til tre år yngre enn henne, noe som naturlig nok hindrer henne i å utvikle seg på sitt eget nivå. Jeg har prøvd å forklare viktigheten av venninner, spesielt når hun nærmer seg ungdomsskolealder, men det er vanskelig for henne å forstå, og å skjønne konsekvensene av å starte ungdomsskole uten venninner. (Vet det er noen år til men tiden går fort.) Hvis hun og lillebroren går ut i gaten for å leke, finner han seg en haug med lekekamerater, men hun ringer ikke på til en eneste venninne, men henger seg heller på broren, og overtar styringen i hans lek med kamerater. Hjemme sitter hun stort sett på rommet og lager ting. Hun er kreativ og trenger å få utfolde seg der. Hun er mye sint og frustrert. Hun ser selv at hun er annerledes og kommenterer det selv, f.eks. "jeg liker ikke sånne jentegreier som de andre..." Det var litt info, vanskelig å vite hvor mye som trengs så hvis noen lurer på noe er det bare å spørre. Etter å ha lest litt om Steinerskolen føler jeg at hun kunne ha passet inn på en sånn type skole, men hun er jo allerede blitt stor og på vei i femte klasse. Er det fryktelig dumt å bytte skole da? Håper på erfaringer, tanker og meninger. Anonym poster: ac0d9c8d7a2798d2c88b28d6b0f1cf45
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #2 Skrevet 21. mai 2013 Har hun Asbergers syndrom? Anonym poster: 98473de59a157219bb20a60130f73f19
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #3 Skrevet 21. mai 2013 Har hun Asbergers syndrom? Anonym poster: 98473de59a157219bb20a60130f73f19 Hun er ikke utredet for noe, men jeg har tenkt tanken på flere diagnoser ja.. Blant annet ADHD fordi hun ikke klarer å ha et eneste ledd i kroppen i ro når hun er i våken tilstand. hi Anonym poster: ac0d9c8d7a2798d2c88b28d6b0f1cf45
*Miss Flua* Skrevet 21. mai 2013 #4 Skrevet 21. mai 2013 Nå snakker jeg bare ut ifra egne erfaringer her.. men jeg begynte på Steinerskolen da jeg begynte i 5.klasse. Jeg ble kjempe godt tatt imot, og for meg ble det en helomvending i livet mitt. Det var det sosiale som var problemet mitt på forrige skolen, men her ble det altså ikke noe problem lenger du kan jo eventuelt be om en samtale og snakke med de først?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #5 Skrevet 21. mai 2013 Nå snakker jeg bare ut ifra egne erfaringer her.. men jeg begynte på Steinerskolen da jeg begynte i 5.klasse. Jeg ble kjempe godt tatt imot, og for meg ble det en helomvending i livet mitt. Det var det sosiale som var problemet mitt på forrige skolen, men her ble det altså ikke noe problem lenger du kan jo eventuelt be om en samtale og snakke med de først? Tusen takk for svar! Det er jo det sosiale som er mye av problemet her også, i tillegg til konsentrasjonen. Hun er sjeldent glad lenger, og det er så vondt å se. hi Anonym poster: ac0d9c8d7a2798d2c88b28d6b0f1cf45
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #6 Skrevet 21. mai 2013 Flere med råd og erfaringer? hi Anonym poster: ac0d9c8d7a2798d2c88b28d6b0f1cf45
Caprica Skrevet 21. mai 2013 #7 Skrevet 21. mai 2013 Ingen erfaring.. Men jeg tenker at siden hun ikke har noen venner og ikke ser ut til å trives, er det kanskje ikke noe å tape? Uansett bedre å gjøre det nå enn å vente for lenge.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #8 Skrevet 21. mai 2013 Jeg begynte i fjerde. Var veldig lik slik du beskriver dib datter, og mye de samme forholdene. Jeg fikk et helt nytt liv, fikk lov til å være meg selv, stortrivdes og ble værende ut videregående. Nå er jeg straks ferdig med master på universitetet, og har ikke hatt noen problemer med overgangen til høyere utdanning (som er et argument mange uten førstehåndserfaring trekker frem mot Steinerskolen) For meg var det helt fantastisk, nærmest avgjørende, å få komme på Steinerskolen, og jeg savner fortsatt skolen og lærerne i en alder av 25 år, åtte år etter at jeg gikk ut av VGs Anonym poster: c874c6e9e76e9c502d02501bd90a736c
thricane Skrevet 21. mai 2013 #9 Skrevet 21. mai 2013 Snakk med skolen og prøv dere på en besøksdag. Og la henne få si hva hun synes selv om skolen. Kanskje dere blir noe klokere? Om fortell gjerne hva dere synes og hvordan det har gått. Vurderer selv prøve på Steinerskolen i forbindelse med nedlegging av nærskolen her. Men det innebærer å leie ut huset og å kjøpe/leie i ett annet område.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #10 Skrevet 21. mai 2013 Jeg gikk over i fjerde. Elsket steinerskolen fra dag 1. Lærte å lære. Tar doktorgrad idag, og er takknemlig for tilnærmingen til kunnskap jeg fikk derfra. Kontakt dem og spør om det er en mulighet for datteren din. Hvor bor dere? Jeg har kjennskap til skolene i Bærum og Oslo, ville kanskje gått for Hovseter fordi den er størst og har bredest erfaringer når det gjelder integrering av ulike typer. Lykke til! Håper datteren din blir sett og får blomstre! Anonym poster: 378c82e25d0a1343225250c5689c11d6
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #11 Skrevet 21. mai 2013 Tusen takk for gode svar! Til deg som mener hun ikke har noe å tape på det - sånn har jeg ikke tenkt på det, det var et godt poeng. Hun leker ikke med noen jenter i gaten og heller ikke på skolen, så det spiller gjerne ikke noen rolle. Og til dere med egne erfaringer, så utrolig godt å lese. Besøksdag høres fornuftig ut, kan jeg bare ringe og høre med dem? hi Anonym poster: ac0d9c8d7a2798d2c88b28d6b0f1cf45
Pinnus Skrevet 21. mai 2013 #12 Skrevet 21. mai 2013 Montessori kan muligens også være noe for dere? Vi har slått fra oss Steinerskolen selv, men tror absolutt at det kan være riktig for noen. Ville pratet med skolen, fortalt om datteren din og hørt hva de tenker. Dersom hun ikke har noe sosialt miljø i klassen uansett vil det kanskje være lite å tape på det?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2013 #13 Skrevet 21. mai 2013 Jeg gikk over i fjerde. Elsket steinerskolen fra dag 1. Lærte å lære. Tar doktorgrad idag, og er takknemlig for tilnærmingen til kunnskap jeg fikk derfra. Kontakt dem og spør om det er en mulighet for datteren din. Hvor bor dere? Jeg har kjennskap til skolene i Bærum og Oslo, ville kanskje gått for Hovseter fordi den er størst og har bredest erfaringer når det gjelder integrering av ulike typer. Lykke til! Håper datteren din blir sett og får blomstre! Anonym poster: 378c82e25d0a1343225250c5689c11d6 Tusen takk for fint svar, så godt å høre at det var bra for deg Vi bor på Vestlandet men takk likevel hi Anonym poster: ac0d9c8d7a2798d2c88b28d6b0f1cf45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå