Gå til innhold

Setter du ms i samme kategori sykdom som me og finromyalgi?

Anbefalte innlegg

Jeg har ms, en kronisk betennelse i sentealnervesystenet som forårsaker arr i hjernen og ryggmargen, som vises på mr og ved obduksjon. Denne betennelsen og arrene gir varig funksjonsnedsettelse av ulik art og grad.

Me er en psykisk sykdom.

Fibromyalgi er en symptom diagnose, som ikke kan verifiseres ved objektive funn. Det er uklart om det er en fysiologisk eller en psykisk eller fysiologisk sykdom.

Har ved gjentatte anledninger sett disse sykdommene nevnt i samme ordelag både her og andre steder.

Ms blir regnet som alvorlig sykdom, det har jeg ikke hørt de andre beskrevet som. Jeg føler min sykdom blir sett på som mindre alvorlig om den blir likestillt med de andre nevnte diagnosene.

Anonym poster: 073baef232ce3af50d39a50ade8dd107

Fortsetter under...

Nei, jeg ser ikke på MS som en sykdom i samme kategori som ME og fibromyalgi.

MS er en svært alvorlig diagnose (som du selv vet) med alt det innebærer.

Men jeg tror mange blander MS og ME fordi forkortelsene er så like.

Men det å være syk er en subjektiv opplevelse og pasienter med ME og Fibromyalgi kan slite like mye på lik linje som en pasient med MS. Og da er det heller ikke godt å få en diagnose folk ikke tar på alvor.

Visste ikke at det var en konkurranse om å ha den verste sykdommen. For en som har vært sengeliggende i et par år med me føles det nok alvorlig nok.

Likevel skjønner jeg litt hva du mener, MS er en mer stueren diagnose fordi den kan bevises, mens ME og fibromyalgi bare kan sannsynliggjøres. Man kan fake de to siste, men ikke den første. Det gjør ikke livet lettere for de med ME og fibromyalgi som faktisk ikke lyver det på seg.

Jeg tenker egentlig på MS mer som et handicap ala parkinson, enn som en sykdom som me og fibro.

Anonym poster: f3e33597b2cc53b3aa586f7603e382f4

Annonse

Jeg likestiller ikke MS med ME og Fibromyalgi. ME og Fibromyalgi har symptomer som ikke kan "bevises", og som ofte kan være diffuse. Jeg setter heller MS i samme bås som leddgikt, beckhterew osv, der forandringer i kroppen kan bevises gjennom MR, røntgen, blodprøver osv.

Likevel har jeg ingen problemer med å skjønne at folk med ME og Fibromyalgi virkelig er syke. ME pasienter har også fysiske smerter, så at det er en psykisk sykdom hadde jeg nok ikke definert det som. ME pasienter kan bli friske, men det kan ikke personer med MS og revmatiske sykdommer. Sykdommene vil alltid være der, men symptomene kan holdes i sjakk, eller bremses ned på ulike måter.

Både MS og Leddgikt/bekhterew er beskrevet som alvorlige sykdommer som kan forringe livskvaliteten betydelig for dem som blir rammet. Spesielt på revmatismefeltet har det kommet masse nye medisiner de siste årene, som viser seg å redusere symptomene og opprinnelsen til sykdommen, så i den kategorien vil nok mange som får diagnosen i dag ikke bli så hardt rammet som dem som fikk diagnosen for 15-20 år siden. Hvordan det ligger an med forskning og nye medisiner i forhold til MS har jeg ikke særlig kunnskaper om.

Anonym poster: 5bba434c227943119666e28886f1d10a

MS er noe helt annet. At folk med ME og fibriomyalgi sliter like mye er tull!!

Anonym poster: b46f9e23d36865e69eab33fbbeca16a3

Det er absolutt ikke tull! Nå må du gi deg. Men at den alvorligste formen av MS er alvorligere enn den alvorligste formen av ME og fibriomyalgi er kanskje riktig...

MS er noe helt annet. At folk med ME og fibriomyalgi sliter like mye er tull!!

Anonym poster: b46f9e23d36865e69eab33fbbeca16a3

Jeg syns ikke det er rettferdig å si at ME og fibro pasienters lidelser er tull. Alt er subjektivt og selvom for en prosentandel av disse pasienten kanskje heller skulle fått mer hjelp med psyken, så betyr ikke det at endel lider ganske mye. Og man skal ha respekt for det. Uansett sykdom, så er det forferdelig å ikke kunne leve normalt uten smerter og ubehag.

Sykdom er ikke en konkurranse i hvem som har det værst.

Jeg sidestiller de overhodet ikke, men det er viktig å huske på at alle disse sykdommene kommer i ulike grader.

Ikke alle MS-pasienter er veldig hardt rammet heller, og mange kan leve et fullverdig liv i mange, mange år med MS-diagnose. Samtidig kan noen ME-pasienter være fullstendig på felgen i årevis, så å bagatellisere ME er slett ikke riktig å gjøre.

Jeg ser egentlig ikke poenget i å sammenligne dem heller. Hvis du opplever at folk fnyser av diagnosen din, HI, så tror jeg nok det skyldes uvitenhet. Opplys dem istedet, uten å prøve å gjøre ME og Fibromyalgi til "lavstatussykdommer".

Annonse

Du synes det er trist at din sykdom blir bagatellisert, derfor bagatelliserer du andres sykdommer for å vise at din er verre?

Og hvis det er sånn at ME er en psykisk sykdom (har hørt det motsatte, men vet ikke hva som er riktig), gjør det den i tilfelle mindre reell og plagsom enn om den var fysisk?

Anonym poster: 4e04150c8bb999db220f6f74a51551f8

Kan man dø av alvorlig ME? En ungdom som har alvorlig ME, og ligger i senga døgnet rundt uten lys... skulle vært interessant hvis mora hans bare reiste vekk og han ikke hadde noen pleier. Kanskje han da ville hoppet ut av senga og ringt til kommunen for å få en hjemmehjelp? Eller ville vedkommende ganske enkelt fortsatt å ligge i senga?

Anonym poster: aac1b52a312a64ff6dadad2bc5f9aa7e

Synes det er leit at du føler sjukdommen din blir undervurdert ved å bli nemnt saman med dei andre sjukdommane, først og fremst pga dei haldningane du avslører ved dette.

1. Det er ingen automatikk i at folk som kan få sjukdommen sin verifisert ved bildediagnostikk/prøver har det verre enn dei som har "usynlege" sjukdommar.

2. Det er på ingen måte enighet om at ME er ein psykisk sjukdom.

3. Det er heller ingen automatikk i at det er verre å vere fysisk sjuk enn psykisk sjuk.

4. Det er stor variasjon i korleis sjukdommane artar seg, ein kan ikkje utan vidare avgjere kven som har det verst ved å kun sjå på desse diagnosene .

5. Sjukdom er ikkje ei konkurranse i å ha det verst.

Eg finn det rart at nokon som sjølv slit med ein sjukdom mange manglar kunnskap om og forståing for kan oppvise slike fordommar overfor folk med andre diagnoser med same problemet. Der ligg nemleg eit fellestrekk ved desse sjukdommane, den manglande forståinga i samfunnet. Du bør jobbe med deg sjølv litt, synes eg.

Kunne jeg ikke drømt om! Altså å sette de i sanne bås.

Datteren til en venninne av meg har MS. Hun er 19 år og allerede blind på ene øyet og mister synet på øye nr. 2 til tider. Noen dager våkner hun opp og ikke klarer røre seg fra hoftene og ned- hun er fullstendig lammet. Dette kan vare fra noen timer til på det meste- i halvannen uke. Helt forferdelig!

Samtidig har jeg en tidligere venninne som har ME. Ingen må fortelle meg at hun sliter på samme måte at det overhodet kan sammenlignes!! Det hadde isåfall vært en skam!

Anonym poster: dc71a2646a497e13ac0986d35319b80b

Gjest yrild

Nei, det finnes mennesker som har blitt tilnærmet friske igjen selv med ME diagnose, MS derimot blir man ikke frisk av.

ME og Fibromyalgi er helt usynlige diagnoser imens MS tildels er fullstendig synlig (ihvertfall hvis man vet at personen har MS).

Både ME og Fibromyalgi er mye diskuterte diagnoser ordi mye er difust og uforklarlig, MS er mer konkret.

Når det r sagt tror jeg ikke det er lettere å leve med ME eller fibromyalgi enn med MS.

Kunne ikke vært mer enig Poetica von tryll!

Skjønner ikke poenget med å nevne de sammen en gang. 3 forskjellige diagnoser.

Blir som om jeg med fibromyalgi skal spørre om dere sammenligner meg med noen som har parkinson, ADHD eller kreft.

Har vel ikke så mye med hverandre å gjøre. Men alle diagnosene er selvfølgelig hemmende i større eller mindre grad.

(At ME og FM er psykisk sykdom er vel noe de trodde på 80-90tallet, på tide å oppdatere data før man kommer med påstander?)

Takker for svar, og tilbakemeldinger.

Er enig med min medpasient at det er en grusom sykdom som jeg ikke unner noen.

Fint als ble nevnt de er noen av de få jeg tenker har det verre enn oss.

Det er ikke en konkurranse om å ha det verst. Jeg har hatt det ille til tider, ikke så altfor verst nå.

Men det er viktig for meg at folk vet at det er en svært alvorlig sykdom, jeg har helt klart mine begrensninger fordi om det ikke synest på meg.

Hi, jeg håper du har det godt på tross av sykdommen. Jeg har hatt ms i 20 år så var ganske ung da jeg fikk den. Er i en dårlig periode nå, håper den går tilbake men det vet jeg jo ikke.

Anonym poster: ed55bcf7e5b9c0baf983430cc93d3153

Fibromyalgia (FM or FMS) is characterised by chronic widespread pain and allodynia (a heightened and painful response to pressure).[1] Its exact cause is unknown but is believed to involve psychological, genetic, neurobiological and environmental factors.[2][3] Fibromyalgia symptoms are not restricted to pain, leading to the use of the alternative term fibromyalgia syndrome for the condition. Other symptoms include debilitating fatigue, sleep disturbance, and joint stiffness. Some patients[4] also report difficulty with swallowing,[5]bowel and bladder abnormalities,[6]numbness and tingling,[7] and cognitive dysfunction.[8] Fibromyalgia is frequently comorbid with psychiatric conditions such as depression and anxiety and stress-related disorders such as posttraumatic stress disorder.[9][10]

Relasjonen til psykisk sykdom fremstår som temmelig klar for meg.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...